Äitiysrahasta
Yritin etsiä tietoa haulla ja Kelan sivutkin on luettu ahkerasti, mutta silti tarvitsisin neuvoa. Kelaan ei vielä voi mennä hakemaan päätöksiä.
La on kesäkuussa, jolloin äitiysrahan määrä ilmeisesti lasketaan vuoden 2006 tulojen mukaan. Olen tienannut vuonna 2007 ja myös vuonna 2008 tulen tienaamaan noin 15 % enemmän kuin 2006. Olen ymmärtänyt, että tulonlisäyksen pitää olla yli 20 %, jotta äitiysraha laskettaisiin tuoreemman tulon mukaan. Mutta, kuulin töissä, että jotkut olivat saaneet rahansa viimeisten palkkakuittien mukaan, vaikka tulot eivät olisikaan ylittäneet oikean verovuoden tuloja 20 prosentilla. Onkohan tässä kyseessä jokin virhe vai voisiko tuollainen mennä läpi?
Toinen kysymys koskee hoitovapaata. Jos jäisin lapseni kanssa kotiin kolmevuotiaaksi asti ns. hoitovapaalle, mitä rahaa silloin saa? Mitä tasoa se on verrattuna äitiysrahaan?
Kiitos avusta, pakko saada tietää, jotta voi suunnitella isomman asunnon ostoa ennen vauvan tuloa :)
Kommentit (23)
sitähän tämä lapsiperheellisen elämä on... Ihan oikeasti, yleensä pankissa suhtaudutaan myötämielisesti, jos maksaa lainastaan pelkät korot. Ei pankkienkaan etu ole ajaa lapsiperheitä konkurssiin. Itse olen kuullut, että lainojen hoitokulut saisi olla max. 1/4 perheen bruttotuloista, minusta tämä on järkevä sääntö myös hoitovapaan ja muiden " poikkeustilanteiden" aikana. Laskemia tehdessä kannattaa katsoa paljonko tuon koron osuus lainasta on, sillä sekään ei välttämättä ole mikään mitätön summa...
Eipä tuolla vajaalla 300¿ - verot kuukaudessa tosiaankaan paljon juhlita (tai edes välttämättä makseta niitä lainojen korkoja). Toisaalta maksaahan lapselle se hoitopaikkakin. Täällä maalla kunnallisella taisi olla max. 200¿ kuukaudessa (taas riippuen vanhempien tuloista).
Isäkuukaudesta: Isäkuukausi pidentää vanhempainvapaata vain 2viikkoa, edellyttäen että isä pitää vanhempainvapaakauden viimeiset kaksi viikkoa (ja äiti palaa siis työhön kaksi viikkoa ennen kuin vanhempainvapaa päättyy).
" # Jos isä pitää vähintään 2 viimeistä viikkoa vanhempainvapaasta, hän saa 2 viikon ylimääräisen vapaan, johon vain isä on oikeutettu. " isyys.netistä
lisätietoa kelan sivuilta tai osoitteesta www.isyys.net
Itse olemme ajatelleet ottaa " kaiken ilon irti" tarjolla olevista vapaista. En vain vielä tiedä, kuinka meidän kohdallamme isäkuukausi on mahdollista toteuttaa, koska olen työtön (ja ei ole siis työpaikkaa odottamassa). Jos isä pitää isäkuukauden heti vanhempainvapaakauden päätteeksi, niin en tiedä voinko siksi aikaa ilmoittautua " vain työttömäksi" , vai pitääkö minun etsiä itselleni kuukaudeksi työpaikka, jotta voin jatkaa hoitovapaalla isäkuukauden jälkeen. (onko jollain muulla kokemusta tästä? siis jos olen kuukauden työtön, voinko sen jälkeen jatkaa hoitovapaalla?)
Tai jos mieheni pitää isäkuukauden ns. siirrettynä (joku arkipäivämäärä vanhempainvapaakauden päättymisestä), niin senkin vaihtoehdon olen ajatellut kelasta selvittää. Mutta on tuohon vielä onneksi vähän aikaa.. =] selviäis nyt eka synnytyksestä...
jonttu rv 32+6
Meille on tulossa kakkonen, esikoinen nyt 3 v 7 kk. Näillä näkymin meinaan olla kotona ainakin syksyyn 2009 ja Espoossa kuntalisän kera saan sen vajaa 500 ¿ kuussa hoitovapaalla. Lainanhoitokulut on meillä yksinään 2000 ¿/kk ja siihen omakotitalon & kahden auton kulut päälle. Mutta ollaan näitä " materiaalipuolen hankintoja" tehdessä jo otettu huomioon, että liikkumavaraa pitää olla eli ei olla alunperin vedetty budjettia liian sinkeälle. Ymmärtääkseni kaikkien talouksien, joilla on kykyä ottaa isoja lainoja, pitäisi ottaa myös tällaiset " poikkeustilanteet" huomioon jo hankintoja suunniteltaessa. Toki meiltäkin jää väliin pidemmät lomamatkat ulkomaille eikä passaa vinguttaa korttia vaatekaupoissa yhtä ahkeraan, mutta kyllä voin olla halutessani kotona koko kolme vuotta. Ei vaan taida oma pää kestää... ;-)
On asia erikseen, jos tulot on muutenkin pienet, kun silloin ei välttämättä voi säästä pahan päivän varalle ja todennäköisesti kulutkin on jo karsittu aika minimiin. Olen minäkin opiskelijana elänyt sujuvasti 1500 mk/kk budjetilla ja siitä maksettiin vuokra, puhelin sun muut. Vähälläkin pärjää, jos haluaa ja ennen kaikkea - jos on pakko.