Onko teillä suvussa pitkä QT-aika? Tai tiedätkö siitä muuten?
Mä tiedän, et sitä on suvussa ja mua vähä huolettaa se, et mun pumppuu sekoilee ajoittain. Joskus 15-vuotiaana otettiin sydänkäyrä, mutta siinä ei näkynyt mitään. Silloin en tiennyt, että meillä on suvussa tuollaista geenivirhettä. Olen lääkärille maininnut asiasta, mutta hän oli sitä mielt' ä, että ei kenenkään sydän metronomin tarkasti nakuta.
Mutta ois ihan omien lastenkin kannalta kiva tietää, että onko mulla se geeni tai ei. Ja ettei tartteis pelätä kuolevansa joskus keski-ikäisenä.
Pidetäänkö mua ihan hourupäänä, jos mä vaadin itselleni ne tutkimukset? Mä olen vähä huono panemaan vastaan, jos yks lääkäri on sanonu, et ei sussa vikaa ole, niin tyydyn siihen. Kertokaa kaikkea mitä mieleen tulee aiheeseen liittyen!!
Kommentit (28)
Ja sit kai isän serkkuja on kans. Mutta mun tietääkseni ei oo laajemmin tutkittu. Eli periaatteessa vois olla niin, että mun isä on oireeton kantaja tai jotain? No joo, ei kai tää vatvomalla selviä. Täytyy mennä lääkäriin. Toivottavasti mut otetaan vakavasti ja asia tutkitaan.
ap
Kannattaa tosiaan vaatia tutkimukset, ei tarvitse huolestua, on kuitenkin " hoidettavissa" , jos tiedetään. '
On nämä suomalaisen tautiperimän virheet kummallisia, mistä päin sukusi on kotoisin? Meillä pohjois-Savosta.
suvussa on tuo geenivirhe, appiukolla on, miehellä, miehen ainoalla siskolla, meidän kahdella lapsella, kolmas on puhdas, masuvauvasta ei vielä tiedä.
Mies on oireeton, samoin meidän lapset mutta appiukko ja miehen sisko oireilevat, rytmihäiriöitä. Apella on tahdistin ja rytmi on nuorempana sillä muutamaan kertaan laitettu kohdalleen.
Toi pitää todeta verikokeella, EKG:ssa ei välttämättä näy mitään poikkeavaa.
Kannattaa se tutkia, etenkin jos niitä rytmihäiriöitä on. ei tarvitse tulla kuin yksi kunnon rytmihäiriö ja henki pois.
Sen olen huomannut , että varsinkin nuoremman polven lääkäreissä on paljon eroa, toiset on hyvin perillä pitkästä QT-ajasta, toisilla ei mitään tietoa mikä vaiva se on..
Myös se lääkelista on jonkun pitunen mitä lääkkeitä ei saa ottaa, yksi yleinen on esim yskänlääkkeet, niitä ei voi käyttää. Lääkäri sanoi, että jos hänen lapsellaan olisi tuo geenivirhe, yskänlääkkeitä ei missään nimessä antaisi.
Pitkää QT-aikaa tutkii HUSsissa yksi lääkäri, laita meiliosotteesi niin voin antaa puhelinnumeron jos haluat .
olikin tullut juttua sillä aikaa kun kirjotin omaa viestiäni.
Eli tuo geenivirhe ei hypi sukupolvien yli vaan pitää olla jommallakummalla vanhemmista.
Periytyvyys on 50%, miehen suvussa tuntuu olevan pikkasen isompikin tuo prosentti.
Viimen kun kävimme lasten kanssa kontrollikäynnillä sain tietää sellasenkin asian, että jos geenivirhettä kantaa molemmat vanhemmat, taisi olla sitä 2 tyyppiä vielä, niin voi aiheuttaa lapselle synnynnäistä kuuroutta, mutta pitää siis tulla kummankin vanhemman suvusta.
laitan päivän päälle sen numeron..
Siitäkin toisn on jo n. 2 vuotta aikaa.. No niin kiva kiva rupee ahistamaan ajatus.. Kokeita on pumpusta otettu ja aina on sanottu että ihan normaalit on käyrät.. samoin otettiin heolteri 24 h seuranta ja sekin kuulemma ok.. eli ns. normaaleja rytmäreitä... Mutta mikä tässä nyt sitten häiritsee on se että tyttöni on myös valitellut rytmäreitä ja niitä on näytettykkin sydän lääkärille totesi sydämen olevan terveempi kuin on pitkään aikaan nähnyt. mutta sanoi että voidaan tehdä 24 h seurantakin jos tahdotaan..
voi kääk nyt tarvii kysyä että loikkiiko se pumppu sillä kun on treeneissä...
Meillä suvussa on rytmäreitä ja sydämen laajentumaa ym. sen tiedän että äitin puolelta on 2 äidin sisarusta kuollut sydän ongelmiin vauvana mutta ilmeisesti kumminkin laajentuneeseen sydämeen.
Meilla suvussa kyseinen virhe, löydettiin, kun kaukainen sukulainen sai tajuttomuuskohtauksen uimahallissa. Sen jälkeen koko suku testattiin, joku tutkija teki ilmeisesti väikkäriä aiheesta. Isälläni ei virhettä ole, joten meitä ei ole tutkittu, mutta serkkuni on saanut vapautuksen armeijasta ja käsittääkseni syö beetasalpaajaa, samoin setäni.
Voi tosiaan aiheuttaa ilmeisesti rytmihäiriötä nuorena rasituksessa ja on siksi vaarallinen.