Äiti, jonka perhe ei vietä joulua vastaa kysymyksiin.
Kommentit (76)
Raamattu kertoo kahdesta syntymäpäiväjuhlasta ja molemmissa tapahtui murha. Raamattu kuitenkin kertoo monista iloisista juhlista joita Jumalan kansa vietti. Juhlimisessa ei ole mitään väärää.
ap
Hippolytys, joka eli 170-236 jKr., oli jo aiemmin esittänyt, että Jeesus syntyi 25 päivä joulukuuta. Dionysius halusi vahvistaa tämän jo aiemmin esitetyn väitteen ja päätteli seuraavaa: koska jo aiemmat tutkijat ennen häntä olivat tulleet johtopäätökseen, että Jumala loi maailman 25 maaliskuuta ja koska Jumalan Pojan tuli olla virheetön, niin siksi hänen siittämisensä piti tapahtua samana päivänä maailman luomisen kanssa. Tästä laskien syntymä tapahtui 9 kk myöhemmin, eli joulukuun 25 päivänä.
tarkoitan siis että teitähän on todella vähän siihen verrattuna miten paljon teistä tiedetään ihan yleisesti. Joku toinen vastaavankokoinen uskonlahko on täysin tuntematon. Olette kovaäänisiä =)
Kyllä ovelta ovelle käännytystyö varmastikin vaatii pokkaa, tavallaan nostan hattua. Itse joskus nuorempana saatoin keskustellakin näiden ihmisten kanssa, mutta nykyään sanon että kiitos mutta minulla on oma uskontoni joka ei loppujen lopuksi poikkea kauhean paljon teidän uskonnostanne, joten samalla puolella ollaan.
Miten se muuten menee se uskomuksenne, jotain että joku tietty määrä pyhiä pääsee paratiisiin kuoltuaan ja loput jotenkin jäävät tänne maan päälle elämään..? Miten se meni? Serkkuni on tosiaan jehovantodistaja ja heidän häissään puhuttiin tästä, olen unohtanut.
jos tilanne on sellainen, ettei kukaan voi pelastaa enää taloa tai muita asukkaita. Vain sinä tiedä tulipalosta ja vain sinä voit varoittaa muita. Aikaa ON. Ajattelemme sitten eri tavalla, mutta kyllä minä kokisin velvollisuudekseni varoittaa mahdollisimman monia.
ap
on vaikeaa
ei voi mennä synttäreille
ei saa lahjoja ei jouluna eikä syntymäpäivänä
vanhemmat saa juhlia hääpäiväänsä ja lapsetkin sitä juhlii mutta heillä ei ole juhlan juhlaa
koulutyötä rajoittaa ehdoton kieltäytyminen
itsenäisyyspäivän juhlista
joulujuhlista
virsien ja joululaulujen laulamisesta
kaikki pitää kummajaisena
ps. naamiaisia ja muita juhlia järjestää kaikki muutkin vakijuhlien lisäksi.
Perheemme oli tasapainoinen. En koskaan kokenut jääväni mistään paitsi. Arkielämää usko ei rajoittanut, leikittiin ja touhuttiin kuten muutkin. Paljon riippuu vanhemmista, kyllähän niitä väärinymmärrettyjä ja onnettomia lapsia on ei-Jehovan todistajissakin.
Minua tuettiin aina, mihinkään ei pakotettu. Uskonasioista keskusteltiin. Ikinä minua ei kiusattu, koulussa olin suosittu ja minulla oli paljon ystäviä.
ap
miten olisi käynyt suloiselle suomenmaalle vuosina 1939-45, jos kaikki suomalaiset olisivat teikäläisiä?
Onhan se nyt hyvä asua maassa ja nauttia eduista, jotka toiset ovat henkensä ja terveytensä uhalla taistelleet.
olen pahoillani, että sinulla oli kurja lapsuus. En kuitenkin usko sen johtuneen siitä, että olit Jehovan todistaja. Vanhempasi eivät olleet tukenasi mielestäni riittävästi. Et ehkä saanut tarvittavaa tukea seurakunnalta? Oliko sinulla Jehovan todistaja -ystäviä?
Yksittäisiin tapauksiin, miten joissain perheissä perheissä on toimittu, en voi ottaa kantaa. Kuten sanottu, mekin olemme vain ihmisiä.
ap
minusta on turha vedota siihen että jos Raamatussa kerrotuilla synttäreillä tapahtui jotain ikävää ei niitä voi juhlia nytkään.
Samalla logiikalla montaa muutakaan asiaa ei voitaisi tehdä.
Oletko miettinyt että Raamatun aikaan on muutkin juhlineet ja nämä murhat ylitti uutiskynnyksen ja sattumaa oli että tapahtui synttäreillä.
Häissä muutettiin vesi viiniksi - pitääkö tästä ajatella että kaikissa häissä on juotava vain tästedes viiniä ja veden juonti on lopetettava.
vastailen myöhemmin jos ehdin. Tunti taisi jo vierehtää. Lapset kaipaa..
ap
1. Sisäinen kontrolli: miten paljon lahko määrää jäseniensä henkilökohtaisista asioista, jäsenen velvollisuus raportoida tekemisistään ylemmässä asemassa oleville.
2. Johtaja(i)n autoritaarisuus: kuinka erehtymättöminä johdon määräyksiä on pidettävä, suljetaanko niiden arvostelija ulkopuolelle. Velvollisuus totella johtajan/johtajien käskyjä.
3. Opillinen dogmaattisuus: todellisuuskäsityksen ja oppien jäykkyys. Suvaitsemattomuus erilaista ajattelua kohtaan. Kuinka pitkälle oppi ajattelee jäsenen puolesta tarjoten valmiit mielipiteet.
4. Syyllistäminen: onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön.
5. Vainoharhaisuus: kuinka paljon jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voivat olla erilaiset viranomaiset, virallinen (lääke)tiede, ja ennen kaikkea lahkosta lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat entiset jäsenet.
6. Maailmankielteisyys: näkeekö lahko " maallisen" elämän lahkon ulkopuolella täysin arvottomana. Väittääkö se lahkoon kuulumattomien ihmisten joutuvan kuoleman jälkeen helvettiin tai syntyvän uudestaan huonoihin oloihin. Onko sillä apokalyptinen visio, jossa maailmanloppu on lähellä ja vain lahkon sitoutuneet jäsenet pelastuvat.
7. Sensuuri: missä määrin johto rajoittaa jäsenten mahdollisuutta tutustua ulkopuolisiin näkemyksiin lahkosta. Suoran kiellon lisäksi sensuuri toimii usein epäsuorana ryhmäpaineena: kunnon jäsenen ei odoteta haaskaavan aikaansa " maallisiin" tai " demonisiin¿ tiedonlähteisiin.
8. Ihmissuhteiden rajoittaminen: onko painetta hylätä eri tavalla ajattelevien ystävien ja omaisten seura, " entinen elämä" harrastuksineen ja ilonaiheineen.
9. Uusien jäsenien värväys: kuinka paljon painoa annetaan uusien jäsenien hankkimiselle ja lähetystyölle.
10. Peiteryhmät: kuinka suuri määrä lahkolla on sen määräysvaltaan kuuluvia ryhmiä, joilla on toinen nimi kuin lahkolla, esim. peiteyhtiöt ja " hyväntekeväisyysjärjestöt" , joiden tosiasiallinen tarkoitus on tuoda lisää kannattajia ja rahaa.
11. Varakkuus: kuinka paljon rahaa ja/tai omaisuutta lahkolla on käytössään tai se pyrkii haalimaan; miten paljon jäseniä painostetaan lahjoittamaan omaisuuttaan lahkolle (esim. kymmenykset tuloista, " erikoiskolehdit" , lahkolle testamentatut perinnöt).
12. Poliittinen vaikutusvalta: kuinka paljon poliittista vaikutusvalta lahko haluaa tai on pystynyt hankkimaan esim. sijoittamalla jäseniään vaikutusvaltaisiin asemiin yhteiskunnassa.
13. Seksuaalinen manipulaatio: kuinka tarkkaan johtajat määräävät alaistensa seksielämästä.
14. Eroa harkitsevien painostus: kuinka voimakkaasti jäseniä pyritään estämään lähtemästä liikkeestä tai kuinka paljon entisiä jäseniä painostetaan liittymään takaisin lahkoon, esim. yöllisten puhelinsoittojen avulla.
15. Väkivallan hyväksyminen kun johto harjoittaa sitä tai on kyse liikkeen edusta.
16. Totisuus: kyvyttömyys sietää ryhmään, sen johtajiin tai oppeihin kohdistuvaa leikinlaskua.
Oletko miettinyt näitä asioita!?
Meillä ei vieraillut muita kuin jt porukkaa ja jos vieraili he olivat sukulaisia. Naapurin lasten kanssa ei leikitty juurikaan, heitä ei koskaan vieraillut meillä.
Me todellakin elettäisiin tällä hetkellä Venäjällä (ja Suomi olisi muisto vain), jos sotiemme aikaan kaikki suomalaiset olisivat olleet jehovia.
Sen takia, että saamme asua itsenäisessä Suomessa, juhlimme itsenäisyyspäivää ja kunnioitamme suuresti maamme veteraaneja. Opetamme myös lapsemme siihen ja kerromme heille veteraanien uroteoista. Lisäksi poikamme tietysti menevät armeijaan.
uskoo että vain he ovat hyviä ja maailma ja sen ihmiset pahasta.
Todellisuudessa suurin osa " maailman" ihmisistä on kunnollisia ja tunnollisia, rehellisiä ja vastuullisia, työtä tekeviä ja ahkeria, nämä ominaisuudet ei ole jt:n yksinoikeus.
Oma ajattelu ja pohdinta, sisäinen moraali on luontaista kaikille sisäänrakentuneena toki kasvatuksella sukupolvien saatossa näitä arvoja on siirretty edelleen.
http: // tampere. nokiamissio. fi//index. php?option=com_frontpage&Itemid=1
Sieltä se totuus löytyy
minä olen Jehovan todistaja ja uskon kuten muutkin Jt:t, että paratiisiin tulee pääsemään paljon ei-Jehovan todistajia ja paljon Jehovan todistajia ei tule sinne pääsemään.
Miksi me saarnaisimme ihmisille jos pitäisimme heitä pahoina? Miksi välittäisimme? Me rakastamme lähimmäisiämme.
Ystäväni on Jehovan todistaja- perheestä ja aikuistuttuaan halusi erota Jehovan todistajista. Hän joutui kuitenkin miettimään ratkaisua kauan, sillä on kuulemma ihan yleistä, etteivät Jehovan todistajat halua enää olla missään yhteydessä joukostaan eronneisiin. Siitä pitäen, kun ystäväni erosi kyseisestä lahkosta, hänen vanhempansa ja sukulaisensa eivät ole halunneet olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Aikamoista kiristystä..
Vierailija:
Juoksen perheineni ulos mahdollisimman pian , ensin huolehdin omat lapset turvaan ja samalla soitan hätänumeroon. En todellakaan mene palavaan taloon. Huudan mennessäni mutta en lähde koputtamaan kaikkia monen rapun ovia.
;-)