Kokemuksia epiduraalin sivuvaikutuksista?!
Moikka.
Onko kellään omakohtaista kokemusta tai kuulopuheesta saatua tietoa epiduraalin aiheuttamista sivuvaikutuksista?
Itse olin ajatellut tällä kertaa ottaa rennosti ja kokeilla kyseistä puudutusta mutta pelästyin kun juuri synnyttänyt ystäväni kertoi saaneensa kyseisestä puudutuksesta aivan tajuttoman kutinakohtauksen. Oli raapinut itsensä aivan vereslihalle ja keskittyminen syntyneeseen lapseen ei ollut moisessa kutinatuskassa oikein onnistunut.
Olen itse atoopikko ja monella asialle allerginen niin nyt tosiaan funtsaan uskaltaako koko aineeseen tutustuakkaan...
T: Astralis ja " elmeri" 32+4
Kommentit (24)
Mulla ei ollut mitään sivuvaikutuksia epiduraalista, oon saanut kahdesti epiduraalin. Kamalampaa oli se kolmas synnytys ilman epiduraalia! Mutta huonetoveri sai epiduraalista järkyttävän päänsäryn joka kesti päiväkausia.
Sain ekassa synnytyksessä epiduraalin kaksi kertaa. Tehosi hyvin: kivut hävisivät ja nukuin tunnin ennen ponnistusvaihetta. Myös ponnistaminen oli helppoa ja aika kivutonta. Synnytyksen jälkeen seurasi sitten yllätys eli jalat eivät toimineet lainkaan. Pelkäsin, että olin halvaantunut alaraajoista. Jalat alkoivat kuitenkin toimimaan ihan normaalisti n 8h synnytyksen jälkeen. Menossa kohta uudestaan synnyttämään. Aioin ottaa tarpeen ja tilanteen mukaan epiduraalin kyllä vastaan, mutta luultavasti en enää kahta kertaa, koska se oli keholleni liikaa. Käsittääkseni tälläinen reaktio on kuitenkin erittäin harvinainen.
Tuo jonkun jo mainitsema, jalkojen menemin alta on kuulemma yleisin (neuvolaterkkani mukaankin). Nuo muutkin yllä luetellut mahdolliset sivuvaikutukset saivat oikein pahan olon, huih.. Eivät kyllä mielestäni ole mitenkään pieniä, jos omalle kohdalle sattuvat. Eka synnytys mentiin hyvin ilman epiduraalia, minusta olisi ihan kamalaa jos joutuisin vangiksi sänkyyn! Joten eiköhän tämä toinenkin mene ihan heittämällä, minua kun nuo sivuvaikutukset pelottavat enemmän kuin se synnytyskipu, josta kyllä hengissä selviää.
E, tyttö 08/06 ja rv5
Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin. Puudute laitettiin, kun olin auki 6 cm, puudutus tehosi hyvin. Lepäsin tunnin, nukuinkin, sitten alkoi taas supistukset tuntumaan voimakkaammin, jonkin ajan kuluttua kätilö totesi mun olevan täysin auki. Ponnistamisen tarpeen tunsin hyvin, ponnistaminen oli kuitenkin melko kivutonta, joten ilmeisesti puudutus vaikutti vielä. Ponnistuvaihe kesti varttitunnin. Vauvan syntymän jälkeen vapisin kuin horkassa ja myöhemmin huomasin, että alaselkää särki ja sitä oli särkenyt jo pitkän aikaan. Ajattelin noiden olleen epiduraalista johtuvia sivuvaikutuksia.
Toisessa synnytyksessä en saanut mitään puudutteita. Vauvan syntymän jälkeen alkoi taas hillitön vapina, hampaat kalkatti yhteen, tärisin hirveesti ja myöhemmin huomasin, että alaselkää särki taas, viikon verran ehkä. Eli mulle ei vissiin tullukaa epiduraalista sivuvaikutuksia vaan noi jälkiseuraukset kuulu synnytykseen yleensä.
Jos vielä joskus synnytän, uskallan kyllä pyytää epiduraalin tai spinaalin, mutta uskallan myös kokeilla uudestaan täysin ilman kivunlievitystäkin. Tilanteen mukaan. Jos kovasti nuo puudutteet pelottaa, ni kyllä siitä synnytyksestä selviää ilmankin. :)