Tiedätkö minkälainen on poliisikuulustelu? Oletko ollut?
Toisesta ketjusta tuli mieleen, että aika harva suomalainen oikeasti tietää mikä on poliisikuulustelu. Mielikuvat asiasta on elokuvista, ja yleensä vielä amerikkalaisista.
Monet luulevat myös että jos poliisi ottaa ihmisen kiinni, niin saa soittaa vain yhden puhelun, monet "roistot" vaativat poliisilta yhtä puheluaan johon heillä on oikeus :)
Myös medialla on usein hukassa termit kiinniotto ja pidätys. Monesti lehdessä lukee että on pidätetty, vaikka henkilö olisi vain otettuna kiinni. Ihmistä ei voi heti pidättää, vaan ensin otetaan kiinni, ja sitten tehdään päätös pidättämisestä. Suomessa ei roistoille huudella perään että; "Seis, lain nimessä, pidätän sinut!" :)
Kommentit (62)
Olen ollut kuulustelussa. Kyseessä oli kolari, minua päin ajettiin joten en ollut syyllinen. Kuulustelu oli siksi aika leppoisa, uskon poliisien tyylin olevan erilainen rikollisten kanssa. Minulla oli kuulusteluissa lapsenikin mukana ja poliisi jutteli hänelle mukavia.
Olen ollut antamassa silminnäkijälausuntoa. Lausunnon ottaneella poliisilla oli varmasti myös rikollisten kuulustelutekniikka hallussa, sillä ovelasti johdattelevilla kysymyksillä hän selvitti etten omiani höpissyt vaan olin oikeasti nähnyt mitä tapahtui.
Olen ollut kuulustelussa. Tuli aika postissa ja odotustilaan odottamaan vuoroa, minua kuulusteli yksi naispoliisi ja miesystävä sai olla mukana mutta ei saanut ottaa kantaa kuulusteluun. Todettiin, etten ole syyllistynyt mihinkään vakavempaan, mutta sakot sain.
Olen ollut nuorena. Vastassa oli nuorehko miespoliisi, joka reteesti nosti kuraiset maiharinsa työpöydälle, nojasi tuolissaan taaksepäin ja sanoi, alahan laulaa. Samalla näpytteli laiskan oloisesti läppäriinsä sanomiseni, jonka tarkastin ja allekirjoitin. Näin ko kuulustelijasta aika kuumia unia myöhemmin :)
Oletteko tietoisia että poliisikuulustelu on käytännössä lähinnä kuulustelupöytäkirjan täyttämistä, eli ihan normi toimistotyötä? Ajatteletteko te että rikollisia jotenkin kauheasti painostetaan, korotetaan ääntä, lyödään nyrkkiä pöytään, kuten elokuvissa ja sarjoissa? ap
Olen ollut mukana mun teinitytön kahdessa videokuulustelussa
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 13:41"]
Oletteko tietoisia että poliisikuulustelu on käytännössä lähinnä kuulustelupöytäkirjan täyttämistä, eli ihan normi toimistotyötä? Ajatteletteko te että rikollisia jotenkin kauheasti painostetaan, korotetaan ääntä, lyödään nyrkkiä pöytään, kuten elokuvissa ja sarjoissa? ap
[/quote]
En.
Olen ollut nuorena. Vastassa oli nuorehko miespoliisi, joka reteesti nosti kuraiset maiharinsa työpöydälle, nojasi tuolissaan taaksepäin ja sanoi, alahan laulaa. Samalla näpytteli laiskan oloisesti läppäriinsä sanomiseni, jonka tarkastin ja allekirjoitin. Näin ko kuulustelijasta aika kuumia unia myöhemmin :)
[/quote]
Poliisit on yleensä aika huumorintajuisia ja muutenkin.. no muttä mä olenkin poliisin kanssa naimisissa.
Olen ollut. henkirikosasiassa. Rikoskomisario kyseli ja sanoi sitten että menee yks yhteen syytetyn kertomuksen kanssa. ottivat myös sormenjäljet todisteeksi jostain syystä. en siis ollut syytettynä mistään.
Olen ollut silminnäkijänä kuulusteltavana ja myöhemmin myös oikeudessa todistamassa. Kyseessä oli pahoinpitely, jotain miestä potkittiin kadulla päähän.
Oikeudenkäynti oli tosi rankka, minun ja muiden silminnäkijöiden juttuja epäiltiin puolustuksen taholta ihan toden teolla ja yritettiin saada kiinni valheista, asioiden vääristelemisestä jne. Tunsin itse olevani syyllinen, sen verran rankkoja väitteitä siellä esitettiin MINUA vastaan. En mielellläni lähde enää ikinä moiseen touhuun mukaan.
Ja syyllinen selvisi tietysti ilman tuomiota pitävien todisteiden puuttuessa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 13:44"]
[/quote]
Poliisit on yleensä aika huumorintajuisia ja muutenkin.. no muttä mä olenkin poliisin kanssa naimisissa.
[/quote]
Sellainen mmielikuva mullakin on. Ei kai niin rankkaa työtä muuten jaksaisi kuin huumorin kautta? Lisäski varmaan nuorisoa käsiteltäessä on vähän erilainen nuorille sopiva tapa kuulustella.
Olen ollut kuulusteluissa, asianomistajana, todistajana ja rikoksesta epäiltynä. Kaikkein karmein kuulustelutilaisuus oli asianomistajana.
Olen ollut poliisikuulustelussa. En kiinniotettuna, en pidätettynä enkä syytettynä mistään.
No poliisi jätti sanomisista kirjaamatta melko olennaiset poliisia kritisoivat seikat, joka vaikutti epärehelliseltä kusetukselta. Sen lisäksi ei mitenkään neuvottu valmistautumaan tuohon tilanteeseen, vaikka kansaa poliisinkin pitäisi palvella. Jos tulee kutsu sairaalaan tai on vaikka joku kelan asia hoidettavana, niin pyritään neuvomaan omista oikeuksista ja vaatimuksista. Poliisi ja ehkä oikeuslaitos muutenkin toimii jonkinlaisella harmaalla rajalla, jossa tieto pitää hankkia isoilta pojilta ja ydinsuomalainen rehellisyys ei välttämättä ole mikään hyve.
Asianomistajana ja törttöilevän teinin äitinä olen ollut. Asianomistajana ollessani oli erittäin ymmärtäväinen ja lämminhenkinen kuulustelija, törttöilevä teini taas laitettiin aika lujille, niinkuin tietysti pitikin :)
Olen ollut asianomistajana. Paikalla olivat minä ja asiallisia kyselevä poliisi. Omaisuuttani oli varastettu ja poliisi oli aikaisemmin kuulustellut varasta. Olihan se tällaisen perustunnollisen kansalaisen mielestä jännittävää, mutta ihan normaalia toimistotyötä se oli.
Asianomistajana olen ollut. Poliisin työhuoneessa, poliisi otti ylös aikalailla samat asiat, jotka olin kirjannut ylös jo rikosilmoitukseeni, kysyi muutaman tarkentavan kysymyksen ja kehotti toimittamaan tietyt dokumentit hänelle sähköpostitse.
Olen ollut kuulustelussa, mutta minua ei ole pidätetty, enkä ollut epäiltynä mistään.