Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

' Hoitopöytänä' tavallinen lipasto?

18.12.2007 |

Eli ajatuksenamme oli laittaa jo olemassa olevan ikean lipaston päälle hoitaalusta, joko niin että jakopää tulee lipaston reunan yli tai sitten ns. pituussuunnasta, jolloin hoidettaisiin lipaston päädystä, ei edestä. Olipas monimutkainen selitys... Sekä toinen hoitoalusta kylppäriin pesukoneen päälle.

Nyt sitten sukulainen (jolla itsellään on pieni lapsi!) sanoi, ettei uskaltaisi käyttää tällaista viritelmää putoamisvaaran vuoksi. Mitä mieltä olette, kokemuksia? Itse olin ajatellut, että vahdittunahan lapsi siinä koko ajan pötköttelee, eikä oikealle hoitopöydällekään lasta voi jättää yksin. Mutta onko vaarana, että vauva liikkuu ja potkii vaipanvaihdon aikana sen verran, että ehtii tipahtamaan, kun lipastossa/pesukoneessa ei ole reunoja, vaikka itse olisi vieressä?

Tämä kuuluu nyt varmastikin joidenkin mielestä sarjaan typeriä ja hysteerisiä -kysymyksiä, mutta kun toinen pienen lapsen äiti asian puheeksi otti, niin mieityttäähän sen minua esikoista odottelevaa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan vastasyntynyttä uskaltaisin itse hoitaa tuollaisella systeemillä, jos se on ainoa hoitopöytävaihtoehto (eli alustaa ei oikein muualle saa laitettua), mutta heti, kun lapsi oppii kääntymään, on viritelmä mielestäni hieman vaarallinen.

Meidän herra on melko pienestä pitäen ollut melkoinen " vengortaja" vaipanvaihdon yhteydessä eli kun laittaa esim. vaipan toista teippiä kiinni, jolloin molemmat kädet siinä hommassa, saattaa herra ykskaks kiepsahtaa hoitoalustan reunan yli pöydälle (ja siitä sitten seuraavan kiepsautuksen jälkeen ollaan melkein lavuaarissa;-)).

Valvottunahan se vauva hoitoalustalla on, joten ehkä ihan vastasyntyneenä voisin tuollaista systeemiä käyttää, tosin sairaalassa kätilö kertoi omasta pojastaan, joka oli jo ihan vastasyntyneenä onnistunut polkaisemaan vauhtia hoitopöydän reunasta ja oli tippua pöydältä, onneksi äiti sai kiinni.

aurora ja lapset 04&07

Vierailija
2/9 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta ei joka tapauksessa voi jättää pöydälle yksin, joten en näkisi siinä mitään vaaraa. Hoitopöytänähän voi toimia myös sänky tai lattia... Meillä hoitopöydän virkaa tulee hoitamaan kodinhoitohuoneen taso, jolle olemme hankkineet reunallisen alustan. Jottei alusta liikkuisi, niin kiinnitimme sen vielä tarranauhalla kiinni pöytään. Oikea viritelmä. =) Eiköhän sillä pärjää, toivottavasti.

Katsokaa alkuun miten lipaston taso toimii ja voihan sen hoitopöydän hankkia sitten jälkikäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis hoitopöytä on ollut täysin turha hankinta jokaisen vauvan kohdalla - ei tietenkään olla hankittu kuin se yksi, mutta käyttämättä se on kaikkien kohdalla jäänyt.

Ekalla kerralla jonkun verran käytin pesukoneen päällä olevaa hoitoalustaa, hoitopöytä tuntui toimivan vain pyykkivuoren telineenä ;) Muutoin olen aina vaihtanut vaipat ja tehnyt hoitotoimenpiteet esim sängyllä/sohvalla/sylissä ekä selkä siitä ole minulla kärsinyt yhtään. Onneksi ostettiin aikanaan monikäyttöinen lipasto missä on irrotettava hoitotaso, tuo lipasto on ollut kyllä ihan normikäytössä vaatteitten tai lelujen säilytyksessä. Hoitotaso oli siis täysin turha hankinta enkä usko että tämän seuraavankaan tulokkaan kohdalla tulen sitä tasoa siihen enää edes kiinnittämäänkään.

Voihan sen hoitopöydän/tason hankkia sitten myöhemminkin kun vauva kasvaa, katso ensin että miten hyvin teidän kohdalla homma sujuu ilman ja jos tuntuu että on hankalaa niin sitten vasta lipasto-ostoksille ;)

Vierailija
4/9 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehelläsi on vähääkään nikkarointi taitoja niin lipaston päälle on tosi helppo tehdä erillinen hoitoalusta vaikka jossain verstaalla. Mies teki meille sellaisen puisen jossa on oli n. 5cm korkeat reunat ja se mitoitettiin niin että oli just hyvä meidän lipaston päälle, ne etu-ja takareunat meni pöydän yli niin että hoitoalusta pysyi tosi tukevasti paikoillaan. Tähän päälle vaan pehmuste ja oli tosi hyvä. Tätä käytettiin jotain 4 kk ja sen jälkeen en ole hoitopöytää enää tarvinnut ja oli kiva ottaa taas lipasto normaaliin käyttöön.

Vierailija
5/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana meillä on tilanpuute eli oikeaa hoitopöytää ei saada tuota kyseistä lipastoa hävittämättä minnekään mahtumaan.. Tuo nikkarointi-idea on kyllä hyvä, saattaisi mieheltä jopa onnistuakin. Ja tosiaan jos alkaa tuntua turvattomalta, niin sitten lattialle tai sängylle, ainakin on tilaa kääntyä :)

Vierailija
6/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siis sellainen kohoreunainen taso, jonka saa esim. pinnasängyn laitojen päälle. Tuota käytettiin niin pitkään, kun tuntui turvalliselta, sitten siirryttiin sängyn päälle saman hoitotason kanssa. Kyläreissuilla esim. mummolassa hoitopöytänä toimi pikkuvauvana pyykkikone, ja isompana taas sängyn päällä.

Tuo hoitotaso ostettiin Prismasta eikä hintaa kauheasti muistaakseni ollut.

Vierailija
7/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen aikana sen ajoi kodinhoitohuoneen pöytätaso. Siihen laitoin hoitoalustan.

Sitten pojan ollessa n 5-6kk ikäinen vaippa vaihdettiin lattialla, sohvalla, sängyllä...

Sen jälkeen ei hoitoalustaakaan tarvittu sen enempää..

Vierailija
8/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vauvan ulottuvilta ei saa poistua sekunniksikaan, vaikka olis vastasyntynyt joka ei liikuskele.

Lipastossa ei ole reunoja kuten hoitopöydissä, joten ainahan on se vaara että alusta liukuisi siitä pois ja vauva putoaisi.

Vierailija
9/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse olen kokenut sen erittäin tarpeellisena. Mulla on vähän huono selkä ja jos mun olis pitänyt vaihtaa vaippaa lattialla tai sängyllä ei siitä olis tullut mitään, joskus kun oli vieraissa pakko niin tehdä niin hetihän siinä kyyristelyssä selkään sattui.

Meillä joka lapsella käytetty noin vuoden ikään asti.

Ja sit hyvä kun siinä on lähellä kaikki, vaatteet, vaipat, rasvat, pyyhkeet ym. sängyllä tai lattialla jos vaihtais niin pitäis kaikki ottaa ensin siihen likelle ja en varmaan muistais ja sit pitäis hyppiä ees taas..