Mä en ymmärrä,miksi lapset(4-8v)ei saa olla lapsia! ov
Ostetaan läppäreitä,mp3-soittimia,tietsikka-ja muita vastaavia pelejä ym. tekniikkaa lahjaksi!!!
Leikkiikö nää lapset oikeita leikkejä ikinä? Vai onko tää joku " pysy yhteiskunnassa mukana" -juttu.
Mä olen tosi tyytyväinen,kun mun 6-vuotias ei välttämättä edes HALUA opetella teknisten juttujen käyttöä;)
Kertokaahan mielipiteitänne!
Kommentit (20)
Esikoiseni aloittaa syksyllä koulun. Kännykkä hommataan kesällä ja harjoitellaan sen käyttöä. Lapsi on lapsi, vaikka ajat muuttuvat. Tykkää pelata toisinaan jotain tetriksen tyyppisiä pelejä tietokoneella. Kyllä hän muuten on ihan tavallinen vekara. Tosin, olen itse syntynyt 1980 ja aika pienenä jo iskä antoi mulle VIC 20 -tietokoneen. Ei se lapsuus loppunut siihen. Kiipeilin puissa, rakensin lumiukkoja ja leikin nukeilla peräti 13-vuotiaaksi.
Meidän 4-vuotias tyttö nyt vaan sattuu olemaan hirmuisen kiinnostunut tietokoneista ja itse pidän sitä vaan positiivisena asiana. Toki pidetään huoli, ettei koko ajan istu koneella.
Suosikkileikkejä tällä hetkellä ovat mm. barbi- ja kauppaleikit. Tykkää myös pelata erilaisia lautapelejä.
" Kynien, penaalien ja muiden koulutarvikkeiden lisäksi -tähän kaupan nimi- myös TUIKITARPEELLINEN MP3-SOITIN!!!" xDDDDDDDDD
meillä ainakin tarvitsee. Olen yh ja jos lapsella on joku hätä päivän aikana, hän saa minut kännyllä kiinni. Ei meillä kotona ole lankapuhelinta. Millä hän soittaisi vaikka ambulanssin tarpeen vaatiessa?
4
Mistä teitä tekniikkaänkyröitä sikiää? Haloo, tietokoneet yms. laitteet ovat VÄLINEITÄ, ei itseisarvoja. Lapsessa on jotakin vikaa, jos ne estävät mielikuvituksen synnyn. Eivät laitteet niitä estä. Tietokoneet ovat sopivassa määrin käytettynä tosi ok, niiden avulla voi kehittää luovuutta ja logiikkaa ja jopa modernien pelien avulla jopa liikuntakykyä! On tosi kapeakatseista määritellä _oikea_ leikki jonnekin käpylehmätasolle. Olisi aika pimeää, jos tämmöisten nörttivanhempien lapsi kuin mekin olemme ei saisi samaa tietämystä tietokoneasioista ilmaiseksi kuin vanhempansa. Siitä tulee lapselle joskus vielä iso etu!
Ja kunhan riittävästä liikunnasta ja muista asioista pidetään huolta, tekniikassa ei ole mitään vikaa tai vaaraa. Pahimmat tuntemani digiänkyrät eivät tosin ole myöskään mitään sporttisuuden huippuja, joten kaipa se passiivisuus yltää kaikille elämänalueille.
Joo, annamme lastemme olla lapsia - vuonna 2007.
Ja kyllä kai ne koulussa oppii nuo härvelit käyttämään. Eihän kaikki osaa lukeakaan kouluun mennessä! ap
saattaa teidän lapset tietoyhteiskunnan jäseniksi? Aika outo ajatusmaailma. Meillä opettaminen on toiminut aina lapsen ehdoilla. Jos lapsi on kiinnostunut jostain, hän on herkistynyt sitä oppimaan. Numerot oppii paremmin silloin, kun lapsi niistä itse kyselee ja niitä haluaa opetella. Sama pätee tekniikkaan. Perustaitoja tietokoneella harjoiteltu ehkä kerran viikossa, onko lapseni nyt jotenkin hirveän " aikuinen" ?
mitenkään, miten LAPSUUS häviää esim. tietokoneen myötä?? Voisko joku valaista? Lapset saavat leikkiä, nukkua vieressämme, sylitämme heitä, isojakin niin kauan kun haluavat. Lapsemme ovat kyllä ihan lapsia.
Samaa kakkaa, kun se, ettei lapselle saa opettaa vaikka numeroita, jos tämä itse rakastaa niitä. Tai kirjaimia, ei kato kun sä oot lapsi, mä en varmasti kerro mikä kirjain toi on vaikka miten vänkäisit.
Me asutaan ulkomailla ja lapset eivät täällä ole läheskään yhtä " itsenäisiä" kun esim Suomessa, eikä koululaisia jätetä yksin kotiin jne, mutta silti meillä on kaikki mahdolliset tekniset laitteet kotona, ja lapset osaa ja haluaa ja tykkää niitä käyttää.
Meillä ei ole lankapuhelinta (onko vielä jollain?) ja jostain pitää lapsi saada kiinni/ tai jos lapsen pitää saada vanhemmat tavoitettua. Eikö teidän ekaluokkalaisella ole kännykkää? Meillä saivat ekan puhelimen 6 vuotiaana ihan sen takia, että sitä oikeesti pitää osata käyttää koulun alkaessa, koska siinä vaiheessa tulee niin paljon kaikkea muutakin opeteltavaa/huolehdittavaa. (perusturvallisuus kyseessä käynnykän kanssa).
Vierailija:
Tarviiko sun ekaluokkalainen kännykän
Meillä kohta osaa lukea,vaikka varsinaisesti ei olla opetettu,mutta valtavan kiinnostunut kaikista asiaan liittyvästä,ja siinä sivussa sitten oppii. Samoin opettaisin kyllä käyttämään konettakin ja muuta,mutta en halua hoputtaa,kun lapsi ei itse halua. Olen ihan tyytyväinen näinkin. Mä vaan ihmettelen tätä juuri näin jouluna,kun kaikki tuntuu hankkivan lapsille vaikka mitä härveleitä! Eikä meillä käpylehmillä leikitä;)
Siis en myöskään ymmärrä, että mitä tekemistä tietokoneilla yms. on lapsuuden menettämisen kanssa. Leluja kai siinä missä muutkin.
Mutta mitä tulee ap:n aloitukseen, niin:
- tekniikka ei merkitse lapsen liian aikaista itsenäistämistä. Tekniikka on väline, ei kasvatusmetodi. Meillä lapset ovat pelanneet tietokoneella 3-vuotiaasta alkaen, rajoitetusti ja valvotusti. Tietsikka on väline, siinä missä vaikkapa lautapeli.
- vanhemmat VOIVAT todellakin valita, mitä lapselleen ostavat. On aivan ok valita, että ylimääräisiä vimpaimia ei osteta. Meillä pidetään tietokonetta hyvänä välineenä, mutta mp3:sta tai kännykkää ei - eikä niitä osteta ainakaan vielä (lapset kohta 6 ja 8 -vuotiaat).
- kukin perhe ratkaiskoot valintansa itse, muita syyllistämättä.
vaikka isät, äidit, mummut ja vaarit ostaa talon täyteen leluja. Elektronisia tai ei. Lapset estyvät olemasta lapsia, mikäli heistä ei pidetä huolta! Aika moni lähettää 3v lapsensa ulos leikkimään yksin kun kyllähän tuon ikäinen jo pärjää, 5v sisarus vahtii pienempää sisarustaan, lasta ei kielletä kun tekee jotain väärää... Mun mielestä nämä ja vain nämä ovat asioita joilla lapsi pakotetaan ikäistään suurempiin kenkiin. Nyt varmaan saan paskaa niskaan....Mutta antakaa tulla vaan. Mun kantani on tämä!
Vierailija:
vaikka isät, äidit, mummut ja vaarit ostaa talon täyteen leluja. Elektronisia tai ei. Lapset estyvät olemasta lapsia, mikäli heistä ei pidetä huolta! Aika moni lähettää 3v lapsensa ulos leikkimään yksin kun kyllähän tuon ikäinen jo pärjää, 5v sisarus vahtii pienempää sisarustaan, lasta ei kielletä kun tekee jotain väärää... Mun mielestä nämä ja vain nämä ovat asioita joilla lapsi pakotetaan ikäistään suurempiin kenkiin. Nyt varmaan saan paskaa niskaan....Mutta antakaa tulla vaan. Mun kantani on tämä!
ohjelmia tarjolla!
Lapsi oppii nimenomaan leikin kautta numerot, kirjaimet, lukemaan ja laskemaan (tietsikalla).
Ja tää on totta, eikä edes outoa,jos esim äiti kotona.
Kun kaikilla muillakin on kännykät, eikä lankapuhelimia enää ole, niin lapsilla on aika jyrkät ja tarkat säännöt siitä, että puhelimia ei kavereille lainata, vaikka mikä olisi.
Varmaan nuorinkin lapsi ymmärtää, että jos kaverilla on tyyliin jalka poikki, niin siinä vaiheessa sitä kännykää voi jo lainata, mutta ei pienemmissä asioissa.
Ymmärrätkö, että tilanne on eri, kuin omassa lapsuudessaasi. Silloin joka kodissa oli puhelin. Oli myös puhelinkoppeja katujen varsilla, mutta nyt ei niitä enää ole.
Mitä kauheata siitä nyt on, jos lapsella on kännykkä?
kun ei ole kiinnostunut tietokonepeleistä eikä pelaa pleikallakaan vaikka sellanen meillä on ollut jo 2 vuotta. Rakentelee paljon legoilla, pelaa korttipelejä tai lautapelejä ihan innoissaan ja parhaat leikit kehittelee niin että mielikuvitus liitää jolloin leikissä käytettävät esineet eivät ole siinä leikissä alkuunkaan sitä mitä ne ovat oikeasti. Esim. kauha on taikasauva jne... Olen kyllä luottanut siihen että ehtii oppia tietokoneen käytön ym. kouluikäisenäkin.
siinä missä ne rymyää pihalla, rakentelee legoilla tai keksii ihan omia juttujaan.
ei se sitä tarkoita, että jos on tietokone tai pleikkari että sitä tekee sitten KOKO ajan. Sillä pelataan joskus, joskus ollaan ulkona, joskus katsotaan telkkaria, joskus leikitään barbeilla, joskus tehdään palapeliä....