Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passaatko lapsesi/kasvatatko vastuuseen

Vierailija
15.12.2007 |

ja millaisin eväin???

Meillä mennään seuraavasti: Lapset 10v ja 12v pitävät huoneensa siistinä.Olen nyt kotona ja imuroin sekä luuttuan huoneet mutta pari kertaa viikossa järjestävät huoneet että voin siivota ja muutenkin iltaisin raivaavat leikit pois. Astiakone tyhjennetään vuoronperään eli noin kahdesti vkos per nuppi. Vaatteet viikkaan pesun jälkeen ja saavat itse ne viedä kaappiin. Myös vaatekaapit muutaman kerran vuoteen siivoavat itse ottaen samalla pienet pois. Jos ylimääräistä rahaa tarvitsevat viikkorahan lisäksi, niin pienillä töillä sitä voi sitten ansaita lisää. (esim kaupassa käyntiä, kaappien luutuamista ym...) Meillä on myös sellainen elämäntilanne että vauva talossa ja monesti kouluunlähtöaikaan on juuri syöttö ja uusi nukutus. Eli tytöt on syksyn heränneet omaan herätyskelloon ja hoitavat kouluunlähdön hienosti itse. Toiselle teen aamupalan illalla valmiiksi mutta toinen haluaa itse koota leipänsä aamulla. Käytettävissä olen toki makuuhuoneessa jos tarve on.

Näin meillä!!!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/7 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pojat ovat vasta 7 ja 5. Nyt olemme ottaneet sellaisen, että oma lautanen pitää viedä tiskipöydälle. Ennen tätä on ollut ainut, mitä on pitänyt tehdä on se, että siivoaa lelut lattialta silloin, kun olen tulossa imuroimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/7 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki 4 jo aikuisia. Kasvatettu vastuuseen ja osallistumaan perheen asioihin heti kun pystyivät. N 15 ensimmäiset kesätyöt ja ip-hommat koulun jälkeen. Ovat halunneet tienata omat käyttörahansa. 

Lastenlapsetkin mukana jo pienestä pitäen, parivuotiaasta auttaneet mm keittiössä. 

Vierailija
5/7 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan jo miehen kanssa erottu ja lapset ovat teini-ikäisiä. Kun oltiin yhdessä, mies passasi ja minä yritin opettaa lapsia tekemään asioita itse ihan niin paljon kuin ikänsä puolesta kykenivät. Onneksi pidin pääni. Ensinnäkin pääsi helpolla, kun jo pienet lapset osasivat itse laittaa leivät, viedä tiskit, siivota jälkensä, pukeutua yms.

Nykyisin lapset siivoavat oma-alotteisesti, tekevät läksyt ja lukevat kokeisiin oma-alotteisesti. Voin sanoa, että olen tyytyväinen ja ylpeä. 

Vierailija
6/7 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut onneksi passattiin. Äiti lattoi hotellitason aamiaiset valmiiksi niin kauan kuin asuin kotona. 

Vierailija
7/7 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksin kasvattanut pojan sekä tytön.

Ei meillä mitään erityistä kasvatusta ole harrastettu,  normaali elämä ja siihen kuuluvat asiat. Vastuu iän mukaan.

Mitään tehtäviä en ole jakanut.  Mallista oppineet  miten ihmiset elää, en ole hemmotellut mutta rakastanut ja rakastan sitäkin enemmän.

Ovat oppineet että kaikkea ei voi saada.  Ovat oppineet miten ihmiset elää ja tulee toimeen toistensa kanssa. 

Käytöksen ovat oppineet jo pienestä, mallista ja ohjauksella senkin.

En ole koskaan uskonut rangaistuksiin enkä huutamiseen.  Siitä ei ole mitään hyötyä. 

Meillä ei on ollut ei ja se on perusteltu. Inttämään en ole alkanut ja sen on lapset oppineet.

Yhdessä on tehty ja tehdään kivoja asioita, pidetään huoli toisistamme ja eletään tasapainoisessa kodissa missä kaikilla on hyvä olla. Olen saanut kuulla että olen maailman paras äiti, ja se on suurin kiitos mitä voi saada.

Lapset toinen teini-iässä toinen alkaa olla varhaisaikuisuuden kynnyksellä.

Terv. yksi sellainen kamala yh-äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi