Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kantaminen hidastaa vauvan halua liikkua?

26.01.2009 |

Kannan meidän poikaa 6 kk aika paljon ergossa, esim. yleensä aamupäivällä päikkärit onnistuu paremmin repussa kuin sängyssä, samaten ilta-aikana on repussa oleminen selvästi vauvalle mieluisaa. Nyt oon alkanut miettiä voiko se, että vauva ei viihdy juurikaan vatsallaan matolla johtua liiasta kantamisesta? Kääntyminen ei tunnu kiinnostavan vauvaa paljoakaan, tekee sitä harvakseltaan, sen sijaan kovasti ponnistaa jalkoja suoraksi ja "seisoo" omilla jaloillaan kun pitää tasapainon takia kainaloista suorassa. Poika siis on sitterissä ja matolla joka aamu muutaman tunnin sekä päivällä muutaman tunnin, iltapäivällä tehdään kävely vaunujen kanssa ja nukkuu päikkärit niissä. Mua huolestuttaa eniten tuo haluttomuus kääntymiseen ja vatsalla oleiluun sekä ryömimisen aloittamiseen, mutta ehkä se vaan on yksilöllinen kuvio. Voisko olla niin että kun Ergosta näkee hyvin ja pääsee liikkumaan, ei innostu itse yrittämään? Mikä on muiden kokemus?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oli paljon manducassa vauvana, mutta lähti liikkeelle alle 5kk:den ikäisenä. Sitterissä ei viihtynyt, mutta kylläkin lattialla ja nimenomaan masullaan. Nyt tyttö kohta 8kk:tta ja kokeilee jo tuetta seisomista, käveleminen ei siis ole kaukana. Olen käyttänyt kantoliinaa ja mieheni kantorinkkaa viime aikoina, eli ei vaikuta mitenkään liikkumiseen (paitsi omaan - tyttö alkaa kitistä jos seisoo minuutin paikoillaan ;D).

Ihan laittaisin yksilöllisten erojen piikkiin ja sitteriä ei tosiaan kannata käyttää pitkiä aikoja, meillä tyttö viihtyi max. vartin sitterissä kerrallaan (ehti ite käydä suihkussa sinä aikana). Nykyään laitan kanssa sitteriin suihkun ajaksi, muuten tyttö koettaa itse kiivetä sitteriinsä (ja onnistuukin siinä aika usein, tosin ei pääse siihen istumaan ilman äidin apua :)) Niin joo, meidän sitterin saa tavalliseksi tuoliksi lukittua, eli ei keikkaa toisen kiipeillessä siinä :)

Vierailija
2/3 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö suunnilleen asui kantoliinassa koko vauva-ajan (nukkui parhaiten siinä lähellä sydäntä) ja myöhemminkin kannoin todella paljon liinassa ja repussa koska isompikin oli ratasikäinen.

Aikaisin tuo lähti kuitenkin liikkumaan ja 1-v synttäreillään käveli kuin vanha tekijä. Kyllä lapsi lähtee oman tahtinsa mukaan liikkeelle, sitä eivät vanhemmat pysty nopeuttamaan tai hidastamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika oli aikalailla samanlainen tuon ikäisenä :) Kantoliinassa viihtyi, mutta sitterissä ei varmaan enää pidetty kun se kuulemma just passivoi lasta ja hidastaa liikkumisintoa. siis samanlailla meillä poika pyrki pystyyn ja koitti kävelläkin tuettuna, mutta ryömimistä ei koittanutkaan eikä kääntyilly kun toiseen suuntaan (muistaakseni selältä vatsalleen). kontalleen oppi nousemaan heti 7kk ja parin viikon päästä jo konttasi kovaa vauhtia! jätti siis vaan ryömimisen välistä :)

jollet yhtään pitäs lasta lattialla niin vois kantamistakin "syyttää", mutta jos vaikka sitä sitteriaikaa vähentäisit (ja vaikka leikkisit lattialla kääntyily ja ryömimisleikkejä) niin uskon, että ei tartte olla huolissaan :) kaikki lapset oppivat omassa tahdisaan ja joskus kehitys ottaa ihan harppauksia! niinku meillä parissa viikossa "liikkumattomasta" konttaajaksi ja kohtapian kävelikin tukia pitkin (8kk) :)

Tiina ja Aapo 1v8kk, tasan! :)