Pidätkö rintamamiestalosta?
Kommentit (27)
Tunnen jonkinlaista käänteistä ylpeyttä, kun joku kertoo jos jonkinmoisista remonteista ja systeemeistä, joita he ovat tehneet (ja maksaneet kalliisti) ja meillä on vain ihan yksinkertaista! : ) Meillä on viihtyisää ja kaunista, arkiaskareet onnistuu kohtalaisen vaivattomasti ja juhlana tästä saa ihanan kun on " tupla-olohuone" .
Se mitä uusista kaipailen on lattialämmitys : ) No tänään kyllä lisäksi ajattelin, etteivät meidän lapsemme opi, millainen on normaali kylpyhuone : )
En ole koskaan asunut sellaisessa, mutta ensimmäinen oma asunto on vielä ostamatta, joten ei sitä tiedä... :) Välillä vaikuttavat vähän epäkäytännöllisiltä, jos vähät neliöt ovat jakautuneet jopa kolmeen kerrokseen, mutta söpöjä ne talot ovat, siitä ei pääse mihinkään. :)
Yleensä haisevat vanhahtavalle, ovat sokkeloisia, vanhanaikaisia, pienikeittiöisiä, jyrkkäportaisia, huonosti eristettyjä, mökkimäisiä jne.
Aikoinaan kuljimme paljon asuntoesittelyissä.
Ollaan asuttu pian neljä vuotta, ja tämä on ollut alusta asti niiiin koti. Jotenkin paljon tunnelmallisempi ja kotoisampi kuin mikään muu talo, jossa ikänäni olen asunut.
Monet ostavat rintamamiestalon ja laittavat siihen sitten pinnat ja huonejärjestyksen uusiksi niin, ettei alkuperästä mitään hajua. Me ollaan rempattu hitaasti ja rauhallisesti, ja jätetty niin paljon alkuperäistä kuin vain kannattaa. Ihanimpia piirteitä tässä talossa ovat hyväkuntoiset puulattiat, jotka löytyivät muovimatto- ja kovalevykerrosten alta.. Tämän talon on joku kirvesmies tehnyt omalle perheelleen kodiksi, ja sen kyllä huomaa. Miltei joka huoneessa on kaapit, joissa puupeiliovet, ja pari alkuperäistä puukalustettakin on jäljellä..
Jotenkin talon luonne vielä korostuu näin joulun aikaan, kun pöydillä on pellavaiset liinat ja leivonnaiset tuoksuvat.. Ei kimalletta tai tingeltangelia missään. :)
Rumia (korkea kantti kertaa kantti tönö), pieniä neliömäärältään ja epäkäytännöllisiä koska kolmessa kerroksessa. Ei vastaa nykypäivän tarpeita; vähän tilaa säilykseen eikä tilaa edes laittaa tarpeeksi kaappeja, neliönmuotoiset huoneet hankala sisustaa, tavisneliöikkunat pieniä ja tylsiä. Ei kiitos minulle, mutta joku niistä ilmeisesti tykkää kun niitä ostaa. Meilläpäin rintamamiestalot menee kaupaksi, mutta sitä varten että talot vedetään jyrällä nurin ja tilalle tehdään uusi talo eli tontiksi ostetaan (isot tontit normaalisti).
Halusin uuden ja ison talon kaikkine mukavuuksineen.
Vierailija:
Yleensä ovat sokkeloisia, vanhanaikaisia, pienikeittiöisiä, jyrkkäportaisia, mökkimäisiä jne.
Just noiden syiden takia rakastan tätä taloa! :)
Vanhan talon tuoksuunkin tottuu, eikä kaikkia rintamamiestaloja ole eristetty huonosti. Meilläkin hirsirunkoinen, ei todella tunnu vetoa mistään! Niin ja keittiö on sinänsä tosi iso, säilytystilaa vain huonosti.
Eli säilytystilaa on vaikka muille jakaa.
kunhan sitä itse sinne suunnittelee. Mä en taas itse pysty ymmärtämään tota valtavaa halua saada iso talo, joka syö hulluna sähköä. Sitten on koko porukalla omat huoneet joissa omat telkkarit eikä kukaan näe enää toisiaan koskaan.
Vierailija:
Keittiöön saa säilytystilaa kunhan sitä itse sinne suunnittelee. Mä en taas itse pysty ymmärtämään tota valtavaa halua saada iso talo, joka syö hulluna sähköä. Sitten on koko porukalla omat huoneet joissa omat telkkarit eikä kukaan näe enää toisiaan koskaan.
Keittiöremonttia (ja siihen tarvittavaa rahaa) odotellessa! :) Meillä suku kauhistelee että miten mahdutaan tähän kun perhe vain kasvaa.. Sopu sijaa antaa, enkä mä näe mitään syytä sille, mikseivät sisarukset voisi jakaa huonetta.
Kyllähän sitä joskus kateellisena katsoo uudenkarheita Kannustaloja ja miettii jättilainan ottamista, mutta sitten kun tulee takaisin kotiin, rakastuu uudelleen keskeneräisyyteen ja hölmöihin tilaratkaisuihin.
Samoin yläkertaan sai helposti 2 makuuhuonetta, molemmille puolille vintit ja sellasen välitilan, joka toimii tietokonehuoneena. Yläkerrassa vielä symppis pyöreät ikkunat. Mä tykkään siitä, että talolla on tarina ja pitkä historia. Uudet talot tuntuvat jotenkin kliinisiltä ja kolkoilta.
Useampaa rintsua rempanneita tuttavapariskuntia seuranneina.. ei käy katteeks. Muutetaan lapsilauman kanssa ja sit valitellaan, kun ei mahduta... Tämä kommentti siis siitä peruslaatikosta.
jota meilläkin talossa oli. Kylmät lattia, ummehtunut kellari. Pimeät, kylmät vinttikomerot... jos on rahaa ja energiaa hiunkan rempata, niin mikäs siinä. Muuten No thanks.
Meillä myös alkuperäiskuntoinen ja myös alkuperäiskuntoisena pysyvä talo, jota ei tod. remontoida vain remontoimisen, saati uudistamisen nimissä. En ymmärrä niitä, jotka heti rintsikan ostettuaan panee samanmoisen rahamäärän saadakseen tuulikaappiin kumppareidenhuuhdonta-altaan (katsokaa nyt, en edes muista sen härvelin nimeä!) tai uudistaakseen ilmastoinnin vain siksi että muutkin niin tekevät. Ehei, me poltellaan puita vanhoissa uuneissa ja ilmastoidaan taloa niin kuin aina ennenkin.
By the way, kaikki kunnia uusille taloille. Minulle on kaksi täysin eri asiaa asua uudessa talossa tai uudistaa (=yrittää epätoivoisesti uudistaa) vanhaa taloa uudeksi.
Vierailija:
By the way, kaikki kunnia uusille taloille. Minulle on kaksi täysin eri asiaa asua uudessa talossa tai uudistaa (=yrittää epätoivoisesti uudistaa) vanhaa taloa uudeksi.
Se on mun mielestä jotenkin törkeää, että remontoidaan hengettömäksi joku vanha, hieno puutalo! Laitetaan laminaattia lattiaan ja valokuitua saunan paneeleihin.. Örks. Sinänsä siis ihan hyviä materiaaleja, jotka näyttävät hienoilta oikein laitettuina, mutta eivät mun mielestäni kuulu vanhaan taloon. (saati sitten se kuraeteinen kumpparinhuuhtelualtaineen, omg!) Vanha olkoon rauhassa vanha.
Me ollaan siitä onnellisessa asemassa, että löydettiin sellainen talo, jossa ei ole sitä -70 -luvun elintasopattia, ts tiilellä tai mineriittilevyllä verhottua tasakattosiipeä.. Tämä on siis suhteellisen ' aito' . Tosin täältä on joskus hävitetty kaikki tulisijat, niiden laittaminen on tehtävälistalla kärkipäässä. Jossain vaiheessa pitäisi laajentaa vinttikamareita vinon katon alle lisätilan toivossa, ja laittaa meille vanhemmille makkari kellariin, ettei vaan tartte luopua tästä tuplaolkkarista! :)
Ja 16 noi hölmöt tilaratkaisut on jotenkin siedettävämpiä vanhassa talossa, mutta kun rakentaa ite uuden, niin jokaiseen hölmöyteen on itse syypää. Onneksi meille ei ole tullut parin vuoden asumisen aikana mieleen kuin kaksi pienehköä muutosta pohjaratkaisuun, siis jos saisin uudelleen aloittaa alusta. Meidän talomme on siis aivan ihana, mutta silti välillä sanon miehelleni, että olis sittenkin pitänyt ostaa se rintamamiestalo.
Meidän talossa on kellarissa tilava sauna-osasto pukuhuoneineen, kylmiö, pannuhuone jonka yhteydessä askartelutila (entinen halkohuone), verannalla komeroita, eteisessä uudet komerot ja alkuperäinen vaatekomero, 2 pitkää vinttiä...miten niin säilytystilan puutetta? Olohuone on ehkä pienempi kuin nykyiset " kirjastot" mutta en osaa isompaa kaivata.
Eikä haise vanhalle, kun ostettu omistajilta, jotka ei tupakoineet ja pitivät talon hyvässä kunnossa. Tunnen talon historian ja remontit tarkkaan, tämä on syntymäkotini, isovanhemmilta ostettu. Ei todellakaan tarvinnut ostaessa arvailla, mitä paketissa sain. Silloin kun synnyin, talossa asuivat isovanhempani ja 9-v kaksostätini, minä, isä, äiti, kissa ja koira...miten paljon sitä lääniä nykyään muka tarvitaan?
Epäkäytännölliset tilat nykytarpeeseen, huono muunneltavuus, rakenteet ja varusteet vaatimattomia tämän päivän eloon. Helpompi tehdä uusi kuin alkaa saneeraamaan vanhaa rintsikkaa