Ma-illan gallup: Tiedätkö lapsesi/itsesi veriryhmän?
Kommentit (18)
eikä senkään jälkeen. Veriryhmän sain tietää sinäpäivänä kun lähdin pois sairaalasta -9-
synnytin TAYSissa. Siis oma selvitettiin heti kun aloin asioida neuvolassa, ja se on O+. Mutta vaikka olen yrittänyt saada lapseni veriryhmää tietooni, niin sitä ei kuulemma selvitetä ilman virallista syytä ja lähetettä. Että enpä tiedä ja ärsyttää, mitä jos tulee vaikka onnettomuus ja tarvitaan pikaista verensiirtoa tms.
Niin sain tietää sairaalassa että että poika on + ja tyttö on - mutta muuta en tiedä, en myöskään miehen veriryhmää.
joten lapsilta on tutkittu veriryhmä synnyttyään. Esikoisen veriryhmää en tiedä, mutta hän lienee rh-negatiivinen kun asiasta ei mitään aikanaan mainittu. Kuopus on O+. Ja mieheni on A+, olemme molemmat verenluovuttajia ja saaneet sitä kautta tietää veriryhmämme.
Luulin, että se mainitaan siellä kaikilla muillakin!
Sain sairaalasta mukaan molemmilta lapsilta paperit, joissa mainitaan heidän veriryhmät.
Luulin, että kaikki saavat sellaisen paperin!
Mies ei tiedä/muista omaansa.
Lapsiemme veriryhmästä ei ole tietoa (4 lasta).
Täytyy sanoa, että haluisin tietää! Mitenköhän sen sais tietoon?
0- veriryhmää. Itsellä kaksoisveriryhmä - luovuttajana 0+, vastaanottajana 0-. En tiedä miksi
lapsi on a+. Eikös neuvolassa katsota kaikilta äideiltä veriryhmä ja miinus äitin vauvoilta synnytyksen jälkeen jotta tiedetään tarviiko äidille pistää sitä jotain juttua :)
Veriryhmävasta-aineet saattavat aiheuttaa lapselle hemolyyttisen anemian, punasolut siis tuhoutuvat vasta-aineitten takia. Näin kävi meidän neljännelle lapselle ja siksi veri piti vaihtaa. Vastasyntyneen hemolyyttinen tauti on todella harvinainen, mutta mahdollinen. Siksi vasta-ainetasoa seurataan odotusaikana tiheään, minulla alkuun kerran kuussa, loppuvaiheessa kerran viikossa ja ihan loppuraskaudessa kahden päivän välein. Vaikka odotusaikana ei ollut merkkejä lapsen immunisoitumisesta, niin lapsi kuitenkin sairastui synnytyksen jälkeen. Hemoglobiini laski nopeasti todella matalaksi. Hän parani verensiirroilla, joita tehtiin niin kauan, että vasta-aine hävisi. Joskus verensiirtoja voidaan joutua tekemään jo kohtuun. Jos äiti on rh-positiivinen, kuten minäkin olen, niin edes rokotuksesta ei ole apua, kuten rh-negatiivisille. KTL:n sivuilla on juttua veriryhmävasta-aineista. Pyydäpä kaveriasi lukemaan sieltä. - 27
Tiedänpä vielä paljon tarkempaankin veriryhmäni, mutta en viitsi sitä tässä luetella. Kyllä kaikkien odottavien veriryhmä tutkitaan ja minulla se ainakin on merkattu aina äitiyskorttiin. Yhden lapsen veriryhmän tiedän, koska hänen verensä jouduttiin vaihtamaan veriryhmävasta-aineiden takia.
Rh negatiivisuuteni takia lapset on testattu heti syntymän jälkeen.
tutkitaan myös lasten veriryhmä. Minulla seurattiin jo raskausaikana sitä veritekijää muistaakseni 3 kertaa. Itse olen AB -, mies O - ja lapset B -.
Yhdenkään lapsen veriryhmää en sitä vastoin tiedä ja kun oikein varta vasten kysyin neuvolassa että miten/mistä ne saisi tietoonsa niin minulle vastatiin myös että ei mistään...nimittäin jos lapsella ei ole ollut mitään vakavaa sairautta/leikkausta tms niin tuota veriryhmää ei kuulemma edes selvitetä!?
Ja näin siis ainakin Oulussa (ja oma veriryhmäni on siis Suomen yleisin eli A+...miehellä taas Suomen harvinaisin eli AB-....lapset ovat sitten varmaan jotain " tuolta väliltä" jokainen;D)
Enkä ole edes rh-, vaan ihan A+. Monikaan ei tiedä, että veriryhmävasta-aineita voi olla myös rh-positiivisilla. Yllätyksenä se näytti tulevan sairaalan henkilökunnallekin, ainakin vauvan immunisoituminen. - 27
Vierailija:
Enkä ole edes rh-, vaan ihan A+. Monikaan ei tiedä, että veriryhmävasta-aineita voi olla myös rh-positiivisilla. Yllätyksenä se näytti tulevan sairaalan henkilökunnallekin, ainakin vauvan immunisoituminen. - 27
Tuliko sulla ongelmia noista vasta-aineista? Kaverilla on jotain äikkää nyt kolmannen lapsen odotuksessa noissa vasta-aineissa ja on positiivinen rh hänellä.. Kauheasti hälistään jostain vauvan verensiirroista yms. Mutta kukaan ei osaa kertoa mitä se oikein tarkoittaa ja mitä voi tapahtua.
Muiden läheisten en tiedä.