MAALISMUSSUKAT vko 51
Oli jo tarpeeksi pitkä tuo edellinen pino, joten ajattelin aloittaa uuden.
Hiljaista on, taitaa joulu vaikuttaa kaikkien ehtimiseen, on maaliskuiset ennemmin olleet aktiivisempia.
Tässä ihan täysin omaa napaa ja kauheaa valitusta, koittakaa kestää...
Joulua on laiteltu ja vessaremppaa koitettu saada eteenpäin. Viime viikko oli kyllä tosi rankka, ja nyt tuntuu että kaikki mehut on viety. Eilen en ihmeempiä tehnyt ja supisteli ihan levossakin. Tosin kun tarkemmin miettii, niin noiden kahden tenavan kanssa ei levosta ole kovin tietoa, ja taisin sitten kuitenkin kaksi kertaa tehdä ruokaa, lämmittää leivinuunin (kannoin puut alakerrasta) ja ravasin alhaalla pannulla lisäämässä halkoja, leivoin piparit ja jynssäsin vanhaa pönttöä pasuhuoneessa kontillani asennusta varten sekä siivoilinkin vähän... Yleensä on koko ajan kova meno, joten eilinen tuntui sitten kuitenkin leppoisalta.
Tänään olo on kaamea, kohta täytyisi lapset viedä mummulle ja mennä neuvolaan. Iltapäivällä tulee asennusmiehet laittamaan vessan kalusteet paikalleen ja niiden jälkiä täytyy vähän siivoilla, mutta yritän olla tekemättä mitään muuta. Taitaa saunan ja pesuhuoneen siivous jäädä joulun jälkeen kun tuntuu että hengittämisessäkin on tarpeeksi hommaa.
Siis valitusta täältä, ja paha mieli siitä etten taas tällä hetkellä osaa nauttia tästä raskaudesta yhtään. Monasti tulee mieleen että eikö nuo kaksi olisi riittänyt kun täällä maalla näitä hommia piisaa muutenkin ja tuntuu ettei edes noille tenaville riitä aikaa tarpeeksi. Pitäisi ilmeisesti harkita töihin menoa suht pian niin helpottaisi.
Sokerirasituksessa olin perjantaina, ja tänään varmaan kuulen tulokset. En usko että mitään on, mutta toisaalta paha olo on aika usein, tiedä sitten miksi. Multa ei kans sitä hemppaa mitata ellen erikoisesti pyydä, ja tänään taidan pyytää. Jos tämä huono olo osaltaan selittyisi sillä. Painoa oli viimeksi kertynyt 6 kg, mihin olen oikein tyytyväinen. Aiemmista tässä vaiheessa oli jo 10 kg. Tosin lähtöpaino oli pari kiloa enemmän, joten melkein samoissa lukemissa ollaan. Vatta on iso, sf mitta tosin ihan käyrillä mutta lihakset on niin huonossa kunnossa etteivät juurikaan anna tukea joten pullottaa pystyasennossa aika lailla.
Kirjoitus alkaa sujua huonosti kun pitää samalla laulaa koko Naperokerhon laulukirja läpi :) Täytyypä lähteä syömään, jos vaikka olo kohentuisi
Maaria 26 (vai 27)+5 + muksut 4 ja 1 v.
Kommentit (36)
Itäisessä Suomessa aurinko paistaa ja keli nollan tuntumassa. Tytöt saivat aamulla influenssarokotteen tehosteen, onneksi tyynesti ottivat pistoksen vastaan. Ehtivät sit vielä hoitopaikan mukana tonttuesityksiä katsomaan.
Minä otan edelleen lunkisti, mutta ei sentään tarvitse ihan petipotilaana olla, mutta mahdottoman supistusherkkä tuo kohtu on, näköjään se on fysiologista, kun olin ihan varman että edellisen raskauden supistukset vain johtuivat kaksoisraskaudesta ja valtavasta masusta, mutta ei. Ja paineen tunnetta on edelleen. saapi nähdä mikä tilanne on sit tammikuun alussa, kun on seuraava äitipoli käynti. Vauveli kyllä mylttää masussa mahdottoman paljon! Se on ihanaa!
Eilen kävin kirjastosta nimikirjoja hakemassa, aletaan niitäkin hiljakseen mietiskelemään. Mites te muut? Joko on nimet valittu vai odotatteko vauvan syntymää ja tutustumista persoonaan? Meillä kävi tyttöjen kohdalla niin että oltiin jo aikalailla mietitty nimet mutta kun tytöt syntyivät ja oltiin heihin tutustutuu niin nimet vaihtui.... Siksi nytkin tulee ylös laitettu varmasti useampi vaihtoehto ja katsotaanpa sitten, kun hän on syntynyt.
Äitiysavustus päätöskin tuli vihdoin viimein, ilmoittivat että saapuu parin viikon kuluttua, jotta ensi vuoden puolelle menee. Ilmeisesti alkoivat jakaa pakkauksia kuitenkin uudelleen?
Eilen laitettiin jo joulukuusi ja tytöt niin ihanasti koristelivat! itse laittoivat palloja oksille ja nauhoja, minä laitoin sit yläoksille ja mies tähden. Ei olla lauantaista alkaen enää kotosalla niin ehditäänpähän ihailla kuusta nyt ennakkoon.
Hyvää ja rauhallista joulunalusviikkoa kaikille maaliksille!
Marjainka rv 28+1 ja pimut 2v6kk
..ja etenkin uudenvuoden päivän yli kestävää lomaa, kun vielä kolme ja puoli päivää jaksaisi töissä olla!
Ensiksikin viime viikon pinoon kommenttia, että onpa kiva kuulla bucomaman hyviä uutisia, muistakaahan kaikki ' supistelijat' ottaa rauhallisesti! Mullakin eilen tosi pitkästä aikaa supisteli ja aika kivuliaasti, sai sitten hyvällä omalla tunnolla töiden jälkeen katsoa leffan ja syödä karkkia :) (tosin en tuon karkin järkevyydestä tiedä mutta.. ainakin sokerirasitus oli ihan normaali) Viikonloppuna tuli kierreltyä kauppoja tuntitolkulla isojen lahjakassien kanssa, joten olisko sillä ollut osuutta asiaan.
Ai niin, käytiin myös Joulumarkkinoilla, mistä oli ihan pakko ostaa vauvalle fleecehaalari tiikerikuosilla, siinä on korvat ja häntäkin =D
Multa kysyttiin myös viikonloppuna, odotanko kaksosia. Ja toinen tuttavani kommentoi, että hänellä oli samanlainen maha juuri ennen synnytystä. Vaikka ihan keskikäyrällä mennään sf-mitan mukaan. Mulla on notkoselkä, joten se varmaan saa mahan näyttämään vielä enemmän edessä olevalta.
Vähitellen on ajatukset hiipineet myös tulevaan synnytykseen. Jonkin verran olen kirjoista ja oppaista lukenut (ennen raskautta mulla ei ollut mitään käsitystä synnytyksen vaiheista, eri puudutuksista yms.). Itse asiassa pelko on koko raskauden ajan vähitellen vähentynyt ja nyt osaan aika ajoin jopa innolla odottaa ensi tapaamista pikkuisen kanssa. Alkuraskaudesta, kun joku kysyi että pelottaako ja haluanko epiduraalin, niin sanoin, että pelottaa ihan kamalasti ja haluan kaikki mahdolliset puudutukset. Nyt olen ajatellut kivunlievityksen osaltakin kuunnella sen hetkisiä fiiliksiä.
Joku kirjoitteli viime viikolla tekevänsä siivoustyötä. Täytyy nostaa hattua; vaikka olen voinutkin hyvin niin en usko, että jaksaisin tehdä kovin fyysistä työtä koko päivää.
Mama 29+1
Pitkään aikaan en ole jaksanut kirjotella, yhteisöönkin vaan vähän. Ei sitä vaan meinaa ehtiä töiden sun muiden kanssa. Mutta paksusti voidaan :D
Viime viikon neuvolassa kaikki ok, sf-mitta 27 ja sydänäänet 136. Hb oli vähän laskenu, nyt 122 että paras alottaa ne rautatabletit :) Liitoskivut on äityneet tosi pahoiksi ja sainkin lainaksi sellasen tukivyön josta on ollu vähän ainakin apua. Joinain päivinä meinaa vaan päästä itku kun kaikki liikkuminen on niin hankalaa ja tuskasta.
Onneksi kohta on joulu ja saa ottaa iisisti ja syödä mäyskätä kaikkea hyvää :) Mun äiti tulee käymään muutamaksi päiväksi tapaninpäivänä, tietysti tuo vaikka mitä tuliaista mukanaan!
Täällä on kovasti ollut mielessä synnytys, mutta enimmäkseen ehkä sen takia että sairaalaan on 140km matka ja nämä pohjoisen tiet ei ole ihan parhaimmillaan maaliskuun alkupuolella.. Taksilla mennään kun ukko sanoi ettei rupea ajamaan jos minä kärvistelen takapenkillä niin pitkän matkan. Nyt toivon vaan että on ystävällisempi kätilö paikalla, viime kerralla en saanu oikeen mitään kontaktia koko tätiin :S Mutta ihme kyllä pärjäsin pelkällä kaasulla kun ei epiduraalia ehditty ajoissa laittaa. Saas nähdä mitä siitä sitten tulee..
Mutta nyt takaisin hommiin niin pääsee kotiin ajoissa.. tai siis kauppaan ja hakemaan pikkuneitiä tarhasta ja siivoomaan yms yms. Aahh, joulustressi :P
Mamasaurus rv 27+3
Neuvolakeikka heitetty ja vessan kalusteetkin on jo paikallaan. Olen MELKEIN tyytyväinen niihin... Ihan hyvin multa ;)
Lääkärissä kaikki miltei ok, vähän varoitteli että pitäisi rauhallisemmin ottaa, kohdunsuu oli pehmeä ja lyhentynyt, muttei mitään radikaalia. Sokerirasituksen arvot oli erinomaiset; 4,3 4,3 ja 4,2. Sf-mitta oli 26, eli pomppasi sinne yläkäyrälle. Tosin oli eri mittaaja ja musta tuntuu että kohdun yläreunan sijainti riippuu ihan vauvan asennosta. Joskus on melkein kylkiluissa kiinni ja välillä hädin tuskin navan yläpuolella. Painoa oli tullut taas vähän enemmän, nyt yhteensä 9 kg, mutta sekä neuvolan tätsy että lääkäri oli sirä mieltä että nyt sitä pitääkin tulla...
Tukivyötä kyselin, mutta sen saa kuulemma fysioterapeutilta ja sillekin pitää varata aika moista varten... Nyt pitää sitten sielläkin juosta!
Ruuan laittoon, kohta lastenohjelmat loppuu eikä mulla ole aavistustakaan siitä, mitä meillä tänään syödään...
Maaria 26+5
Saas nähdä, tuleeko taas lumeton joulu. Täällä ei oo kuin vähän kuuraa maassa, ja lämpötilat ilmeisesti nousee loppuviikosta. Vähän kyllä joulutunnelma kärsii, kun ei oo lunta.
Kelan sivuilla on muuten eilen päivätty tiedote, että äitiyspakkausten jakelu alkaa jälleen. Nyt saa taas odottaa postia, mullekin on päätös tullut jo kolmisen viikkoa sitten, mutta pakkauksiahan ei oo nyt hetkeen jaettu.
En muuten tiennytkään, että kohdunsuun tilanne voi oikeasti parantuakin levolla, niinkuin oliko se nyt Bucomamalla. Luulin, että lepo vaan hidastaa tilanteen etenemistä, mutta sehän on hyvä, jos kohdunsuu voi mennä uudelleen kiinnikin.
Mulla on perjantaina se seurantaultra siitä vauvan laajentuneesta munuaisaltaasta. Saa nähdä, mihin suuntaan tilanne on kehittynyt.
Hyvää keskiviikkoa kaikille!
popz (rv 27 + 1)
Meinaa työpäivää. Huomenna on sokerirasitus (jännittää tosissaan ne tulokset) ja sen jälkeen muutama tunti etätöitä. Kaiken olen saanut seuraajalleni valmiiksi, kun tulen tammikuussa enää viideksi päiväksi töihin, enkä silloinkaan istu juurikaan toimistossa. Saa nähdä saanko tänään migreenikohtauksen, kun stressi lakkaa kerralla. On kyllä ihana fiilis saada hengähtää. Nukkumisesta ei tarvitse ottaa stressiä, nukkua voi silloin kun siltä tuntuu jne.
Järkyttävät päänsäryt on taas palanneet muutama viikko sitten. Osittain johtuvat jumiutuneesta niskasta. Joka päivä saisi tehdä kunnon niska jumpan ja venyttelyt. Onpahan sekin jäänyt vaan vähiin. Vapailla sitten voisin vaikka käydä vähän sauvakävelemässä joka päivä. Muutoin raskaus sujuu painollaan. Minäkin olen saanut kuulla kommentteja mahastani ja kyselyitä, että montas siellä on, kun kuulevat koska odotellaan syntyväksi. Pakkohan tuon mahan vaan on ulos pullahtaa, kun olen niin tosi lyhyt selkäinen ihminen. Kyllä se kohtu jo lähes tuolla kylkiluissa kiinni on jo nyt, eikä ne minun sisuskalut taida sen pienmpiä olla kuin pidemmilläkään ihmisillä. Joskus otta päähän toisten ihmisten oikeus kommentoida raskaana olevia naisia. Onhan sitä ihan asiallistakin kommenttia tullut ja sellaista, jotka on ihan hyvään sävyyn sanottu. Kai ne äänenpainot ym. siinä enemmän päähän ottaakin.
Jouluun en osaa jotenkin asennoitua ollenkaan. Eilen äitini kanssa mietittiin, että mitä ruokia kumpikin tekee. Yleensä olen ihan innoissani joulusta, nyt ei tunnu oikein miltään. Onneksi siihen on vielä useampi päivä, niin ehtii laittaa kotia kuntoon. Mielessä oleva muutto on saanut jotenkin paikat rempsahtamaan, kun ei enää oikein huvita kaappeja ym. järkkäillä. Mitään hillitöntä joulusiivoustakaan en tänä vuonna suorita samasta syystä. Ruokakaappi saa olla juuri niin kaamea hässäkä kuin on. Ehkä se joulutunnelma onkin aiemmin tullut siitä, että pikkuhiljaa alkaa kotona olla joka paikka kohdillaan...
Aatuska 27+5 (oho jo, piti tarkistaa, kun en ollut yhtään perillä)
Hei vaan,
Terkkuja minultakin. Kiva kuulla, että suurimmalla osalla tuntuu asiat olevan hyvin. Itse sain tänään toisen kortisonipiikin vauvan keuhkojen ja keskushermoston kypsymistä varten. Olin siis eilen Naistenklinikalla, jossa todettiin sellaisella liuskatestilla (oliko joku A:lla alkava..en muista) millä mitattiin sikiökalvoista tihkuvaa proteiinia, jota kuulemma kehittyy jos on ennenaikaisen synnytyksen uhka. Kohdunsuu oli kiinni , kanavaa 33mm mutta kohdunsuu pehmeä. Mua supistellut aika lailla kans ja nyt sanoi lekuri, että pitää ottaa rauhassa. Saan istua ja tehdä kevyttä, mutta ei joulusiivousta eikä kävelylenkkejä jne. Vähän hirvittää jos vauva syntyisi jo nyt, niin mitä kaikkea ongelmaa ja kehityshäiriöitä tulee. Ei auta kuin ottaa päiväkerrallaan ja ajatella ja toivoa parasta..
Mulla neuvola vasta perjantaina. mulle painoa tullut 7 kg ja hemppa oli viimeksi 111 ja olen aloittanut raudan. Verenpaineet on ollut joku 120/70 eli hyvät ja muutenkaan mitään ns. muuta ongelmaa ei ole ollut - ainakaan vielä...Kyllä tuntuu, että tää mun raskaus on ollut alusta alkaen yhtä huolta ja pelkoa, joten en ole päivääkään oikein osannut nauttia olosta, kuten taas esikoisen kanssa.
Koittakaa voida hyvin ja ottaa rauhassa joulukiireistä huolimatta.
29+4
Meidän perhe palasi sunnuntai-iltana Kanarialta. 6.5 tunnin lennot tuntuivat jo aika raskaalta näillä viikoilla ja supistuksia seurasi kummastakin lennosta. Nyt olen aloitellut kodin joulukoristelua ja leiponut pojan kanssa pipareita. Lahjat on onneksi hoidettu jo aiemmin eli viikonloppuun jää vain pieni (todella pieni!) joulusiivous ja ruokien laittoa.
Tänään oli neuvola ja kaikki oli ok. Painoa oli tullut 10kg, mikä vähän kauhistutti. Tosin kokonaispainoni näyttäisi olevan vähemmän kuin viime raskaudessa näillä viikoilla. Eli viimeksi alkupaino oli enemmän kuin nyt. Huomenna menen vielä lääkärille (ns. keskiraskauden seurantakäynti, mikä mulle tehdään nyt viikolla 27) ja pe-aamuna vielä sokerirasitukseen.
Joku kyseli nimiasioista. Meillä tulevalle pojalle on kaksi vahvaa nimiehdotusta (Jonatan ja Sebastian). Mutta tosiaan vielä pitää tutustua itse kaveriin ennen kuin nimeä voipi lyödä lukkoon.
Eipä tässä muuta kummempaa. Oikein tunnelmallista ja rauhallista joulua kaikille!!!
Sieltä se Joulu tulla jollottaa, vaikka ei jostain syystä tunne yhtään siltä vaikka rakastan Joulua!! Ihanaa että sitten saa laiskotella ja syödä oikeen olan takaa. Vielä kaksi päivää töitä ja sitten takaisin vasta 4.1, pidän talviloman nyt jo pois!
Minäkin kävin viime viikolla sokerirasituksessa ja arvot olivat kuulemma hyvät (4.2,6.0,5.8) vähän jännitti sillä mua janottaa niin paljon.
Eipä tuo töissä olo kauhean herkkua ole kun paljon " joutuu" kantamaan, nostelemaan ja kurkottelemaan, pitäis osata ottaa rauhallisesti mutta se tuntuu olevan yllättävän vaikeaa.. Ja koko päivän seisominenkin tuntuu jaloissa. Saa nähä kauanko sitä jaksaa sitkuttaa.. Mulla on neuvola ennen ku palaan töihin et pitää kattoon sit siellä.
Millä viikoilla vauvat vielä mahtuvat kääntymään? Tämä tapaus se aina vaan potkii alamahaan, ei tietoakaan että kääntyis raivotarjontaan. Yhdessä ultrassa on ollut pää alaspäin, muuten aina perätilassa.. Hirvittää jo vähän, että jos ei käännykkään.. Mutta jospa se on vielä turhan aikaista hermostua. Mulla on välillä kauheita väsypäiviä ja välillä on energiaa ihan riittävästi, hassua. Koti on siivottu ja leivottukkin on, pari lahjaa kun vielä kääräisee niin se on siinä. Voih, tekisi rosollia jo niin mieli. Hei, aijotteko te muut syödä jouluna maksalaatikkoa? Kai sitä vähän voisi maistaa? Ainakin tekisi hirvittävästi mieli.. Ja voi kun saisi graavi- tai kylmäsavulohta, mutta se täytyy kyllä nyt unohtaa. Mä tuossa yks ilta sanoinki ukolle, että tuot mulle sitten laitokselle ruisleipää ja lohta :)
Jees mut jakselkaahan
Elluz 27+1
Elluz: Kyllä ne pikkuiset mahtuvat vielä hyvin pyörimään masussa ja moneen otteeseen heitetään kuperkeikkaa ennen synnytystä;)
Viime raskaudessa mun tyttöni oli perätilassa vielä 2vko' a ennen LA, ja sitten se vaan humpsahti " oikein päin" ja jäi oikein päin:)
Kyllä mua silloin jännitti mahd. keisarinleikkaus, ja perätilasynnytyksen mahdollisuus. En antanut lääkäreille lupaa päältä päin kääntöön,vaan odotimme ja katsoimme mitä tapahtuu.
Lopulta kaikki hyvin,nyt tyttäreni on jo 9kk vanha " iso" neiti:)
Haluaisin toivottaa kaikille rauhallista joulua!!
Hanan rv29+2
Meinaan kyllä itse syödä graavikalaa, kun sen itse teen ja tuoreesta kalasta ja syön sitä vain aattona ja j.päivänä, jotta ei ole liian kauan säilytettyä. Kaikista herkuista en aio luopua, kun tuosta graavikalasta ollaan valtaosin sitä mieltä, että listeriavaara tarkoittaa noita kaupan vakuumipakattuja. Mätiä en siis kuitenkaan syö. On jo sovittu, että pidetään sitten mäti-kekkerit, kunhan lapsi on synnytetty. Maksalaatikko ei muutoinkaan kuulu jouluuni. En vain oikein ole innostunut muista kuin kylmistä joulutuoista, niin en ihan viitsisi rosolliin ja paahtopaistiin tyytyä. Meinaan siis syödä silakat ja sillitkin, vaikka " raakoja" ovat nekin.
Tänään olin sokerirasituksessa. Olen ihan varma, että kärähdän siinä. Koko päivän on nyt sitten ollut tosi huono olo ja väsynyt. Olen tosiaan syönytkin sitä sokeria kiitettävät määrät. Edellisessä raskaudessa sain alun jälkeen arvot pidettyä kurissa, kun tosissaan vältin sokereita ja noudatin sitä diettiä tiukemmin. Nyt en ole jotenkin jaksanut... Saa se vauvakin olla vähän isompi kuin edellinen " sokerivauvani" oli 2940g. Mutta jatkan huonovointisuuttani sohvanpohjalla.
Aatuska 27+6
Päätin yhtyä tähän ketjuun, vaikka la onkin 2.4. Minulle on nimittäin luvattu leikkaus viikkoa ennen laskettua aikaa, niin silloin tuo syntymän ihme tapahtuu maaliskuun puolella. Joku saattoi toisesta viestistäni lukea, että odotan lasta, joka on jollain lailla poikkeava. Siitä enemmän tuossa toisessa viestissä.
Oli mukava lukea, että muutkin ovat olleet tuossa sokerirasitustestissä. MInulla se on vielä edessä, en ole edes varannut vaikka neuvolan täti siihen kehotti jo pari kuukautta sitten. Minulle ei ole tuota ennen tehty, kun paino jämähti korkealle vasta kolmannen lapsen jälkeen kun en voinut imettää. Ja tuota ikääkin on jo enemmän, 37. Kai tuo aika pitäisi varata, mutta kun on ollut niin paljon mietittävää tuon tulevan lapsen poikkeavuuden johdosta.
Minullakin tuota painon tunnetta on paljon alhaalla, ei kävelystä tahdo tulla yhtään mitään. Nyt en kyllä ole enää stressannut asiasta, vaan hyväksynyt sen että sitten taas liikutaan kun ei olla raskaana.
Neuvolassa kävin juuri ja kaikki oli kunnossa, vain veri oli taas huono, 107 vaikka olen syönyt rautaa jo jonkin aikaa. Tuo ja poskiontelotulehdus kai sen tekee, että olo on ihan HIRVEÄN väsynyt koko ajan. Kun kuumettakin on poskiontelotulehduksen takia, niin ei se kai mikään ihme ole. Kohta tuo toivottavasti helpottaa kun antibiootit ja rautatabletit tehoavat.
Ehkä joku jo viestiisi ehti vastaamaankin.
Mulle terkka sanoi sokerirasituksesta, että arvot on hyvät jos ne on alle 5. Onkohan tässäkin mielipiteellä merkitystä... Janotukseen mulla on tapana sanoa että on lapsivedenvaihtoviikot meneillään. Vaatii aika paljon nestettä puhdistaa lapsivettä koko ajan, joten älä siitä ole huolissasi.
Vauvat kyllä mahtuu kääntymään vielä ihan lopussakin, kyllähän niitä käännetäänkin vielä viimeisillä viikoilla. Ja niin kauan kuin ei ole kiinnittynyt niin voi vielä kääntyä takaisinkin pää ylöspäin, joten mikään ei ole vielä taattua tässä vaiheessa.
Maksalaatikko ei ole enää kiellettyjen listalla. Silloin kun ekaa odotin, se vielä oli, mutta silti söin muutaman kerran kun niin kovasti teki mieli. Maalaisjärkeä käytin, ei sitä kerrasta niin paljon A-vitamiinia voi saada että siitä haittaa olisi. Ja nykyään ei kai useammastakaan kun sitä saa rauhassa pohtia. Myös anopin laittamaan graavilohta meinaan syödä hyvillä mielin, ja paljon!!!
Meillä on muuten miltei sama laskettu aikakin, mulla tänään tasan 27. Missäpäin synnytät? Vaikkakin mä sinne synnärille pääsen vasta huhtikuussa.... Mikäli vanhat merkit paikkansa pitää, ja pitäähän ne.
Maaria 27
Olen pahoillani että raskauttasi varjostaa epätietoisuus erilaisesta lapsesta. Ollaan toiveikkain mielin, eihän nuo löydökset vielä kovin pahaa lupaa. Luin aiemmin toisen viestisi ja ajattelinkin, ettei sinua täällä ole näkynyt. Kiva kun liityit seuraamme!
Olin siinä sokerirasituksessa viikko sitten, meidän terkka meinasi että oikea aika on viikoilla 26-27. Tiedä sitten onko sillä mitään merkitystä. Mulla ei ole mitään erilaista edellisiin raskauksiin verrattuna, paino on vähän pienempikin, mutta diabetes on viime vuosina lisääntynyt hirveästi, joten laittavat nykyään herkemmin testeihin. Ja onhan se ihan kiva että nyt tietää saavansa herkutella joulusuklailla mielin määrin...
Muistathan että sitä rautaa ei saisi ottaa kalkkipitoisten ruokien kanssa lähekkäin, siis maitotuotteet ja kalkkitabletit estää imeytymisen. Ja kalkkia taas ei saa ottaa lähekkäin kahvin ja teen kanssa... Syön molempia, joten välillä täytyy oikein miettiä missä välissä niitä nappailee. Maitohappojakin syön, ja ne kai vaikuttaa molempiin.
Kello lähenee puoliyötä, joten kai pitäisi mennä nukkumaan. On se kumma kun aamut on taas kuin alkuraskaudessa; aamupalan jälkeen tulee paha olo, joka jatkuu pitkälle päivään enkä saa mitään tehtyä. Iltaisin virtaa riittää eikä uni tule millään ennen puolta yhtä. Onneksi muksut nukkuu melkein joka aamu yhdeksään!
Maaria 27
Elluz: mun kolmas lapsi oli ihan mahoton pyörimään masussa, rv 36+jotain tehtiin ulkokäännös joka onnistui, mutta samana iltana kotona poika veti ittensä takas perätilaan ja pari kolme viikkoo oli niin, sit vime hetkillä käänty ite pää alaspäin. Eikä mikään pieni poika 54cm pitkä ja 4170g :) Et ihan rauhassa vaan, aikaa on vaikka kuinka.
Joulusta, aion kyllä maksalaatikkoa syödä sen mitä syön, niin pieni määrä ei haittaa mitään, tein ite laatikot ja aitoin maksaa vähempi, kun mitä ohjeessa sanottii, ihan senki takia ettei se maksa liikaa maistu. Tykkään maksalaatikosta, mut pitää olla mietoo, enkä syö sitä ku jouluisin.
Jee pian on joulu:) on sitä ooteltukin, oon henkeen ja vereen jouluihminen, en mitään ressiä siitä revi ja hyväs mallis on kaikki.
Sokerirasitukseen munki pitäs mennä, ens viikolla se 28 viikkoo täys, et tais jäädä meno, en pysty millään kärsin edelleen pahoinvoinnista siinä määrin et jos en jatkuvasti puputa jotain, tulee huono olo ja oksennus.
Ulpulle kovasti jaksamista! Toivotaan että kaikki menee hyvin, ja se toinen löydös olisikin virheellinen, kerta ekassa ei näkynyt mitään.
Tuuli&Pirpana
Sokeriarvioista ensin: paastosokerin pitäisi olla alle 5 eli sokerirasituksessa se ensimmäinen arvo, kun on 12 tuntia ollut syömättä samoin kuin jos itse joutuu mittailemaan. Sen sijaan rasituskokeessa sokerilitkun juomisen jälkeen on ihan normaalia, että arvo lähtee nousemaan. Raja-arvoissa on pientä kuntakohtaista vaihtelua, mutta noin 10 tienoilla se muistaakseni on. Mulle muuten terkka sanoi, vaikka sain hyvät arvot rasituksessa (ennen litkua 4; tunti litkusta 4,2; kahden tunnin jälkeen litkusta 5,6), että muistahan kuitenkin syödä suklaata kohtuudella jouluna. Oon ehkä vähän herkkä tästä painoasiasta (siis ei niinkään raskauteen liittyen vaan kun olen jo sitä ennen ollut ylipainoinen), mutta kyllä ärsytti, kun joka välissä pitää muistuttaa painosta, vaikka olin saanut hyvät tuloksetkin!
Tänään mennää käymään isovanhempien, siis minun eli lapsen tulevien isoisovanhempien luona. Vähän jänskättää, kun en ole käynyt siellä kertaakaan vauvauutisen jälkeen. Puhelimessa kerroin uutisen ja kommentti oli jotenkin vähän outo, että sellaistahan sattuu kun mennään naimisiin, ei varsinaista onnittelua. Ollaan siis naimisissa, mistä heillä ei ollut pahaa sanottavaa, ja mielestäni jo ihan sopivan ikäisiäkin (25), mutta heidän kohdallaan ei aina etukäteen osaa ajatella, mikä on heidän mielestään sopivaa ja mikä taas ei. No, eiköhän se ihan mukavasti mene, olen vaan joutunut heidän kanssaan niin monia asioita jännittämään (esim. rasistiset kommentit tummaihoisesta häävieraasta), että taidan nykyään jännittää ihan turhistakin asioista.
Kylläpä tulikin oikein omaa napaa ja tilitystä...
Vähitellen alkaa joulufiiliskin tulla, vaikkakin tänä vuonna tosi myöhään. Eilen olin joulujuhlassa, jossa oli pienten tyttöjen balettiesitys, kyllä meinasi tulla tippa linssiin. Tänään keitellään työporukalla lounaaksi riisipuuroa.
Tervetuloa uusille ja oikein rentouttavaa joulua mameille ja masukeille!!!
Kiitos Maaria2 ja Tuuli 81_ välittämisestä! Tiedän Maaria muuten tuon kalkin ja raudan yhteensopimattomuuden. Sehän tässä on ongelmakin: joudun syömään kaksi kalkkitablettia ja kaksi ratatablettia päivässä ja ne pitäisi sijoittaa eri aikaan. Sen lisäksi on nyt antibioottikuuri päällä ja ne taas pitäisi ajoittaa eri aikoihin kuin maitohappobakteerit... Ja muitakin lääkityksiä on. Aikamoinen lääkkeensyöjäkone tässä saa olla.
Tänään pitäisi mennä jouluruuhkaan kauppaan ja vatsaan taas sattuu hirveästi varsinkin kävellessä. Väsymyskin on omaa luokkaansa. Yritän nyt kuitenkin olla ajattelematta noita tulevan lapsen mahdollisia poikkeavuuksia, ja keskittyä joulun odotukseen. Kun on kolme lasta jo ennestään riittää siinäkin tekemistä. Sen lisäksi meille tulee jouluksi meidän kumpienkin vanhemmat, joten ruoissakin riittää miettimistä. Hyvä vain että on muuta mietittävää, kunhan vaan jaksaisi tuon kaiken.
Viimeistä työpäivää mullakin viedään, olen ihan täpinöissäni, kun tulen vasta ensi vuonna töihin, jeeeeeeee! Käydään Levillä lomailemassa, kiva päästä sinnekin pitkästä aikaa, kun syksylläkään ei päässyt käymään siellä pahoinvoinnin takia.
Monet oli käynyt sokerirasitustestissä, ja lueskelin siitä lisäinfoa kuukkelista. Voi kääk, munkin pitää varmaan mennä testiin, kun tuo painoindeksi on yli 25!! Apua apua, kuulosti aikas inhottavalta testiltä. Suklaatakin olen aikas estottomasti nauttinut, pitääpä pistää sille vähän toppia.. Ja voi kökkö tuota painonnousua. Kotipuntarin mukaan painoa on tullut parissa viikossa melkein 2 kg, argh!! Vähän vaikeaa jättää herkut pois, kun joulukin on tulossa :(, mutta pakko vähentää... Jospa sitä lomalla jaksaisi käydä kovasti kävelyllä, siinä onkin tavoitetta!!!
Tsemppiä mama030308:lle vierailuun! Voi että ne jotku osaa kommentoida aivan ihmeellisesti, aivan hyvien käytöstapojen vastaisesti. Vanhat ihmiset voi olla sellaisia, vaikka en tiedä, että onko se mikään puolustus. Itselläkin on mummu, joka on koko ikänsä heittänyt ihme kommentteja. Nykyään koitan vaan naureskella sen kommenteille, sehän on sen oma vika, jos puhuu jotain outoa.
Maanantaina intouduin tilaamaan vielä cdon comista dvd:itä, että nyt pitää jännittää, ehtiikö ne tulemaan jouluksi :DD. No, onneksi lahjat tulevat aikuisille, että voi antaa ne hyvin sitten jälkikäteenkin :D
Joulunodotusta,
_tuikku_ ja poika rv 26+3
Hei!
Tänään oli aamulla neuvolakäynti, tuntuu että niitä on joka viikko...
niin nopeasti aika kuluu.
Verenpaine on tipahtanut takaisin normaali lukuihin, onneksi, nyt voi lähteä hyvillä mielillä joulun viettoon anoppilaan.
Turvotusta on nyt tullut ja sehän lisää saman tien painoa =( paino noussut viime kerrasta melkein 2 kiloa, hirvittävä määrä.
Onneksi kaikki on muuten oikein hyvin, eddie on ottanut jo tavaksi kääntyä neuvolaa varten pää alaspäin, tänään oli hieman myöhässä kääntymisen kanssa ja neuvolatäti mahaa tunnustellessa totesi että on perätilassa, että ei saa sitten lukea perätilasynnytyksistä, samassa eddie kääntyi ympäri =)
Nyt olen parhaillaan talvilomalla töistä, uuden vuoden aattona takaisin töihin ja sitten tammikuussa onkin enää pari viikkoa töitä.
Välillä tuntuu että vasta sai tietää että on raskaana ja pian se pieni käärö onkin tuossa kainalossa.
Jouluisin terveisin
Äippä + Eddie rv 28 + 4
Moi!
Hyvä, että edes näin tiistaina taas saatiin viikon pino käyntiin! Jospa muutkin taas innostuisivat kirjoittamaan.
Mulla oli aamulla lääkärineuvola ja nyt tuntuu mahdottomalta työhön keskittyminen. Mieluummin vain juttelisin raskausjuttuja kaikkien kanssa! Neuvolassa oli kaikki hyvin, mitä nyt itseä painonnousu ja vatsan kasvu mietityttää... Painoa nyt tullut yhteensä 6 kg ja sf-mitta oli viidessä viikossa harpannut 8,5 cm eli se oli nyt 25,5 eli yläkäyrän kohdalla. Kaikki hyvin siis, mutta kyllähän se mietityttää, mihin tuo paino vielä nousee ja kuinka jättiläiseksi tässä kasvaa. Olen kyllä miettinyt, että syömisiä olisi tosiaankin vara keventää ja liikuntaa vara lisätä. Jospa siis aloittaisin vielä kuntokuurin!
Olo on energinen ja mieli iloinen. Täytyy nyt yrittää siirtää nuo voimat työntekoon!
Ai niin, piti vielä korjata, kun viime viikolla kannustin muitakin käyttämään Rennietä. Minulle siis työterveyslääkäri sanoi, että Rennietä kannattaakin käyttää, jos närästää. Tänään kuitenkin neuvolalääkäri sanoi, että mieluummin kannattaisi kokeilla mehua, hedelmää, tms. ja että Rennietä tulisi käyttää vain kovaan närästykseen eikä säännöllisesti. Harvoin onneksi olen sitä itsekään käyttänyt, ehkä 1-2 kertaa viikossa korkeintaan. Ei siitä varmaan haittaakaan ole, mutta aina kai lääkkeitä on hyvä välttää.
Nakero08, 25+5