Miksihän meille puheterapeutti suositteli virikehoitoa päiväkodissa lapselle?
Kotona luetaan paljon kirjoja ja lapsella on sekä isosisko että pikkusisko. Juttelen lapsille paljon. Miten ihmeessä virikehoito olisi asian ratkaissut?
En vienyt lasta virikehoitoon enkä aio viedä koska en näe siinä järkeä. Ihmetyttää silti ammatti-ihmiseltä moinen pyyntö. Sen ymmärtäisin jos kotona olisi ongelmia vuorovaikutuksessa eikä lapsella siten olisi mahdollisuuksi kuulla tarpeeksi puhetta, mutta kun itse oikein panostan tähän puoleen.
Kommentit (39)
joten en käsitä miksi nuo eltot ja keltot vedettiin tähän. Jos puheterapeutti suosittelee päiväkotia, lapsi ei pääse yhtään sen kummemmin minkään tukitoimien piiriin kuin jos on kotona ja esimerkiksi kerhossa.
25 on opiskellut itselleen ammatin ja osaa arvostaa myös toisten ihmisten ammatteja. Jos olen tyytyväinen jonkun ihmisen toimintaan niin toki sen hänelle kerron.
Oman lapsen ryhmässä ei ole yhtään lähihoitajaa vaan kaikki ovat lastenhoitajia, toki viime vuonna siellä oli 1 lastentarhanopettaja. Vaikka aiemmin olin sitä mieltä että pienten ryhmässä LTO on turha, olen nyt näiden lapseni saamien tukitoimien vuoksi vaihtanut mielipidettäni. On hyvä että ongelmiin puututaan ajoissa.
se koskee tasan vain sinun lapsesi ryhmää, ei todellakaan ole yleispätevää.
Vierailija:
Oman lapsen ryhmässä ei ole yhtään lähihoitajaa vaan kaikki ovat lastenhoitajia, toki viime vuonna siellä oli 1 lastentarhanopettaja. Vaikka aiemmin olin sitä mieltä että pienten ryhmässä LTO on turha, olen nyt näiden lapseni saamien tukitoimien vuoksi vaihtanut mielipidettäni. On hyvä että ongelmiin puututaan ajoissa.
Nykyään ei ole sellaista tutkintoa kuin lastenhoitaja, kyllä he ovat lähihoitajia jotka ovat erikoistuneet lastenhoitoon.
lapseni ryhmää koskevaan asiaan, enkä tahtonut asialla omaa kruunua kiillottaa, ja edelleenkään en ole töissä päiväkodissa.
Mikähän koulutus sinulla on, kun et edes tiedä, että " lastenhoitaja" on lähihoitaja...
Olet tainnut itse saada aika paljon tukitoimia jo lapsena...
jos tällä hetkellä valmistuukin lähihoitajia jotka erikoistuvat lastenhoitajiksi, niin eihän ne päiväkodin tädit meillä kaikki ole viime syksynä valmistuneita.
valmistuneet noin. Onko teillä sitten tädeillä tutkinnot jostain 60-luvulta?
PT ajtteli varmasti, että päiväkodissa lapsen puhe vielä lisäksi aktivoituisi ja kuntoutuisi.
Nythän te olette kotiharjoittelun ja terapiakäyntien varassa.
Vierailija:
Lapsi on 3-vuotias. Puhuu lähinnä 2-sanaisilla lauseilla. Tosi paljon puuttuu äänteitä vielä (S, R, L, D, alkuäänteitä jää pois jne).
Muakin loukkasi kun 2-vuotisneuvolassa kehotettiin viemään lapsi tarhaan kun oli mummolla (halukas ja hyvä hoitaja) osa-aikaisesti hoidossa kun tein vähän töitä. Mitä se niille kuuluu missä lapsi on hoidossa?Ihme hinku noilla työntekijöillä saada kunnan tupaten täynnä olevat tarhat vielä täydemmiksi ja kaikki kansalaiset yhteiskunnan tahojen tarkkailuun jo taaperoina...
kerran viikossa muskarissa, ja kotona on toinen lapsi ja meillä on hoitaja heidän kanssaan. Paljon kavereita naapurissa.
Puheterapeutti lätkäytti meillekin sen päiväkotisuosituksen, kun jossakin papereissa luki tieto, että on " kotihoidossa" . Ei kysynyt yhtikäs mitään, vaan alkoi paasata päiväkodista. Alentuvaa minusta.
2-vuotias joka ei puhu tai 3-vuotias, joka ei puhu kuin yksitavuisia sanoja ja kirjaimia puuttui liuta.
Eli oman kokemukseni mukaan päiväkodissa pyritään aktiivisesti arvioimaan lasten tuentarvetta (yhteistyössä vanhempien kanssa). Lisäksi ryhmiin joissa on tuettavia lapsia pyritäään ohjaamaan myös ns. tukilapsia, joilla kielen kehitys on ollut nopeaa ja taito hyvä, jotta tukea kaipaavat lapset saavat myös tukea toisilta lapsilta.
Jos ei vanhemmille ole kauhalla annettu, niin ei siitä voi kuin lusikalla lapsellekaan ottaa.
Vierailija:
Kotona luetaan paljon kirjoja ja lapsella on sekä isosisko että pikkusisko. Juttelen lapsille paljon. Miten ihmeessä virikehoito olisi asian ratkaissut?En vienyt lasta virikehoitoon enkä aio viedä koska en näe siinä järkeä. Ihmetyttää silti ammatti-ihmiseltä moinen pyyntö. Sen ymmärtäisin jos kotona olisi ongelmia vuorovaikutuksessa eikä lapsella siten olisi mahdollisuuksi kuulla tarpeeksi puhetta, mutta kun itse oikein panostan tähän puoleen.
Jos jummijammi teidän lapsillanne on jokin ongelma, johon ammatti-ihmiset tarjoavat apua, niin kai te nyt kuuntelette edes loukkaantumatta millä sitä voisi parantaa. kiusallaanko he auttavat : )
Kyllä on nykyään äidit niin herkkiä vaikka apua annetaan enemmän kuin ikinä. Ettekö tajua että se on lapsenne parhaaksi mitä teille sanotaan. Toki kannattaa kyseinalaistaa asioita ja ammattilaisia mutta tuollaisia itsestään selviä asioita niin voi jessus
t se jolla 2v jolla puheenkehitys hiukka hakusessa vielä
vaan siitä mikä on oikea keino hoitaa asia.
Ja sulla on kyllä niin totaalisen surkea ulosanti, että teidän perheessä lapsen huonon puheenkehityksen syykin on täysin ilmeinen...
Mm. lapsen vanhemmat, neuvolan työntekijät, puheterapeutti, päiväkodin työntekijät (LTO:t, lastenhoitajat....), erityislastentarhanopettajat jne... Usein se kai on joko lapsen vanhemmat, neuvola tai päiväkodin henkilökunta joka ensin ottaa asian esille ja sitten yhdessä mietitään mikä taho olisi paras selvittämään tuen todellista tarvetta. Tuo tarve sitten selviää vaikkapa lääkärin/puheterapeutin/ELTO:n tekemien tutkimusten/selvitysten avulla.