Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osittainen hoitovapaa ja lomien kertyminen

10.12.2007 |

Ei kuulu tälle palstalla, mutta täällä keskustelu vilkkainta. Harkitsen osittaiselle hoitovapaalle jäämistä ja aloin miettimään miten 30 tunnin viikkotyöaika vaikuttaa esim. kesälomaan? Eli kesäloma lyhenee. Joskus luin, että tämänkin asian pystyy jotenkin järjestämään, mutta miten?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lomat oli normaali mittaisia mutta lomarahat olivat pienemmät kun laskettiin pienemmästä palkasta. Samoin tietysti loma-ajan palkka. Olen tehnyt sekä 6-tunnin päivää että 4 päiväistä viikkoa.

Vierailija
2/12 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin muistan, että hoitovapaan ajankohdalla olisi pystynyt tuonkin jotenkin kiertämään, mutta muistanko lukeneeni väärin? Onko muilla kokemuksia?

Susanna_Maria:

eli lomat oli normaali mittaisia mutta lomarahat olivat pienemmät kun laskettiin pienemmästä palkasta. Samoin tietysti loma-ajan palkka. Olen tehnyt sekä 6-tunnin päivää että 4 päiväistä viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun tein tuota, niin lomapäivät kertyivät seuraavasti:

Jos tein 6 h päivää viisi päivää viikossa, niin kuukaudessa kertyi tuo normaalit kaksi lomapäivää, MUTTA sillä tavalla, että oikeutti vain tuohon kuuden tunnin pituisen lomapäivän pitämiseen.

Eli niin kauan, kun tein tuota lyhennettyä viikkoa, niin kertyneet lomapäivät ja lomien pito menivät yksi yhteen, mutta jos olisin vaihtanut täyteen viikkoon, yksi lyhennetyn työajan aikana tienattu lomapäivä ei vastannutkaan täyden työajan aikana pidettävää lomaa.

Ongelmana oli nelipäiväinen viikko (jota myös tein jonkin aikaa), eli ainakin meillä lomapäivät laskettiin sen mukaan, että olisin tehnyt viisipäiväistä viikkoa, mutta lyhennettynä. Sain tällöin laskennallisesti kuusituntisen päivän mukaan nuo kaksi lomapäivää kuussa. Kun tein neljä päivää viikossa, päivittäinen työaikani olikin 7,5 h. Eli lomia käytettäessä minulla kului yksi 6 h lomapäivä ynnä vielä seuraavasta 1,5 h.

Käytännössä noita lomapäiviä sitten pyöristeltiin, eli mitään puolikkaita/ neljäsosa- tms. työpäiviä en joutunut koskaan pitämään.

Saitkohan tästä mitään tolkkua?

Vierailija
4/12 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta perusjuttu ainakin julkishallinnossa on ollut (ellei ole muuttunut) että 14pv kuussa töissä tuo täydet lomaoikeudet eli täyden loman. Jos tämä ei tule täyteen niin sit vähenee lomaoikeus, en muista laskukaavaa. Tarkistin tämän vielä palkanlaskennan ammattilaiselta! Lomaraha määräytyy sit maksetun palkan mukaan eli siihen hoitovapaa kyllä vaikuttaa.

Vierailija
5/12 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sopimuksen pituudesta.

Meillä esimerkiksi lomaraha määräytyi sen hetkisen kuukausipalkan mukaan. Eli jos teki osittaisesta sopimuksen esim. tammi-toukokuulle ja piti heinäkuussa loman, sai kesäkuussa lomarahan täytenä ja heinäkuussa täydet lomat ja täyden loma-ajan palkan. Voi olla ettei onnistu joka paikassa, ja jos olet liitossa, voinet kysyä lakimieheltä neuvoa.

MUTTA: lain mukaan sitten kalenterivuonna ei toista osittaispätkää saisi pitää, eli osittaisesta pitäisi sopia kalenterivuodeksi kerrallaan... Eli se ei välttämättä sitten onnistu, että jatkat osittaista lomakauden jälkeen.

Röpöläinen:

Jotenkin muistan, että hoitovapaan ajankohdalla olisi pystynyt tuonkin jotenkin kiertämään, mutta muistanko lukeneeni väärin? Onko muilla kokemuksia?

Vierailija
6/12 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikaisten lomankäyttö on aiheuttanut paljon epäselvyyttä ja kysymyksiä. Toivottavasti allaoleva selostus selvittää asiaa.

Loma kertyy vastaavasti kuin kokoaikaisellakin työntekijällä

2, 2,5 tai 3 päivää lomanmääräytymiskuukautta kohti.

Lomapäiviä kuluu suhteessa samalla lailla kuin kokoaikaisellakin

työntekijällä.

Esimerkkejä:

- viikossa 4 päivää töitä

- yksi viikko lomaa = 6 lomapäivää

- yksi päivä lomaa = 1,25 lomapäivää (irtopäivä)

- 4 irtopäivää = 6 lomapäivää (irtolauantai)

- viikossa 3 päivää töitä

- yksi päivä lomaa = 1,67 lomapäivää (irtopäivä)

- 3 irtopäivää = 6 lomapäivää (irtolauantai)

- töissä joka päivä (lyhennetty päivä)

- yksi päivä lomaa = 1 lomapäivä

- 5 irtopäivää = 6 lomapäivää (irtolauantai)

Vierailija
7/12 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on siis 3 esimerkkiä:

- 4päiviänen viikko

- 3päiväinen viikko

- lyhennetty työpäivä, 5 päivää viikossa

ja kunkin alla sitä koskevat ohjeet.

Vierailija
8/12 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli huomattavasti selkeämpi kuin oma selostukseni... mutta juuri tuo systeemi minullakin oli (olin myös valtiolla).

Tosiaan unohtui sanoa, että kun tein nelipäiväistä viikkoa, täysiä lomaviikkoja pitäessäni homma oli ihan yksi yhteen, eli kertyneet ja pidettävät lomapäivät vastasivat toisiaan. Nuo laskennalliset kikkailut tulivat nimenomaan silloin, jos pidin lomaa irtopäivinä tai alle viikon juuri siitä syystä, että laskennallisesti lomapäivät tulivat aina viisipäiväisen työviikon mukaan.

Ja toki lomapäiviä pidettäessä pitää aina laskea joka kuudes päivä (laskennallisesti lauantai) pois konkreettisesti pidettävistä lomapäivistä.

Vierailija
9/12 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuoden verran tehnyt 30 h viikkoa, enkä ollenkaan ole paneutunut tuohon lomapolitiikkaan.

Miten kun äitiyslomaltani ja ennen sitä on jäänyt pitämättä lomia (silloin tein täyspitkiä päiviä) ja nyt kun pidän niitä pois (kun teen 6 h/pv) niin eikö minulla jää periaatteessa pitämättä 2 h/pv kun nyt teen vain 6 h päivä?

Eli jos pidän viikon lomaa, joka on kertynyt silloin kun tein 37,5 h viikkoa, niin nyt kun teen 30 h viikkoa, pitämättä jäisi 7,5 tuntia. Tämä on tätä minun naisenlogiikkaa ;)

Taisi olla monimutkainen selitys... =)

Vierailija
10/12 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

noinhan sen maalaisjärjen mukaan PITÄISI olla mutta kun ei näin käsittääkseni ole... Ei ole reilua ei.

Jos teet 30 h viikkoa, sulla yksi lomaviikko kuluttaa normaalit 6 lomapäivää. Eli kuten edelläkin mainittu, suhde on yksi päivä lomaa = 1,25 lomapäivää.

Korjatkaa jos olen väärässä!

misti74:

Olen jo vuoden verran tehnyt 30 h viikkoa, enkä ollenkaan ole paneutunut tuohon lomapolitiikkaan.

Miten kun äitiyslomaltani ja ennen sitä on jäänyt pitämättä lomia (silloin tein täyspitkiä päiviä) ja nyt kun pidän niitä pois (kun teen 6 h/pv) niin eikö minulla jää periaatteessa pitämättä 2 h/pv kun nyt teen vain 6 h päivä?

Eli jos pidän viikon lomaa, joka on kertynyt silloin kun tein 37,5 h viikkoa, niin nyt kun teen 30 h viikkoa, pitämättä jäisi 7,5 tuntia. Tämä on tätä minun naisenlogiikkaa ;)

Taisi olla monimutkainen selitys... =)

Vierailija
11/12 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni silloin asiaa selvitellessäni se meni niin, että loma-ajan palkka määräytyy sen mukaan mikä palkka muutenkin tuolloin on eli jos tekee täyttä päivää saa täyden palkan ja jos on osa-aikaisena ja osan palkasta. Eli ei riipu siitä millaista työpäivää on tehnyt lomien kertymäaikana, kunhan se 14 työpäivää/kk on tullut täyteen. Näin siis kuukausipalkkalaisella. Tuntityöläisellä voi olla eri juttu. En tiedä riippuuko työehtosopimuksesta vai onko lakisääteinen juttu.

Vierailija
12/12 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sitä lasketa edes normaalista kuukausipalkasta. Palkka on suhteessa lomapäivien määrään eli maksetaan loma-ajan mukaan.