Olen ihan masentuntu lapseni kiukuttelusta.
MInua ahdistaa niin paljon meidän 3 vuotiaan kiukuttelu. Se on ihan hirveää ja lähes tauotonta. Hän kehittelee kiukun mistä vaan ja yleensä mikään ei siihen auta. Minua itkettää jo nyt kun tiedän että hän kohta tulee kotiin ja alkaa taas kiukutella ja olen ihan voimaton hänen kiukkunsa kanssa...
Kommentit (5)
neiti kohta 3 vee kiukuttelee melkein koko ajan, aamulla alkaa jo sängyssä kiukuttelemaan, mikään ei onnistu ja huutaa vaan. Illalla sama meno jatkuu. Niin kauan kun on äidin sylissä ja äiti pukee, leikkii, syöttää ja paijaa, kaikki on hyvin, muuten mikään ei onnistu ja veli kiusaa ja sormeen koskee ja käni käni. Pahinta on, kun itse hermostun siihen kiukutteluun. Kuuluu vissiin tuohon ikään.
Meilläkin 3,5-vuotias poika, joka on viimeiset pari viikkoa ollut ihan extrahirveä. On vienyt uhmailun yhtäkkiä jollekin entistä kieroutuneemmalle tasolle. Nyt on oikein sellaista, että ihan tahallaan tekee kiusaa että saisi minut raivostumaan. Huutoa, irvistelyä ja temppuilua aamusta iltaan. Mitenkähän kauan tuota kestää?
Tämä on se pahin virhe: " Minua itkettää jo nyt kun tiedän että hän kohta tulee kotiin ja alkaa taas kiukutella ja olen ihan voimaton hänen kiukkunsa kanssa..."
Ihan tosi, mulla oli aivan sama ennen. Sitten kun päätin, että lopetan sen, en enää valmiiksi pelkää joka päivää ja pelkää jokaista huutoa ja kiukkua, en enää yritä silotella tietä. Jos kiukuttelee niin kiukuttelee, jos huutaa niin huutaa. Tulin päättäväisemmäksi ja järjestelmällisemmäksi. Huutamalla ja raivoamalla lapset eivät saa multa mitään, edes huomiota. Toisaalta hyvästä käytöksestä jaksan aina mainita.
Ja erityisesti jos lapsi huomaa, että hermoilet hänen raivoaan jo etukäteen niin lapsi jotenkin pelästyy tätä ja tuntee olonsa vielä turvattomammaksi ja kiukkuaa vielä enemmän. Pää pystyyn ja sinä päätät. Älä keskeytä omia hommiasi lapsen kiukuttelen takia, älä muuta teidän tapoja lapsen kiukuttelen takia.
Elämä jatkuu vaikka lapsi huutaa ja jossain vaiheessa se kiukuttelu rupeaa vähenemään.
Ei niin, että tämä olisi jotenkin tosta noinvaanhelppoa toteuttaa, mutta kannattaa todella satsata ja yrittää.
Oletko varmistanut, ettei syynä ole esim ummetus tsm asia.
Meilläkin on ollut yhtä huutoa ja hammasten kiristystä välillä...
Minuakin masentaa 3,5 vuotiaani uhmailu. Tuntuu että mikään ei tepsi ja käytös vain huononee päivä päivältä ja tunnen itseni aivan voimattomaksi ja lyödyksi ja huonoksi äidiksi. ;(