TAMMITENAVAT UUSI VIIKKO//
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11942912&p=1&mpage=2&tmod…
Vanhat jutut tuosta linkistä.
Mulla oikeesti on menny ihan mahdottomaksi tää tunne-elämä nyt loppuraskaudesta.Eilen mua harmitti niin paljon ihan pikku juttu, että piti keskellä yötä mököttää pari tuntia sohvalla...Itte siitä vain sit unen laatu kärsi:/ No, sen verran on lohduttauduttava ettei ole sentään koko raskaus ollut tällaista.
Mulla on vaan paikat kipeet, siis lihakset ja kudokset niin että auts.
Nyt mies on jäänyt osittain joululomalle ja vaikka siitä on apua, se myös jonkin verran ärsyttää, kun ei osaa ikinä tehdä mitään niinkuin minä haluaisin=) Hänen on myös tehtävä koneelta etänä töitä muutamia tunteja päivässä.Pitäis olla kiitollinen-ja yritän olla.
Mukavaa alkuviikkoa kaikille!!!
Kommentit (60)
Ja osanottoni myös.
Meillä venähti neuvolakäynti tänään aika pitkäksi kun terveydenhoitaja laittoikin meidät päivystyslähetteellä käymään Taysissa. Neuvola oli siis neljältä ja kaikki oli muuten ihan hyvin, mutta verenpaine oli viikossa pompsahtanut poikein kunnolla. Minulla on normaalisti sellaista 130/80 luokkaa ja tänään 140/102, vaikka mitattiin monta kertaa.
No lähdettiin sitten heti käymään synnytysvastaanotossa, jossa otettiin pissanäyte ja laitettiin minut makuulle ja otettiin vauvan sydänkäyrää. Käyrät näyttivät onneksi oikein hyviltä. Piirtyipä sinne ihan tasaisesti pieniä supistuksiakin. Laittoivat minut kuitenkin käymään vielä lääkärilläkin, joka ultrasi vauvan ja istukan vointia. Kaikki oli kunnossa. Kohdunkaula 2,5-3 cm ja sormelle auki. Ottivat vertakin, mutta niitä tuloksia ei tarvinnut jäädä odottamaan kun lopulta verenpaineetkin laskivat taas sinne normaalimmalle tasolle. Pääsin siis kotiin ja selvittiin pelkällä säikähdyksellä. Huh!
Huomenna täytyy hakea verenpainemittari anopilta lainaan, että saan mitattua paineita kolme kertaa päivässä. Onneksi muihin " toimenpiteisiin" ei tarvinnut ryhtyä. Tässä kokemuksessa oli kyllä myös yksi hassu juttu. Vasta nyt, kun näin niitä supistuksia käyrällä, tunnistan ne. Niitä tulikin 10-15 min välein vielä pitkälle iltaan, mutta nyt ovat jo laantuneet. Niin, ja eivät ne mitään kovin kipeitä olleet. Sellaista menkkamaista jomotusta vaan. Vähän jäi jännittämään, että kuinkahan ponteva poika minulla on tähän maailmaan ponnistettavana kun painoarvio oli nyt 2900g. Jos malttaa laskettuun aikaan asti kohdussa pysyä, niin voi kyllä olla lähempänä 4 kiloa kun sitä aikaisemmin ennustettua 3,5 kiloa.
Siru-Sofia ja Julle 36+6
Minusta on tullut ihan uskomattoman lahopäinen. Unohdin taas, että piti vielä noista tunneasioista ja miehistä niihin liittyen sanoa...
Tänään siellä synnärin aulassa istuessa ja odotellessa lääkärille pääsyä mies totesi huomanneensa käytöksessäni pientä muutosta tässä viime viikkoina. Sanoi vaan, että " meilläpä ei nykyään sellaista verkkaista toimintaa ja joutenoloa paljoa katsella." Ihan nauratti kun ajattelin, että olen ehkä saattanut olla hieman määräilevä, tai oikeastaan ohjeistava enemmän kuin normaalisti. Ja mies raukka on vaan kiltisti ottanut ohjeita vastaan ja tehnyt tällaisia huomioita.
Olen itse sellainen ihminen, että kun jotain aletaan tehdä, niin se sitten tehdään eikä siinä turhia vitkastella. Normaalisti annan kuitenkin miehen tehdä omat juttunsa sillä omalla hieman verkkaisemmalla tyylillään, mutta nyt olen tainnut olla vähän malttamattomampi. Johtuneeko siitä, että olen kovasti kotona touhuillut ja järjestellyt ja jotenkin meinaa ottaa päähän jos toinen onkin ihan leppoisan rauhallisesti. Vai mahtaako lähestyvä synnytys jännittää ja purkautua ulos tuollaisena kärsimättömyytenä. Tiedä häntä, mutta ehkäpä malttini ja kärsivällisyyteni palailee tässä talven mittaan.
Nyt toivotan kaikille hyviä vointeja ja joulun odotusta!
Siru-Sofia
Itse täällä kärvistelen flunssan kourissa, järkyttävä nuha ja tukkoisuus riesana, esikoinen 2,5v on samassa tilassa.
Turvotus on myös jotain hirveää, jalat on paksut ja sormet myös. äitini meinasi että turvotusta on myös kasvoissa. Soitin neuvolaan, täti sanoi että RR on tähän asti ollut aina hyvä ja pissa puhdas, EI HUOLTA! just. eipä siinä, voisinhan käydä äitipolilla tutkituttamassa asian niin pääsis siitäkin ressistä.
Synnyttäminen ei kyllä tälläisessä flunsasassa houkuttele yhtään. Näin ensimmäisen vauva unen viime yönä -> saatiin pieni poika
( sukupuolesta ei tietoa)
saas nähdä miten todellisuudessa käy.
tearangel 37+1
Viime yönä sai sitten supistuksilta nukuttua kokonaiset kaks tuntia... Onneks aamusella vetäisin vielä vajaan parin tunnin unet. Eipä paranis valitella, mutta kun tämä nukkuminen on parisen viikkoa ollut supistusten takia tällasta, niin vois tää pieni alkaa jo syntymään =) Tai sit supistukset vähentymään....
Tolleroiselle piti vastata- ei ne nyrkkiä alapäähän sisälle survo =) Nyrkillä tosin kokeillaan lantion koko, mutta ei sitä sinne värkkiin työnnetä vaan siihen " suulle" .
JOs lähtis syömään..
Floora ja masuasukki 37+
kylläpä siitä on aikaa kun tänne kirjoittelin, mutta lukemassa olen käynyt muiden juttuja...
kyllä sitä jo odottaa vauvan syntymistä, nyt kun olo on tukala jo. painoa tullut ihan liikaa, verenpaine kokoajan koholla ja supisteluja tulee joka ilta, välistä kunnon viiltelyjäkin... mutta kun en malta vaan paikallaan olla, kun kotosalla huomiota tarvii kaksi poikaa!!!
poikaa odotellaan nyttenkin, ja synnyttää menen n.klinikalle ja laskettuaika ois 26.1.2008, saas nähdä pitääkö paikkansa, vaiko yli mennään kuten edellistenkin kanssa... poika on todella vilkas liikuskelija masussa,varsinkin iltaisin...ja hikka tuntuu olevan usein.
yöunet nykyää katkonaiset,kokoajan saa olla kylkeä kääntämässä ja pissalla saa ravata useaan otteeseen, silti kolottaa ja pakottaa vaikka kylkeä vaihtaa, ja selällää nukkuminen ei onnistu yhtään.
joku ihmetteli et nukkues pyörryttää, minulla ollut samoja oireita,joskus pahempina(taju mennyt hetkex) ja nyt lievempää, pyörryttää makuuasennossa ja kun kylkee vaihtaa silmis pimenee, todella ikävä tunne, mulla epäili verenpaineen aiheuttavan sen. en sit tiiä!!!
eipä tällä kerralla sen kummempaa, onnea jo vaavin saaneille ja voimia meille jotka kovasti jo odottavat saavansa nyytin kainaloonsa.
hyvää joulua kaikille!!! mimo-77 rv 34+3
Aamuhallalle ja koko perheelle suuren suuret onnittelut pienen pienestä nyytistä! sekä osanottoni läheisen poismenon vuoksi.
MiiKaro pohti niitä menkkamaisia supistuksia. Mulla oli niitä ed. raskaudessa rv16 alkaen, eivätkä valmistelleet paikkoja mitenkään. Joten olisi vaikea uskoa, että olis merkki synnytyksestä. No, jollekin se tietty voi olla! Itse taas olen siinä uskossa, että jos supistukset tuntuu selässä, niin ne valmistelisivat paikkoja...
Miikaro, aika jännä tuo 100e yllytinraha lapsen hankintaan. Mikäs siinä, en tuomitse.
Minulla ei myöskään ole yhtään haikea olo, että raskaus on kohta ohi. Raskaus ja pikkuvauva aika eivät ole mua varten. Jotenkin vain nautin hieman isommista lapsista. Olin tätä mieltä jo ennen esikoista, eikä hänen raskaus- ja vauva-aikansa päässyt muuttamaan mielipidettäni. Mutta oli helpotus huomata, että tämä toinen raskaus oli hivenen helpompi kuin eka. Saas nähdä miten vauva-ajan kanssa käy...
Ipu, kirjoittelit noista jouluruokien syömisestä. Ainoastaan graavikala on kielletty, eli sillit ja mädit on sallittuja, kuten nyt myös maksapateekin (maksalaatikkoa taas ei suositella, kun siinä on enemmän maksaa eli a-vitamiineja).
Miukkikselle pyörryttävästä olosta. Et sattunut olemaan selällään? Mulla ainakin tulee pyörryttävä olo, jos veri ei pääse kulkemaan nivusten isoissa verisuonissa.
Eilinen oli varsin surkuhupaisa päivä. Aamulla kun vein auton huoltoon, niin tapahtui yks ikävä juttu ja aloin sen takia parkumaan. Itkin autossa 1,5 tuntia ja mies joutui tuleen pelastaan (ajoi mun vuoksi 100km kesken työpäivän!!!), kun en vaan saanut itkua loppumaan! Silmät, pää ja koko kroppa oli vielä aamullakin kipeenä :(. Hommaa hieman lohdutti, kun sain vara-autoksi ihkauudet Volvon!
Luulin, että tuo itkukohtaus olis esim. nostanut verenpaineet, mutta norm. neuvolakäynnillä sain huomata, että paineet olivat normaalia alhaisemmat! Muutekin neuvolassa meni kaikki tosi hyvin. Painoakin oli tullut vain 500g/2vk:ssa (nyt paino tuon 500g plussalla lähtöpainoon).
Nyt turvotus on taas aika kamala ja luulen sen johtuvan tuosta eilisestä, kun en juonut oikein mitään.
Ainiin ja vauva ei ole vielä kiinnittynyt, vaikka itse kuvittelin niin.
Jotkut ovat saaneet mukavia kokemuksia pelkopolista. Satsumallekin toivottelen hyvää käyntiä! Itse olin myös juttelemassa sairaalassa tulevasta (ja menneestä) synnytyksestä muutama viikko sitten ja olen erittäin tyytyväinen sen käynnin tuloksiin.
Tolleroinen kysyi vitamiinilisistä. Mä syön ladyvita plussaa (sis. onneksi d-vitamiinia ja kalsiumia), kalaöljyä ja maitohappobakteereja.
Itse suosittelen kalaöljyä (ei kalanmaksaöljyä), kehittää kuulemma vauvan aivoja. Ja maitohappobakteerien taas on kerrottu vähentävän vauvan mahdollista allergisuutta.
Joku pohti viime viikolla patjan pesua. Itse hieman karsastan käytetyn patjan käyttöä vauvalla. Meillä oli kyllä esikoisella käytetty patja (ei ensipatjana), mutta sen päällä oli pestävä petauspatja. Toiselle tulee uusi patja, kun eka oli vain lainassa.
Siru-sofia, onneksi selvisit säikähdyksellä verenpaineiden vuoksi! Ja onneksi saat verenpainemittarin lainaan. Helpottaa kummasti omaa oloa, kun saa koko ajan tarkkailla missä mennään.
Miehistäkin on ollut taas paljon juttua. Mä joudun kans välistä määräilemään, vaikkei se ole itsestäkään kivaa. Ekaks yritin sillä, että sanoin " toi ja toi pitäs tehdä" , mutta kun vihjailut eivät auttaneet, on pitänyt tiukentaa sanomisiaan. Se onkin (ihme kyllä) tehonnut! Aiemmin kun käskemiset ovat saaneet miehen entistä enemmän vastarannan kiiskiksi. Mutta voi sitä eilistä rakkauden määrää, kun mies tuli mut pelastaan autokaupan pihasta <3, kun vaan ehtisin sen joskus korvaamaan! Jotenkin kummasti tekemisiä ja menemisiä kerääntynyt näin joulun alle :).
tearangelille tsemppiä flunssaan. Toivottavasti ei sentään synnytys vielä käynnisty. Flunssassa sitä varmaan tulee oltua enemmän paikallaan ja sehän vain lisää turvotusta. Muistahan juoda runsaasti, sekä flunssan että turvotuksen vuoksi!
Flooralle jaksamisia supistusten kanssa!
Ekassa raskaudessa jouduin sairaalaan vuorokausi ennen synnytystä (kypsyteltiin paikkoja) raskausmyrkytysepäilyn vuoksi. Vielä pari viikkoa sitten olin sitä mieltä, että sitä ennen paikat eivät olisi olleet yhtään kypsyneet, eikä mitään muutakaan synnytykseen viittaavaa ollut tapahtunut (paitsi limatulpan irtoaminen). No, luin sit vanhaa päiväkirjaa ja kuinka ollakaan: supistuksia oli tullut jo monena yönä ennen sairaalaan menoa! Niin sitä unohtaa...
Nyt valmistelemaan iltaruokaa ja sitten esikoisen hakuun hoidosta. Hoitopäiviä onkin tämän jälkeen enää kolme. Olen ollut todella tyytyväinen päätökseen, että esikoinen on hoidossa jouluun asti. Sain siis olla äitiyslomalla pari viikkoa ilman esikoista. Tuo olikin oikea loma, kun sain levätä. Olen ollut todella väsynyt, mutta nyt on taas tunne, että olisin virkistymään päin...
Justus rv36
PALJON ONNEA AAMUHALLALLE ketjun ensimmäinen vaavi on onnellisesti syntynyt..ihanaa!
Mulla on tota pyöryttämmistä jatkuvasti, mutta mulla se johtuu tosi matalasta verenpaineesta. Neuvolatäti ei ollut moksiskaan vaikka paineet oli hirmu alhaalla, ehkäpä ne on vaan tyytyväisiä että ei nouse korkeeksi? Olen nyt syönyt salmiakkia väkisin päivittäin, jotta ei taju menisi... ja juonut vettä rutkasti.
Maha kiristää NIIN kovasti, tuntuu että nahka ei anna enää periksi. Eikä lihakset! Viime yönä näin unta, että vauva lähti syntymään...pää puski väkisin ulos nukkuessa ja mä olin ihan paniikissa, että " nyt se tollein varottamatta tulee..." ilman supistuksia tai mitään :)
Mun unessa ei sukupuoli näkynyt, mutta me tiedetään että on poika tulossa. Se näkyi kyllä, että on tuuhea tumma tukka. Mulla on ollutkin koko ajan sellainen olo, että peikon-poikanen sieltä tulee...!
onko kenelläkään muulla alkanut vatsa toimimaan äärettömän hyvin? Mä olen kovin kovavatsainen nainen normaalisti ja käyn tolla isommalla hädällä ehkä 1-viikossa tai kahdessa. Nyt on vatsa toiminut erityisen hyvin viikon/pari. Käyn välillä yölläkin tyhjennyksellä ja ainakin joka aamu. Mulla siis tuo painon nousu on tasaantunut. Painoa ehti tulla vauhdilla se 17kiloa ja nyt vähään aikaan ei ole tullut lisää. Mutta olen mä mahdollisesti syönytkin nyt vähemmän kun tuun vähemmästä täyteen ja tuota pahaa oloa on myös mulla havaittavissa.
tänään oli ensimmäinen kivulias supistus. Au. onneksi ei kovin pitkä. Ensiyönä onkin jännittävät paikat, sillä esikoisesta meni lapsivedet 34+1 eli ensiyönä menis vedet jos tämä päättäs syntyä samaan aikaan....aarg. Toivottavasti ei niin käy, mutta jännittää kovasti. Onko muilla ollut kivuliaita supistuksia?
Yöunet on tosi levottomia. en oikein saa unta ja vessassa juoksen monta kertaa yössä, aivan kuin moni muukin täällä. Vauva pökkii välillä virtsarakkoa tosi kovasti, meinaa tulla pissat housuun..!
Vieläkö jollakulla muulla on noi häpyluut kipeät? Mua sattuu aivan julmetusti...niin että välillä en pääse istuma-asennosta ylös kun sattuu niin paljon. AU!
tsemppiä kaikille loppusuoralla ja toivottavasti saadaan taas pian vauva uutisia.
milla rv34
Tosiaan on nukkuminen mennyt melkoiseksi souviksi täälläkin:/ Pissalle herään monta kertaa yössä ja toisaalta ihan mielellään, kun turvottaa.Selkää särkee vaikka miten laittelis tyynyt ja viime yönäkin heräsin venyttelemään.painajaiset ovat myös kiusana-viime yönä mies petti mua mun kahden kaverin kans!!!
Selkää kivistelee mullakin, mutta mulla kyllä tekee erittäin hyvää miehen hieronta. ei käynnistä mitään supistuksia. Joudun myös kantelemaan tuota 11-kiloista kuopusta ja olenkin ajatellut että se on varmaan vahvistanut lihaksia. Imurointi ei kyl tee hyvää ja mies sen tekee kun tarpeeksi patistan. Asioiden kun pitäis aina tapahtua nyt eikä kohta tai mulla paukkuu hermot.En jaksa yhtään sellaista jahkailua ja asioiden lykkäämistä tässä tilassa.
Supistelut ovat olleet joka päiväisiä. Yritän ottaa iisisti ettei tarttis ennen ens vkon sektioo lähteä lavitsalle.
Jouluruoka on meillä tänä vuonna simppeli: kalkkunaa, keitinpottuja, lanttulaatikkoa, säilykeherneitä...Aamulla on riisipuuro ja rusinasoppa. Illalla juustotarjotin ja glögi sekä suklaita.
Voikaa hyvin!!
...vitamiineista minäkin suosittelen kalaöljyä ja maitohappobakteereja. Nyt loppuraskaudesta kehittyvät vauvan aivot eniten, jolloin kalaöljy onkin juuri hyödyllisintä. Muuten otan itse vielä rautaa ja b-ryhmän vitamiineja.Kalsiumia saan tarpeeksi maidosta, jota latkin vähän väliä.
Tuoreita neuvola kuulumisia:
painon muutos/viikko 1500g ( pelkkää nestettä kuulemma ;) )
turvotus ++, eli erittäin runsasta
RR 130/73, uudelleen mitattuna 125/76
SF mitta 31 ( viime viikolla oli vielä 32)
sikiö laskeutunut th mielestä hyvin alas, ja painaa tuonne alas, turvotus johtuu kuulemma siitäkin. sitten meinasi vielä että juon liian vähän,vaikka omasta mielestä paljon juonkin. turvotusta on kyllä paljon, pystyasennossa ei paljoa pysty olemaan, saati ajattelemaankaan kaupassa käyntiä, melkeinpä vuodepotilaana ;)
Oli varmaan tällä erää sitten viimeinen neuvola käynti, seuraavan ajan sain 2.1, mutta täti meinasi että vauva on kyllä silloin jo syntynyt.
Kävin sitten äidilläni kylässä ja hän antoi vyöhyketerapiaa... nyt sitten vain jännitetään että lähteekö kaveri vielä sieltä syntymään.
viime yö oli kyllä ihan tuskaa, supisteli samaan tapaan kuin esikoisella salissa. tuntui lähinnä selän puolella.
no nyt tuskailemaan
tearangel 37+2
Luen sitten paremmalla ajalla teidän jutut.
Aamuhallalle ja perheelle sydämelliset onnittelut ja samalla osanotto läheisen poismenosta.
Tulin juuri äitipolilta, onneksi sentään vielä kotona saa olla.
RR 140/95, pissa puhdas, paino +/-. Ktg-käyrää saatiin sen mitä vauveli suostui yhteistyöhön ja se oli normaali. Ultrassa napavirtaus hyvä, vauva virkeä, vasemman uterinan virtaus edelleen hyvä, oikeaa (jossa kireä virtaus) ei saatu näkyviin, kohtu ilmeisesti kallellaan oikealle. Kasvu omalla käyrällään hieman keskikäyrän alapuolella, painoarvio 2,1 kiloa, eli samaa sarjaa tulee olemaan sisarustensa (2,8 ja 2,6kg kanssa). Pää ja vartalonympärys vastaa viikkoja, mutta reisiluu, kuten edellisilläkin lyhyempi, persjalkaista sukua kun ollaan molemmat =) Vai kuuluisko se sanoa pitkäselkäistä...
Eli näillä mennään, seuraava aika taas kahden viikon päästä ellei RR nouse kotimittauksissa tai tule valkuaista virtsaan. Parin viikon päästä onkin sitten kasassa se maaginen 36 viikkoa, jota olen pitänyt tavoitteena ja toivon mukaan 2,5 kiloinen vauva.
Nyt lapsosia hakemaan hoidosta/eskarista.
Voikaa hyvin!
aksiina 34+0
Moi,
Sori, jos ehdin jo sotkemaan jonkun ajatuksia ns. kielletyistä jouluruoista. Mätikin tosiaan on vältettävien listalla. Tässä linkki ihan hyvään luetteloon noista vältettävistä ruoka-aineista: http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…
Tuossa luettelossa on vielä maksakin, vaikka siitä tuli uudet suositukset syksyllä.
Justus rv36+
No nyt on sitten kunnon ongelma kehittynyt: Mulla ollut jo vuosia ongelma verenpaineen mittaamisen kanssa. Nostan sen uusille kymmenyksille noilla lääkärireissuilla jo ennen raskautta. Nyt raskausajan mulla on ollut oma mittari kotona ja terveydenhoitaja ei kovasti stressannut neuvola-arvojen kanssa, koska tunnistaa tyypin joka kohottelee paikan päällä noita paineita.. No, tänään oli sitten lääkäri (uusi tuttavuus mulle) kyseessä ja paineet entistäkin korkeammat (auktoriteettipaniikki)
Hän sitten tarttui aiheeseen kunnolla ja alko tosiaan epäillä raskausmyrkytystä, silti, vaikka ongelma ei ole raskausaikainen, ja mulle ne lukemat 90-100 / 130 on ihan tyypilliset jo vuosien varrelta.
Mulla on nyt uusi mittausaika huomenna ja tiedän ettei tämä vuosia jatkunut ongelma yössä häviä.
Ryntäsin ihan paineessa ostamaan jo uuden kotimittarinkin koska aloin itse epäillä omaani.. No uusi ja vanha kotimittari näytti kuitenkin kotona aikalailla samaa lukua.. Ja paljon vähemmän taas kuin lääkärissä. Tosin huomasin että aiheeseen liittyvä ahdistus ja stressi vaikutti nyt uudella tapaa kotonakin. Enkä saa koko asiaa pois mielestäni.
Mitään muuta myrkytykseen viittaavaa ei ole ollut ja pissa aina täysin puhdas. Ja korostan, että jos en olis raskaana, lukemat olis luultavasti samat. Ja ovat olleet.. Nyt en kuitenkaan osaa enää ajatella muuta. Oon vaan huolissani ja jännitän jo valmiiksi huomista.
Hyvän tapahtumaketjunpa käynnisti. Muuten neuvolassa kaikki tosi hyvin. Vauva kasvanut mukavasti, ehkä jo hieman yli 2500 grammaa.. Sf 31, hemoglobiini 156(!!!!) Noussut kuukaudessa 124- tohon! Join Ferroforte-rautajuomaa kuukauden ajan.
Ipu: myös mä haaveilen niin kuoharista! Joskus kaupungilla oikein fiilistelen ajatuksella että vetäisi pienet kuoharit vaikka Kappelin kahvilassa. Miehellesi viestiä: Voisitko samalla pyytää ostamaan kaksi kuoharia? ;) Meinaten jos sulla menee yliajan, voidaan törmäillä sitten NKL:ssä
Tsemppiä kaikille!! Toivotaan että turvotukset, liitoskivut ja muut kivut julistaisivat joulurauhan alkaneeksi, samoin kuin meikäläisen verenpainepaineet..
Ja kovasti tsemppiä kaikille unettomuuden, verenpaineiden, turvotusten, liitoskipujen, selkävaivojen jne. jne. kanssa painiville! Kohta pitäisi helpottaa kun rupeaa vauvoja syntymään ;)
Ja tosiaan, ensimmäinen tammivauvahan jo syntyi eli suuret onnittelut Aamuhallalle perheineen! =) Samaan syssyyn pahoittelut läheisen poismenon johdosta...
Omat kuulumiset nopsaan eli virtaukset edelleen todella hyvät, vauvalle oli tullut viikossa painoa 400 grammaa!!! Nyt arvio siis 2600g eli hyvän kokoinen tytsy tulossa. Vesi oli myös noussut vähän eli 5,0 -> 5,4, perjantaina uusinta mittaus. Lääkärin mielestä katsotaan siis vielä ainakin ensi viikkoon tilanne, silloin viikkoja jo 36+ =)
Jollakin (sorry en muista nickiä!) oli lyhyt jalkainen lapsi tulossa, meillä taas näköjään oikea pullukka sillä vatsan mitat vastasivat jo viikkoja 38+ ;)
Mutta nyt laittamaan pieni päikkäreille, nukuttiinkin poitsun kanssa 13 tuntia!!!
Mukavia jouluhärdellejä kaikille,
-Allu ja Pupu rv35+
Heippa.
Tänään olin siis taas äitipolilla erikois/synnytyslääkärin vastaanotolla. Lääkäri hieman kommentoi isoa vatsaa ja rupesi sitten ultraamaan. Kaikki tarvittavat mitat otettuaan totesi sitten minulle, että nyt hän kyllä on sitä mieltä, että varataan aika lapsivesipunktioon heti huomiselle ja jos lapsen keuhkot ovat kehittyneet voidaan suunnitella synnytystä.
Melkein jopa lupasi minulle sektionkin, kun vauvan painoarvio oli 3,3-3,5 kg tänään. Lisäksi meillä sama tilanne kuin Allulla, eli vatsanympärys oli vielä suurempi kuin painoarvio. Paino asettui siis yläkäyrän tuntumaan, mutta vauvan vatsanympärys meni jo yli käyrien.
Tässä on nyt siis jännät paikat. Esikoisen kanssa lapsivesitutkimus osoitti keuhkojen kypsyneen ja sektio tehtiin heti seuraavana aamuna! Diabeteshoitajakin sanoi, että saa nähdä onko teillä jouluvauva, tai oikeastaan aiemminkin...
Saattaa siis olla, ettei minusta kuulu mitään vähään aikaan (toivon mukaan koska terve vauva on syntynyt).
Hyviä vointeja kaikille!
T: Emem rv 35+0
Moni on käynyt tänään äitiyspolilla tai neuvolassa, niin myös minä!
Itselläni piti olla se pelkopoli tänään, mutta käynti osoittautui pelkäksi lääkärikäynniksi, aluksi kätilö otti sydänkäyrää ja mittasi paineet, sit lääkärille joka ultrasi ja teki sisätutkimuksen. Vauvalla oli kaikki hyvin. Lapsivettä oli tarpeeksi ja istukka pelittää vielä hyvin. Vauvan painoarvio nyt oli 3,2kg. Varsinaiselle pelkopolille sain ajan 11.1 et ei tainnut mulle olla apua tosta pelkopolista! Mulla siis laskettu aika 31.12!! Toi oli ensimmäinen vapaa aika, mut ei voi mitään. Pääsinpähän ainakin ylimääräiseen ultraan vaikka se ei siihen synnytyspelkoon autakaan... Kohdunsuu oli sormelle auki ja kanavaa jäljellä 2,5cm et ei ton puolesta ole syntymässä ihan heti!
Muuten oma vointi on vähä sekava ollut viime päivät. Mua on huimannut ja heikottanut. En tiedä mistä johtuu, ehkä siitä kun olen taas nukkunut pari yötä uskomattoman huonosti enkä päivälläkään ole saanut unta. Synnytystä vaan mietin ja kaikkea siihen liittyvää. Ei pitäisi sitäkään miettiä liikaa mut minkäs teet....
Vessassa oon ravannut myös tavallista useammin viime aikoina. Yölläkin 4-5 kertaa!!! Normaalisti käyn yöllä vessassa kerran. Luulin jo että vauva olisi laskeutunut mutta eipä ollut.
Ememillä taitaa olla aikas jännät paikat!! Että kovasti tsemppiä vaan ja tulehan ilmoittelemaan kuulumisia kun ehdit!!
Kiva myös kuulla että Allulla on asiat paremmalla mallilla!
Jouluruoista oli jotain puhetta. Meillä syödään perinteisesti kinkkua ja laatikoita. Mädit, graavilohet ja sillit ei tee kauppaansa meillä joten ei harmita vaikka niitä ei saisikaan syödä... Torttuja ja pipareita ollaan leivottu esikoisen kanssa, mutta viikonloppuna pitäisi vielä väsätä joku kakku ja pasteijoita. Eiköhän niistä maha täyty! :)
Nyt täytyy mennä taas jatkamaan muita hommia mutta hyviä vointeja teille muille mammoille!
Odotellaan lisää vauvauutisia tammimammoilta....
satsuma 38+2
Ememillä onkin jännät paikat. Vaikuttaako sulla diabetes tuohon vauvan suureen kokoon? Mun kaverilla on vaikea diabetes ja joutui käyttämään molemmissa raskauksissa sitä jotain laitetta mukana. En vain enää muista mittasiko se jotain vai annosteliko insuliinia (veikkaan jälkimmäistä) - nuoremman lapsen syntymästä jo 5v, joten on päässyt unohtumaan multa... Hän joutuikin tosi aikaisin sairaalaan vuodelepoon ja sektiot tehtiin hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa (vauvat silti tosi iso kokoisia).
Magda_lenalle verenpaineista: jos sun neuvolatäti ei ole ollut huolissaan sun paineista, niin voisitkohan jutella hänen kanssaan ennen lääkärille menoa?
Mun ekassa raskaudessa neuvolalääkärinä oli osan aikaa nuori ja ajattelematon naislääkäri (päästeli suustaan mitä sattui) ja sai mut kerran pois tolaltani ihan syyttä. Lähdin itkien pois lääkäriltä ja kun olin rauhoittunut, soitin neuvolatädille ja kävin hänen kanssaan asian läpi. Asiaan, joka itkukohtauksen sai aikaan, ei enää palattu sen jälkeen. Hyvähän se on, että ovat huolissaan neuvolassa, mutta rajansa kaikella.
Mulle sanoivat just pelkopolilla, että raskaana olevien naisten kanssa saa olla tosi tarkkana sanomisistaan, kun hormoonihuuruissa pienikin asia voi tuntua toooosi suurelta.
Allukin saanut taas hyviä uutisia, hyvä hyvä!
Satsuma, olipa kurja ettet saanut pelkopolille aikaa aiemmin! Suosittelen (jälkeen kerran :)) kirjoittamaan mieltä askarruttavat asiat paperille. Jos synnytyksen yhteydessä on mahdollista, niin nuo kirjatut asiat voi käydä läpi kätilön kanssa. Suosittelivat tätä siis äitipolilla! Jos taas joku asia vaatii mielestäsi etukäteen kommunikointia jonkun kanssa, niin aina kannattaa kysyä neuvolasta, saisiko sieltä keskusteluapua.
Joku mietti mitä voi jouluna syödä. En aio stressata asialla vaan meinaan syödä hyvällä mielellä eli porkkana- ja lanttulaatikko tulee pöytään ja kaupan tiskiltä. Yhden kalan suolaan ja toisen savustan (tai mies savustaa), kinkku paistetaan ja perunamuusi kuuluu tapoihin. Muita jouluruokia meillä ei syödäkään. Paitsi joo sienisalaatti kuuluu mukaan, äiti varmaan hoitaa sen puolen. Muutenkin tää joulu mennään ihan minimivarusteluin ja hössötyksin. Satsataan sit ens jouluna jos ei olla viimesillään raskaana =)
Ametisti; mä oon Keski-Suomesta eli Jyväskylässä oli meidän tutstuminen :)
Ja voimia teille hermoilun kanssa, kellä vauvat perätilassa. Niinku täs ei huolehdittavaa olis...
Kiitos floora tiedosta, että ei koko nyrkkiä tartte sisäänsä ottaa :) Mäkin nimittäin kauhun sekaisin tuntein luin tota juttua.
Vitamiineista syön raskausvitamiinia olikohan Multitabsia tai vastaavaa, magnesiumia (kuulunut valikoimiin jo ennen raskautta) ja maitohappobakteeri kapseleita.
Ememillä jännät paikat! Hui sentään!
Allulla hienosti asiat kohentunu. Onnea siitä!
Ja sit omaa (.) Eilen käytiin synnytysvalmennuksessa ja mukava mieli jäi. Muutama dia katsottiin synnytyksestä, asennoista ja kivunlievitysmahdollisuuksista. Kätilö kertoi, milloin " saa" tulla synnyttämään eli kuinka kauan voi olla kotona ja muutenkin kaikkea aiheeseen liittyvää, sekä tutustuttiin synnytyshuoneeseen ja -osastoon. Ei jäänyt paniikkioloa itselle eikä kuulemma miehellekään.
Neuvolassa kävin tänään, uusi neukkatäti oli ja tässä tuloksia;
Rv 37+3
Paino +1300 törkeetä...
RR 154/82 yläpaine koholla...
Pissa puhdas
Hb ei katottu
Sf 38
Lveden määrä N
Tarjonta rt
Syke +140
Liikkeet ++
Vauvan sykkeet aleni pariin otteeseen 120:een eli huomenaamulla mentävä uudestaan. Jos vielä sit heittelee niin äippäpolilla käymään sitten... Ei kuulemma saa huolestua, mut ei tää nyt mieltä helpotakaan. No, aamulla ollaan ehkä viisaampia. Tosi tympeetä, kun mieskin lähtee yöksi töihin, niin itestään koiran kaa miettiä kaikkea, mistä ei sais olla huolissaan.
Nyt herättämään mies päikkäreiltä töihin... Voimia meille kaikille!
Pore&Papunen
Kyllä eletään jänniä aikoja, kohtahan täällä yksi jos toinenkin saa tammivauvansa syliin:) Ihanaa!
Mullakin on tänään ollu oikea supistuspäivä, tuntuu että jatkuvasti niitä tulee. Ja muutenkin - kuten jo aiemmin valitinkin selkävaivojani - olo on jo vähän tuskainen. Tänäänkin kaupungilla ihmiset kyseli, että voisivatko auttaa jotenkin, kantaa esim. ostoskasseja tai jotain. Hyväähän he varmasti tarkoittivat, mutta mua vaan hävetti, että näytänkö mä tosiaan jo niin heikolta.
Tänään vähän harmitti, kun tuli palkkanauha. Meidänhän piti saada kaupan alalla se äitiysloman palkka, mutta mitäs vielä.. ei sieltä mitään palkkaa tullu. Soitin heti palkanlaskijalle, ja hän sanoi, että tilanne on niin uusi, ettei ole oikein selvyyttä mitä pitäs maksaa ja millon.. mutta lupaili kuitenkin, että maksetaan sitten tammikuun palkassa takautuvasti. No hyvä tietty jos maksetaan, mutta kiva odotella seuraavaa palkkaa tammikuun loppuun. Mites muuten Tolleroinen, etkös säkin ollu kaupan alalla töissä, tuliko/tuleeko sulle palkka ihan normaalisti? No, onneksi on säästöjä, että ei tässä nyt ihan puilla paljailla olla, mutta inhottava tilanne silti.
No niin taidan mennä katselee Kympin uutisia, heippa.. :)
myös meiltä!
On taas ollut sellaista hulabaloota, ettei ole ehtinyt kirjoitella tänne, lukenut kyllä olen teidän juttuja!
Tänään oli neuvola, vauva on poikkitilassa, vaikka viime viikolla oli vielä pää alaspäin. Kaipa siellä on sitten vielä tilaa liikkua.
Verenpaine hyvä, hb 127 ja painoa kaiken kaikkiaan +9 kg.
Seuraava neuvola ja ultra 28. päivä ja jos ei ole kiinnittynyt vielä, niin seuraavalla viikolla Kättärille tutkimuksiin...
Supistelee herkästi rasituksessa, huom. myös nauru kuuluu tähän kategoriaan...
Liitoskivut vaivaa edelleen ja suonikohjut vaan mehevöityy kera jalkasärkyjen.
Pinna on täälläkin tiukilla, miehelle ja esikoiselle tulee ärähdettyä vähän liian helposti.
No ei tässä onneksi enää kauaa ole, kunhan vaan ei olisi synnytyksen jälkeen kovin kipeä.
Jouluna aion syödä ihan normaalisti kinkut ja graavit kalat sekä sillit.
Sitten vaan täytyy olla kevyemmällä linjalla pari päivää, niin ne nesteet lähtee kiertoon.
Ja kyllä mä söin Itsenäisyyspäivän buffetissa sekä kuukausi sitten laivalla mätiäkin ihan reilut satsit. Kai mä vaan oon tyhmän rohkea ja en usko et mitään käy, ennenkuin sit oikeesti on kipeä...
Nyt lähden koristelemaan piparkakkutalon seinät, et sais sen joskus pystytettyäkin.
Vointeja kaikille,
eve ja kirppu 36+