Hampaanpoisto raskausaikana (loppupuolella)??
Eli kiinnostaisi tietää, onko kenelläkään poistettu hammasta raskausaikana, missä vaiheessa ja tuntuiko se missään (muualla kuin suussa;)?
Hammaslääkäri sanoi, että loppuraskaudessa vältetään hampaanpoistoa, koska voi aiheuttaa jotain jännitysponnistuksia tai jotain(??). Minulta kuitenkin katsottiin aiheelliseksi nykäistä viisuri pois seuraavalla käynnillä eli huomenna. Viimeksi hampaanpoisto kesti puolitoistatuntia ja oli yhtä tuskaa, joten nyt pelottaa...
Kertoilkaahan kokemuksianne, kiitos!
Pikkis rv33+
Kommentit (7)
vastauksesta. Täytyy nyt tosissaan miettiä, annanko ottaa vaiko en. Nyt ei ole hammas vaivannutkaan. Viikko sitten vielä kipuili ja valvotti yhden yön...
Vieläkö ehtis joku muukin kertoa kokemuksistaan???
piti vielä sanoa Chilille, että ne kovin aktiivisesti ole itsekään tuolla hammaslekurissa hypännyt. Edellinen käynti oli neljä vuotta sitten =) Silloin jäi kammo hampaanpoistosta, ja niin vaan on taas edessä. Huoh.
Menin ja peruin sitten aikani, eipähän tarvi mietiskellä sen enempää. Päivystykseen sitten, jos alkaa kipuilla.
Tulin vielä kertomaan, että mun hammaslääkäri tuumasi, että tulehdusriski on myös yksi tekijä miksi vältetään. Saattaisi joutua sitten antibiootille jne. Mulle sanoi, että mieluummin vaikka paikkaa viisurin kun poistaa. Toivottavasti hampaasi ei vaivaa ennen synnytystä. Siinä vaiheessa kun riittää renkkaa muutenkin!
Tsemppiä, Noora
niin älä missään nimessä jollei tietenki oo jotain superaiheellista!! Mulla alkuraskaus menossa ja viikko sitten poistettiin alaviisuri ja voi saamari mitä ongelmia sen kanssa. Oon jo kolme kertaa käyny sen takia päivystyksessä. Eli se viisuri lähti ihan superiisisti, mutta kehitti tulehduksen ja luu siellä pilkottaa johon ne joka toinen päivä laittaa sellasen tupon, jottei sattuis eikä bakteerit muhis siellä montussa. Ja raskaana kun on tämä niin suurenmoinen lääkitys eli para-tabs joka ei auta YHTÄÄN tähän öitä valvottavaan viisurikipuun. Oon lisänä ottanu panacodia myös ja ihan hetkellinen apu.
Mä ihan oikeesti oon ollu todella tuskanen tän viikon tän kivun kanssa enkä tän takia kelleen suosittele sitä jollei nyt tietenki hammaslääkärit anna jotain superaihetta.
Että itsellä oli vikan kahden viisurin jälkeen automaattinen antibioottikuuri, kun joutuivat leikkaamaan ikenen auki - ei muuten nyhtämällä irronnut (kasvanut kiinni leukaluuhun). Samoin tupla lääkityksenä panacodia ja buranaa tulehduksen estoon. Eli jos on ollut kivulias poisto aiemmin ja vastaavaa lääkitystä tiedossa, niin sekin on hyvä syy olla ilman. Mulla ei muuten ole kamalasti hamppilääkärikammoa, mutta viisaudenhampaat jäisi kyllä poistamatta jos nyt olisi edessä... Kahden viikon pirtelökuuri ja petilepo pelkän hampaan takia tuntui järjettömältä, kun en polvileikkauksenkaan jälkeen syönyt tuollaisia määriä kipulääkkeitä.
Tsemppiä hampaan kanssa, toivottavasti pysyy oireettomana raskauden loppuun! Ehdotin itse, että voisi vaikka synnytykseen tulla ne vetämään, menisi samassa hoidossa varmasti hyvin. ;)
... tekemästä viisurinpoistoa raskauden aikana. Yksi nyhdettiin (tuskaisesti) ennen raskautta, ja loput 3 sitten synnytyksen jälkeen. Tosin tuo eka poisto oli niin kivulias, etten kovin nopeasti sitten saanut aikaiseksi noita muitakaan - taisi tyttö olla silloin jo 3. :D
En muista oliko osasyynä myös vahvemmat puudutteet, mutta oma hammaslääkäri vain yksiehtoisesti sanoi ettei niitä poistoja tehdä raskausaikana. Kannattaa siis selvittää syitä! Jollei poisto ole erityisen akuutti, niin ehkä sitten voi rauhassa odotellakin.