** ELOKUISTEN joulunalusviikko 51 **
Viime viikon jutut: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11907120&p=2&tmo…
Järkky kaaos taas kotona. Meille alkaa vakiintua siivouspäiväksi maanantai.. Tuntuu tyhmältä tuhlata viikonloppua siivoukseen ja viikonlopun jälkeen meillä on harvoin heti maanantaina ohjelmaa. Nyt pitäisi siis mennä nostelemaan tavaroita pois lattioilta. Aamupäivän ulkoilun yhteydessä viedään matot pihalle ja saadaan ne takaisin sisälle nykyisin siinä 17-20. välisenä aikana, kun pitää samalla hoitaa arkea, korjata tavaroita, imuroida, taas kehottaa tyttöä korjaamaan tavaroita pois, luututa, imettää, tehdä ruokaa, leikkiä esikon kanssa, pyyhkiä pölyjä ym. Huh..
nyt siis touhuamaan
västis
Kommentit (45)
Täällä hihkutaan ihan taas (voi että pitäis pitää tää leipäläpensä kiinni) Jooel nukkuin elämänsä toisen yön siten että tuli 5,5h pätkä unta...eli ku vihdoin nukahti klo23 heräs hän syömään vasta klo4:30, mutta siitä sitten 6:30 ja 7:30 heräs ku alko kuulua aamutohinaa muualta liian isolla äänellä...
illalla päätin sitte kokeilla antaa hälle lisämaitoa (itku silmässä ;( ) ja sitä meni se 40ml:n " suuri" määrä, mutta oisko sitte auttanu kuitenki, en tiedä? Voiko noin pienellä määrällä olla vaikutusta?? Ei kyllä tykänny pullosta ja maidosta yhtään, ihmeessään imi hetken aikaan mutta aika äkkiä rupes pyörittelemään kielensä ympärillä sitä tuttia ja eikä enää suostunu imemäänkään..tissiä vielä piti saada imasta kuitenki sen jälkeen (ihan ku tarkistaen että on se vielä olemassa =)) Kiinteitäki kokeilin siinä ennen saunaa mutta eipä oikein maistunu joku bona ja sitte muussasin banskua, suurin osa (ei varmaan 10%:akaan nielassu) syletään vieläki pois vaikka pari viikkoa ollaanki jo kiinteitä maisteltu...
Pikku hiljaa pitäs alkaa pakkaamaan ku keskiviikkona sitte mulle avartuu muukin maailma kuin kotimme ihana lämpö :) Mutta mitä ihmettä sitä ottaa reiluksi viikoksi mukaa tuolle pikku miehelle?? Tekis mieli ottaa nuo kestot mukaan mutta viittiikö sitä alkaa reissun päällä ja jouluna pyykkäämään, tosin joudun kyllä varmaan muutenki pesemään tuon kuolaavan ja edelleen pulauttelevan lapsen vaatteita ku ei noi sen vaatteet riitä edes koko viikoksi jos niitä ei pese välillä =))
Kattelin tuossa että meidän on varmaan pakko ottaa peräkärry mukaan ku mää haluan ottaa Jooelille vaunut, keskimmäinen haluaa ottaa sellonsa mukaan ku on opetellu paljo joululauluja ja lapsille olen ostanu pulkat joululahjaksi (tosin mietin koko ajan että kannattaako niitä ottaa mukaan jos sitä lunta ei edes sillä korkeudella ole...) ja sitte tän viiden ihmisen lahjat ja vaatteetki täytys mahuttaa...vaikka meillä iso auto onki on kuitenki peräkontti aina tilaltaan rajallinen ku sinne varsinki nuo vaunut (mitkä ei mitkään pienet ole vaikka kasaan laittaaki) ensin änkeää..mutta eipähän tarttis sitte niin tarkkaan tavaroita autoon sulloa ku kärry imee aika lailla tavaraa..
Siitä Jooelin ihottumasta...perjantaina loppu kortisoni kuuri...lauantaina ihottumaa alkoi taas palailla...nyt sitä sitte on muuallaki ku kasvoissa ja jaloissa...kyynärpäät ja rinta on nyt näppylöillä...perusrasva ei auta ollenkaan...mitäköhän jättäs nyt pois (ei kai vaan mun JÄÄTELÖÄ?), suklaata en uskalla enää syödä ollenkaan vaikka en tiedä oliko siitä mitään hyötyä...täytyy soittaa terkalle vielä tänään... voih ;( mutta onneksi ei ainakaan näppylät näytä vielä vaivaavan...eikä kipiä muutenkaan ole...tai sitten joku itku on sellasta mutta en ole sitä sellaseksi tunnistanu..
Piparitaikinan väsäsin illalla, tarkoitus ois illalla se viedä loihtia pipareiksi..jospa nyt noi isommatki pojat suostus mukaan piparikekkereihin :)
Kauhulla kuuntelin aamulla ku keskimmäistä vein kouluun ku naapurin poika tulee samalla kyydillä...me asutaan ihan järven vieressä niin tämä poika kehuskeli olleensa luistelemassa siellä eilen (ja kuulemma kaikki muutki paitsi meidän pojat) , isänsä oli kuulemma mitannu jään paksuuden (15cm) ja antanu lasten luistella...siis hui kamalaa!! Vaikka jään paksuus onki " jopa" 15cm on tää ilma ollu kyllä kaikkea muutaku pakkasta koko ajan eli jää paksuudestaan huolimatta on aika haurasta ku plussan puolella ollaan kuitenki suurin osa päivästä ja osittain myös öisinkin...Sanoinki että vaikka te siellä luistelettekin EI MEIDÄN POJAT SIELLÄ TULE LUISTELEMAAN! Mää en ota minkäänlaista riskiä tuossa asiassa, hyi ku puistattaa...joku voisi sanoa että olen turhan varovainen mutta omista lapsistani ku on kyse en ole KOSKAAN LIIAN VAROVAINEN!
Västis: musta taas tuntuu että meillä on siivouspäivä joka päivä, en tajua miten tää kämppä voi mennä tunnissa ihan pommin jäliltä-näköseksi..tuntuu kyllä että koko ajan vaan siivoaaaaa....meillä on sama juttu, aattelin kerran että mitä ihmettä mää koko ajan paasaan noille lapsille samoista asioista, vois ottaa ja nauhottaa omat jäkätykset ja soittaa nauhurilta sen aina sillon ku on tarvetta, ehkä sitte ei tuntus koko ajan siltä että vaan mäkättää lapsille....
" kenen sukat täällä olkkarin sohvalla on?" ,
" kenen sänky on petaamatta" ---" no miten sitte pelaat tietokoneella" , " kuka on jättäny xboxin päälle?" , ---" no miksi sitten katot töllöä?" ,
" kuka on jättäny legot lattialle?" ---" no miks levität sitä risk-peliä sitten toiseen huoneeseen?"
" kenen reppu on eteisen kynnyksellä?" ---" meinasin taas kompastua siihen Jooelin kans" ,
yms yms, noita ku nauhottelis vielä eri äänenpainolla ja voimakkuudella...vois vielä laittaa jotku sisä kaiuttimet seinille niin sitte puhus ihan oikeesti seinille (ettei niin että vaan se tuntuu siltä)...tälleen vois ainaki sitte itellä olla sellanen olo ettei tänään tarttenukkaan mäkättää...vaan myydäänkö tuollaista levyä jo valmiiksi?? Kamala äiti kyllä varmaan joskus taidan olla, mitä lie traumoja niille aiheutankaan...
Jaahas taas tais tulla novelli kirjoitettua...koittakaa kestää vielä pari päivää, sitte taitaa tulla tuollanen pakollinen joulutauko viikon verran ainaki jos en sitte pääse jossain konetta näpyttämään...
Päivän jatkoja!
Nani76 ja nukkuva Jooel 4kk ja viikko
meidän hulina yöt jäi kahteen,ainakin toistaiseksi.
edellisyönä teki enkat 23.30-08.30 söi vasta ja siitä klo 11 nukkui.
viime yönä 23.30-04.30-8-10.20 eli ihan normi yö.mä olin nukahtanu vauvan pinnasänkyyn puoliksi =) yleensä sentään heivaan itseni pois sieltä,nyt heräsi 8 toiselle syötölle pää pinnasängyssä,ja olin jotenkin poikittain ihme asennossa =) toinen laita toki on pois,sivuvaunu meillä.
eilinen aamupäivä ei alkanutkaan kovin hyvin...esikko sanoi aamulla että maha on kuuma.meni kolmetuntia sitä voivotusta ja sitten oksensi.
koko päivä meni sitten tieteelle.mutta oksensi vain tuon yhden ainoan kerran!!!mikä on hyvä juttu.kuumeen nosti iltapäivällä pariksi tunniksi.sen jälkeen oli ihan oma itsensä touhuineen päivineen.yö meni hyvin,ja normaalina jatkuu tämä aamu.huh huh!
luuttusin lattiat kolmeen kertaan,vaihdoin pyyhkeet joka wc käynnin jälkeen,kloori haisee,kaikki pinnat putsasin ja puunasin,petivaatteet vaihdoin,vauvan lelut pyykkäsin...joten kaikkeni olen kyllä tehnyt.
tulipa se joulusiivo sittenkin tehtyä =)
paitsi tänä aamuna riehusin miehelle aivan typerästä asiasta,mitä en kehtaa edes kertoa.oon kyllä niin typerys että huh huh.voinkin potea koko päivän huonoa omaatuntoa,sillä mies tekee töitä tänään kellonympäri...
eipä tässä kummempia.
@mona@ tosi tylsiä noi teidän jutut.meilläkin tota raivoa ja arpapeliä,mutta ei tossa mittakaavassa kun teillä.vaikka arvotaankin maitonälkää todenteolla välillä.meillä saa syömään kun kävelee eestaas vauva sylissä.tai sitten ei,jos ei tod.oo nälkä,mutta jos on nälkä niin viimeistään tolla tavalla.
neitiniiskunen ja pikkumies hitusen vajaa 4kk
Meillä oli tänään 4 kk neuvola ja saatiin verikokeiden tuloksia allergiaepäilyistä ja maitohan siellä näytti positiivista :( Lisätesteihin saatiin lähete, kun epäilen, että porkkana on myös aiheittanut kutinaa ja ihottumaa. Nyt ollaan siis sekä äiti että poika tiukalla ruokavaliolla. Äiti ei saa syödä maitotuotteita, munaa, perunaa, porkkanaa, soijaa, ja lisäksi olen jättänyt pois kananlihan, koska tulee samasta " paikasta" kuin tuo muna. Poika on pääasiassa rintaruokinnalla ja saa lisäksi vähän nutrimigen valmistetta, jossa maidon ja soijan proteiinit on pilkottu... että tällaista meillä...
Kun nyt vaan pääsisi pian niihin lisätesteihin, että selviäisi muut mahdolliset allergiat...
mukavaa joulua kaikille!!!!
t. huhtikuunvauva ja lapsoset
Miten teidän vauvalla tuo allergia ilmeni ? Miten osasit epäillä sitä ?
Eli voimainlähetykset teille muillekin, joiden vauvat hihhuloivat yösydännä. Meidän poju on muuten luonteeltaan ehdottomasti näistä kolmesta rauhallisin (noh, siihen ei paljon vaadita!!! Eka yliherkkis joka suuntaan, toinen tulitappurapippuri, joten tämä, joka myös osaa mölytä ajoittain väsymystään, tuntuu HELPOLTA!), vaan yöt ovat yhä sitä samaa: Tunnin välein syödään, tai sitten muuten vain hihhuloidaan levotonna, viime yönäkin pari tuntia meni potkiskellessa, kääntyillesä, pyöriessä ton muun sutinan ohessa. Kirosanat helähtelivät suustani, kun ei rauhoituttu millään. Samulilla on vähänlämpöä, ja ikenet tuntuvat olevan tosi kipeät, itkeskeleekin akuutisti selvää kipuitkua. Tänään nla-lääkärissä ei kuitenkaan mikään ollut vialla, ja siellä pallerokin vain hymysi suu ammollaan ikikiepuntansa ohessa lääkärille. Nyt nelikuisena kokoa on 7390g ja 64,7cm. Uudet vaunut käytettyinä oli ostettava, kun oli jo nyt kippurassa vanhoissamme, jotka ovat ennenkin olleet hintsynkokoiset, mutta riittäneet, kun vauvat olleet tämänkokoisia kesäaikaan (paitsi tämä isompi kuin edeltäjänsä!) eikä vällyjä yms ole tarvittu. Tämä myös viihtyy vaunuissa erona edeltäjiinsä, joten toivon mukaan vaunuilua kestää vielä pitkään. Kun vanhojen vaunujemme koppa ja todellisuudessa myös ratasosa olivat surkeat 70 cm, on tilaa nyt 90 cm, mahtavaa!
Ei maar touhua ja tehtävää riittää tälle viikolle, pian pieniä pikkujouluvieraita kylään, ja kyökki kuin pommin jäljiltä. Tämä ikiliikkujaksi pakotettu ihminen menee puurtamaan jälleen! Hyvä keksintö tuop Nanin äänitysjuttu, ei kuluisi toistuviin kehotuksiin, kilareihin ja tonttu-uhkailuihin liikaa oman kurkunpään voimia!
vitanova ja uniltaan herännyt Samuli
Toivottavasti en tartuta nyt kehenkään oloani. Pakko vähän purkautua ennen miehen kotiin tuloa. Mies soitti aamupäivällä, että vanha kaverinsa on jäänyt leskeksi.. Nyt reilu 30 mies järjestää vaimonsa hautajaisia. Tuntuu aika kamalalta. Samalla mietin edesmenneen siskoa perheineen ja surua siellä. Pitää taas muistaa olla onnellinen terveydestä ja lapsista(ja että on lapsia saanut) ja perheestä. Pitkästä aikaa mies oli myös sen verran erikoisen kuuloinen puhelimessa, että siksi purkaudun tänne jo nyt. Mies sentään tunsi molemmat kauemmin kuin minä. Täällä nyt sitten pienessä päässäni pyörittelen elämän arvoja ja menoa. Yritän muistaa, mikä on tärkeintä elämässä.
Tuosta allergiasta vielä. Kaverini lapsi on muuten allerginen munille ja kanalle (kun tulevat samasta lähteestä) ja samoin maidolle ja naudan lihalle. Eli ihan hyvä karsia kaikki samasta lähteestä tulevat kerralla pois.
Västis apeana
Menetin isäni pari viikkoa sitten äkillisesti, hän sairasti syöpää, mutta hyvästä ennusteesta huolimatta menehtyi äkilliseen komplikaatioon. Nyt isä on siunattu haudan lepoon ja minä yritän luoda jostain joulutunnelmaa. Onneksi vauva on ihana, hän saa minut aina hymyilemään.
mieheni veli kuoli vuosi sitten syksyllä ollessaan vain parikymppinen.
tämä oli kyllä sellainen jysäys koko perheelle,että vaikka kuinka valitan,on jokaisen valituksen takana muistissa vahvasti se miten kiitollinen saa olla elämän jokaisesta hetkestä.
ja on jotenkin niin surullista mutta ihanaa ajatella että kun tämä veli kuoli syksyllä,tämä meidän pieni vauvan pallero sai alkunsa heti joulukuussa,se elämä jatkuu kirjaimellisesti =)
on kyllä aina omissa ajatuksissa miten arvaatonta elämä voi olla,ja usein puistattaa ajatuskin jonkun läheisen poismenosta,tai ei sen tarvi läheisenkään olla,jollekin se suru aina sattuu,ja elämän kamalin asia se on jokaiselle kuolleen läheiselle.
kyllä ne univelat ja yöhihhuloinnit on niiiiin pientä...ja jotkut typerät riidat miehen tai lasten kanssa...mutta ne niin kuuluu elämään =)
jahas,ja minä kohta valitan tuosta yhdestä päiväunihihhuloijasta,joka kiekuu kun sika vaunuissa,nukkui JOPA 20min,mutta nyt menen hänet tainnuttamaan takaisin,vaikka millaisen rääynnän kera.mutta on sitä nukuttava ja piste.
Menetin itsekin isäni syövälle esikoista odottaessani. Kammottava tauti.
Enpä tähän hätään viitsi vinkua jälleen kerran huonosta yöstämme, joka päättyi ns. aamuun klo 4.30. Pari erikoisen hyvää ja pitkää yötä saimme, kun herra heräsi vasta n. 5.30...
Palaan myöhemmin.
Hannele9
Sen tuskan ja ikävän tietää parhaiten se, jolla on kokemusta asiasta. En tiennyt ennen mitä on menettää läheinen ihminen, nyt tiedän enkä sitä kenellekään toivo, vaikka kaikki sen joutuvat läpikäymään. Isäni oli vain 55-vuotias, erittäin ihana ihminen, hyvät muistot lohduttavat tässä ikävässä.
Otan osaa vauveli03. Jaksamista sinulle!
Minulla on nyt pienempi ja arkipäiväisempi ongelma. En saa laitettua vauvalle silmätippoja.. Osaa laittaa hanttiin niin paljon, että tipat ovat missä sattuu muualle kuin silmässä. Kyllä tunnen itseni taas huonoksi äidiksi. Vaikka olenkin sohinut tippoja sinne silmän suuntaan, ei se poistta tulehdusta ja taas alkoi valtava rähmiminen. Vauva osaa varoa. Heti kun käsi lähestyy silmää, menee silmät kiinni ja välillä kera huudon ja rimpuilun. Onko kelläään vinkkejä. Kaikki sellaiset on kokoeiltu, että yksi pitää vauvaa ja toinen laittaa. Vauva katsoo jotain kiinnostavaa (joka ei sitten enää kiinnosta, kun käsi lähestyy) ym.
Västis
osaanottoni minulta myös Vauveli03. Olisipa jotakin sanoja, mutta hiljaiseksi saa tuollaiset. Kyllä arjen valitukset tuntuu mitättömiltä toisten surun keskellä. Se vaan pitäisi muistaa joka päivä...
Me asumme myös aivan rannassa. LÄnsi-Suomessa kun asutaan, niin meidän rantamme on merta. Pelottaa välillä, mutta itsekin olen selviytynyt tähän ikään, vaikka kotipaikkanikin sijaitsi/sijaitsee samoissa maisemissa. Olen pyrkinyt menemään aina tuon meidän 3v. nassikan kanssa rantaan, kun sinne tahtoo. Nopeasti on alkanut " kyllästymään" vrt. jos talossa on rappuset, niin houkuttelevuus häviää.
Vitanova on aika sankaritar, huoh! Miten ihmeessä itseäsi piiskaat eteenpäin kovasta univajeesta huolimatta? Hattua nostan...
Västikselle en osaa sanoa mitään neuvoja, jotta pojalle saisit tipat silmiin. Se on kyllä sellaista arpapeliä.
Ikäviä pikkuisten allergiat. Monella tuntuu olevan jotakin. Jaksamista äidit ruokavalioiden suhteen.
Mites te, joilla on tyttö- ja poikavauvoista kokemusta, niin tuumailette heidän eroistaan? Joku joskus sanoi, että tytöt ovat vauvoina aina paljon helpompia kuin pojat. Ainakin minä voisin sen allekirjoittaa, mutta onhan osasyynä varmasti luonne ja tempperamenttikin, mutta mutta...meillä tytön kanssa on päässyt helpolla ainakin tähän 3,5kk saakka.
Nyt laittamaan pojalle ruokaa ja sitten nukutusrumbaan. Kivasti leikki hetken, jotta sai äiti vetää henkeä...Kiitos seurasta!
Möykky
Pojalla alkoi siis jo noin kuukauden iässä poskissa kuivaa ihottumaa, jota aluksi epäilin ulkoilman tekemäksi kun nukkuu päiväunet ulkona. Tässä vaiheessa oltiin vielä pelkällä rintaruokinnalla. Kolmen kuukauden iässä annettiin ensimmäisiä kertoja korviketta ja maissivelliä, joissa molemmissa siis lehmänmaito pohjana ja muutaman päivän kuluttua alkoi pojan ihottuma punoittamaan ja aina korvikkeen/maissivellin jälkeen, jota meni vaihtelevasti 10-100 ml alkoi poika raapimaan ihottumaansa. Viikko sitten maissivellin jälkeen poika lehahti heti kasvoiltaa punaiseksi ja punaisuus levisi myös käsiin ja vatsalla. Tämän jälkeen ei sitten enää annettu korvikkeita ja jätin itsekin maitotuotteet pois, jonka seurauksena ihottuma rauhoittui silminnähden muutamassa päivässä.
Ihottuma on ollut kuitenkin ainoa oire eli masu on toiminut koko ajan hyvin ja ei olla itkeskelty turhia...
Maitoallergia näkyy toisilla pelkästään iho-oireina, toisilla suolisto-oireina tai molempina...Veritestissä maitoallergian arvo oli 1.6, kun normaaliarvo on 0,35
t. huhtikuunvauva
molemmat ovat olleet vaativia vauvoina.tyttöön en voi verrata.mutta tämän hullummaksi ei se vaan voi mennä =) eihän tämä nyt mitään KAMALAA ole mutta kokoajan pitää olla äksöniä ja kanniskella,eikä aina tod.tiedä mitä haluaa,kitiseviä ja temperamenttisia jo vauvoina.
oli lehdessä juttua vaativista vauvoista,ja allekirjoitan sen jutun kyllä meidän kahden osalta.
elämä alkoi helpottaa esikoisen kanssa kun tuli 1v ikään.edelleen tahtova ja temperamenttinen,mutta hyvää on se ettei ikinä ole ollut ns.ilkeä tai kiusannut ketään (äitiparkaa lukuunottamatta =) )
ja odotan todella että tuo vauva lähtee liikenteeseen.
en odota joulua.koska teidän että se on kohdallani yhtä rumbaa,ei rauhaa ei hiljentymistä taikka muuta.vaan " pakollista" paikasta toiseen juoksemista ja vauvan rytmin sekoittamista.
odotan kevättä ja kesää =) kumpa kevät koittaisikin pian.
mua ei oo tehty pienen vauvan vanhemmaksi.isommista lapsista 1v ylöspäin sen sijaan nautin.yks päivä juuri juttelin yhden äidin kanssa,ja totesimme ettei pienissä vauvoissa ole yhtään mitään kivaa,ja ihan suoraan sanon että mun mielestä ne on kamalia.
vaikka tuota vauvaa rakastankin,ei se rakkauden suunnaton tunne oli vielä herännyt...aiheesta kirjoitinkin viime viikon pinoon...
jahas...aamutoimille...
meittinyt tätä teitin pulloraivoa ja ihan omankin nuppukaiseni pulloraivoa...
onko teillä yhtään syömingit parantuneet?
tuli mieleeni,että oletko yrittänyt pitää kirjaa syömisajoista,että toistuuko tämä samaan kellonaikaan nämä raivot,ja sitten se että samaan kellonlyömään menisi oikein ruokailun verran sitä maitoa?
itse olen nyt koittanut vähän verrata päiviä keskenään,ja olen huomaavinani että vähän samoihin aikoihin olisi se ihan oikea nälkä,eikä menisi huudon kera pikkutilkkoja....ja se käveleminen ja samalla syöminen on meillä in!
itse olen huomannut että meillä ollaan nälkäisiä eli eniten maitoa
23.30 unimaito 160ml
04.30 yösyönti n.120ml
n.8 120ml nukkuu tämän jälkeen
herää n.10-11
mutta oikea nälkä onkin vasta tunti heräämisestä jolloin n.100ml (eikä sitäkään enempää)
unille ilman maitoa n.12.30-13 (nukkuu 40min)
syö unimaidon ja nukahtaa tokille päikyille n.15 maitoa n.100ml
syö unimaidon ja nukahtaa kolmansille päikyille n.18 n.100ml
(välissä usein nukutan,jos rääkyy ja rääkyy,nukahtaa taas maidon voimalla,yrittänyt saada nämä kolmannet työn ja tuskan kanssa pitkiksi uniksi n.2t,koska ne tarvitsisi ehdottomasti)
maitoa kun herää puolihorteessa n.klo20 n.60-80ml
21-22 maissa kerran pari huikkia ja taas unimaitoa ennen yöunia eli tämä lista alusta.
laitoin tämän vaan osviitaksi.ja kuten huomaat,meillä keskellä päivää syöminen tapahtuu liittyen nukkumaanmenoon.yritin päästä siitä eroon,mutta kun sitä maitoa ei muuten mene,niin ei voi mitään.olkoot noin.ja usein aloitan niin että kävelen eestaas ja tarjoan sitä maitoa,ja kun alkaa pilkkiä,pääsen sohvalle istumaan,ja siinä loppuun.
itse odotan sitä kiinteän tuomaa rytmiä,kun on aamupalat ja lounaat ym ym.ei se ole niin maailmanlopun asia miten sitä maitoa juodaan,kun puuron voi tehdä maitoon.ja vähän voi olettaa ettei ole nälkä kunnon puuro satsin jälkeen heti...
ja taas minä olin äänessä...=)
hitsi vieköön..kaikki tuntuu olevan niin joulun lumoissa...mä en oo yhtään...musta on pakko mennä sukulaisiin,ja ei yhtään huvita...mutta kun se vähän kuuluu kuitenkin asiaan...plääh...mä odotan vaan sitä uutta vuotta =) vauvakin vähän isompi keväällä=)
Meillä lapsen joulun odotusinto on tarttuvaa. Joulua sinänsä en niin kamalasti odota, mutta lapsen riemun näkeminen on aina niin ihanaa. Myös luulen, että tuo pieninkin ilahtuu ainakin rapisevista papereista ja siskon tuijottamisesta.
Eroja meidän " vauvoillla" on ollut. Tosin siten, että tyttö on ollut selvästi vaativampi kuin tämä nykyinen vauva eli pikkupoika. Luonne-ero taitaa olla kyseessä. Saa nähdä, miten sitten käy, kun vauva lähtee liikkeelle. Tyttö oli aika varovainen liikkeissään, ei kiipeillyt, ei repinyt kirjoja ym. Haaste tytön kanssa on ollut sylikissana olo (eka 3kk itkuisuutta, sitten heti vierastaminen ja ero-ahdistus perään) yölliset useat heräämiset, nopea tylsistyminen ja kova haluaminen.
Kutsu käy
Västis
Saana nukkuu ja lasten ohjelmat menossa, joten äiti koneelle...
Osan ottoni kaikille, jotka ovat omaisiaan menettäneet!!! (lähiaikoina tai aiemmin...)
Äidilläni on munuaissyöpä epäily ja tammikuussa selviää mitä sille tehdään. Olen koittanut olla ajattelematta koko asiaa, mutta koko ajan se enemmän hiipii mieleen... No se siitä tällä kertaa..
Meillä pullolakko jatkuu edelleen, tosin vaan PÄIVISIN??!! Yöllä on nyt juonut normaalisti, sen 180ml kaksi kertaa.
Syömisrytmiä on ollut hiukan hankala seurata nyt tästä lakkoilusta johtuen, mutta koitan nyt saada tähän jotain osviittaa antavaa listaa(tää on siis tän lakko ajan rytmiä);
aamulla herätys klo 6-7.30
riisipuuro klo 8.00 (->aamutorkut sisällä 45min.)
purkki ruokaa ja puolikas hed. sose n. klo 11
hed.sose purkki klo 13.30-14.30 (->pitkät päikyt ulkona n.3,5 tuntia)
ruokaa klo 17-18
hed.sose klo 20 (->yöunille)
maitoo n.200ml klo 24-2
maitoo klo 4-6
Siinäpä se! Ennen ruuan määrä oli vähäisempi huomattavasti ja annoin aina ennen unia maitoa ja illalla vellin. Nyt oli pakko ruveta antaan puuroo, kun muutenhan söis vaan hedelmäsoseita tai kunnon ruokaa. Puuron saan sentään maitoon tehtyä.
Koitan kohta siirtää pitkät unet tohon yhteentoista, ettei menis illasta pelkäksi nukkumiseksi. Kärsii pian yöunet!
Olen nyt ennen joka syöttöö koittanut tarjota maitoo, muttei se ota sitä! Ei kerta kaikkiaan yhtään! Yöllä syö onneksi nyt ihan nätisti! (koputan puuta kop kop)
Olen myös koittanut eri korvike merkkejä, eri tuttipäitä , eri lämpötiloja ja eri vellejä! Yritin myös hörpyttää ja antaa nokkamukista; ei mene, sylkee pois.
Mikään ei päivällä mee...
Tää ei oikeesti ole yhtään kivaa!!!
Västikselle; kai toisen vaan on pidettävä vauvan päätä ja toisen avattava silmää " väkisin" toisella kädellä ja toisella tiputtaa tippoja. Kuulostaa aika karulta, mutta niin me tehtiin esikoiselle, kun sillä vauvan oli silmätulehdus eikä muuten saatu. Pääasia kai on kuitenkin se että silmä paranee?! Tsemppiä yrityksiin!
Minä odotan myös kovasti Saanan kasvamista!!! Jos liikkeelle pääsy ja muu aktiviteetti vähentäisi tota turhaa raivoa??!!
Eikös Västiksellä ollut tämä vaativa esikoinen??!
Kuinka silloin jaksoit?
Musta välillä tuntuu, ettei oikeesti pää kestä tota turhaa kitinää! Koskaan ei ole asiat hyvin! Tänäänkin sanoin Saanalle, että koitas olla minuutti tyytyväinen, se vois olla joskus ihan kivaa ;)!
Eikä siinä, onhan meillä hyviäkin hetkiä. Esim sillon kun herää seitsemän jälkeen aamulla, voi olla JOPA tunnin huutamatta, mutta harvinaista herkkuahan tuo on!
Eilenkin KAMALAN vellipulloraivokohtauksen jälkeen kun itkeä tihrustin Saanan sitterin edessä kaikkeni antaneena, toinen väläyttää maailman valloittavimman rakkauden täyteisen hymyn!!! Kuinka siinä voi vihanen enää olla? Kyllä sieltä kyynelten seasta äidiltäkin hymy tuli ja Saana sai kunnon rutistuksen ja anteeksi pyynnön paskamaisuudestani. Tokkopa sitä ymmärsi, mutta yritin ainakin!
Päätinpähän ainakin siinä, että enää en yritä saada sitä juomaan, muuta kuin tarjoan ja jos ei ota niin olkoon ottamatta! Alotan sitten vaikka jotkin kalkkitabletit tai vastaavat jos maidon määrä ei muuten riitä. Ja kai se pullo taas joskus kelpaa??!!
No...eiköhän tämä taas tältä erää riitä!
Hauskaa illan jatkoa ja voimia meille kaikille arjen sankareille!!!!!!
Kyllä tämä joskus lakkaa helpottamasta ;)!!!
T:Mona ja nukkuva perhe
unohdan aina puolet.
Nanille: Me kestoiltiin meidän reissu lähes kokonaan, sillä tiesin jo etukäteen, että vaatteita täytyy pestä kuitenkin lähes joka toinen päivä. Ei riitä minulla paidat pulautusten vuoksi eikä pojallakaan vaatteet. Onnistui hyvin pyykinpesu isovanhemmilla ja siellä isänikin ripusteli vaippoja (=harsoja) ihan tottuneesti. Ei kyllä osannut kutsua vaipoiksi muotoonommeltuja vaippoja. ;)
Mona: Olihan se jaksaminen ja käsivarret joskus kortilla, mutta tyttö oli silloin esikoinen ja hänen epärytmisyydestään huolimatta lähdettiin urheasti ihmisten ilmoille usein. Kaupoissa ja kylässä (tai jos meillä oli vieraita) tyttö oli oikeasti tyytyväisempi, kun oli kaikkea seurattavaa. Tyttöhän ei vaunuihin kellahtanut, ellei ollut uniaika (joka taas vaihteli lähes päivittäin), joten ilman kantoliinaa olisin ollutkin todella isossa pulassa. Äidin viihdytykset eivät kauan jaksaneet innostaa. Käytiin siis kerran viikossa kerhossa, kerran viikossa muuten vaan kaupungilla kaverin kanssa ja oli muutakin ohjelmaa. Olisin kyllä ilman näitä reissuja saanut pääni leviämään. Kun tyttö alkoi liikkumaan ja alkoi istumaan rattaissa, meidänkin elo vähän helpottui. Sen jälkeen mieleenpainuvan raskas vaihe oli noin 1-vuotis synttäreiden tienoilla, kun tyttö melkein osasi jo kävellä, mutta ei vielä uskaltanut. Silloin ainoa paikka, jossa minusta irrottautui metriä kauemmaksi oli leikkikentän hiekkalaatikko. Muuten piti olla sylissä koko ajan tai kävelyttää pikkuneitiä tai hetken pystyi olemaan tosiaan puolen metrin päässä, jos sai jonkin todella hienon tavaran hyppysiinsä (kuten kännykän tai kaukosäätimen). Muistan pukeneeni omiakin vaatteita päälleni lapsi sylissä, kun en vain jaksanut kuunnella sitä huutoa, jos sylistä joutui pois. Mona, teillä menee aika paljon jo kiinteitä. Uskoisin, että tyttönne tykkää/haluaa täyttää mahansa kiinteillä. Muistan, että joku kertoi tehneensä kaikki ruuat maitoon ja antaneensa kalkkilisää ja joku antoi ensin maidon ja sitten vasta kiinteät. Ja meillähän ei mennyt esikolle tuttipullo tai korvike missään vaiheessa, joten kiinteiden kanssa aloiteltiin vesi nokkamukista. Nokkamukiin tottui nopeasti, vaikka ei siitä juuri nestettä paljon kerrallaan ottanutkaan. Nokkamukissakin sitten mieltyi vain yhteen, josta kuului järkyn kova ääni aina imiessä. Varmaan kaikkea olettekin jo kokeilleet ja enempää en keksi kikkoja. Meidän poika muuten saattaa myös joskus hangoitella maidon kanssa, mutta unisena (juuri heräänneenä) syö parhaiten.
Västis ja poika 4,5kk
Ihana yö... Saana söi VAAN KERRAN!!!
Tosin nyt harmittaa, kun ei saa sitä toista satsia maitoa, jota ei siis hereillä ollessaan suostu ottamaan:(.
Tuntuu, että tämä Saanan vaativuus korostuu oikein vielä kun on toinen lapsi! Kuvittelisi, etten nyt enää kaikkiin vauvan hömpötyksiin lähde mukaan ja olenkin aika tiukka nukkumisten yms kanssa, mutta kyllä Saana vie kun pässiä narussa muuten!
Jos ei saa tarpeeksi viihdykettä tai syliä tai mitä nyt sattuu tarvitsemaan niin todellakin osottaa sen KUULUVASTI!!
Stressaan vähän Jouluakin Saanan kanssa, kun on niin vaativainen, että liekö koko joulu pelkkää huutoa?! Vielä kun olen yksin lasten kanssa reissussa miehen ollessa töissää koko joulun. No, sen näkee sitten...
Todellakin meillä menee PALJON soseita!!! Enemmän kun esikoinen söi kai vuoden ikäisenä (ollut aina huono syömään).
Haluaisinkin, että osa ruuista menis vielä maitona, mutta kun ei nyt tän kohta viikon jatkuneen lakkonsa aikana suostu sitä juomaan!
Yritän siis aina ennen ruokaa antaa maitoa, muttei ota! Eilen yritin antaa sitä ideaparkissa ja appivanhemmilla, kun ajattelin jos vieras paikka " hämäisi" ja joisi maitoa, mutta ei. Sylki vaan tuttipullon pois ja soseruoka vaan meni...
Toivon, että tämä olisi joku vaihe ja menisi itsellään jonkun ajan kuluttua ohi??!!
Olisko mahdollista???
No nyt herättiin aamutorkuilta... Tarvii alkaa imuroimaan, teen tänään joulusiivoa! Perjantaina mennään ostoksille ja lauantaina mies jo palaa vapailta töihin, joten teen sen nyt alta pois niin ei tarvi sitten yksin lasten kanssa sitä touhuta!
T:Mona ja muu poppoo
@MONA@ - 17.12. 09:21 vastaa tähän viestiin (1/1)
***ELOKUISET KOHTI JOULUA VKO 51***
HYVÄÄ HUOMENTA KAIKILLE!!! JA HYVÄÄ VIIKONALKUA!!
Meillä ei todella ole ollut hyvä aamu... Saana heräsi klo kuusi! No ei siinä mitään aikahan on suht inhimillinen, mutta kun oltiin taas kuitenkin väsyneitä.
Kahden ja puolen tunnin kitinän, kolmen tarjotun ja raivotun maitopullon ja hylätyn puuron jälkeen nukahti sohvalle, kun kävin vessassa...
IHME VAUVA!!!
Olen ooikeesti toisinaan TODELLA pulassa hänen kanssaan, kun en tiedä mitä pitäisi tehdä! Tämä aamu on taas ollut oikea esimerkki aamu siitä kuinka huonosti meillä menee!
Saanan ilmeet ja itku ja kaikki on aina samanlaisia oli hänellä sitten nälkä, kakkahousussa tai väsyttää. Tulkitse siitä sitten!
Pullolakkokin jatkuu...
Hyvä yörytmi mennyt ihan sekasin. Eilen söi illalla hiukan velliä, puuroa ja hedelmäsosetta, noin kahden tunnin aikana. Heräsi sitten yhdeltätoista juomaan maitoa!!!
Voiko silloin jo olla nälkä?
Seuraavan kerran söi puoli neljä ja nyt ei ole siis vieläkään syönyt mitän.
Outoa!!!
Tarjoankin vähän väliä, kun en oikein tiedä koska olis nälkä.
Voi niitä hukkaan heitettyjä maito määriä...
No se siitä valituksesta...
Nanille ja Neitiniiskuselle, ja muille joilla vauvat ruvenneet syömään kovasti yöllä; meillä kyllä on kiinteet auttaneet, mutta se että ne rupeaa " vaikuttaan" niin vie kyllä aikansa.
Outo toi hammasjuttu. Luulis tosiaan, että putkahtais sitten kokonaan?!
Mutta mistäs näistä enää tietää?!
Mäkin olen odottanut Saanalle jo kauan hampaita, kun olen tosi näppäränä kaikki mahdolliset oireet liitänyt hampaisiin, mutta eipä meillä mitään näy!
Mies oli yön töissä ja nukkuu siis nyt, joten taidan suihkasta lasten kanssa ostaan sille joululahjan!
Lapsille mennään ostaan perjantaina, kun on saatu siksi päiväksi lastenvahti!
Esikoinenhan jo näkee ja muistaa kaikki joten hänen aikanaan ei voi mitään ostaa!
No nyt Saana hermostuu lattialla!!! Josko se nyt jois maitoo????
(yksi turha yritys varmaan taas edessä...HUOH)
Palaillaan...
T:Mona ja Saana 4,7kk
Ilmoita asiaton viesti