*** ISOT Enskat vko51 ***
Viime viikon pulinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11905584&p=2&tmo…
Kommentit (32)
Meidän Sampo ei syö edes yhtä pientä purkillista päivässä, että sinuna riemuitsisin, että Oliver syö noinkin hyvin :) Ehkä jos puurot lasketaan mukaan saldoon, niin saattaa syödä 1-2 purkillisen verran ruokaa päivässä. KOKO päivässä. Maidon määrästä on paha sanoa mitään, kas kun rinnoissa ei yhäkään ole mitään käteviä mittareita :D
Mutta nyt lähdetään ulos tuon suursyömärin kanssa. Koiutetaan kasvattaa sitä ruokahalua ;)
Han ja syömätönSampo 10kk
AURORA, vielä on sanottava, etten todellakaan tarkoita vähätellä huoltasi Oliverin syömiseen liittyen! Taatusti huolettaa, jos poika on ennen syönyt hyvin, että mikä on, kun ei enää syö samalla tavalla. Lähinnä halusin kertoa, että vertaistukea kyllä löytyy ja että vielä ei ole kovin paha tilanne, jos Oliver sentään syö :) Vaikka varmasti se silti huolettaa. Minkäslaisia neuvolakuulumisia saitte? :)
Meille ei paljon mitään uutta. Sampo alkaa uskaltautua liikkumaan myös ulkona! :D Pientä on aiemmin vähän jänskättänyt tuo ulkomaailma, mutta nyt se alkaa tottua ja uskaltaa touhuilla! :)
Oon miettinyt, että kun Sampo on noin herkkä poika, että ei meillä varmaan mikään unikoulu voisi onnistua. Sampoa " järkyttää" jo pelkästään se, että pistetään maahan istumaan, niin miten ihmeessä tässä voisi kuvitella jotain unikoulua? :p Oonkin tyytynyt siihen, että meidän yöt taitaa parantua vasta silloin, kun Sampo on riittävän iso ymmrtämään puhetta ja sitä, että hänelle selitetään, että yöllä nukutaan ja niin edelleen.
Vaikka on meidän yöt jo parantuneet ihan mukavasti. Alkuyön (eli sen ajan, kun minä ja mies ei olla vielä sängyssä) heräilee jatkuvasti, mutta kun olemme koko perhe nukkumassa, herää n. kaksi kertaa ennen aamua. Se on kyllä edistystä. Saattaa vedellä yli 4h unta putkeen! :)
Miten POPPIKSEN yöt sujuu tätä nykyä? Voi kun sielläkin olis parannusta tullut!
Pitääpä lopetella ja mennä siistiytymään, lähetään ostoksille jahka Sampo heräilee päikyiltä.
Han ja Sampo 10kk
[color=indigo] Ihan ekaksi onnea IIDA-LINNEAn tyttöselle uudesta taidosta! Kyllä mahtaa olla äidillä hieno tunne :)
MAMMIS, bataattilaatikko kuulostaa herkulliselta! Me skipataan joululeipomiset jne. ja mennään viettään joulua mun isän luo.. Kotiin ostetaan ehkä valmislaatikoita korkeintaan.
KANDI ja AA taitaa olla jo taaperopuolella..? Onnea molempien taaperoille!!
Miten PI-KI ja Arttu voi??
AURORA, mitäs neuvolassa sanottiin? Meillä kans isi ois valmis vaikka heti tonskaamaan, mutta ei, ei, ei... Kaikki ajallaan, eikös niin!?
HAN, onpas hienoa että teidän yöt menee hieman paremmin jo! Otetaankos muuten taas Oulu-treffejä joskus ens vuoden alusta?
Jahas, mitäs meille.. Mimosa kasvatti parissa päivässä yläetuhampaat, joten nyt suussa nököttää 4 ihanaa hampia :) Kovasti ryömii eteenpäin ja silloin tällöin ottaa muutamia konttausaskelia, muuten vaan heijaa itseään konttausasennossa. Varsinaisia sanoja ei vielä oo tullut, mutta kun näkee mut, niin huutaa jotain ää:llä alkavaa, että jospas se siitä :D
Torstaina tulee lastensuojelu kotikäynnille. Ihan levollinen mieli on itsellä, kun tiedetään ettei ole mitään hätää. Lapsi on rakastettu, puettu ja ruokittu, meillä on siistiä ja lämmintä ja ollaan kunniallisia ihmisiä :) Mutta hyvähän se on että puuttuvat noinkin herkästi asioihin, ja kun kerta lastensuojeluilmoitus on tehty, niin johan se lakikin velvoittaa heidät käymään tarkistamassa tilanteen.
Huh, häät senkun lähestyy.. 19 päivää.. Apua!
Sere ja lattialla ähisevä Mimosa 8kk
[color=#8B008B]Kylläpä oli muuten bataattilaatikko namia. :) Tänään teen sitten lisää + punajuurilaatikkoa kun en jaksanut viikonloppuna enempää.. Torttuja pitäisi myös tehdä vähän lisää. Namskis. Siinäpä meidän jouluvalmistelut melkein ovatkin. Kun kerran luuhataan muiden nurkissa niin ei tarvitse kotona laitella jouluruokia.
AURORA ¿ täällä kans yksi parivaljakko jotka haluaa pulkkailla! Toivottavasti tännekin tulis lunta.. Miten meni neuvolakäynti? Harmi jos Oliveria syöminen ei oikein innosta. :( Toisaalta kun tuota määrä mietin, niin silti aika hyvin menee. Meillä meni vielä ehkä viikko sitten 3-4prk (pientä) päivässä ja puuroa aamuin illoin 1-2dl kerta. Mutta nyt on tullut stoppi. Aamupuuro ei maistu, kasvissoseet on ihan yök, hedelmäsose (välipala) ja kaikki sormiruoka (keitetyt vihannekset, kurkku, leipä ja lauantaina tekemäni lihapullat) kyllä menee.. Välillä maistuu maito mutta välillä sekin tökkii.. höh! Täytyy toivoa että se on vaan joku vaihe. Olen itse päättänyt etten tuputa väkisin, oletan että kyllä se ruoka jossain vaiheessa maistuu. Toivottavasti myös teillä! :) Maidon lämmittämiseen en kyllä keksi vinkkejä, meillä kun on alusta asti juotu maidot ns. huoneenlämpöisenä tai jopa kylmempänä.. Tsemppiä!
AA:n Ainolle 1v onnitteluja eilisen synttärin johdosta! Miten meni juhlat!? :)
HAN ¿ kiva kuulla että teillä on yöt parantuneet!!! :) Viekussa on Oonallakin aina ihanat unet (aamuisin nukkuu 1-2h ekan syömisen jälkeen meidän välissä).. Tuhisee niin tyytyväisenä kun on mamman tuoksu ihan vieressä.
SERE ¿ kiva kuulla teistä! Teillä vaan h-hetki lähestyy! IHANAA! ;) Mimosalle tullut hampejakin lisää, wow! Ja ryömii ja kohta viuhottaa kontatenkin! Mammalle tulee kohta tiukka tahti päivisin kun yrität pysyä vipeltäjän perässä.. Ei teillä ole varmasti syytä huoleen sen lastensuojelun kotikäynnin kanssa, hyvähän se on että tarkistelevat, sen kun esittelette lämpimän ja rakastavan kotinne! :)
Jep, tämä mamma menee siivoilemaan leikkien jälkiä nyt kun neiti vielä torkkuu vaunuissa.. Tosi vaihtelevasti on nukkunut viime ajat päikkyjä, LA 4h15min ja herätin (ois siis nukkunut pidempäänkin) ja SU vain 2h.. Saas nähdä millanen uni on tänään.. ;)
Mukavaa viikkoa kaikille!
Mammis + Oona zzz [/color] [color=red]♥ [/color]
Heipsis kaikille! Me ollaan mummolassa ja palstailu varmasti jää nyt vähän taustalle. Jouluksi kylläkin kotiudumme. Muutenkin meillä elämä ollut vähän hakusassa koska tytön rytmi ollut kadoksissa täysin. Viime yö kruunasi kaiken, kun tyttönen puolen yön jälkee ei nukkunut kuin pätkissä... Oli vielä yövieraita, jotka lähtvät aikaisin aamulla lentokentälle meiltä. Saivat kai jonkun tunnin tyttösen riekkumisesta huolimatta nukuttua...No, ehkä täällä reissussa tilanne korjaantuu! SInänsä neiti ollut erittäin hyvällä tuulella tänään eli ei ole univaje kiusannut. Esitellyt isovanhemmille innolla uutta taitoaan ja höpötellyt kuulumisia iloisesti kiljahdellen.
Nyt neiti ainakin toistaiseksi nukkuu, joten menen syömään iltapalaa muiden kanssa.
Tunnelmallista joulun odotusta!
T: iida-linnea ja tyttönen 7 kk
Tulimme Höpiksen (joka tosin jo nukkuu) kanssa toivottamaan teille kaikille enskoille aivan MAHTAVAA JOULUA SEKÄ IHANAA VUODEN VAIHDETTA!!!
Ensi vuonna sitten taas uudet kujeet ja uudet opit vauvoilla....vaikka eipähän nuo taida enään vauvoja ollakkaan, vaan pieniä ihmisiä :)
Rentouttavia pyhiä myös!
Lycka ja Höpis ihan just 9kk!!
Viekös joulukiireet mammat pois koneen äärestä? Mä en ole vielä ajatellutkaan joulua valmistelujen suhteen. Teen lanttu ja porkkanalaatikot su ja kinkku paistetaan kanssa varmaan silloin. Kalkkuna onkin valmiina, anoppi tuo kalat ja perunalaatikon, niin siinä ne sit melkein onkin:) Rosollit, jälkkärit ym pikkujutut sitten vaan.
Joulusiivoustakaan en sen kummasempaa tee, kun olen fanaatinen (miehen mielestä siis) siivoamisen suhteen muutenkin ja 5-6pvän välein imuroin ja pesen lattiat koko kämpästä. Pölyrättiä huiskuttelen useammin ja vessat pesen heti kun alkaa käytön jälkiä näkyä.. Ehkä pikkuhiljaa totuttava kaaokseen kotona, kun ainakin toistaiseksi vielä jaksan siivota Oliverin lelut aina kun menee päikkäreille. Eli koti siisti kun menee nukkumaan ja sit levittää ne heti kun herää;) Turhaa hommaa siis!
Han, joo siis enhän mä huolestunut syömisestä ois jos o pärjäisi hyvin. Eli mulle ois ihan sama vaikka söisi pari purkkia päivässä jos sillä ois hyvä olla ja nälkä pysyis loitolla, mutta kun meillä ollaan nälkäisiä muttei malteta syödä:( Inisee ja kiukuttelee kun on kaaaauhea nälkä, mut ei malta syödä.. Nyt pidän tosi pitkät syöntivälit, niin johan on alkanut kaksi tai kolme ateriaa menemään mukavasti. Annan kiukutella hetken tai leikitään niin ettei huomaa sitä nälkäänsä ja sit annan vasta ruoan. Ovelaa vai mitä?!;) Mut nyt alkanut vaatia veronsa ööisin, eli O nukkuu enää 7-8h ja sit syö maidon. Eli nälkä on aiemmin kuin ennen kun ei päivällä tarpeeksi syö.
Neuvolassa kaikki ok. 9800g ja 75,5cm. Taas tuli toteamus: Lapsi on kuin tulta ja tappuraa, harvinaisen aktiivinen. En tiedä onko hyvä vai paha, mutta terkka tuntuu ihmettelevän ja naureskelevan O:n touhuiluille ja tahdille.
Mammis, joko teillä ruoka maistuu paremmin?
Tulipa pitkä sepustus, nyt lopetettava et mies pääsee pokeria pelaamaan kaverien kanssa. Lähden silityshommiin siis,
A & O 10k+
Nostan tätä pinoa vähän ylöspäin, miten tämä pino on näin hiljaiseksi mennyt. No enpä minäkään turhan usein kirjottele mutta olen kyllä käynyt lukemassa näitä surkastuneita pinoja.
Eli Rasmuksen napaa tulossa.. niin siis kauheaa, Rasmus on ens kuussa vuoden, mä en kestä kun aika menee niin nopeasti. Synttäreitä pitäis suunnitella tässä..
No siis Rasmus osaa seisoa ilman tukea, mutta tekee sitä vaan silloin kun ei itse huomaa. Jos sen laittaa seisomaan niin heti laskeutuu kontalleen, joku siinä hommassa vielä jänskättää. Yleensä siis seisoo, kun on jotain mielenkiintoista tutkittavaa kädessä.
Itsenäisyyspäivänä tuli kolmas hammas, uskon että neljäs on tulossa ihan lähiaikoina. Voiko muuten hampaiden puhkeaminen saada vauvan kipeäksi, kun Rasmus tuli ensin flunssaan ja sit sille tuli taas korvatulehdus, mikä ei varmasti mennyt edes ohi lääkekuurilla, kyllä taitaa olla meillä putkien laitto edessä.
Rasmus on minusta sinänsä reipas, mutta kun me ollaan kahdestaan (aina päivisin) niin se roikkuu koko ajan lahkeessa ja itkee, kun haluais syliin. Mä en pysty enkä osaa mitään tehdä silloin, kun se on hereillä. Saattaa se olla tuollainen illallakin, mutta en oo vaan huomannu, kun mieskin on sitä kantamassa. Se on iltaisin muutenkin enemmän isänsä perään, taitaa olla aika tylsää äidin kanssa :D Mitenhän tuo reippaus tulee esiin.. hmm. ei se taida olla reipas ollenkaan, jos meillä on vieraita niin se kiehnaa niitten sylissä eli se on siis sylivauva.
Yöt nukutaan hyvin, joskus herätään pari kertaa mutta Rasmus nukahtaa saman tien kun kaataa takaisin sänkyyn. Mä muuten haluaisin ostaa jo tavallisen sängyn Rasmukselle, mutta se taitais tippua siitä, kun on niin kova pyörimän unissaan. Rasmus muuten osaa tulla sängyltä jalat edellä alas. Päivällä sitten ei nukuta juuri minkään vertaa, hyvä kun saan sen nukkumaan 1,5 tuntia yhdessä tai kahdessa pätkässä.
Mitäs vielä, kukaan ei taida jaksaa lukea pelkkää omaa napaa, joten taidan lopettaa.. niin Rasmus syö hyvin:D 10kk neuvolassa oli 10600g ja 75,3cm.
Han_ille, Auroralle, Poppikselle, Serelle, Mammikselle ja AinoAuroralle ja lapsille paljon terkkuja ja mukavaa ja leppoisaa joulua!! Ketään en tahallani unohda, mutta te olette ainakin viime aikoina kirjoitelleet tänne. Ja Pi-Kille ja Artulle myös, tuleekohan muita mieleen...
Muuten Han_, näin alustavasti, haluaisko Sampo tulla Rasmuksen synttäreille tammikuun lopulla? Haluaisin juhliin muutaman vauva/taapero-vieraan..
T. Elovena ja Rasmu 10kk+++++++
Pikakommenttia näin illasta :)
SERE, joo, ehdottomasti niitä treffejä taas pystyyn! Oonkin monesti miettinyt, että vois tavata, mutta käsittääkseni teillä on siellä ollut kiireitä ja kaikenlaista hässäkkää, niin en ole viitsinyt sitten häiritä sua treffiehdotuksilla :)
ELOVENA, kyllähän Sampo ihan varmasti on kiinnostunut synttäreistä! :) Ja olisit varmaan muutenkin kiinnostunut treffaamaan ens vuoden alkupuolella? Vois sopia jotain, kunhan joulusta selvitään. Ja meidän Sampo on muuten ihan samanlainen kuin Rasmus tuon seisomisen suhteen! Seisoo pitkiäkin aikoja ilman tukea, jos on keskittynyt johonkin puuhaan, mutta heti kun huomaa, ettei pidä mistään kiinni, pyllähtää :D Reppana on vähän arka ja varovainen ♥
I-L, taisit puhua jo viime ketjussa siitä, että tyttönen kääntyi, en vain muistanut onnitella, joten onnea uudesta taidosta! Kyllä ne kaikki ajallaan kehittyy, jokainen omaa tahtiaan :) Vaikka tuskin fysioterapiasta ja terapeutin ohjeista mitään haittaa on.
Eipä olis muuten pitänyt kehua Sampon parantuneita yöunia, nimittäin nyt on taas lähteneet huonompaan suuntaan :D Ei pidä vissiin mitään hyvää kertoa, kun heti tilanne muuttuu päinvastaiseksi :p
Tänne kuuluu kuitenkin pääasiassa hyvää, sen tarkemmin en sano, koska olen taikauskoinen ;)
Han ja Sampo 10kk+
[color=#8B008B]Kiirettä pukkaa. Huomenna lähdetään puoliltapäivin tien päälle, joten voi olla että tää on viimeinen kurkkaus palstalle. Menen vielä illalla pitämään yhden jumpan ja kaikki on pakkaamatta. Ääk! Pulkka on neidille hankittu ja mökillä meitä odottaa kuulemma upea sileä järvenjää, luistimetkin jo siellä. JEE! Jouluaattona tullaan jo takaisin Hesaan, mies menee joulupäivänä yövuoroon ja sukuloidaan miehen vanhempien luona.
AURORA ¿ nyt on Oonalle taas soseet maistuneet vähän paremmin, jätin nimittäin aamupuuron pois.. Eli nyt menee lounaalla & päivällisellä yleensä 1-1,5 pikkupurkkia ja 1 välipalaksi sekä se iltapuuro. Maitokin onneksi maistuu, vaikka vähän tuntui että neiti hylki rintaa parina päivänä.. Eiköhän se tästä. :)
Ok, nyt on pakko jatkaa hommia. Vielä pitäis tehdä pari satsia joulutorttuja ¿ olen meidän perheen joulutorttuvastaava! ;)
Toivotamme kaikille enska-kamuille oikein rauhallista, toivottavasti valkoista joulua & kaikkea hyvää tulevalle vuodelle!
Tontut, Mammis + Oona [/color] [color=red]♥ [/color] [color=red]♥ [/color] [color=red]♥ [/color]
[color=indigo] Taitaa olla Enskat jo joulutunnelmissa, kun niiiin hiljaista taas..
Sosiaalitantat (oikeesti ne oli ihan mukavia) kävivät siis tänään niiden meidän epäonnistuneiden pikkujoulujen vuoksi (miehen mielialalääkitys reagoi alkoholin kanssa ja hän joutui sairaalaan -> lastensuojelulle mennyt ilmoitus, että vanhemmat juopottelee vaikka kotona vauva..). 45 min puhuttiin mukavia, välillä kaikesta muustakin, mutta huomasivatpa nuo, ettei meillä ole hätää eikä olla mikään hämärä alkkispariskunta. Ei siis aiheuttanut jatkotoimenpiteitä :) (tuo " juopottelu" siis oli pari lasia viiniä, mutta miehelle sekin oli liikaa..)
ELOVENA, moi pitkästä aikaa! Kylläpäs Rasmus kuulostaa reippaalta pojalta. Ja tosiaan täyttää kohta vuoden! Lapset kasvaa kyllä huomaamatta, mutta jotenkin antaa perspektiiviä, kun olen kuiteskin Rasmuksen pari kertaa tavannut :)
HAN, treffit siis alkuvuodesta!? Ja tietty Elovena ja muutkin kiinnostuneet saa osallistua, kyseessä ei ole mitkään private-kutsut :D
MAMMIS, mää oon niin kade! Teillä on pulkka ja järvenjää ja joulutorttuja! Me ei olla edes muistettu mitään torttuhommia kun touhutaan noita häitä vaan koko ajan.. Lahjatkin vielä ostamatta kun ei mee jakeluun että aatto on 4 pvän päästä.. Ja musta jouluhan se näyttää tänne tulevan :(
Mimosa lähtee konttaamaan hetkellä millä hyvänsä, välillä konttaa n. metrin, mutta kun ryömimällä pääsee nopeampaa, niin vaihtaa yleensä siihen. Oon yrittänyt juottaa Mimsua nokkamukista, vaan ei hiffaa tyttö ideaa.. Sitten otin sen nokkaosan pois ja hörppäytin mukin reunalta ja heti onnistui! Nyt meillä sitten siis juodaan suoraan mukista kuin aikuiset konsanaan.. Ja oikeesti yllättävän siististi :)
Oikein hyvää Joulun odotusta kaikille!!
Sere ja Mimsuliini 8kk
Hei taas pitkästä aikaa!
Meillä on nyt jo toivuttu Even mahataudista ja ripulista. Ihanaa kun ei tarvii vaihtaa kakkavaippaa 15min välein. :) Neiti on jo unilla, meidän pitäis miehen kanssa pakata, lähdetään huomenna Pmeälle ja palataan vasta 1.pvä. Tänään kävi kissojen hoitajat katsomassa paikat..
Lahjoja pitäisi vielä paketoida ja jotain vielä ostaakin! Evelle ei ole vielä mitään..(!) Ajattelin ostaa joululahjaksi jonkun kivan soitto/korurasian ja sit synttärilahjaksi kaulakorun ja/tai sormuksen.
Joululeipomukset aloitan lauantaina, perjantaina pitäisi tehdä piparitaikina valmiiksi ja sit koko lauantai leipoa.
Tuli vaan omaa napaa, mut mä ainakin roikun täällä myös pyhien aikana. :D
Hyvät joulut niille ketkä eivät enää pyöri palstalla!
Bejpi ja Eveliina 8(!) pvä vajaa 1v :)
Elovena, kiva kuulla pitkästä aikaa teistä. Rasmuskin kohta vuoden?! Omaa poitsua pitää vielä niin pienenä, mutta 1,5kk kuluttuahan sekin täyttää jo vuoden. *kääks* mihin tää aika menee?
Mammis, meillä toimi myös toi aamupuuron pois jättäminen. Eli ollaan menty pelkällä lounas + välipala + päivällinen linjalla, eli iltapuurokaan ei meillä mene. Mut tuo aaamupuuron jättäminen on parantanut syömistä huomattavasti:))
Seren häät ne senkun vain lähenee:) Ja kiva kuulla että " tantat" oli oka ja kaikki parhain päin nyt!=)
Just sain siivottua ja nyt pitäis suihkun kautta hipsiä sänkyyn. Oliver meni nukkumaan tuossa puoli 9 aikaan eli onneksi myöhäinen aamuherätys (=09:00) tiedossa! Oliver ottaa sen kaksi kolme askelta useamman kerran päivässä, mutta siihen tyssää kävely. Kärryn kanssa on mukavampi mennä ympäri huushollia. Seisoo kyllä ilman tukea lähes koko ajan, leikkii seisaallaan ja heittää palloa yms. On kyllä tosi hyvä tasapaino, kun muksahteluja ei oikeastaan satu lainkaan. Osaa niin nätisti laskeutua alas onneksi. Mutta saas nähdä sitten kun hoksaa kävelemisen jalon taidon;) Kun on sen verra liikkuvainen tapaus, päätettiin jättää joulukuusi terassille olkkarin ikkunan taakse. Eli katsellaan kuusta ja valoja lasin läpi:)
Mut nyt nukkumaan,
A & O zzzzzz
[color=crimson]Jospa tulisi tännekin poikkeamaan välillä. Aikaa menee pahoinvoinnin kanssa niin mukavasti ettei kerkiä mitään muuta juuri tekemään. En ole sentään oksentanut mutta koko ajan ihan hirveä olo. Niin ihanaa tää alkuraskaus. En ole pystynyt tekemään oikein mitään joulujuttuja mutta onneksi mennään mun vanhempien luo jouluksi niin kotiin ei tarvitse mitään suuria tehdä. Ajatuskin jouluruoista tekee vielä enemmän pahaa, joten taidan jättää joulupöydän ihan suosiolla väliin¿
No se valittamisesta..
Aurora. Meillä mennään kanssa taaperokärryllä ihan sikalujaa ja naurun kera kun pojalla on niin hauskaa ja parit askeleet silloin tällöin ilman tukeakin, enpä usko että menee hirveän kauan kun Milo kävelee jo ilman tukea kokonaan.
Mä oon kanssa ihan siivousfriikki. Mä imuroin joka aamu kun koira tuo niin paljon hiekkaa sisälle vaikka sitä kuinka putsais ennen sisään tuloa. Nyt kun koira on ollut pari viikkoa hoidossa mun vanhemmilla niin silti ole imuroinut joka toinen aamu. Mä en vaan kestä jos vähänkään joku rapisee jalanpohjissa. Vessaakin oon aina kuuraamassa pari kertaa viikossa..
Sere. Kiva kuulla että sossutanttojen kanssa meni hyvin. Ajatella että Mimosakin on jo niin iso että alkaa jo konttaamaan. Mihin tää aka menee..
Bejpi. Kiva että Eve on jo parantunut. Mahataudit on niin kamalia pienillä lapsilla.
Mammis. Mä ajattelin kanssa tehdä sitä bataattilaatikkoa kun kuulosti niin hyvältä. Mitään muuta jouluruokaa ei kyllä tee edes mieli, mutta jos sitä pystyis vähän syömään. Löysin reseptinkin niin sopivasti siihen. Kiitti vinkistä!
Milon napa. Allergioiden kanssa menee vaan huonommin. Milo on alkanut kakkailemaan öisin hirveän itkun kanssa ja ruokavalio on supistunut ihan olemattomaksi. Riisi, hirvenliha ja kesäkurpitsa. Meillä on tänään aika yksityiselle Allergologille joka on erikoistunut pienten lasten ruoka- aine allergioihin. Toivottavasti siitä olisi jotain apua. Mua surettaa tuo lapsiparka niin paljon että mua itkettää jatkuvasti, no johtuu varmaan tästä raskaudesta tää herkkyys. Mutta me ollaan nyt ihan umpikujassa tän jutun kanssa. Mieskin on ihan huolesta sairaana. Kiva joulu meille tulossa¿
Mutta tulin kuitenkin toivottamaan kaikille oikein hyvää ja rauhallista joulua ja parempaa uutta-vuotta!
Hermione rv 7+4 ja Milo-tonttu 10kk++
Tämä joulunalusaika menee niin pieleen kuin olla vain voi... Keskiviikkona palattiin kotiin mun vanhempien luota. Noin tunti siitä aloin oksentamaan tosi rajusti ja kuume nousi. Muutaman tunnin myöhemmin miehellä alkoi sama tauti erona vaan se, että tulee kummastakin päästä tavaraa... Voimat ihan pois, joten anoppi tuli meille myöhään eilen illalla ja jää vielä huomiseen, koska miehen tauti jatkuu ja tyttökin on ripuloinut. =( Mun olo jo parempi mutta ruokaa ei kyllä tee yhtään mieli.
Oon tosi huolissani tytöstä. Toivoin että selviäisi ilman tartuntaa. Nesteitä mennyt tosi vähän tänään enkä millään keinolla saanut ripulilääkettäkään annettua kuin ihan tilkkasen. Maito ei kelpaa, ei velli, tissiä söi ihan vaan pikkuisen... No,hedelmäsoseita on mennyt pari purkkia. Jos sama jatkuu huomenna tai en yölläkään saa tyttöä ottamaan maitoa niin lähdetään anopin kanssa viemään tyttöä lääkäriin.
Että jää bataattilaatikot tekemättä kuten muutkin joulujutut. Ei kovin kiva ensimmäinen joulu tytöllekään.
Ihanaa joulua toivon kuitenkin kaikille enskattarille perheineen koko sydämestäni!
T. väsynyt iida-linnea ja kipeä tyttönen
[color=green]En ehdi pinoakaan (taaskaan...) lukaista, tulin vain toivottamaan oikein oikein hyvää joulua kaikille!!!
Me lähdetään huomenna ajamaan Kiuruvedelle (siis mun kotiin), ja siellä ei netti-yhteydet pelitä - äiti kun käyttää nettiä töissä sen minkä tarvii. Joten minä olen (tai sanotaanko SAAN OLLA) erossa koneesta ainakin Tapaninpäivään asti, jolloin lähdetään kotia kohti. Tekee kyllä ihan hyvää olla koneesta erossa - nytkään en oikeasti olisi ehtinyt koneelle juuri yhtenäkään päivänä, mutta joku ihme pakkomielle se on vähintään sähköposti käydä kurkkaamassa..*huoh* Nyt voi siis joulun ajan keskittyä ihan vaan lepäilyyn ja yhdessä oloon :)
Meidän napaa pikaisesti:
Lopetin sitten Artun unikoulut, koska se tuli nuhaan, enkä viittinyt tukkoista nuhanenää itkettää, en edes käsi masun päällä... - ja tiistaina tuli myös pissanäytteen tulos (viedään siis kuukausittain, kun se yksi tulehdus oli ½-vuoden iässä), ja yllättäen siinä oli taas se sama bakteeri :( Varmistivat sen toisestakin näytteestä. Mitään oireita ei Artulla kyllä ole (ONNEKSI!), joten ihan kotona antibiootti-kuurilla tuo tulehdus hoidetaan. EN YMMÄRRÄ, mistä se tulehdus tulee!!! Joka ilta mies tekee hyvin iltapesut, ja kakat pestään heti pois (tai mä otan kyllä usein kost.pyyhkeillä, kun en jaksa sitä suihkun alla 4 kertaa päivässä roikottaa...), ja muutenkin vaippaa vaihdetaan tosi useesti. Ennätys saman vaipan pitämisessä on varmaan 4 tuntia, ja sekin epähuomiossa (esim. viimeks treffeillä MAMMIKSEN ja HENNAN kanssa, kun olin shoppailun ja syömisen lomassa unohtanut, että vaippa vaihdettiin viimeksi kotoa lähtiessä, heh..), ja yölläkin vaippa vaihdetaan, kun A juo niin paljon, ettei mikään vaippa pidä sitä pissamäärää. Joten mistä ihmeestä tuo rakas sen saa??? :´(
Mutta muuten Artulle kuuluu oikein hyvää. Hieman tukkoisuutta on, mutta silti niiiiiin hyväntuulinen ja energinen poika päivät pitkät. Isiltä ja äidiltä loppuu paukut ennen kuin siltä ;) Kontata osaa jo pidempiä pätkiä, mutta yleensä lysähtää sitten mielummin ryömimään. Nousee joka paikkaan tukea vasten, lähinnä kuitenkin " polviseisontaan" . Ja vihdoin tulee taas uusi hammaskin, järjestyksessään seitsemäs. Kuudes hammas kun tuli jo 2,5kk sitten, joten pitkä oli väli!
Mä kokeilin niitä masennuslääkkeitä 3 iltaa, mutta olin vielä seuraavat päivätkin niin väsynyt(niillä oli tosi unettava vaikutus), että lopetin ne. Tänään hain toista merkkiä, katotaan sopiiko ne. Tosin lääkärillekin sanoin, että liekö niitä tarviin, koska nyt olo ollut jo muutaman päivän paljon parempi, eikä läheskään niin itkuinen ja väsynyt kuin aiemmin. Mutta lääkäri sanoi, että parempi syödä hetki niitä lääkkeitä (vaikutus alkaa siis vasta 2 vkon päästä, joten jokunen kk pitää syödä, että on apua), koska se olotila kuulema saattaa tulla helposti takaisin. Etenkin joululoman jälkeen, kun mies palaa töihin ja olen taas arjen yksin kotona pojan kanssa. No, toivotaan, että auttavat. Tuntuu vaan nyt niin hassulta niitä popsia, kun olo on tällä hetkellä ihan hyvä :)
Ohhoh, tulihan tekstiä! No, pinossa vissiin ollut hieman hiljaisempaa, niin ehkä jaksatte nuokin turinat lukea ;)
Mutta siis oikein hyvää ja RENTOUTTAVAA joulua meille kaikille!!!!!!
Toivottelevat Pi-Ki ja Arttu 9,5kk
Voi että, miten paljon ikävähköjä uutisia! Kylläpäs meitä enskoja nyt koetellaan...
I-L, päivän syömättömyys ei onneksi vielä vie vauvaa kovin huonoon kuntoon. Antakaa lääkeruiskulla tytön suuhun vettä/maitoa, se yleensä pysyy sisällä. Poskeen kun pruuttaisee 5ml ruiskulla (tai isommalla) tavaraa, nielemisrefleksi vie sen yleensä masuun saakka. (Eri asia sitten, miten siellä pysyy...)
Ihanaa että teillä on anoppi apuna, meillä ei ikinä ole tuollaista luksusta! Oikein kauhulla odotan ekaa mahatautia, jos iskee kaikkiin meihin samaan aikaan :( No, aikuisille Osmosalia ja lapselle mitä vaan nesteitä. Teidän tyttönen on jo sen verran iso, että voittehan kokeilla vaikka omatekoista mehua. Jos se maistuisi edes eksotiikan vuoksi :)
Hermionelle kovasti jaksamista allergioiden voittamiseen! On siinä pojalla suppea ruokavalio, mutta onneksi näin pienet eivät tiedä, mitä menettävät :) Ja ikähän noihin auttaa, en tiedä mikä muu. Hyvä että pääsette kunnon lääkärille, varmasti vähintäänkin huojentaa mieltä. Ja kovasti jaksuja pahoinvoinnin kautta - mähän en siitä kärsi yhtään. Täällä porskutetaan - väsymystä lukuunottamatta - hienosti!
Muillekin kovasti jaksamista, ja toivottavasti joulut sujuvat kaikkialla hienosti. Me ollaan kotosalla, tänään ja huomenaa mä varmaan asun keittiössä aamusta iltaan :) Noelkin saa maistaa jo vaikka mitä herkkuja, jee!
Kandi & Noel 1v.
Lämmintä ja ihanaa joulua kaikille Enska-kamuille!!!
-Amy ja Emmi-
Pikaisesti luin pinon läpi, joten kommentteja ei tähän nyt irtoo.
Toivon, että kaikilla siellä jouluaatto ikävistä masutaudeista ym. sujuu rauhallisin mielin =))
Kotona ollaan pienellä porukalla huomenna. Muuten onkin väkeä virrannut meille tasaisesti viikonloppuna....nyt alkaa olla aika ventti olo.
Mykis ja S 10 kk ++++++++
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille, joulu senkun vain lähenee ja tänne etelään ainakin luvattu lumeton joulu=( Olisin niin kaivannut pulkkailua Oliverin kanssa.
Oliver vielä päikkäreillä ja 10kk neuvola meillä klo 11. Toivottavasti herää itse ettei tartte herättää. Muuten on niin kiukkuinen että. Jännittää jo että onko tullut pituutta yhtään, kun 8kk ja 9kk neuvolassa pituus oli sama, eli ei ollut kasvanut lainkaan.. Tulen sitten kertomaan uudet mitat!
Tänne ei ihmeempiä kuulu, kovaa vauhtia liikutaan ja kärryn kanssa kävellään ympäri taloa=) Aina välillä ottaa askeleen tai kaksi ilman tukea, muttei pidempään vielä kävele. Mutta ei ole kiirekään, äidillä riittää vipinää jo ihan tarpeeksi tuon konttaajankin kanssa;) Olen nyt jättänyt aamupuuron pois eli annan vain maidon ennen ekoja unia. Se on tehonnut sen verran että lounaan syö jo ihan hyvin (tai no 1-2 pientä prk), välipalasose työn ja tuskan takana, mutta päivällinen sitten taas maistuu (se 1-2 pientä prk). Eli kaksi (tai kolme) ateriaa syö päivässä ja saldo 3-4 pientä purkkia/pvä:( Paitsi jos ollaan liikenteessä ja syödään jossain Hesessä/kahvilassa tms. missä paljon katseltavaa, syö aina kiltisti 2 prk kerta ja päivän saldo on ainakin 6prk. Eli mitä enemmän hälinää ja hulinaa ympärillä, sen paremmin meillä syödään!=)
Mua jo stressaa tuo maidon lämmittäminen, miten olette totuttaneet huoneenlämpöiseen maitoon. Kun mäyritän aina välillä kun antaa ei lämmitettyä, mut huutaa vaan eikä suostu juomaan:( VINKKEJÄ kaipaan!
Ja Kaiman Ainoakaan en ole vielä onnitellut, ONNEA! Siellä ollaan sitten jo taaperoita, niin se aika menee... *niisk*
Ihana seurata tota tonskailua. Mies eilen yritti taas ehdottaa että en söis kun tän kiekon pillereitä ja sit sais tulla. Mutta musta ei ole niin pieneen ikäeroon, joten ehdotin että mitä jos söisin vielä 6kk joihin resepti riittää ja sitten?! Katsotaan nyt ainakin siihen kun Oliver 1vee;)
Nyt pukemaan päälle että ehditään neuvolaan,
A & Oliver 10kk