Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Klo 6 aamupullo pois 1-vuotiaalta

10.12.2007 |

Heippa!

Minulla töihin paluu lähestyy, joten haluaisin pikkuhiljaa/kerta katkaisulla päästä eroon ' klo 6 maitopullo-heräämisestä' . Meidän pienellä miehellä ikää nyt 1v 1kk. Puolivuotta sitten ' päästiin' tähän aamupullo-asteelle, joka on siis vain ja ainoastaan opittu tapa. Mielellään nukkuisin suoraan seitsemään-kahdeksaa, jolloin voitais koko porukka nousta, mutta miten saan pikkukaverin sen oppimaan.. Onko vinkkejä/omakohtaisia kokemuksia?

Rattoisaa joulunodotusta, mexx

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali aamuheräämis aika lapsella työaamuina on ollut aina n. klo 6, ja nykyäänkin, kun olen taas toisella äitiyslomalla eikä enää niin aikaisin tarvitsisi herätä, poika herää kuitenkin siinä 6-6.30 aikaan. Eli meidän tapauksessa tuo klo 6 herätys on " normaalia" , siihen ei vaikuta maitopullot tai muut. Siinä 1-vuoden iässä poika nukkui usein päivähoidossa ylimääräiset aamupäiväunet, eli hoitotäti laittoi pojan usein n. tunnin nokosille n. klo 9 aikaan, koska poika oli jo siinä vaiheessa kovin väsynyt aikaisen herätyksen takia. Myös jos menivät silloin aamulla ulos, niin poika nukkui usein rattaissa ylimääräiset aamu-päikkärit.

Eli meidän tapauksessa tyytyisin ihan tuohon klo 6 herätykseen. Tietysti hyvällä iltapalalla saa varmasti jonkin verran pidennettyä yöunia, ettei ainakaan nälän takia heräisi kovin aikaisin.

Vierailija
2/8 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin siis vaihdoin pulloon: lämmitin maidon ja toin yläkertaan makuuhuoneeseen. Seuraava ratkaiseva askel oli viedä lapsi alas keittiiöön ja tarjota maito lämmittämättä. Eipä lapsi sen takia viitsinyt enää kuudelta herätä parin aamun jälkeen. Näin esikoisen kanssa. Kakkosesta en muista, tarjosin ehkä vain vettä, mutta en oikeasti muista, vaikka siitä on vähemmän aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain lapsilla toimii tämä: Ensin maito vaihtuu veteen ja sitten vähän päästä tuttipullo nokkamukiin. Kuka sitä haluaa herätä nokkamukin ja veden takia? Ei ainakaan meidän tyttö. =)

Vierailija
4/8 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitenkään saat tuota tapaa pois, tuo on pienelle lapselle normaali heräämisaika. Meillä poika heräsi todella pitkään kuudelta, vasta nyt 2-vuotiaana on oppinut nukkumaan vaikka kahdeksaan saakka. Onko kuudelta herääminen sinulle suuri ongelma, voisitko itse mennä aiemmin nukkumaan, jotta jaksaisit herätä?

Vierailija
5/8 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin että ap:n lapsi kuitenkin jatkaa uniaan tuon klo 6 maitopullon jälkeen? Meilläkin oli pitkään näin. Me tehtiin niin että alettiin tarjota vettä. Joskus poika joi hanakasti sitäkin, taisi oikeasti olla jano (silloin oli kesä ja meidän kämpässä yölläkin kuuma). Jotenkin tuo jäi sitten itsestään pois, en muista tarkkaan minkä ikäisenä, ehkä 1v2kk. Tein myös niin, että kun heräsin kuudelta pojan ääniin, en tehnyt ensin mitään. Odotin rauhassa että mitä se poika touhuaa. Meillä poika nukkui omassa huoneessaan, ja kun ei äitiä/isää näkynyt, hän alkoi jatkaa uniaan ihan omin voimin. Menin tietenkin hätiin jos poika alkoi kovemmin itkeä. Pieneen itkeskelyyn en heti reagoinut, se loppui monesti itsestään ja poika jatkoi uniaan.

Ja minä en ainakaan jaksaisi, jos pojalla olisi tapana herätä kuudelta joka aamu ja jäädä silloin hereille. Talossa on myös vauva, joka ei koskaan nukahda ennen puoltayötä. Joten itsellä ei ole mahdollisuutta mennä aikaisemmin nukkumaan.

Mutta suosittelisin ap:lle siis tuota vesipulloa maidon tilalle (ja kuulostaa varmaan naurettavalta, mutta voin paljastaa että meillä tehtiin niinkin, että kun poika tyrmäsi vesipullon aluksi, teimme " laimeaa maitoa" maidosta ja vedestä, näin poika oppi juomaan vettä). Ja suosittelen myös olemaan hetki reagoimatta kun poika herää, kuuntele, mitä tapahtuu. Jos lapsi nukkuu kanssasi samassa huoneessa, älä edes käännä kylkeä vaan ole nukkuvinasi ja odota.

Vierailija
6/8 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi poika nosti siitä metelin mutta hyvin nopeasti tottui siihen veteen. Nyt pullo on muuten pois kokonaan mutta aamulla saattaa juoda vettä siitä ja jatkaa unia. Tarkoitus on tarjota sitä vettä mukista kunhan vain itse siihen jaksaisin ryhtyä. Yksi aamu kokeilin ja ei kelvannut. Nukutaan muutenkin nykyään ainakin yhdeksään aamulla ja todella nautin siitä. Lapsen vauva-aikana sain ihan tarpeeksi herätä kuudelta tai aiemmin ja muutenkin olen aamu-uninen joten en minä ainakaan jaksaisi herätä siihen aikaan kun ei ole pakko ja lapsi jatkaa uniaan vettä hörpättyään. Pojalla ikää 1v5kk.

Eiköhän sitä taas kerkeä nousta aamulla aikaisin töihin paluun merkeissä ja nukkukoon lapsi pitkään vielä kun saa nukkua!!

Kauniita unia :)

Vierailija
7/8 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meillä tosiaan poika jatkaa maidon jälkeen uniaan klo 8-8.30 asti. Vesi menee ekalla heräämisellä, mutta hetken päästä herää uudestaan ja on ollut niin rasittavan sitkeä itkijä, että olemme väsyneinä hakeneet maitopullon. Tänä aamuna yritin kovasti teeskennellä nukkuvaa (poika nukkuu meidän makkarissa), mutta eipä nukahtanut uudestaan.

Mietinkin tässä, että pitäisikö meidän siirtää poika takaisin omaan huoneeseen vai ensiksi yrittää vierottaa aamupullosta. Jouluviikolla mieskin koko viikon kotona, joten silloin varmaan täytyisi oikeasti yrittää jotain.

Katsellaan kuin meidän käy;o)

mexx

Vierailija
8/8 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... oli aivan vastaava aamupullotapa.

Minä tein päätöksen, että opetan lapsen siihen, että maitoa juodaan vasta kun herätään lopullisesti (eli kun saa maitoa, on pakko myös herätä). Eli aluksi yritin kuunnella heräilyä ja itkua jonkin aikaa, sitten annoin pullon, mutta avasin samalla verhot ja laitoin valot, niin että lapsi ei saanut enää nukkua. Muutamana aamuna heräsimme näin aikaisin (kuuden maissa), sitten lapsi kai tajusi, että pullon jälkeen pitää tosiaan herätä ja oppi nukkumaan pidempään pulloa vaatimatta. Nyt lapsi on 1v 2kk ja nukkuu joka aamu ainakin seitsemään, joskus jopa kahdeksaan.

Vastaus tulee ehkä myöhässä, mutta suosittelen lämpimästi!