Miksihän meille puheterapeutti suositteli virikehoitoa päiväkodissa lapselle?
Kotona luetaan paljon kirjoja ja lapsella on sekä isosisko että pikkusisko. Juttelen lapsille paljon. Miten ihmeessä virikehoito olisi asian ratkaissut?
En vienyt lasta virikehoitoon enkä aio viedä koska en näe siinä järkeä. Ihmetyttää silti ammatti-ihmiseltä moinen pyyntö. Sen ymmärtäisin jos kotona olisi ongelmia vuorovaikutuksessa eikä lapsella siten olisi mahdollisuuksi kuulla tarpeeksi puhetta, mutta kun itse oikein panostan tähän puoleen.
Kommentit (39)
Lapsen ei välttämättä tarvitse tehdä juurikaan töitä kotona saadakseen itsensä/ tarpeensa selväksi. Mutta päiväkodissa joutuu ja täten puheenkehityskin nopeutuu
mutta sinä sen ratkaisun toki teet, minkä ikäinen lapsi? Puhuuko miten ja kuinka paljon
Eihän se arvioi päiväkotiolojakaan.
Meidän tyttö oli kotona todella nirso. Yritin rauhoittaa ruokailuhetket. Yritin tarjota monipuolista ruokaa. En tuputtanut mutta käskin maistaa. Nirsona pysyi kunnes aloitti päiväkodin ja siellä oppi syömään monipuolisesti kaikkea.
Ehkä puheessakin kehittyy erilailla jos on päiväkotiympäristö jossa on paljon lapsia joilta ottaa mallia ja vähän vieraammat tädit joita tavallaan kunnioitetaan enemmän kuin omaa perhettä?
Jos kerran ei edes tunneta kotioloja, eikä päiväkotia mihin lapsi on menossa, miten voidaan arvioida, että se auttaa.
että kotona lasta ymmäretään ns. " puolesta sanasta" eikä lapsella tule motivaatiota tai pakkoa kehittyä puhumisessa. Vieraammassa porukassa, toisten aikuisten ja lasten kanssa ei riitä, että mumisee sinne päin tai osoittelee mitä haluaa. Lisäksi erityislastentarhanopettaja antaa tarvittaessa pienimuotoisempaa ohjausta ja seuraa tilannetta. Ja puheterapeutilla ei tosiaankaan ole mitään keinoa arvioida, millaista se vuorovaikutus kotona on, vaikka kuinka itse olet sitä mieltä, että viestintä on aivan kunnossa ja itse siihen panostat. Lapsen parasta tässä varmaankin kaikki kuitenkin haluavat.
Ei kaikissa päiväkodeissa edes ole sellaisia.
viemään päiväkotiin vaikka sitten puolipvä ryhmään. meillä on sama tilanne eli jos 2v kielellinen kehitys ei parane ensi syksyyn mennessä, niin menee ehdottomasti päiväkotiin ( tosin menee muutenkin ) mutta se on lapsen parhaaksi ja kyllähän tuon ikäinen jo nauttii siitä kun saa olla muiden lasten kanssa ja siellä taatusti oppii nopeammin puhumaan.
t se joka sanoi että kotona lasta ymmärretään liian helpolla
Miten? Missä? Miten pätevää se sitten on?
ELTO myös neuvoo ja tukee ryhmän vakituisia aikuisia.
3-vuotias voi muutenkin ihan hyvin mennä päiväkotiin.
Vierailija:
että kotona lasta ymmäretään ns. " puolesta sanasta" eikä lapsella tule motivaatiota tai pakkoa kehittyä puhumisessa. Vieraammassa porukassa, toisten aikuisten ja lasten kanssa ei riitä, että mumisee sinne päin tai osoittelee mitä haluaa. Lisäksi erityislastentarhanopettaja antaa tarvittaessa pienimuotoisempaa ohjausta ja seuraa tilannetta. Ja puheterapeutilla ei tosiaankaan ole mitään keinoa arvioida, millaista se vuorovaikutus kotona on, vaikka kuinka itse olet sitä mieltä, että viestintä on aivan kunnossa ja itse siihen panostat. Lapsen parasta tässä varmaankin kaikki kuitenkin haluavat.
mutta useimmiten on kiertävä sellainen, ns. KELTO. Jos meidän perähikiän rupupaikkakunnan (n. 3000 asukasta) pienessä ryhmäperhepäivähoitokodissa käy KELTO joka toinen viikko, täytyy kyllä lähes joka paikassa muuallakin olla
Tekeekö ne lähihoitajat jonkin alkudiagnoosin ja hälyttävät tuon sitten paikalle? Onko heillä siihen pätevyys?
eli ei se suositus johdu siitä, etteikö kotona puhuttaisi tai luettaisi, vaan siitä, että päiväkodissa lapselle tulee erilainen tarve saada itseään ymmärretyksi ja joutuu näin tekemään enemmän töitä puheensa eteen, ts. tulee itse tietoisemmaksi puhekommunikaatiostaan ja rupeaa sitä selventämään hiljalleen.
tavattiin tämä KELTO ja oli kyllä asiansa osaava ihminen, jo yhden tunnin keskustelun perustteella osasi antaa tarhan lastenhoitajille hyviä vinkkejä miten toimia meidän lapsen kanssa. Ja todella jo viikossa ulkopuoliset ihmiset huomasivat lapsemme puheen kehittyneen aimo harppauksen. Olen vakuuttunut että päiväkodeissa työskentelee ammattitaitoista henkilökuntaa. Hienoa, upeeta.
Senkö takia lähdit vastustamaan, että loukkaannuit siitä, että puheterapeutti mahdollisesti epäili teidän kotioloja. Eihän se nyt hyvänen aika siitä ole kiinni. Kuten monet ovat jo fiksusti todenneet, se johtuu siitä, että lapsen pitää päästä sellaiseen paikkaan jossa häntä ei ymmärretä ilman sanoja. Se kannustaa/pakottaa lasta puhumaan toisin kuin kotona.
Jos olisin puheterapeutti tai sosiaalityöntekijä niin suhtautuisin vähintäänkin epäilevästä siihen, jos et suostu viemään lastasi päiväkotiin.
Vaikka asia ei minulle kuulu, niin kyllä välillä ihmetyttää ihmisten tietämättömyys. Nykyään on kuitenkin ihan netistäkin saatavilla hurja määrä asiallista tietoa lasten kehityksestä ja erityisongelmista. Luulisi, että vanhempien prioriteettilistalla on ensimmäisenä tehtävänä hankkia tietoa ongelman hoitamisesta jos sellainen lapsella todetaan...
Pk:ssa joutuu puhumaan niin että muutkin ymmärtää.
T. Äiti joka kyllä puheenviivästymistilanteessa harkitsisi puolipvhoitoa
tukea tarvitseviin ja ei tukea tarvitseviin ja millä perusteilla ja ammattitaidolla?
sanotaan niin ja se on yksi vaihe siinä, miten niiden pitää/kuuluu/tulee toimia. Eli kaavassa etenevät.