<3 HUHTIHIPPUSET VK 50 <3
Menneen viikon keskustelut
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11856916&p=2&mpage=1&tmod…
Kommentit (30)
täällä yksi onnellinen lomalainen! :) tänään oli vika tentti (iiiiiso sellainen) ja nyt on melkeen kuukaus lomaa. i-ha-naa. huomena mennään hakemaan mökiltä kuusi (parvekkeelle odottelemaan) ja illalla olis tarkotus siivota ja ehkä vähän leipoa. viimeinkin pääsee laittamaan joulua kotiin! aloin tänään tekemään joulukortteja, mutta liima sitte loppu saman tien. höh. josko sais nekin tässä viikonlopun aikana tehtyä, niin sais ne vaikka maanantaina lähtemään. kiva olis ollu saada ne tolla halvemmalla postimaksulla, mutta näin tällä kertaa.
sitte olin tänään vähän joululahjaostoksilla kaverin kanssa, sainkin jotain hankittua, mutta aika paljon on vielä jäljellä. on se sekin kyllä hommaa... koluta kauppoja untuvatakki päällä _aivan_ hiessä. ei oo terveen ihmisen hommaa, ei. onneks nyt sentään on muutama lahja ja syksyllä hankin jo osan, ettei ihan kaikkia tartte nyt ettiä ja keksiä.
tein just joulutorttuja ja uunissa on pinaatti-feta-riisipasteijoita. vähän evästä huomiseks sinne mettään... :) on kyllä niin rentoutunut olo, kun viimein alko tää loma.
ai niin, sisarusgallup: mulla yks veli, 4 vuotta mua vanhempi. ollaan aikas läheisiä. se on ihan mun parhaita ystäviä, vaikka melko harvoin loppujen lopuks nähäänkin. teini-ikään asti tapeltiin joka asiasta ja aivan koko aika, mutta sitte siinä vaiheessa oikeestaan vasta tutustuttiin. musta olis ihanaa, jos olis enemmänkin sisaruksia, joten ehkä senkin takia haluaisin meille enemmän kun kaks lasta. mutta toisaalta, katotaan nyt. kunhan nyt tän toisen saa ensin aikaseks... ;)
millasia lapsilukuja ihmiset on muuten ajatellut? on tästä ehkä ollutkin keskustelua, mutta kysyn nyt kuitenkin. musta jotenkin tuntuu, että täällä on aika paljon perheitä (tai oikeestaan niitten äitejä:), joilla on tulossa kolmas tai neljäs lapsi. olis muutenkin kiva kuulla miten arki muuttuu, kun perheeseen tulee toinen, kolmas, neljäs lapsi. tai viides...
mitähän vielä... ei varmaan mitään. kohta aletaan kattoa leffaa ja syödä pizzaa. ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua jokaiselle masulle! t.VadelmaMama, rv. 22+3
Tai kohta enää muista milloin on mihinkin kirjoitellu ;))
Täälläkin opinnot kohta tältä vuodelta tehty - vika kotitentti oottaa paria täydennystä ja vähän lisää pohdintaa, sit saa lomailla.. Tosin, olen suorittanut koko syksyn melkein pelkillä tenteillä, itsellä kun tuota opiskelumatkaa on vajaa 300 kilsaa :))
Masukki möyryää ihan urakalla. Ihan on kuin siskonsakin, kun yritetään ääniä kuunnella, niin väistää aikasta pian anturin alta pois - kiva sit yrittää saada sitä keskiarvoa ;9 Miulla oli hemppa laskenu 125 ja sen olen kyllä huomannutkin, on meinaan tahtonut väsyttää aika kovin tän viikkoa. Tosin meillä vietettiin kuopuksen 1v. synttäreitä viikonloppuna ja niitä valmistelin lähes yksin. Tosin pe miulla oli siivousapuna mein 5½v ja 4v. tytöt, rullasivat matot ja pesivät saunan :) ovat varsin innokkaita auttajia - siinä on muuten miettimistä mitä antaa tehdä, ettei itsellä mene ihan koko aikaa vain vahtimiseksi.
Lauantaina sit leivon - ja apuna nuo neidot taas. Ja lauantai-illasta tuli ekat vieraat...
Miulla tuo hb-lukema on matala, kun olen normaalisti siellä 160 ja reilunkin lukemissa, jos en säännöllisesti luovuta verta. Raskausaikana se on ollut siinä 135-140 tietämissä. Esikoisella söin yhden neuvolan käynnin välin rautaa, toisella en sitätään - kuopuksen odotusaikana pari kuukautta... Painoa on nyt tullut puolen kilon viikkovauhtia, kokonaismäärä tais olla nelisen kiloa. Verenpaineet miulla aina olleet siinä 100-110/60-70, eli paineeton olen ;)))
Galluppeja ollut: sisaruksia miulla on yks veli. Lahjat lähes hankittu, kortit meni alkuviikosta postiin.
Lapsilukua, meillä odotellaan neljättä ja viimeistä lapsosta. Kolme oli alunperin suunnitelma, mut jotenkin keväällä ei enää tuntunutkaan siltä, et masu ei enää ketään kantaisi ;)
Nyt taitaa tää äippä siirtyä nauttimaan telkun antimia - isäntä pikkujouluissa ja lapsoset unilla...
--Mirpa (hiljaisuudesta palanneena) ja masukki rv 23+1, kera unosilla olevien isojen siskojen--
Minäkin taas pitkästä aikaa.. :)
Kotiuduttu on hyvin uuteen kotiin.. tietty aina jotain pientä hommaa löytyis,mutta ei oo nyt jaksanut. Saikulla oon ollu vajaa pari viikkoa,ei tuo selkä tykänny muutosta..
Ja vihdoin meilläkin oli eilen rakenne-ultra! Kyllä sitä jännitinkin monta päivää.. Mutta kaikki hyvin ja poika näyttäis meillekkin olevan tulossa :) Ei kyllä 100% luvannut,mutta kyllä siellä ulokkeet näkyi :)
Ja itselläkin kun alusta asti ollut poika-olo,niin enköhän tuohon usko :) ja aika päivälleen vastas viikkojakin,painoa nyt n 350g hänellä.
Heti piti mennä hyvien uutisten kunniaksi ostamaan muutamat vaatteet pienelle.
Ja myöskin neuvola oli maanantaina,siellä ei ihmeitä,hb laskenut 123 ja sf mitta hyppäs heti käyrien yli :) (eli rv19+6 oli 20,5). ja minäpä en enää kyllä noihin usko että tytöllä korkeammat sykkeet,kun tyttöä odottaes olivat aina 140 pintaan ja nyt 160..
Samalla neuvolassa pistettiin tytölle toinen influenssa-rokotus. Oli kyllä niin reipas :) hyvä kun huomas edes et pistettiin.
Galluppeihin :
Mulla on pikkusisko (5v nuorempi) -ja veli (3v nuorempi). Hyvät on välit kumpaankin,ja sisko asuukin ihan naapurissa niin usein näemme. eikä veljellekkään ole matkaa kuin alle 10km.
Joululahjoja olen nyt jonkun verran saanut hankittua,jotain vielä puuttuu.. mutta on täs vielä aikaa ettiä!
ja joulukortteja en ole lähetellyt kellekkään.. tänään kävin miettimään että pitäskö kuitenkin muutama ostaa ja antaa ihan henk.koht. vaan.. saas nähdä :)
Mutta eipä tässä nyt muuta.. pitää hetki surffata tässä netissä kun vielä kerkee,tyttö päikkäreillä!
Hyvät viikonlopunjatkot kaikille!!
Viva ja poitsu rv 20+4 (vihdoin puoliväli ylitetty tälläkin :))
Täällä tulee kivasti harjoitussuppareita.. Johtunevat siitä, että Viivi on oppinut eilen ryömimään ja perässä saa olla koko ajan eikä oikein ehdi muutenkaan sen enempiä lepäillä. Muuten olo on hyvä, rautaa olen nyt ottanut yhden iltaisin. Huomenna soitan neuvolaan ja kyselen labratuloksia.. Ajattelin samalla kysästä ehtiskö Viivin neuvolatäti ottaa verikokeen tiistaina samalla kun meillä on 10kk neuvola..
Sitten mietinkin tässä että voisikohan mulla olla kyseessä (oireeton) hiivatulehdus? Vai näkyykö se niissä neuvolan kokeissa? Mun äidillä ja siskolla on puhjennu hiiva ensimmäisessä raskaudessa, mulla ei ollu sillon mitään.
VALMISTELUJA TULOKKAALLE ei olla tehty. Ehkä sitten kun/jos päästään muuttamaan ennen synnytystä isompaan enemmän, mutta nyt olisi tarkoitus hankkia Viiville jatkettava sänky, että saadaan vauvalle pinnis. Vaatteita ei tarvitse hankkia jos tulokas on tyttö, ja jos onkin poika niin saadaan kierrosta melkeinpä uusia.. Kaksostenrattaat/-vaunut on vielä harkinnassa.
LAPSILUKU tulee meillä olemaan näistä kahdesta täynnä. Koskaan ei pidä sanoa ei koskaan enää, mut nyt on päätetty näin ainakin pidemmäksi aikaa.. Ties vaikka se vauvakuume taas joskus yllättää :)
RUOKAHIMOJA ei oikeastaan ole ollut.. Tai no suolaista söisin mielelläni (silliä, suolakurkkua..) ja salmiakki/lakritsi maistuu ennemmin kuin suklaa..
TYTTÖ/POIKA-G: ekassa raskaudessa ei toiveita ja odotuksia sukupuolen suhteen itsellä, suvussa suurin osa tosin veikkasi tyttöä. Mun puolelta kun suku on naisvoittoisempaa. Rakenneultrassa olisi haluttu tietää sukupuoli, mut kätilö sano jo heti ovella että täällä ei sitten olla sitä varten.. Jäi siis kokonaan kysymäti.. Nyt itse olen alusta saakka veikannut (ja vähän toivonutkin) poikaa pelkästään täysin erilaisen raskauden perusteella. Tosin tytölle ei tarvitsisi tehdä hankintoja sen kummemmin. Miehelle taas on " Ihan Sama" kumpi tulee =D Niinpä, pääasia että olisi terve.
Nyt ruokailemaan ja levolle.
t.ufa 21+3
Pikkujouluista on palattu kotiin ja ihan kiva niin! Toki oli hauskaa, ekana iltana joillakin meno oli vähän turhan hurjaa=( No eilen me tytöt sitten käytiin lillumassa kylpylä SaniFanissa, se oli tosi ihanaa ja pojat laitteli sitten meille valmiiksi patonkeja välipalaksi!
Lapsiluvusta- meillä on siis neljäs ja viimeinen tulossa. Kaksi sarjaa on sitten tehty - pojat -93 ja 96 ja tytöt ( en tosin tiedä onko tuleva mussukka tyttö) -04 ja -08. Meillä ei siis millään pienellä aikavälillä oo tehty, enpä olis heti poikien jälkeen vauvelia halunnutkaan ja siinä iso ikäero oli harkittu, pojista onkin ollut Sannin kanssa paljon apua.
Valimsteluja tulokasta varten ei ole tehty yhtään. Sisko on kuulema ostellut jo vauvan vaatteita, myös tyttömäisiä! Sannin jäljiltä ei juuri mitään löydy, kun olin jo kerinnyt melkein kaiken myydä pois, kun huomasin olevani raskaana=(
Sisaruksista - Mulla on veli 7 vuotta vanhempi ja siskot 6 ja 3 vuotta vanhemmat. Siskojen kanssa läheiset välit, vaikka välimatkan vuoksi nähdään harvoin, soitellaan viikottain. Vanhemmalla siskolla on kaksi tyttöä, joista vanhemmalle olen kummi. Toisella siskolla on kaksi tyttöä ja kaksi poikaa ( poika, tyttö, poika, tyttö kahdessa sarjassa), olen kummina nuoremmalle pojalle. Molemmat siskot on meidän nuorimmaiselle kummina ja veli on kummina meidän esikoiselle!
Tulevan vauvan kumeistakin ollaan miehen kanssa keskusteltu ( tai siis minä olen puhunut ja mies myönnellyt=)), ja ehkä jo jotain päätettiinkin! Nimistäkin on ollut jo puhetta ja siitä saadaankin ehkä käydä vielä kädenvääntöä! Miehellä on vaan sellainen asenne, että päätetään ristiäisten aattona!!!
Vaan eipä tässä taas tämän kummepia, olo on ollut niin mahtava kun ei mikään vaivaa, että täytyy nyt nauttia täysillä tästä seesteisestä keskiraskaudesta niin kauan, kuin sitä kestää!!!!!!!!!
Tuija + masumussukka rv 24+2
Eipä ole ehtinyt sitten alkuviikon täällä käymään, kovasti oli juttua kertynyt, hyvä niin.
Itse tultiin juuri viikonloppu-lomalta miehen kanssa, esikoinen mummolassa hoidossa koko viikonlopun. Hyvin oli kuulemma mennyt, ei ollut ikävä päässy iskemään, toisin kuin meillä, koko ajan oli mielessä että jotain puuttuu.. :(
Mutta saatiin kyllä levättyä ja ladattua akkuja kunnolla tuleviin koitoksiin. Nyt vaan ei yhtään jaksaisi töihin huomenna..
LapsilukuG:miehen mielestä kaksi on riittävä määrä, itse voisin ehkä kolmannen vielä jossain vaiheessa haluta, täytyy sitten pistää neuvottelut pystyyn.
Minäkin haluaisin mielelläni kuulla miten muilla on lähtenyt sujumaan kun on toinen jne tullut maailmaan esikoisen rinnalle.. Neuvoja, vinkkejä otetaan vastaan..?
Ja sitten unelle odottamaan uuden viikon alkua.
Tsemppiä kaikille!
äiti-05-08 rv 20+5 (muistaakseni)
joo, kertokaa te joilla lapsia jo enemmän, että miten elämä muuttuu. kiva olisi kuulla. :)
meillä on ollu varsin vaiheikas viikonloppu. lauantai meni kuusenhakuretkellä ja iltapäivällä oltiin kaupungilla. alettiin sitte siivota joskus kasin maissa illalla, kun tyttö oli saatu nukkumaan. lopeteltiin kahen aikaan yöllä, kun oltiin saatu kämppä suurin piirtein siistiks. tänään sitte jatkettiin siivousta puol 9 ja lopetettiin puol 4, kun vieraat tuli. meillä oli siis iso lössi kavereita lapsineen pikkujoulua viettämässä. mukavaa oli: paljon samanikäsiä taaperoita ja kova touhu päällä koko aika. :)
eipä tässä ihmeempiä siis. huomena on aamulla esikon influenssarokotuksen toinen piikki ja sit tehään laatikoita ja siivotaan vielä lisää mun äitin kanssa. aion olla itsekäs ja viedä tytön huomena hoitoon, että saan hommia tehtyä. riepu...
seuraavaan neuvolaankin on aika pitkä aika, joskus tammikuulle varattiin aika. maha ei oo mikään kamalan iso viikkoihin nähden, ihan keskikäyrällä mennään, mutta silti tää alkaa jo tuntua aika isolta ja hankalalta. jotenkin on ollu niin kiire koko syksyn, ettei oo ehtiny juurikaan odottaa mahan kasvua, vaan tuntuu että se on ihan yht' äkkiä pulpahtanut tohon! ei kyllä yhtään haittais, vaikka loppuraskauskin menis yhtä nopsasti kun tähän asti... onneks ei kuitenkaan mitään suonenvetoa ja närästystä kummempaa vaivaa ole, tosi kurja lukea täältäkin kun ihmisillä on issiaskipuja ja muuta.
jeps. eipä tässä muuta. hyviä öitä kaikille! joulu on kyllä jo tosi lähellä. :) t.VadelmaMama, rv. 22+6
[color=red]Taitaa olla kaikki jouluostoksilla, kun on niin hiljasta... ;)
Tuija: Kivalta kuulosti teidän kylpyläreissu.. ja pikkujoulureissu noin muutenkin. =)
Opiskelijoille (Tuija?, Vadelmamama & Mirpa) haluun kyllä nostaa hattua!! Mua ei kyllä sais motivoitua koulujuttuihin YHTÄÄN näin raskaana ollessa.. hyvä jos muutenkaan. (Siis tällä hetkellä mulla tämmönen työ-orientoitunu vaihe. Aion kyllä opiskella jossain vaiheessa lisää.)
Viva: Onnea teillekin uuteen kotiin.. Mä oon joka paikassa hehkuttanu, että meillä on jo kaikki paikat kunnossa jne., mut oon unohtanu tyystin, että makkarissa on 3:n ison pahvilaatikon pino kirjoja joille ei oo kirjahyllyä + verhot puuttuu keittiöstä ja makkarista.. jne.. =) Heh. Noh. Verhoja koitin laittaa tänään, mutta ne kiskoliu´ut oliki liian kapeita, ni ei se onnistunukaan.
Hienoa, että ultrassa oli kaikki hyvin. Kiva kun saitte sukupuolenki selville, kun halusitte. =)
Ufa: Ei sitä hiivaa saa selville siitä pissatestistä. Sun tarttee kai kävästä lekurilla, että ottaa testin tai antaa suoraan kuurin... Niin ainaki mä sain, omasta neuvolasta, ymmärtää.
Äiti-05-08: Kiva, että reissu meni hyvin ja esikoinen oli ollu reipas mummolalainen. =) Missäs te muuten olitte reissussa?
Muakin kiinnostais kuulla useempi lapsisten perheiden mietteitä perheenlisäyksistä ja niiden vaikutuksesta perheen elämään. Mua vähän hirvittää, että kuin sitä sit selviää kun on tommonen n.1,5v ja vauva. Nytki neiti on vaan kiukutellu kotona IHAN KOKO AJAN. Ni huh huh, jos siinä olis vielä vauva hoidettavana. =) [/color]
[color=green]Oma napa: Tän kertanen sokerin kotiseuranta meni hyvin ja oli vaan yks arvo rajalla.. mut siitäkään en ollu ihan varma, että oliko edellisestä syömisestä se 1h kulunu vai ei. =) Eli siis ei ainakaan vielä uutta lähetettä Taysiin.
Mä vertailin eilen Heidin ja viltsun raskausajan neuvolakortteja.. Heidistä oli tähän mennessä tullu jo 6kg painoo ja nyt vasta 700g. Mut sillon ei ollukaan alkuraskaudessa näin paljoo ja pitkään pahoinvointia, enkä sillon oksentanu kertaakaan - toisin ku nyt. Sf-mitta oli pari senttiä pienempi ku nyt. =)
Mua vähän hämää kun en tiedä sukupuolta.. =) Mulle maksetaan 20.pv se äitiysavustus ja aattelin, että olis ollu kiva alennusmyynneistä ostaa vauvalle jotain... mutta kun en tiedä sukupuolta, ni se vähän kaventaa ostosmahkuja. Ja jos tulokas on tyttö, ni eipä se juuri vaatteita tartte kun Heidin jäljiltä on vielä kaikki tallella. Mut jos ostan pari jotain unisex juttua ja loput rahat laittais jemmaan.. =)
[color=red] Joko muut on miettiny synnytysjuttuja? [/color] Mä oon jonku verran... Pikkusen on alkanu jännittää, että kuinka siitä sit oikeen taas selviää. =D On kyllä jännää, kun ei yhtään voi tietää koska se synnytyskäynnistyy.. tiä vaikka syntyis jo helmikuun alussa.. =) Toivon vaan, että kaikki menis hyvin, eikä jäis mitään kammoo, kun ei Heidistäkään jääny..
Jaahas.. Taidan lopettaa ja keksiä jotain muuta tekemistä. Mies on iltavuorossa ja Heidi nukkuu... Niitä verhojakaan kun en saa laitettuu ku ne liu´ut oli väärät. Ehkä mä jotain keksin. ;)
Voikaahan hyvin ja kirjotelkaahan kuulumisia, kun täällä on niin hiljasta! =)
Burde, heidi 1v2kk ja vilhami 24+1
Vastailen nyt tuohon kyselyyn, että miten perhe muuttuu, kun lapsia tulee lisää. Mie olen jo aina raskauden aikana käynyt läpi noita mietteitä, että miltä isompi lapsi tuntuu verrattuna uuteen tulokkaaseen, jääkö muut huonommalle huomiolle jne. Aina raskaustestin tehdessä jo on alkanut tuntua siltä, että isompi lapsi ja lapset ovat vieläkin isompia ikään kuin kasvaneet hurjasti yhdessä yössä.
Tilanne kun tuli kotiin toinen nyytti kainalossa oli aika hämmentävä. Muistaakseni jopa vähän surullinen, koska toisaalta esikoinen oli menettänyt yksinoikeutensa sekä äitiin ja isään ja samalla hassusti tunsin siitä asiasta lasta kohtaan sääliä ja toisaalta hienoa riemua siitä, että kotiin oltiin selvitty ehjin nahoin ja arki kahden pienen lapsen kanssa saattoi alkaa. Olin myös ylpeä ja onnellinen, että isoveli sai pikkuveljen ja tavallaan myös tulevaisuuden leikkikaverin.
Aika pian kuitenkin kahden alle kaksivuotiaan hoito vei kaiken ajan, jotta ajatukset perheen sisäisistä suhteista ja niissä tapahtuvista mahdollisista muutoksista unohtuivat kokonaan. Ainoa konkreettinen asia joka oli jokapäiväinen oli, että kummallekin ei voinut tasapuolisesti jakaa aikaansa, vaikka kuinka yritti. Varsinkin siinä vaiheessa kun pienempi oli äidistään hurjan riippuvainen. Totta kai silloin isän vastuulle jäi enempi isomman lapsen kanssa puuhailu. Aika pian kuitenkin aikaa alkoi jäädä kummallekin ¿ tosin nykyäänkin se on vähän päivästä riippuvaista toisena toinen tarvitsee äitiä enemmän ja toisena isää.
Mie en halua pelotella ketään mitenkään, mutta meillä ensimmäinen puoli vuotta toisen syntymän jälkeen oli todella rankkaa aikaa. Syitä oli monia vauvan mahavaivoista rahatilanteeseen. Mutta siitä selvittiin ja se aika jälkeenpäin ajateltuna yhdisti myös koko perhettä, eikä sen jälkeen pienet vastoinkäymiset tuntuneet niin suurilta.
Alkuun myös hyvin paljon lasten kehitystä ja osaamista vertasi keskenään. Vasta kun kuopus oli kaksi vuotta vanha aloin itse täysin uskoa ja luottaa, että toinen on ihan oma persoonansa, eikä esikoisen pienempi malli.
Mutta nyt kysymystä eteenpäin, etenkin teille joilla lapsilla on ikäeroa enemmän noin 4-10 vuotta. Miten isommat lapset ovat suhtautuneet uuteen tulokkaaseen?
June vko 21+2
Ps en hoksannut aloittaa uutta viikkoa, joten vielä mennään vko 50!
Tulinpahan nostamaan pinoa, kun oltiin jopa tokalla sivulla.. ;) HEH.
Me lepäiltiin tää päivä neidin kans kotosalla. En saanu yöllä nukuttuu kun oli kurkku niin kipee + nokka tukossa. Sit aamulla yrjösin aamupalat ja oli kylmä... Päikkäreiden jälkeen särki päätä jne.. Mut ei ny ihan järkyttävää oo silti ollu.
Joko muuten ootte tehny tulokkaalle valmisteluja?? Mä ompelin Viltsulle semmosen " lattiapeiton" ihanasta ruutukankaasta (isoja ruutuja joissa joko kirjaimia tai eläin). Emmä oikeestaan muuta oo vielä.. Muutaman vaatteen ostanu, mut siihen se on vielä jääny. =) Jos tietäis kumpi tulee, ni vois tehä enempi kaikkee... =)
Sain muuten hirmu ompeluvimman kun olin ommellu Heidin huoneeseen verhot... Ensin ompelin sen Viltsun peiton, sit pinnikseen päiväpeiton, Heidille kaks pikku kassia ja vetoketjuja vaille on 2 " meikkipussia" . =) Tekis mieli ommella lisää, mut pitäis mennä kangaskaupoille.. =D
Tässäpä pari linkkiä ->
Heidin uus huone: http://irc-galleria.net/view.php?nick=Terstil&image_id=71757796
Minä ja masu & Heidi: http://irc-galleria.net/view.php?nick=Terstil&image_id=71757669
Burde, heidi ja viltsu 23+5