Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisiköhän alkaa ruokkimaan vauvaa

Vierailija
12.12.2007 |

Pitäisiköhän mun alkaa maistattamaan kiinteitä ruokia 4,5 kk vanhalla vauvalla, kun ei ole oikein parempaakaan tekemistä? Jos antaa lusikallisen, niin ei kait siitä kamalasti haittaakaan voi olla? Sillä kaupan persikkasoseella ajattelin aloittaa...

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulosti ihan samanlaiselta touhulta kuin meillä, joten varmaan tuosta on kyse.

Meillä neuvolantädin ohje oli, että kiinteitä vaan kehiin, mutta onneksi en sitten ole vielä mennyt antamaan niitä.

t-ap

Vierailija
22/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lukenut jostakin tutkimuksesta, että alle 6-kuiselle ei saisi antaa puuroa. Muistaakseni lisäsi riskiä sairastua keliakiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa että heti kiinteiden aloittamista suositellaan.

Meille tosiaan annettiin ohjeiksi seuraavaa:

Vauvaa ei tarvitse nukuttaa uudelleen joka heräämisen jälkeen, vaan vauvan voi antaa touhutella omiaan sängyssä, jonne saattaa itsekseen nukahtaa uudelleen. Meillä siis tämä konsti ei ole tepsinyt, vaan huutelu vaan yltyy eikä siinä metelissä nuku kukaan.

Yö kannattaa tehdä mahdollisimman yöksi, eli ei valoja, ääniä, juttelua, vaipanvaihtoa jne. Lisäksi aamulla vauvan herätessä kannattaa järjestää mahdollisimman paljon aktiviteettia, jotta vauva tajuaa yön ja päivän eron. (näin meillä on toimittu jo ihan syntymästä asti ja toimii!)

Syötöistä ohjeistettiin myös, että syöttöväleinä voi kokeilla vanhaa rytmiä, eli jos vauva on aiemmin herännyt esim. 4 tunnin välein syömään, ei ruoki vauvaa joka heräilyllä, vaan pitää kiinni vanhasta rytmistä. Tosin tästä itse olen luistanut ja syöttänyt joka heräämisellä koska se on ainut keino saada vauva rauhoittumaan.

Eli tosiaan kärsivällisyyttä vain. Itsekin olen väsynyt, sillä ennen hyväuninen vauva on nyt pari viikkoa heräillyt 2 tunnin välein. Viime yönä klo 2.00, 4.00 ja 5.30. Mutta täysimetyksestä pidän kiinni toivottavasti loppuun asti.

Olisiko näistä vinkeistä apua?

Vierailija
24/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikuiselle voi nykytiedon mukaan antaa viljoja. Keliakian syyt ovat kaiketi perinnöllisyydessä, ei imetyksessä. Ja tuo puuro ei ole neuvolan keksintöä, vaan perustuu ihan tämänhetkisiin ravitsemussuosituksiin. Keskoset saattavat aloittaa viljat vielä aikaisemmin lastenlääkärin suosituksesta.

Meillä puuro tuli kuvioon, kun lapsen kasvu hidastui poikkeavasti. Kuuden kuukauden iässä puuro ja sose 2 kertaa päivässä oli korjanneet kasvua ja nyt seitsenkuisena kasvu palannut normaaliksi.

Vierailija
25/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä meidän alkuperäinen " ongelma" on se, että alunperinkään vauva ei ole " suostunut" nukahtamaan muuta kuin tissillä. Tästä on seurannut siis se, että vauva nukkuu vieläkin vieressäni ja nyt 4,5 kk vanhana tuntuu, että heräilee vaan entistä useammin ja tahtoisi vaan touhuta koko ajan ja ainoa keino, jolla saan nukkumaan takaisin on tissi. Yöt alkavat siis olemaan kohtuullisen levottomia.

Jostain syystä vauva herää lähes aina alle 5 minuutissa, jos koittaa siirtää omaan sänkyynsä nukkumaan. Koskaan vauva ei ole omaan sänkyyn nukahtanut.

Toisaalta tässä on se hyvä puoli, että homma parhaimmillaan on toiminut niin, että vauvalle tissi suuhun ja voin itse jatkaa nukkumista.

t-ap

Vierailija
26/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä että teillä vaan sattuu olemaan tissitainnutettava vauva. Kaikki vauvat eivät nukahda syliin, vaunuihin tai itsekseen. Se on raskasta, mutta varmaankin vain teidän vauvan ominaispiirre. Meilläkään ei nukahda itsekseen, mutta joskus kyllä isänsä syliin (minun ei) ja vaunuihin pienellä työntelyllä.

Meillä on myös nukuttu koko ajan samassa sängyssä, mikä on ollut helppoa syöttöjen takia. Toisinaan on ollut kausia, jolloin vauva on suostunut jäämääm nukkumaan siirron jälkeen omaan sänkyyn ja me miehen kanssa ollaan saatu nukkua leveästi ja paremmin. Vauva on nimittäin alkanut pyöriä ja liikuskella niin että meidän unet häiriintyy. Kokeilepa vielä sitä, että annat vauvan nukkua 10-15 minuuttia vieressä ja vasta sitten kokeilet siirtoa omaan sänkyyn. Tällöin vauvan syvänunen vaihe on jo ehtinyt alkaa.

Kuulostaa siltä että kiinteiden aloitus ei ole se teidän ongelma, vaan teillä on pieni vauva, joka toimii kuten vauvat yleensä. Ja näitä huonon unen kausia tulee olemaan tulevaisuudessakin monia. Aina kun tuntuu että nyt ollaan jo voiton puolella, tuleekin takapakkia ja kunnolla!

Jaksamista ja tsemppiä vain, joillain on asiat vieläkin huonommin.

Vierailija
27/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis mennyt vaikka kuinka paljon. Ensimmäisillä makukerroilla pyys lisää ja lisää. En uskaltanut antaa. Olisi kait pitänyt aloittaa aiemmin

Vierailija
28/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei silloin havahdu niin herkästi lämpötilaeroon siirrettäessä omaan sänkyyn, Toki paras varmaan olisi alkaa opetella itsekseen rauhoittumista ja nukahtamista, esim. tassuttelun avulla.