Pitääkö opettajalle ilmoittaa lapsen sairaudesta ?
Jos lapsi kuumeessa eikä pääse kouluun ? Miten ilmoitat ? Opettajalla on känykkä kiinni koulu päivän. Opettajan huoneeseen voi soittaa välkillä, mutta silloin hän on jo nähnyt, että lapsi on poissa.
Jos siis et tiedä vielä edellisenä päivänä.
Toinen lapsista ollut kuumeessa viikonlopun ja pelkään, että koululaisellekin nousee kuume huomiseen mennessä. Oli meinaan tarhassa joka toinen lapsi kuumeessa loppuviikosta.
Kommentit (12)
niin opettajan ei tarvitse murehtia ettei lapselle ole vain tapahtunut mitään koulumatkalla.
lapsen poissaolosta kuuluu ilmoittaa opettajalle heti ensimmäisenä poissaolopäivänä.
Soita opettajanhuoneeseen 5min ennen koulun alkamisaikaa. Jos lapsesi ope ei ole paikalla, pyydä jättämään hänelle viesti. se riittää.
Toinen vaihtoehto on, että laitat aamulla tekstiviesti. ope näkee sen sitten kun näkee.
niin minä yleensä kerron että lapsi sairaana ja ei tule kouluun
Ei mun kouluaikana, eikä pikkusisarustenkaan 90-luvulla, mitään kouluun ilmoitettu. Sieltä oltiin vaan pois ja piste. Pidemmät poissaolot tietysti ilmoitettiin, mutta normaalit 2-3 päivää...
Kyllä poissaolosta pitää ilmoittaa heti aamulla kansliaan, tekstiviestillä opettajalle tai sähköpostitse,
pitänyt ilmoittaa jo 90-luvullakin!
Ei mun kouluaikana, eikä pikkusisarustenkaan 90-luvulla, mitään kouluun ilmoitettu. Sieltä oltiin vaan pois ja piste. Pidemmät poissaolot tietysti ilmoitettiin, mutta normaalit 2-3 päivää...
Ja sitäpaitsi opettajaa aidosti kiinnosti, miksi joku on poissa ja kuka koulutovereista voisi viedä läksyt poissaolijalle.
Kannattaa soittaa heti aamulla opettajanhuoneeseen jos opettajan oman numeroon ei voi lähettää esimerkiksi tekstiviestiä.
Tietenkin opettaja huomaa jos joku oppilas puuttuu, mutta hän ei voi tietää onko lapsi kipeä/muusta syystä pois. Alakoulussa lintsaus tuskin on mikään kovin yleinen poissaolon syy, mutta entä jos koulumatkalla olisi sattunut jotain. Opettaja jos odottelee tyynesti iltapäivään (miksi opettajalla olisi velvollisuus ilmoittaa vanhemmilla jos vanhemmatkaan ei tee tätä ilmoitusta opettajalle) voi mitä tahansa sattua. Jos opettaja voi luottaa siihen, että sairaudesta/poissaolosta ilmoitetaan heti aamulla on opettajankin velvollisuus ilmoittaa jos lapsi ei ilmesty kouluun. Tämä on varmasti kaikkien edun ja lapsen turvallisuuden mukaista.
Isommista lapsista riittää kyllä ihan hyvin ilmoitus sähköpostiikin. Tai se tekstari on aina hyvä.
Jos minun luokallani on oppilas poissa eikä vanhempi ole ilmoittanut poissaolosta, niin soitan ensimmäisen tunnin jälkeen vanhemmalle ja kysyn poissaolon syytä. Tarkoitus on varmistaa, että lapsi on turvassa eikä ole esimerkiksi hukassa koulumatkalla.
T. Alkuopettaja joka on mieluummin liian varovainen kuin hukkaa oppilaitaan
yleensä mitään ilmoitettu, jos oli muutaman päivän poissa. Enintään kaveri kertoi opettajalle ja sitten vietiin jälkikäteen poissaolotodistus vanhempien allekirjoittamana. Ei muutamasta päivästä kukaan vielä kysellyt perään tai vanhemmat soitelleet opettajalle missä on.
itse lähetän yleensä tekstarin, jonka ope voi lukea sitten kun kerkiää.
EIhän koululaisilla enää opettajaa kiinnosta, onko lapsi koulussa vai ei (sen hän tosiaan näkee itsekin) vaan ainoastaan, onko poissaolo luvallinen vai luvaton, eli onko sille oikea syy vai lintsaako lapsi vain. Syyn ehtii ilmoittaa kaikessa rauhassa...