Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*****MARRASMURUT VIIKKO 46*****

10.11.2008 |

Ensiksikin onnea kaikille, jotka ovat jo saaneet haikaran vieraakseen, uusimpana varmaakin Crabu87. Taitaa todellakin syntyä vain tyttöskorppareita marraskuussa!

Laitetaanpa kuitenkin pinoon vähän juttua tälle viikolle, ja niitä viime hetken tuntemuksia ja tunteita!

Pusut kuonoon kaikille nyt ja voimia tulevaan!

Riesa ja pien' vilkuttaa

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peränpitäjäkin on jo viikolla 37+1, eli enää ei syntyvää lasta pidettäisi ennenaikaisena. Hyvillä viikoilla ollaan siis kaikki marraskuun odottajat!

Vierailija
2/22 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepp, täällä sitä ollaan kuulolla, eturintamassa kyllä, mutta ihan hiljaista on vielä...

Kaksi pitkää lenkkiä koirien kanssa on tämän päivän saldo, siivousta sitä samaa...

Hääpäivää juhlitaan, sitä ensimmäistä yhteistä. Ja olikin niiiiin ihana herätä aamulla se toinen siinä ihan vieressä. Että mitenkä sitä voikaan pakkautua toiseen viereen kuin pieni linnunpoika ja ei vatsakaan ole tiellä siinä. Niin, pitää tunnustaa nyt ihan että kyllä oli rakkautta ilmassa tänä aamuna ihan kovasti, että mitenkä sen nyt sanoiksi edes pukea taitaa....saan teidät hyvät ystävät vielä mustasukkaisiksi kun tuntui niiiiin ihanalta.... (täällä minä hehkun, hih, ihan kuin joku höperö)

Muuten samaa arkea. Lapset vetää jytää lattialla, kun saivat mellisin, eli välipalan. Paistoin parinpäivän takaiset pannukakut pieninä paloina paistinpannulla ja siihen sekaan lorautin oikein sitä rasvasta maitoa (muuten onkin täällä maito ihan rasvatonta, mutta ruoanlaitossa ihan ehdoton on MAKU) ja kylläpä penskat söivät hillon kanssa!

Kerhossa tädit arvuuttelivat että milloinkas rouvalla on laskettu, ensi vuonnako? Minä siihen, että tässä juuri parasta aikaa työstän tätä "valiokunnan" päätöstä, ja että toivottavasti mietintö valmistuu pian, eikä ensi vuonna.... :-) Heillä oli perin hauskaa, kun kuulemma minä en näytä miltään viime hetken täyteen ahdetulta odottavalta äidiltä....nooh, sanoi norjalainen, olo kyllä tuntuu jo perin tukalalta, mutta ajallaan kaikki....

Lykkyä nyt kaikille odotuksiin sekä vauhtia loppurytinään ja synnytyksiin! Eihän se ole mistään kotoisin se homma, jos se ei tunnu miltään!!!

Nopeaa maratonia itse odottelen jo kovalla innolla!!

RAKASTAKAA TOISIANNE!

Riesa ja pien'

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka viikon lisäaikaa sainkin lääkäriltä niin kuitenkin tulee uusikin täyteen eli huomenna olis rv40 johon en ole kenenkään aiemman kanssa yltänyt. Viime pe piti olla neuvola mutta olipa th antanut ajan jota ei edes ollut eli neuvola menee kiinni perjantaisin klo 14 ja mun aika oli 15.00. Yleensä olen käynyt aamupäivisin eli en edes ihmetellyt tuota myöhäistä aikaa. Ja muutenkin olimme molemmat sitä mieltä etten tuota aikaa olisi enää tarvinnut kun olen jo jakautunut mutta kun ei niin ei!!! Tänään kun soitin sitten uutta aikaa niin uusi yritys olisi huomenna klo 14.00. Silloin pitäisi olla vielä th paikalla :)

Ja sekin mihin en ole tottunut on että kaikki soittelee että joko?? Mutsi soittaa joka päivä pari kertaa toki senkin takia kun tulee sitten katsomaan lapsia kun lähdön aika koittaa mutta muutkin soittaa. Ja kun kerran muut ovat saaneet tyttöjä niin täältä tulee sitten ensimmäinen poika kun ei sitten millään meinaa yksiöstään poistua :( Liikkuu kyllä vilkkaasti monta kertaa päivässä ettei sitä huolta ole. Viikon päästä jos ei ole syntynyt menen naistenklinikalle tyrkylle vanhojen viikkojen mukaan (rv42) ja pois en lähde ennenkuin on syntynyt!!

Onnittelut tosiaan kaikille jakautuneille jos olen jotakuta unohtanut onnitella ja

jaksamisia ja vointeja vielä yhtenä kappaleena oleville :)

Moschino rv39+6

Vierailija
4/22 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi tyttö 5. marraskuuta. Mitat olivat 3015 g ja 48 cm. Nyt on pari päivää ihmetelty pientä prinsessaa kotona. Vaikuttaa ainakin vielä varsin rauhalliselta ja tyytyväiseltä.

Onnittelut kaikille muillekin vauvan saaneille ja kärsivällisyyttä muille odotuksen viimeisiin päiviin.

Tiitikkä ja tyttö 5 vrk

Vierailija
5/22 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vain tulla kertomaan teille, miten ihana eilinen minulla olikaan...niin meillähän oli se yksi vuotis hääpäivä, emmekä todellakaan olleet suunnitelleet mitään sen kummoisempia juttuja, kun koko loka-marraskuu on ollut vähän yhtä juhlaa...eli siis lokakuussa oli miehen synttärit ja järjestin hänelle muutaman yllätyksen silloin: kutsuin pari hyvää ystävää kylään, lähetin hänet tatuoitavaksi ensimmäistä kertaa :-) sai ihanan kuvan tuonne lapaluun päälle, ihan tilauksesta, eikä mies arvannut yhtään mitään :-) Sitten oli tyttären synttärit ja vielä isänpäivä, joten juhlia ihan tarpeeksi.

Noh, tuli töistä kotiin ja oli ostanut minulle aivan ihanan kukka-asetelman ja kirjoittanut kortin....minä, joka en osannut odottaa yhtään mitään...noh itkuhan siinä tuli kun miehen korttia rupesin lukemaan.

Haluan jakaa nuo sanat teidän kanssa, toivottavasti saatte samanlaista tunnustusta omiltanne!!!

Näin mies kirjoitti:

Grattis är inte rätta ordet.

Jag är så glad och tacksam över att jag får vara med dig.

Tack för ett underbart 1:a år.

Vi ska ha många år kvar.

Jag älskar dig.

Din man.

Ja sitten oli vielä jatkanut kortin toiselle puolelle näin:

En liten blomma kan inte visa hur mycket jag älskar dig.

Om du ber om månen så fixar jag den till dig.

Jag,

Din man giraffen.

Ja nyt täällä taas itketään...

Eipä muuta, vatsaa taputellessa,

Riesa

Vierailija
6/22 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelinpa kirjoitella tänne aikaa tappaakseni.

Ensiksi onnea kaikille vauvan saaneille! Minulla on jo RV 40+6 eikä ole vielä mitään merkkejä synnytyksestä. Minulla oli tänään lääkäri ja siellä ilmeni, että lapsivettä on aika niukasti. Huomenna aamulla menen sitten tarkastukseen synnytyssairaalaan ja siellä he päättävät jäänkö sinne ja synnytys käynnistetään vai odotetaanko vielä muutama päivä, että synnytys käynnistyisi normaalisti. Oma toive on, että synnytys käynnistyisi luonnollisesti, koska ensimmäinen lapsi on kyseessä mutta tietenkin lapsen terveys on etusijalla. Jos se vaatii käynnistämistä, niin anti mennä vaan!

Kiire minulla ei sinänsä ole synnyttämään, koska minulla ei ole mitään vaivoja eikä mahasta ole haittaa. Melkeinpä normaalia elämää pystyn viettämään. Tuntuukin, että olenko jotenkin "epänormaali" koska minulla ei ole mitään ongelmia, kun kaikilla tuntuu olevan viimeistään tässä vaiheessa jos jonkinlaista vaivaa.

Eipä muuta kuin tsemppiä vain kaikille ja kyllä se odotus lopulta palkitaan!

Vierailija
7/22 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut kärsivällisyys koetuksella tänään... Eilen illalla alkoi tulla supistuksia harvakseltaan ja olivat sellaisia "puolikipeitä" mutta kestoltaan vaatimattomia. Kahdelta yöllä alkoi suppareita tulla n. 5-7 minuutin välein ja aamulla soitin sitten synnärille ja kysyin kannattaisiko tulla näytille. Vietiin lapset päiväkotiin ja ajettiin sairaalaan vain todetaksemme, että supistukset olivat loppuneet käytännössä kokonaan... Ottivat kuitenkin käyrää ja täyttivät kaikenlaiset paperit valmiiksi. Sisätutkimuksessa kohdunsuu oli edelleen vain sormelle auki ja kaulaakin oli jäljellä (ei juurikaan muutosta neljän viikon takaiseen lääkärikäyntiin). Päätimme lähteä takaisin kotiin, kun ei siellä sairaalassakaan kannattanut istuskella. Vauva liikkuu todella paljon ja kätilön painoarvio oli n. 3000g. Päivällä oli harvakseltaan yksittäisiä kipeitä supistuksia, jotka ovat nyt taas iltaa kohti alkaneet tihentyä. Kolmatta kertaa synnyttämässä ja olo on kuin ensi kertalaisella: joko nyt vai eikö vielä sittenkään... No, kaikki on valmiina ja lastenvahteja varoitettu mahdollisen yöllisen lähdön varalta.

Tuli kieltämättä hieman tyhmä olo siellä synnärillä; mutta kotoa lähdettäessä supistuksia tuli edelleen 6-7min välein. Takaraivossa on hyvin muistissa edellinen kerta, jolloin ehdin hädin tuskin saada edes jotain kivunlievitystä kun synnytys eteni niin nopeasti. Viime yö on siis tullut jo valvottua, joten jotain saisi nyt sitten jo tapahtua - tai olla tapahtumatta - mutta tällainen "välitila" alkaa riittää.

Tähän asti kaikki onkin sujunut mutkattomasti, joten ilmeisesti nyt pitää sitten kaiken mennä hieman eri kaavalla...

Onnittelut kaikille jo nyyttinsä saaneille ja meille masujen kanssa kärvisteleville roppakaupalla kärsivällisyyttä ja napakoita supistuksia! =)

t. Nonna2 ja Hippu rv 39

Vierailija
8/22 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sitten kävin siellä neuvolassa ja kun sanoin että menen ens viikolla naistenklinikalle tyrkylle niin ilmoitti että onhan mulla joka tapauksessa ens ti yliaikaisuus aika kun viikkoja on 41+5. Sain vielä tänään ajan soitettua ja tosiaan jos ei mitään ole tapahtunut niin 18.11. klo 9.30 meen äitipolille ja katsovat mitä katsovat. En ole ennen tuollasseen seurantaan joutunut niin olen ihan pihalla. Ja jos ei 21.11 ole vielä syntynyt niin sitten käynnistävät :) Vähän taas helpottaa korvien väliä kun tietää ettei tää ikuisuuksia kestä. Tosi raivostuttavaa kun ei sohvalta ylös pääse ilman apua ja sit kun tuntuu että pitäis mennä pissalle niin heti alkaa supistaa eikä voi mihkään liikkua kun muuten tulee lirut pöksyyn :(

Kyllä toiveissa on että lähtis tuleen ennen tiistaita mutta jos ei niin onhan ainakin sit toi seuranta että tietää missä mennään. Ja sit vielä tuntuu vähänväliä että tissit alkaa täyttymään maidosta vaikka tiedän ettei vielä nousekaan. Antaa vaan sitä esimakua siitä mitä tuleman pitää :( Sattuu meinaan niin h....tisti.

Nyt oli kyllä taas vaan valitusta toisensa perään joten anteeksi tuhannesti!!!!

Onnittelut vauvautuneille :)

Moschino rv40+5 (palaan vanhaan la laskentaan jonka mukaan menen ä-polillekin)

Vierailija
9/22 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kävin tänään synnytyslääkärillä. Lapsivettä oli niukasti, joten synnytys käynnistetään lauantaina jos se ei sitä ennen synny itsestään. Eilen minulla oli vielä kohdunsuu kiinni mutta tänään "jo" 2 cm auki, joten saapa nähdä ehtiikö tämä lapsi tulla omia aikojaan ulos.

Jos pääsemme kotiin ensi viikolla, niin palaan sitten kertomaan millaisen "paketin" saimme. Jännittää...

Nippy83 RV 41+0

Vierailija
10/22 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen tässä vain pinoa, samoin kuin tuota Suurperheidenkin pinoa.

Ajattelin vain toivotella meille pyöreä vatsaisille oikein hyvää päivää.

Ja sitten eikun kengät jalkaan ja aamulenkille!!!

Ulkona mahtava ilma ja ENSILUMI maassa.

Ai, että tulee hieno ja valkoinen päivä tänään....oikein mainio jopa lähteä työstämään vauvaa ulos....(toiveajattelua vain, tämä istuu vatsassa kuin täi terressä, sanoi A. Kivi joskus aikoinaan...)

Pusut kuonoon ja jaksuja kaikille, sekä jo äideille että meille melkein äideille...

Riesa ja iso pien'

Vierailija
11/22 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunta!? Kuulostaa ihanalta!

Täällä vaan sataa vettä, vettä, vettä. Onneksi eilen neuvolakäynnillä kävi aurinko aavistuksen pilkahtelemassa.

Muuten ei ole tullut ulkoiltua, kun lonkkakipu (nyt kolmatta viikkoa) estää tehokkaasti kävelyn. Onneksi iski nyt vasta, sillä ensioireet oli jo 2. kuukaudella. Odottelen Papun syntymää, jotta voisin sitten käydä kiropraktikolla käsittelyssä. Toki odotusaikana voi käydä, mutta epäilen että se naksahtaa kuitenkin takaisin virheasentoon ja kun samalla pitäisi syödä myös tulehduslääkkeitä.

Parhaat uutiset neuvolassa olivat ne, että Hb oli noussut 106:sta 112:een ja Papun syke tuntuu ihan vahvana, vaikka hän on oli ollutkin ihan hissukseen pari päivää. Nyt liikkumista taas ollut entiseen tapaan, joten ei tarvitse laskeskella.

Tämä loppusuora alkaa hiljalleen käydä hermoille... supistuksia on saattanut jotain olla, mutta ei erityisemmin ja muutenkin tuntuu, että asukilla on masussa "liian hyvät" oltavat, joten mikäs kiire tässä. ..Minua vain alkaa Papun koko ja sen kehittyminen hirvitttää, jos tuo rv 37:n arvio 3,7kg piti paikkansa. Nyt menossa 40+1.

Jaksamista ja kärsivällisyyttä

Localoba

Vierailija
12/22 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti kuulumiset kerron ja sit luen teidän muiden kuulumiset.

4.11. jäin äippäpolillta osastolle kypsyttelyyn ja pe 7.11. puhkaistiin lapsivedet. Kello 18.10 syntyi suloinen TYTTÖ, 3345g ja 50cm. Eli raskausviikkoja oli 38+4.

Tyttö tuli mun mukaan osastoille, MUTTA joutui teholle alhaisten sokerien takia lauantai aamuna. Siitä alkoi 2 osaston välin kuökeminen. Sokeri tippaa vaan jouduttiin lisäilemaan kun sokerit eivät vaan nousseet. Tyttö oli tavan huoneessa ns isojen vauvojen puolella. Sit siinä alkoi herätä epäilys, kun tyttö oli kovin keltainen ja tummui vaan. koko ajan oli väsynyt, soi pukllosta maitoa ja ajan saatossa lypsämääni. Ja sivussa harjoiteltiin rinnalla oloa. Lisäksi neiti valitteli jatkuvasti ja ei tykännyt yhtään koskestelusta. Lievää kuivumistakin oli. Yhteen aikaan epäiltiin myös murtunutta solisluuta, mutta onneksi se oli turha huoli. Siis keltaisuus arvo vaan nousi, niin neitä joutu valokaappiin maanataina aamupäivällä. Silloin sokerit olivat ok, ja tipasta pääsi. Tiistaina vauva pääsi valokaapista ja mun luo osastolle! Sokereita seurattiin, ja ne pysyiväöt hyvänä. Mutta keltaisuusarvo vaan npusi ja kotiinlähtö siirtyi. Eilen illalla arvo oli taas noussut, mutta tänän aamulla (kello 10) kuultiin hyviä uutisia. Arvo oli lähtenyt loivaan laskuun ja saatiin kotoutumislupa1!!! ollaan sit oltu vajaat 4 tuntia kotona! :D

Rankka alkutaival oli. Nyt pitää jkotna seurata tytön vointia ja soittaa osastoille jos väsyy. Nyt ollut 2 päivää pirteä. On täysin rintaruokinnalla.

Aivan ihanaa olla kotona! Tulikin sairaalassa oltua 9 päivää! Huomenna neiti tulee viikon ikäänkin. isompia lapsia oli ikävä ja toiste päin tietty.

Synnytys meni ihan hyvin, 8tuntia5min, ponnistusvaihe 15min. Epiduraali ja ilokaasu olivat apuna. Alussa aukeneminen meni hitaasti, mutta 5-6 sentistä 10 sentiin tapahtui tunnissa. Mulla näköjään on taipumis verenmenetykseen, mutyta nyt edellisen synnytyksen tiedoilla kätilö pisti heti tytön maailmaan tulon jlkeen oikeat lääkkeet menemään. Nyt menetin vaan 800ml, viimeks oli litra enemmän.

Mutta nyt lukemaan teidän kuulumisia.

ellenlelli ja neiti (joka oli yllätys kun valmisteuduttiin pojan tuloon, siis ei poikamaha takaa poikaa, ja miehenkin sukuun tyttö saatiin)

Vierailija
13/22 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tutulta tuntu kun luin teidän alkutaipaleen. Meillä oli esikoistytön kanssa sama tilanne eli veren sokeri alhaalla josta syystä ensimmäiset 4pvää nenämahaletkulla syönnit ja sit alkoi kellastumaan. Mekin oltiin viikko laitoksella. Onneksi teillä nyt on kaikki hyvin :D

Täällä edelleenkin yhtenä kappaleena :_| Niin olisin valmis synnyttämään mutta kun ei tämä jäppinen halua yksiöstään luopua :( Nyt ei enää paljoa lohduta tuo ens viikon tiistaikaan kun on vielä niin pitkän matkan päässä. Ja varsinkaan perjantai...

Vointeja kaikille :)

Moschino rv41

Vierailija
14/22 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi 12.11. klo 5.11 tytttövauva, 49 cm, 3575 g, rv 37+3. Päästiin tänään kotio, vaikka vauva onkin hiukan keltainen. Toivotaan, ettei tarvi ruveta valohoitoja hakemaan. Nyt likka on oikeastaan pelkästään nukkunut ja syönyt - mistäs ihmeestä sitten tietää, onko vauva "unelias" - musta kolmen päivän vanhat on AINA uneliaita! No, eipä ne meitä kotiuttaneet olis, jos olisivat epäilleet jtn vakavaa. Osaako joku kertoa?

Synnytyskertomukset myöh., nyt syöttämään puuroja esikolle. Ihastuttava tyttö tuli, mutta silti - ei koskaan enää siihen lafkaan, kiitos.

Onnea muillekin jakautuneille!

Meku72

0 rv!!!

Vierailija
15/22 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiuduttiin eilen vauvan kanssa :)

Maanantaina menin osastolle ja aloitettiin käynnistelyt. Vauva syntyi ke 12.11 klo 5.47. Poitsun mitat 52.5cm, py 37cm ja painoa 4490g. Synnytyksen kesto 4h, josta ponnistusvaihe hurjat 2min ;)

Tytöt on ottaneet pikkuveljen uteliaina vastaan. Nyt sitten taas opetellaan arkea.

AIHA + tytöt ja Tomi 3vrk

Vierailija
16/22 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskiviikko 12.11 aamupäivällä syntyi pieni tyttö. 3410g ja 51cm. eilen kotiuduttiin ja nyt ihmetellään uutta tulokasta.

Vierailija
17/22 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pääsee itku kun luen teidän viestejä millä viikoilla on vauvat syntyny :_|

Täällä ollaan vieläkin yhtenä kappaleena rv 41+2!!!!!!

Olen ollu jo niin kauan valmis lähtemään että kirraa päässä pahasti.

Ei paljoa tuo ens tiistaikaan auta asiaa jos eivät aio lähteä käynnistämään ennen perjantaita.

Kiukuttelen lapsille ja miehelle vaikkeivat he olekaan syyllisiä tähän asiaa :(

Eilen pesin muutaman ikkunan kun ajattelin josko se nyt auttaisi asiaa mutta niinkuin epäilinkin ei mitään muuta tapahtunut kuin että illalla jouduin seuraamaan liikkeitä kun oli aika hiljainen aiempaan verrattuna. Eikä auta sänky touhutkaan. Niistä tulen vaan tosi kipeeks. Tytön leikkikoulussa muut äidit olivat jo varmoja että tulen vauvan kanssa kun ollaan oltu pois pari viikkoa tytön yskän ja kuumeen takia. En taida uskaltaa tulla lukemaan viestejä enää ennen omaa synnytystä :(

Moschino 41+2

Vierailija
18/22 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meille syntyi 12.11. (rv 39+1) suloinen pikkuprinssi 3660g ja 50cm.

Supistukset jatkuivat jälleen säännöllisinä läpi koko yön, joten aamulla mentiin synnytysosastolle näytille ja käyrille (klo 9-14). Supistuksia tuli enää harvakseltaan mutta kohdunsuu oli avautunut lisää ja -kaula hävinnyt (edistystä edelliseen aamuun verrattuna). Iltapäivällä käytiin hakemassa vauhtia päivystyosaston puolelta eli odoteltiin, jospa supistukset voimistuisivat jälleen. Takaisin synnytysosastolle siirryimme klo 18. Siirtyesssämme takaisin synnytysosastolle kätilö ei todellakaan tajunnut, kuinka kipeä jo olin. Laittoi vain opiskelijan moneen kertaan tekemään tutkimuksia; hyvä, että edes ilokaasua sain sitä useaan kertaan pyydettyäni... Halusin edellisten synnytysten tapaan epiduraalin vaikka kätilön mielestä joku muukin puudutus olisi riittävä. Sain spinaalipuudutuksen, joka oli tietysti liian lyhytkestoinen ja loppui juuri parhaaseen aikaan eli hieman ennen ponnistuvaiheen alkamista... Viimeiset kaksi senttiä ja ponnistusvaihe (8min) olivat sitten sen mukaiset... Kaikki onneksi sujui hyvin ja äkkiä ne kivutkin unohtuvat vauvan synnyttyä. Sain yhden pienen nirhauman, jota ei tarvinnut ommella. Verenhukka ennen istukkaa oli vain 50ml ja istukan jälkeen n. 100ml, joten todella vähällä vuodolla selvisin.

Kätilö ei itse asiassa missään vaiheessa kertonut, että minulle laitetaan tuon epiduraalin sijasta joku muu puudutus, joten olin aika ärsyyntynyt jälkikäteen. En edes ollut varautunut siihen, että toiveeni epiduraalista sivuutetaan täysin... Ymmärrän, että epiduraalia ei voida aina antaa mutta siinäkin tapauksessa muista vaihtoehdoista tulisi mielestäni keskustella synnyttäjän kanssa. Synnytyksessä mukana ollut kätilöopiskelija kävi luonani osastolla seuraavana aamupäivänä vielä kyselemässä millä mielin olin synnytyksen jälkeen. Pääasia, että kaikki sujui hyvin mutta kivunlievitys ei mennyt ihan toiveideni mukaan.

Kotiuduimme jo eilen vauvan ollessa vaaditun 1,5vrk:n ikäinen. Kaikki on sujunut hyvin ja oma vointi on myöskin mitä mainioin. Synnytystä edeltäneistä valvoituista öistä on jäänyt hieman univelkaa mutta kotona saan paremmin levättyä. Kovasti tuntui olevan synnyttäneiden osastoilla ruuhkaa ja varsinkin kotiin jo lähteneitä mutta pahasti "kellastuneita" vauvoja kuulemma tuli takaisin osastolle useita (vuorokauden aikana 4). Eli vauvan väriä kannattaa seurata ja käyttää herkästi näytillä (mittaus + verikoe) ettei arvot ehdi nousta liikaa -> hoitokin kestää kauemmin.

Onnittelut kaikille muillekin nyyttinsä saaneille ja kärsivällisyyttä vuoroaan odottaville!

t. Nonna2 ja pikkumies melkein 3vrk

Vierailija
19/22 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti. Mulle annettiin ohjeeksi seurata vauvan vointia keltaisuuden takia ja kehoituksen tulemaan verikokeeseen jos alkaa huolettamaan. Eli seurata sitä että jaksaako vauva syödä tarpeeksi vai ei. Ja että muuttuuko väsyneemäksi verraten kitiinlähtötilannetta. Se on se mittari. Meillä neiti jaksaa hyvin rinnalla olla.

Vierailija
20/22 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keltaisuuden tarkkailussa kotioloissa. Lisäksi tietysti se, että tuleeko pissaa/kakkaa eli meneekö ravintoa alas riittävästi; miltä iho vaikuttaa (keltaisuuden laajuus) ja millainen vauvan yleisvointi on (uneliaisuus). Meillä on myös ollut elektroninen vauvanvaaka lainassa painon kehityksen tarkkailun takia; sillä tehtiin syöttöpunnituksia jokaisen syötön yhteydessä valohoidosta kotiutumisen jälkeen (tämä siis edellisen lapsen kohdalla). Kätilöt vain eilen ääneen ihmettelivät lastenlääkärin kanssa osastolla mistä mahtaa johtua se, että niin monet vauvat kellastuvat ja valohoitolamput ovat osastoilla ahkerasti käytössä.