Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain neuvolasta huutia, kun 2 vuotiaalla oli karkkiaski mukana.

Vierailija
13.12.2007 |

Olin käyttämässä 6kk vauvaa neuvolassa ja 2v5kk isosisko oli mukana. Isosisko on ihan kamalan villi ja neuvolassakin aina karkailee huoneesta, menee th:n pöydälle ym. Siis jos ollaan vauvaa tutkimassa ja silmät ei ole koko ajan isosiskossa.

Ajattelin sitten olla etukäteen viisas ja ottaa isosiskolle pienen karkkiaskin mukaan. Tyttö istuikin nätisti ja söi karkkejaan eikö häiriköinyt yhtään.

Mutta sain th:lta valitukset, kun " noin pieni syö karkkia heti aamupäivästä" :(

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoloissa ainoa oikea eväs on peruna.

Vierailija
2/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää ottaa olosuhteet huomioon. Karkki on pieni paha sen rinnalla, että koko neuvolakäynti olisi mennyt hulinaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideana kuitenkin hyvä, pöhkö neuvolantäti ollu. Vauvan tarkastuskin kärsii, jos isompi lapsi siinä riehuu ja meuhkaa.

Vierailija
4/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikkiäkin

Vierailija
5/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun tyttäreni syö karkkia silloin kun minä niin katson parhaaksi.

Mutta eihän tuo tietty kasvatusmenetelmänä kovin tarkoituksenmukainen ole. Nythän tyttö tuli palkituksi väärästä toiminnasta. Eli kun häiriköi tilanteissa ja paikoissa, joissa ei saisi, saavutti sillä jotain mukavaa itselleen. Alkaa kasvaessaan käyttää häiriköintiä ja sen uhkaa manipuloidakseen itselleen etuja...Pikemminkin olisit tehnyt niin, että palkitse oikeasta käytöksestä karkilla, et estä väärää sillä. Eli pitkä keskustelu ennen neuvolakäyntiä (jo edellisenä päivänä ja sitten uudestaan neuvolaan lähtiessä), että JOS on kiltisti ja hiljaa veljen tarkastuksen ajan, saa sitten neuvolasta lähtiessä karkkiaskin.

Vierailija
6/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olisin tehnyt just samoin kun sinä jos olisin tuossa tilanteessa ollut! Sanoitko neuvolantädille miksi sillä isosiskolla on se karkkiaski? Pienempi paha minustakin se saako tyttö karkkia aamusta vai että joutuisin hiki päässä juoksemaan ja kieltämään ja olisi paha mieli kaikilla sen jälkeen.

Vierailija
7/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin noin ajattelen jos joku dokaa, että meinaako nyt koko päivän kännissä olla tai montakin päivää... mutta pikkulapsi karkkeineen, heheh.

Vierailija
8/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri tänään tuon ikäisen mukulan tulevan rattaissa Mäkkärissä. Joi tuttipullosta kokista!

Vierailija
9/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselleni esim. hedelmiä herkuksi. 3-vuoiaani ei vielä karkkien päälle ymmärrä.

Vierailija
10/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli ihan ok.

Vierailija
11/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaa sulaa hampaista irti, mutta rusinat jäävät hampaisiin helposti tosi pitkäksi aikaa.

Vierailija
12/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kertoo kai se neuvolan tädille jotain, jos tyttö tottuneesti vetelee itse karkkia rasiasta... 2v:lle voisi hyvin antaa rasiaan omenan lohjkoja tai viinirypäleitä.

Vai onko nekin av-mamman logiikalla pahempia kuin karkki?

Ja varmasti kyllä itse annan mielummin rusinoita kuin karkkia...

Vierailija
13/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valitettavasti ne rusinat hampaiden kannalta ovat pahempia kuin peruskarkit, happohyökkäys joka liuottaa hampaankiilteeltä mineraaleja jatkuu 1/2 tuntia sen jälkeen kun hiilihydraattipitoinen ruoka on poistunut suusta. Kuivatut hedelmät pysyvät pidempään hampaan pinnalla (vähän samalla tavalla kuin toffee) ja tästä syystä kivenneäisaineden liukenemista jatkuu pidempään. Ksylitolinamit ovat paras vaihtoehto (pysäyttävät sen liukenemisen) ja perusnamit tietysti mieluiten jälkkäriksi karkkipäivänä ja viimeiseksi täysksylitolia päälle (purkka tai pastilli). Kaikken happaman JATKUVAA nauttimista pitäisi myös hampaita ajatellen välttää (mehut, hedelmät jne). Hampaamme kestävät näitä happohyökkäyksiä vain 5-6 1/2 tunnin jaksoa /25 h, jos tämä ylittyy niin täysin terveetkin (ja muuten hyvin hoidetut)hampaatkin liukenevat (eroosioksi sanotaan). Tämä näkyy jo koululaistarkastuksissa (limut/jatkuva napostelu/kaikki hiilaripitoinen, ei vain sokeri) + sekä meillä aikuisilla (varsinkin naisilla) esim. makuvedet, energia juomat, tuoremehut.. kaikkien jälkeen siis pari xylitolia suuhun niin hampaan pinnasta irronneet kivennäisaineet pääsevät syljen avulla kiinnittymään takaisin (happohyökkäys loppuu) ja kiille ei " rapaudu" ennenaikaisesti.

Vierailija
14/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on villit 2-vuotiaat kaksospojat ja kyllä on kaikki reissut ilman karkkia selvitty. Taitaa olla tuo ap:n lapsi aika konkari kun niin tottuneesti vetelee karkkia, ei meidän pojat ole vielä edes maistaneet. Meilläkin voi olla tosi rasittavia reissuja, mutta pitkällä tähtäyksellä koen palkitsevammaksi pärjätä ilman karkkipalkintoja. Eihän tuon ikäiset tiedä mitään karkeista ja muutenkin pitäisi oppia käyttäytymään ihmisiksi ilman mitään palkintojakaan.

Vierailija
15/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä aina hammashoidon ammattilaisenakaan pysty näitä välttelemään näitä liian tiheitä mineraalejen liukenemisia. Mutta kyllä välillä surettaa kun junnujen tarkastuksia tehdään, ei initiaali eikä normaalia kariesta, mutta purupinnoilta esim. puolet maitomolaareista liuenneet jo ennen ensimmäistä vaihduntaa, ei lupaa hyvää pysyville hampaille. On ollut tilanteita joissa lapsi ei ole ikinä syönnyt namuja vain terveellisiä kuivattuja hedelmiä, ei siis karies bakteeria edes välttämättä suussa ja tilanne huono siitä huolimatta (ei kuitenkaan onneksi aina). Kannaatta muistaa niiden hedelmienkin kanssa samat säännöt kuin namien kanssa, ei jatkuvaa napostelua vaan mieluiten jälkkäriksi ja ksylitolia (jos maha kestää) lopuksi..tai siivu juustoa ajaa saman asian..

Vierailija
16/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin pidetään hätävarakeinona jotain herkkua tai vaikka uutta pientä kirjaa.

Ja ei, ei meidän lapsi osaa käyttää sitä hyväkseen, kun tätä ei tapahdu joka kerta kun käydään paikoissa jossa lapsen pitäisi olla aloillaan.

Kyllä täällä on taas ne täydelliset mammat liikkeellä, joiden lapsia ei tarvitse edes kieltää. Ja jos lapset tekevät jotain luvatonta niin he ehdottavat itse menevänsä arestiin...

Vierailija
17/17 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse lääkärissä ja 3 lasta 5v.4v. ja 3v. sai kaikki karkkirasian kouraan kun minua tutkittiin.

Lääkäri kehtas vielä sanoa, että onpa harvinaisen kilttejä lapsia.