Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsivesipunktio?

11.12.2007 |

Mulla on ylihuomenna ja nyt vasta yks tuttava kertoi että oli sattunu hänellä aivan kamalasti.

En ollu jännitäny asiaa aikasemmin ja nyt sydän pamppailee sit koko ajan kun asiaa ajattelen.

Tässä vaikeessa raskaudessa oon tottunu jos jonkinlaisiin pistelyihin vaikka piikkikammonen olenkin, esim kanyylin laittaminen karkaileviin suoniin on ollu erityisen epämukavaa.

Kokemuksia lapsivesipunktiosta ja millä viikoilla tehty?

Mahtaakohan mahan koko vaikuttaa siihen miltä tuntuu.

Mulla jo viikot 34 ja todella ohut vatsanpeite tossa, et josko ei sit sattuis niin paljon ku vaiks aikasemmilla viikoilla tehdyt punktiot jollon maha on pienempi (tai kohtu on mahassa pienempi jollon jää enemmän kudosta ja nahkaa pistettäväks).

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 2 kertaa punktiossa, n. viikolla 15 tai 16, ensimmäinen ei paljoa sattunut, toinen kyllä aika lailla ja epämiellyttävä kipu kesti usean tunnin. Ei nyt mitään sietämätöntä, mutta kipu toisella kertaa oli yllätys, kun siitä ei kukaan ollut minuakaan varoittanut. En tiedä onko tekijästä kiinni vai siitä mihin kohtaan sattuu osumaan.

Minullakin ylihuomenna punktio, vähän kyllä kipu pelottaa.

Vierailija
2/7 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ehtiskö mun vastaus vielä sulle? Olin itse eilen ekaa kertaa punktiossa ja kipua jännitin ihan turhaan. Olen, ainakin ennen ollut, neulakammoinen, mutta neulanpisto tuntui vähemmän kuin verikokeenotto. Todella mitätön tunne. Se mitä sen jälkeen tehtiin, tuntui lähinnä epämiellyttävän omituiselta, mutta ei kivuliaalta. Mutta näissäkin varmasti eroja johtuen viikoista ja tekijästä tms. Mulla oli vko 15 menossa.

Itse hämmästyin kun kuulin, että tuloksen saaminen kestää 1 - 4 vkoa. Olin varautunut + - pari viikkoa, kun ajattelin yrittää salata raskauden töissä tulokseen asti. Mutta kuukauden kuluttua maha on jo aika pitelemätön (kolmas raskaus).

Mitenkähän muut ovat tuloksia saaneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulosten saaminen varmaan riippuu siitä mistä syystä olet siinä punktiossa käynyt... siis tutkitaanko sieltä kromosomit? Itsellä kesti viikko saada vastaus downin oireyhtymästä, muista mitä tutkittiin (5 yleisintä kromosomipoikkeamaa) kesti 3-4 viikkoa.

minulla punktio ei sattunut, mutta ei se mukavakaan ollut, oksetti koko touhu, mutta varsinaista kipua en tuntenut. painetta vaan

Vierailija
4/7 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä oltiin tänään ja voi että mikä juttu. Ei tuntunut missään!

Pelkäsin ja tärisin ihan kauheesti ja juttu oli kertakaikkiaan mitätön!

Punktion jälkeen alko supistaa kovasti, mut pikkuhiljaa sekin siitä rauhottu.

Lääkäri ja hoitajat sanoi et ne joilla on sattunut tää operaatio on todellinen vähemmistö ja heille on täytyny sattuu kohdalle vaan tosi huono tuuri, et on varmaan menny just jonkun hermon vierestä tms.

Mä saan jo tänään tietää tuloksen.

Syy punktioon oli se että katsotaan onko vauvan keuhkot kypsät tai kypsymään päin että sitten pian leikattais, jos ois.

Mulla on eteisistukka joka vuotanut verta jo useaan otteeseen ja on myös vähän revennyt, jonka takia ois hoppu saada leikata.

Kiitos paljon kaikille jotka on vastannut!

Helpotti paljon että oli myös lääkärin sanojen takana oikeiden ihmisten kokemuksia.

Vierailija
5/7 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin siis punktiossa eilen torstaina, tuntui tällä kertaa vähemmän kuin verikoe. Mutta nyt sen jälkeen, tuntuu pistoskohdassa koko ajan pieni jomotus ja hiukan kivun tunnetta. Onko muilla ollut vastaavaa? Mietin tietysti jo neuroottisena, että onko pistoskohta voinut jo tulehtua.

Viimeksi sattui julmetusti, osui ilm. hermoon ja loppupäivän pistoskohta sattui reilusti, mutta ei mielestäni enää seuraavana pvänä. Tosin muistiini ei ehkä ole luottamista.

Vierailija
6/7 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä oli sillon keuhkot kypsät ja vauva leikattiin 18.12.2007. Kaikki meni loistavasti.

Muistelen nyt että ois ollut vähän jomotusta ja jotain pientä kipua siinä kohdassa mistä se punktio otettiin. Mut ihan mitätöntä tosiaan. Vähemmän ku verikokeen jälkeen. Tosin paikkakin on ihan erilainen, et tuntus eritaval.

Vierailija
7/7 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa sanoa jälkikäteen, mutta ei lapsivesipunktio sattunut yhtään. Uskomatonta, mutta näin se vaan on. En olisi uskonut, että sanon näin kun piikki pistetään vatsakalvojen läpi ilman puudutusta, mutta näin se vaan on.

Ehkä pieni " inhottava" tuntemus kun katseli neulaa ja lääkärin rivakka painallus, mutta ei muuta.

Ei siis kannata pelätä.

PS. Negatiivisena kokemuksena, hoitohenkilökunta ja lääkäri eivät lainkaan osanneet/halunneet suhtautua pelokkaaseen potilaaseen. Minua pelotti valtavasti ennen operaatiota, mutta hoitajat vain sanoivat, että pysy paikoillasi. Siinä kaikki sympatia.