¤¤¤ HELMET viikkon 50 ¤¤¤
Heippa kaikille ja aloitampas minä viikkopinon kerrankin.
On ollut niin laiska kirjoittaa että ... luen kyllä mutta jotenkin tuo jäppinen on koko ajan lahkeessa kiinni ettei mitään pysty tekemään. Nyt annoin tuohon lattialle isin kalenterin -lukekoon sitä tai paremminkin pahoinpitelee ;)
T_U vastaan sulle tähän kun en jaksa sitä pinoa etsiä -minulla on takki jonka vetoketju on teipattu ns. vedenpitävä vetoketju. Se ei ole siis mahdotonta mutta turkaisen kallista voin sanoa. Takki jonka ostin (halti) jossa siis nämä vedenpitävät ketjut maksoi melkein 500 ¿ !!!
Vyötärönauhan teippikään ei tuota ongelmia -mutta sama vastaus se on kallista kun siihen pannaan teippi !!!!! jep ei pitäisi tuotetta markkinoida vedenpitävänä jos se ei ole. Minä petyin karvaasti reiman tuotteisiin pari vuotta sitten enkä enää osta !!!
Imetyksestä ja maidosta -minä imetän edelleen jonkun 6 krt / päivä. Olen miettinyt josko sitä kohta saa ruveta antamaan edes jotain maitoa ? Kuka se nyt oli jo siirtynyt tavalliseen amitoon ???
Meidän osku syö jo kaikkea -juustoja jne. makkaraa jopa pullaa :) :)
olen antanut maistella siis kaikkea kun tuo poika on koko ajan ollut pieni joten mikä tahansa mikä' menee suusta alas annetaan. osku syö kylläkin hyvin eli monta annosta ruokaa päivässä !
Ukko narisee nukkumaan joten heippa :)
Minkki kera Oskun joka nukuu yöt :)
Kommentit (26)
mä aloin esikoiselle antamaan tavallista maitoa n.9kk:n iässä, siis pikkuhiljaa lisäsin tavallista maitoa tuttelin sekaan enemmän ja enemmän, 10kk:n vanhana juotiin jo kokonaan tavallista maitoa. Nyt en tiedä kuinka Eveliinan kanssa toimisin kun ei tuonne tissiin saa sitä tavallista maitoa tungettua =) Enkä suoraan kuitenkaan haluaisi antaa. Ehkä mä kohta taas kokeilen sitä imetyksen lopettamista kun alkaa näitä syitä olla jo aikas monta. Riippuu kuitenkin varmaan tuo maitoasiakin lapsen ja perheen " yleisestä allergisuudesta" aika paljon, meillä kun ei perheessä (***koputtaa puuta***) ole minkäänlaisia allergioita niin olen aika rohkeasti kaikkea lapsille syöttänyt. Eveliina myöskin syö mm. lauantaimakkaraa, juustoa, eilen veteli lettuja ym. ym.
Meillä yöt on mennyt parempaan suuntaan, siis pääasiassa nukuttu ja vieläpä jokainen omassa sängyssään =) Päiväunia nukutaan pääsääntoisesti yhdet 1-2h torkut, aika vähän siis. Yöunet onkin sitten vähän pidentyneet, eli monesti jopa 20.00 - 8.00.
Eveliina kävelee hienosti puita pitkin ja taaperokärryllä, ylös pitää päästä koko ajan. Ei myöskään enää juurikaan konttaa vaan kävelee kädet maassa. Aika hupaisan näköistä!
Kääk, mullakin sitten vihdoin ja viimein alkoi menkat, en muistanutkaan kuinka ikävää =( Sanoin jo miehelle että pitäisiköhän hankkiutua uudelleen raskaaksi (ei innostunut ajatuksesta) =)
Nyt syömään, palataan asiaan ja mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
Manna ja Eveliina huomenna 9kk
Ompas taas kulunut hetki kun olen viimeksi kirjoittanut. Välillä käyn lukemassa pinon, mutta nyt on siitäkin vierähtänyt hetkinen.
Meidän muutto venyi keväälle ja se harmittaa. Kävimme jo valkkaamassa mieleisen talon ja kaikki piti olla valmista. No nyt taas odotellaan muutama kuukausi :( Olemme siis joulun suomessa ja ainakin lasten isovanhemmat on tyytyväisiä.
Meille ei mitään erikoista kuulu. Reissattu on pitkin eurooppaa sekä tyttöjen kanssa, että ilman. Nyt sitten rauhotutaan loppu vuosi.
Inkeri ei edelleenkään liiku, mutta nyt ei enää paljoa puutu kun konttaa. Edelleen hän on tyytyväinen, rauhallinen ja iloinen lapsi. Sanoja tulee hurjaa vauhtia ja ymmärtää puhettakin jo todella paljon. Alina juttelee Rinkelille välillä englanniksi ja hän tuntuu muutaman sanan sitäkin kieltä ymmärtävän :)
Hampaita on vasta yksi ylhäällä. Ikenet pullottaa joka paikasta kovasti joten kaippa sieltä kohta tulee lisää.
Ensimmäinen korvatulehdus on juuri menossa :( Toivotaan ettei mitään kierrettä synny.
Meillä on jo alotettu tavallinen maito. Inkeri juo luomu maitoa. Ruoka maistuu hyvin ja syökin pääsääntöisesti ihan samaa ruokaa kuin me muutkin. Me syömme aika mausteista ruokaa ja se tuntuu maistuvan myös Rinkelille parhaiten.
Nyt neiti heräsi...
Birdy ja Rinkeli 10kk
kun siinä on maitoproteiinia, mitäs sitten jugurtissa on????? jos kerran hapanmaitotuotteita saa antaa....juustoa ei saa syöttää kun siinä on niin paljon suolaa ja rasvaa..haloo kuka kerralla syöttää kilon juustoo??? niin ja punajuurihan on kiellettyjen listalla lantun ja nauriin yms.kera.
Meille sanottiin myös et yömaito pois, unikoulu nukkumattomuuteen. Eli millon sitten tyttö juo maitoa..kuulemma voi olla kuukaudenkin ilman maitoo, kyllä se tyttö maitoo juo sitten..ihme muija meillä neuvolassa!!! Sitten kauhisteli kun ei joka aamu ja ilta syödä puuroa,vaan esim. heldelmäsoseita,hedelmää, riisimuroja mehukeitolla tai tuttelilla...vauvojen pitää syödä puuroo..just nämä on näitä suomen kriteerejä.sit mä sanoinkin et kuule mun toinen tyttö ei oo ikinä syönyt puuroo, oksensi lautaselle 6kk ikäsenä ja siihen tyssäs se homma, nyt on tytöllä pituutta 158cm joten ei pitäs olla puuron puutostila ainakaan.
Tyttö antoi ottaa hempan ihan iisisti, 106 oli, laastari pisti sitten ärsyttämään. Ai niin ja vielä antoi neuvoksi et joka aamu sitten herätään 7-8 maissa että tulee selkeä rytmi, mihin???? Sit nukkuu päikkäreitä varmaan 4 tuntia yhteensä ja taas yöunet on kadonneet....
Nyt rasvaamaan pikku kankkuja ja sitä saatanan iltapuuroo tyrkyttämään
Kuumetta
Niin meidän ihana neuvola täti neuvoi, kun kyselin joko voisi tavallista maitoa antaa. Ja että nykysuosituksien mukaan annetaan rasvatonta maitoa... Noh, meillä aiotaan myös siirtyä luomumaitoon sitten pikku hiljaa, enpäs ole huomannut onko se mitä käytämme rasvatonta vai ei=) Sillä omalla maalaisjärjellä ajattelu on parasta, vaikka sen huomasin kyllä itseltäni kadonneen, kun tuo pikku-ukkomme syntyi, 10kk ja 10pvä sitten. Apua miten aika mennyt.
Kaikkea meilläkin maistellaan, ei ihan mahdottoman suolaisia ruokia, mutta kaikki itsevalmistetut maistuu hyvin. Ja painosta ja pituudesta sen huomaakin! 11 800g ja 81cm! Erittäin pitkä jätkä! Hän venahti yhtäkkiä 6cm! En kerinnyt juurikaan 74cm vaatteita käyttämään... Onko muita pitkiä vauvoja...?
Herra Hupuli konttaa kovin ja nyt täytyy kokoajan kiivetä ylös päin. Puita pitkin kävelee,mutta onneksi ei vielä kävele ilman tukea. Tuntuu niin päättömästi menevän, että varmasti olisi huuli auki kerran jos toisenkin, jos kävelisi.
Unipussista joku kyseli... Meillä sellainen on, mutta en osaa sanoa siitä oikein mitään ihmeellistä. On ihan käytännöllinen, kun tuo Heppu niin pyörii unissaan ja ihan turha on peittoa edes laittaa, pitää lämpimänä, mutta muuten en osaa sanoa tekeekö unen " rauhallisemmaksi" , kun nukkuu hyvin 20-8 välisen ajan,oli pussissa tai ei(omistamme vain yhden ja se pesussa usein). Olen saanut sen lahjaksi(itse tehty), käsityö lehdestä(2005) otettu ohje/kaavat. Tässä meidän mallissa on flanelli vuori, että pitää lämpimänä, mutta sen tietysti voi jättää ompelematta. Ja trikoinen muuten.
Nyt tölöstä täydellisiä naisia vahtaamaan... Mukavaa joulun odotusta!
Kuumetta: meillä on se villanen unipussi josta oon täällä joskus kirjottanu, joku muukin sen sitten hankki. Meillä on toiminut hyvin, tosin pojilla on viilee huone ja Aaro nukkuu muutenki rauhallisesti ja pysyy melkeinpä yön läpi muutenki paikoillaan. Villahan kyllä hengittää niin ettei pitäs ainakaan olla hiostava. www.meandmama.fi tuolta löytyy. Nyt ei oo vähään aikaan ollu päällä kun on ollu pyykissä ja mulla aina kestää että jaksan nuita käsinpestäviä alkaa vääntämään, niin etten osaa sanoa estääkö liikkumista sängyssä. Nyt kyllä sitten kyllästyin odottamaan inspistä ja heitin sen koneeseen villaohjelmalle, ei kärsinyt, kuivaa parhaillaan.
Ruoka-asioista: Aaro syö enimmäkseen vielä niitä samettisoseita, makurepertuaaria oon yrittäny laajentaa ja sormiruokaa lisätä. Minäkin kannatan sitä maalaisjärkiperiaatetta. Oon nähny vauvoille syötettävän kermavaahtoa jne. ja Veikollekin annettiin hirmu aikasin jo vaikka mitä eikä sillä koskaan ollu mahavaivoja. Aaron kanssa on kai niin laiska ja päivät vilahtaa niin äkkiä ohi ettei ehdi miettiä että mitä sitä seuraavaksi uudistaisi. Menee vaan vanhoilla eteenpäin. Itte se on kyllä kauheen innokas maiskuttelemaan heti jos itte jotain mussutan. Tekis vissiin mieli ' oikeita ruokia' . Ja vaikka sillä on vaan ne kaks hampaannököstä niin pyörittelee kyllä paljon taitavammin ruokaa suussa kuin isoveljensä jolla tuossa iässä oli jo suu täynnä hampaita.
Minkki: Onpas mukava kuulla että Oskulla on vihdoin yöunet löytyny! Kiva kiva! :) Paljon ihania unihetkiä teille! Meillä nukuttiin koko porukka viime yönä varmaan vuoden paras yöuni, 20-08 (paitsi minä, kun kävin peittelemässä pojat neljän aikaan, kun sitä vaan aina herää vaikkei kukaan itkiskään). Tänään päivällä ei sitten päiväunia nukutukaan.
Maidosta: munki tekis mieli jo antaa tavallista maitoa Aarolle, ottaa niin päästä tuo tuttelin raahaaminen. Kysyin neuvolasta ja meiltäkin tuli ykskantaan että ei ennen 1-v synttäreitä. Oh well... katellaan...
Meilläki Aaro on koko ajan punkeemassa pystyyn, mutta on onneksi hirmu varovainen ja osaa kaatuessakin mennä selkä pyöreenä niin ettei pää kolahda. Veikko on nyt alkanu tönimään sitä entistä enemmän ja se rassaa kyllä. Aaro pääsee nyt sen pikkuautoihin käsiksi kun nousee pöytää vasten ylös ja sehän Veikkoa ottaa päästä.
Meillä meinaa lähtä katto lentoon ku on niin kova tuuli. Minä taidan nyt lähtä nukkumaan. Öitä!
Vilja
tuuli ihan tajuttomasti viime yönä ja illalla. Varmaan on talo siirtynyt jonnekkin korpeen.
Mä aloitin unikoulua viime yönä, tyttö karjui ja karjui, en antanut periksi. Oli jo sammua niin vitun mies tulee ja sanoo et laita se tyttö tonne meidän sänkyyn....sanoin ettei onnistu. Mies otti tytön sängystä ja meni meidän sänkyyn, mä sit sanoin et no minäpä nukun muualla. Siitä seurauksena ukko ja tyttö lähti olkkariin nukkumaan, mä päätin etten nouse kertaakaan yön aikana saa saakeli sitten herätä ukkokin kun ei kerran anna unikoulua pitää. No minä en herännyt, mies oli ilmeisesti yöllä antanut tuttelia kun tetra oli jääkaapissa, mikä parasta tyttö nukkui omassa sängyssä koko yön, mä vaan laitoin tutin suuhun kun kitinä alkoi. Kuudelta heräsi huutamaan, varmaan nälkää, minä työnsin puuroa naamaan ja sit vasta annoin maitopullon.Olen minä hirveä äiti!!!!
Mies nukkui sohvalla sitten, siinähän nukkui. Yöllä vielä ilkes mulle mäkättää et meidän pitäisi olla yhtä mieltä kasvatusasioista, sanoin että aivan niin.Nyt on se vaihe et Dunsku opettelee omaan sänkyyn, mut herralle ei passaa. Huusin vielä perään et näin ei opi ikinä, sinä tästä lähtien heräät en minä.
Nyt sit on vielä 5 minuuttia nukkuma-aikaa tytöllä ja kiskon ylös...meni siis puuron jälkeen vielä unille..Kyllä mä oon hirvee äiti. Mut mäkin haluan nukkua ennenku toinen kakkapylly tulee tänne huutamaan. Ja se vauva ei nuku meidän välissä yhtään yötä!!!!
Eiköhän tässä oo juttuja. Mä oon niitä unipusseja kattonut hikiseen, osais vielä päättää minkä ostais...karmii vaan se hinta..
Kuumetta
Ootko näppärä käsistäs? Osta kangasta ja ompele itte se pussi niin tulee halvaksi. Minä ehkä tekisin niin tässä vaiheessa jos meillä ei ois tuota villapussia. En ois varmaan muuten tuota villapussiakaan raaskinu hankkia, mutta saatiin sillon se lahjakortti kun oltiin siellä kuvauksissa. Ompelin Aarolle kehtoon verhot, reunapehmusteen ja lakanat ihan ' omasta päästä' , ostin 10 metriä snoopyflanellia ja päästelin vaan täysiä menemään, vaikkei ollu hajuakaan mitä pitäs tehdä. Ihan hyvät tuli. Ja minä en oo ommellu 20 vuoteen muuta ku verhoja. Nyt kudon villapussia yhden kaverin vauvalle, senkin ' omasta päästä' . Saa nähdä mitä siitä tulee :)
Pitää mennä laittaan Aaro nukkuun. Later.
Vilja
Pukelo seisoo tuolla mun selän takana pinniksessään ja känisee, en anna periksi vaan saa itse hakea unensa. Meillä siis takana rikkonainen yö, kävi klassisesti eli kun konttaaminen tuli kuvioihin niin yökitinät alkoivat. Viime yönä pukernaattori heräsi (tai ei edes kunnolla herännyt) n+1 kertaa, pari kertaa kävin paikalla ja totesin että heiluu konttausasennossa ja puoliunessa rutisee. Pistin makuulle, mutta eipä paljon auttanut. Muut kerrat kuuntelin sängyssä ja hetken möyrittyään muksu nukahti itsekseen. Hoh hoijaa, toivottavasti tämä vaihe menee nopeasti ohi...
Minkki75, onpa hienoa että Osku on oppinut nukkumaan :)!
Marcel ja Birdy, kiva kuulla teistä pitkästä aikaa! Kävitkö marcel Ideaparkissa?
(Tässä kohtaa mukelo hiljeni ja nukahti ihan itse)
Manselaiset, taitaa olla pikkujoulujen aika jo ohi, tavataanko myöhemmin jossain välissä? Vai vieläkö FannyK jaksaa meidät sinne kutsua :)?
Mulla on melkein kaikki joululahjat ostettuna. Muutama tarttee vielä hankkia, mutta aika lailla homma hanskassa. Siivous on suoritettu, lopusta huolehtivat siivoojat. Joulukakun leivon ja ajattelin tehdä pari silliruokaa ja/tai lohihyytelöä alkupaloiksi, siinä ne. Niin ja uunipaahdettuja juureksia meinaan laittaa, vaikkei niitä varmaan syö kukaan muu kuin minä ja anoppi. En oikein innostu laatikoista, miksi ne rapeat hyvät juurekset pitää keittää puuroksi?
Jep, mutta nyt äkkiä syömään ->
KL.
Kello taas vaikka kuinka paljon ja minä vaan valvon... :-/
Olen ollut taas muutamana päivänä töissä ja teimpä viikonloppuna yhden yövuoronkin ja sekös sekoitti MINUN rytmit ihan kokonaan! Valvoin silloin 21h putkeen ja seuraavana päivänä sain nukuttua vaan 4h, kun mies lähti vuorostaan töihin. Ja Onnikaan ei tietenkään silloin nukkunut kuin ihan tosi lyhyet päiväunet niin en saanut silloinkaan levättyä. Jotenkin tuo sekoitti mun pään niin että keikun suht virkeenä vielä klo 3 yöllä... Ja päivisin olen " puolikuollut" . Kai mä voin tällä menolla siirtyä tekemään pelkkää yövuoroa.
Eikö ole ihan hassua, että nuo meidän pienet vauvat opettelee jo kävelemään!?! Tosi äkkiä menee tämä aika!!! Miehen kanssa just ihmeteltiin ja ihasteltiin, että siinä se meidän pikku vauva on, kun Onnia taluttelin käsistä. :)
Minkälaiset lelut teillä muilla on nyt in?
Onni tykkää leikkiä tosi paljon pallolla. Meillä on niitä kolmea eri kokoa. Semmoinen iso rantapallo on ihana, kun sitä voi halata. Sitten yksi kangaspintainen pallo on kiva jos isi tai äiti laittaa sen pään alle niin Onni käy sen heti repimässä pois ja nauraa kauheesti! Ja pienin pallo on siitä niin ihmeellinen, että se mahtuu menemään sohvan alle ja sitä pitää sitten yrittää kurkkia ja ihmetellä, että siellä se on. :)
Ja ylpeilempäs vielä meidän poijan uusilla taidoilla ;-) eli Onni on oppinut nyt naksuttamaan kielellä kitalakea vasten ja myös maiskuttamaan niin, että se vetää posket " sisään" ja huulista tulee kummalisen näköiset ja huiskuttamaan yhdellä kädellä heihei! (nämä ei siis onneksi tapahdu yhtä aikaa kaikki...vois olla hassun näköistä! ) Ja äiti on ylpee! :D
Viljaa: minä löysin meidän kyläkaupasta Töysäläisen täysjyväkorppuja, ostin sit niitä. :) Tuntuvat vaan aika mureilta ja saa taas pelätä ettei Onni saa liian isoa palasta... Mä varmaan syötän sille niitä samettisoseita vielä kouluikäisenäkin, kun on niin hysteerikko! ;-)
Mun pitäis alkaa väkertämään työpaikkahakemusta! Siellä missä olen tehnyt sijaisuuksia vuosikausia tulee nyt paikka auki. Harvinaista täällä meidän kylällä. En vaan jaksa uskoa, että mä sitä saisin. On niin monta semmoista ketkä siellä on nyt olleet pitempään, kun mä olen ollut äitiyslomalla... Mutta pakko kai se on edes yrittää ja koitettava saada vähän asennetta siihen hakuhommaan. En oo koskaan edes hakenut mihinkään töihin virallisesti, että jos jollain on jotain vinkkiä hakemuksen tekoon niin olen kiitollinen! :)
Niin sitä muuten piti kysyä, että miten ihmeessä ne teidän lapset pysyy sen taaperokärryn kanssa pystyssä? Meillä on semmoinen ikivanha vihreä ja sitä kokeiltiin tässä taannoin mutta eihän se Onni osannut sillä kävellä. Kaatui heti selälleen ja sai sen kärryn vielä kasvoilleen. Vai eikö aika ollut vielä Onnilla kypsä? :) Tavallisten tuolien kanssa Onni kyllä kävelee mutta se kärry on niin heiveröinen... Onko ne teidän kärryt muovisia vai puisia?
Kaamee romaani tuli tästä. No lukekoon ken jaksaa ja haluaa!
Ja Onni heräs! Ei voi olla totta...
kumppari & Onni joka itkee sängyssään
Ei ole jotenkin kopeutunut kirjottelemaan ja lukeminenkin on nyt parina kolmena viime viikkona jäänyt aika vähiin va pitää nyt kunnostautua.
Meillä Aleksi on nyt 10kk ja kaksi päivää :) Kyllä tosiaan menee tuo aika niin äkkiä. Poika osaa nyt kävellä jonkin verran puita pitkin ja pysyy seisaallaankin ilman tukea hetken. Konttaamalla ja karhunkävely tyylillä kuitenkin suurimmaksi osaksi kovaa mennään.
Tänään on 10kk neuvola ja korvienjälkitarkastus samalla. Aleksi söi kolme antibioottikuuria korviin. Niiden päälle sairasti vielä kamalan flunssan ja kuumeen. Siksikin kai on nyt jäänyt tämä palstailu vähälle.Luulisin,että poika on nyt terve.
Minäkin ajattelin kysyä tänään neuvolassa siitä lehmänmaidon antamisesta. Olen näet nyt viimeinkin raskaana. Raskausviikoista ei ole ihan tarkkaa tietoa,kun menkat on ollu miten sattuu mutta jotain rv5,että ihan alussa. Sittenpähän nuo tarkemmin selviää nuo raskausviikot ultrassa.Oon kyllä kauhean onnellinen! Toivottavasti kaikki menee hyvin,niin saadaan elovauva!
Mies oli niin romanttinen,että toi ruusun,kun ilmoitin,että meille tulee toinen vauva :)
Niin ni siksi kysyn tuosta lehmänmaidon antamisesta,kun mulla kipeytyy rinnat nyt imettäessä. Varsinkin vasen.Käy välillä ihan kipeää,kun imettää. Tuo raskaus näköjään tuon aiheuttaa.Ei ennemmin oo ollu ongelmia rintojen kans.
En halua ruveta poikaa kuitenkaan vierottamaan,kun voipi nyt itekseen vierottua joka tapauksessa jos maidon maku muuttuu yms. Muutenkin pidän imetystä tuon ikäiselle vielä tärkeänä ja olen tähän asti tykännyt ihan mahdottomasti imettämisestä.
Pitää kysyä onko Th:lla tai lääkärillä mitään vinkkiä joka helpottais.Jos ei ole aion joka tapauksessa jatkaa imetystä mutta vois tuolla lehmänmaidolla vähentää vähän imetys kertoja. Poika syö vielä yölläkin,en ole vierottanut.
Aleksi on myös kaikki ruokanen.Ihan kaikkea haluaa maistaa mitä me syödään. Makkaran palat on suurta herkkua. Suklaalle pitää sanoa ihan,että nam nam :) Oon jo antanut jugurttia ja juustoa myös ja jäätelöä :) En oo nyt enää ollu hirveän tarkka noiden ruokien suhteen,kun mitään allergioita ei oo ollu.
Eilen ostin ekat joululahjat. Tänään mennään koko porukalla ostamaan lisää.
Nyt poika heräs päiväunilta. Pitää ruveta antamaan ruokaa!
-Mirjami, Aleksi 10kk ja masuasukki-
Mä kans sain ison kimpun tulipunaisia ruusuja testin jälkeen, tai niin sain Duniastakin...eipä niitä kukkia muuten sitten näykkään.eli meillä never ever again.
Siitä unipussista vielä, juu mä kyllä osaan ommella, olen joskus 16 vuotiaana valmistunut ompelijaksikin ;))) en vaan oo päivääkään tehnyt sitä työtä, ihan vaan omaksi ilokseni oon ommellut. Mutta nyt sitten en omista konetta!!!!
Kaveri just soitti ja sano et sokkarilla on joku pussukka tarjouksessa 19,90 ja pikku kengurussa alta 30, pitää ne ekana käydä kattoo ja sit alkaa tuslaamaan itte sitä pussia(jos jostain sais koneen)
Tyttö nukkui koko yön omassa sängyssä ilman maitoa, toinen yö takana.Jee!!! Ukko nukkui sohvalla, nukkukoon niin pitkään ku tykkää, ompahan mulla hulppeet tilat sängyssä yksinään. Syliin kyllä nukutin kun sai taas hysteerisen itkukohtauksen eikä meinannut saada happee..
nyt mun pitää sovittaa neuletta jonka ostin äsken..
kuumetta ja poppoo ja rv 14+2
Kumppari -meillä on kärryssä kirjoja pino jottei se kaadu. On sitten hiukan raskaampi työntääkin niin ei " lähde alta" pois. sisällä siis ajellaan. ja ulkona isot kivet kyytiin niin sillä pärjää.
Leluista -meillä leikitään tyyliin barbeilla ja muumitalolla eli kaikki tytön lelut kiinnostaa -omat on siis näköjään mälsiä. Brion junarata on ykköslelu -palikoita voi siis syödä ;)
Joululahjoista -olen jo kaikki melkein ostanut -hyvin pientä ja vaatimatonta, tosin oskulle ostettiin se fisherin potkuauto mikä lie joka maksoi 69 !!! Tytölle sitten niitä perinteisiä mitä oli listalla . Miehelle pitäs jotain keksiä vielä... ja mummille ja...
Imetyksestä vie -oltiin tänään sellaisessa vauva äiti kerhossa. No siinä sitten osku söi päiväruokansa ja rupes torkkuu ja osottelee et nyt ois tissin aika ja sanoikin " isss" niin kun rupesin syöttää -suurinosa mammoista katto ihan hitaasti !!! voi prklll et tuntu pahalle ja mitäs se kellekään kuuluu jos 10 kk poika istuu vielä päivällä tissillä -murrrr sanon mie.
Mutta nyt tulikin jo höpinöitä ja menee keittää kahveeta
Minkki ja oskuboy
Meilläkin on joululahjat hankittu. Tytöille ostettiin lahjat saksasta kun siellä kaikki ihan reippaasti halvempaa ja vähän erilaistakin. Ostina aika paljon vaatetta, mutta myös laadukkaita leluja mm. playmobil, fisher price.
Miehelle ostin neuletakin (kun on sellasta halunnut), pari kirjaa ja partakoneen.
Itse sain tietää joululahjani jo eilen kun piti päättää lähtöpäivä. Mies vie minut Tammikuussa muutaman päivän lomalle Englantiin =)
Tavallisen maidon antamisesta. Mulle neuvolassa sanottiin, että noin 10kk voi alottaa. No aloitimme hiukan aikasemmin ja ensin vähän kerrallaan. Samoihin aikoihin aloitin antamaan maustamatonta jugurttia ja sekin luomua kuten maitokin. Hyvin on mennyt.
Inkerin suurinta herkkua tällä hetkellä on piparit! Jos meinaat piparin syödä niin parasta tehdä se salaa sillä neiti nostaa metakan jollei hän saa. Muita herkkuja on omena, parsakaali, porkkana, kala ja lihapullat.
Suosikki leluja juuri nyt on kaikki isosiskon lelut, kuinkans muutenkaan. Inkeri tykkää myös kovasti musiikista ja aina kun sitä kuuluu niin hän alkaa heilumaan ja sanoo " laalaa" :) Kovasti myös taputtaa käsiään. Kerroin jossain vaiheessa meidän kahden hengen bändistä (jos joku muistaa) ja se on nyt suorittanut ensimmäisen keikkansa, esiinnyimme itsenäisyyspäivänä sukulaisille. Meille povattiin hurjaa menestystä! Levytämme ensi vuoden puolella.
juuh, mutta nyt päivätorkuille...
Birdy
Onnittelut Mirjamille plussasta. Aika moni täällä on jo plussan saanut ja minäkin kuumeilen. Tosin mies ei ole vielä hankkeessa mukana.
Minäkin pinoudun taas. Lukemassa olen käynyt päivittäin mutta kun muka on kiirettä.
Meillä Aino lähti yhtäkkiä konttaamaan noin kolme viikkoa sitten ja samaan aikaan noustiin pystyyn. Seisomista harjoitellaan onneksi aika harvoin. Nyt uutena hittinä vetää kaikkia meluavia(mm.pottaa lelukoppaa) pitkin lattiaa ja saada näin kova melu aikaiseksi. Hampaita on kahdeksan mutta siitä huolimatta soseutan ruoan melko hienoksi vielä alkaa yökkimään jos sose paksumpaa ei niinkään kokkareita. Taputtaa meillä ollaan osattu jo jonkin aikaa ja vilkutetankin kun sille päälle satutaan.
Reima-Tecin haalareista täällä on ollut kova keskustelu, mutta onko kenelläkään kokemusta talvihanskoista? Meillä olisi puoleen hintaan lastentarviekliikkeessä myynnissä ja ajattelin ensi talveksi, mutta onko hintansa väärti? Entä koko ensi talvena? Te joilla isompia mikä olisi oikea koko ensi talveksi, jos jollain on kokemusta.
Minkki: älä välitä muiden äitien katseista vaan ylpeänä imetä 10kk:n ikäsitä poikaasi. Niin minäkin teen. Meillä on äiti-lapsikerhossa yksi 3v joka käy leikin lomassa tissillä eikä kukaan katso sitä kieroon.
Maidosta: meillä aloitettiin tällä viikolla luonnonjogurtti ja muutenkin meinaan hapanmaitotuotteita lisätä pikkuhiljaa. Ajattelin että uskaltaako jouluna antaa riisipuuroa maitoon tehnynä? Ja mikä maito olisi parasta?
Hyvää joulunodotusta kaikille tasapuolisesti. On muuten kiva keksintö tämä jouluradio.fi saan kuunnella joulumusiikkia samalla kun koneella istun.
Midzi ja Aino 10kk 4pv
Mä alan olen ihan paniikissa, että tulee musta joulu. Tahtoo lunta, paljon lunta ja vielä enemmän lunta. No varmaan se lumi tulee joskus huhtikuussa ja lähtee sitten heinäkuussa jos sittenkään. On niin pirskatin vaikea keksiä mitä isomman kanssa ulkona tekisi. Ja Jultsuakin voisi jo vetää pulkassa ja laitaa maahan ihmettelemään. Tuonne kuravelliin kun en vauvaa (taino iso neitihän se jo on) viitsi laittaa.
Mitähän kaikkea mun piti kirjoittaa. Onnea plussanneelle, lyhyt muisti kun on niin en enää muista nimeä. Tuosta maidosta mä muistelin kanssa, että olisi ollut 10kk kun maidon sai aloittaa mutta oiskohan ollut sitten vanha suositus. No joka tapauksessa mä hörpytän lasista tavallista maitoa, vaikka tissi meillä edelleen on bestis. Mitä imetykseen tulee niin mun puolesta tän ikäisille vielä ihan ok vaikka itse haluaisinkin jo lopetella (on vain toisaalta niin helppoa). Kieroon alan katsomaan vasta kun lapsi itse kävelee ja kaivelee tissiä esiin.
Reimatec:stä on ollut paljon puhetta. Mulla ei ole mitään negatiivista ao tuotteista itse asiassa mä vannon niiden nimeen. Meillä on käytössä todettu parhaiksi ja mitään muuta merkkiä en enää suostuisi ostamaan. Kokemus perustuu lähinnä esikoisen käyttöön. Noista hanskoista joku kyseli niin meillä aikoinaan testattiin yhden talven aikana kuudet eri kintaat, Rasavilliä, jotain thermo juttuja, irrotettavia vuoria jne mutta kaikissa muissa piti olla toiset hanskat sisällä ja kädet silti kylmät. Reimatec:ssä ei tarvinnut edes lapasia/hanskoja ja silti lämpimät kädet. Mut nää on nyt tietty niitä mielipide juttuja.
Joululahjat suurimmaksi osaksi ostettu..tai no tunnustetaan suoraan anoppi on vielä jäljellä. Päätin tänään, että miksi hitossa mä stressaisin sen lahjasta kun on läheisempikin miettimään tuota asiaa. Yritimme ehdottaa jokin aika sitten, että maksaisimme hänelle vuodeksi Glorian antiikin. Kun hän kerta sitä tilaa. No sehän ei tietty käynyt vaan jotain muuta pitää keksiä. (toinen tunnustus, tuon lehden olisimme saaneet ilmaiseksi luottokorteilla saaduilla pisteillä, hyi minua)
KL juu kävin Ideaparkissa tai itse asiassa kahdestikin. Mies yritti lepytellä mua sunnuntaina viemällä mut sinne, oltiin näet loppuviikosta sotajalalla. Tytsyt oli mukana enkä voinut ostaa mitään, joten otin sitten vahingon eilen takaisin. Oli uskomaton mäihä just ne jutut mitä olin katellu olikin sillä aikaa tullut ToysRus:ssa puoleen hintaan. Sellainen vauvan hoitopöytä tsydeemi, oikea hinta yli 50 eur maksoikin vain 24 egee. Samoin sellainen meikkisalkku jossa valot ja muita juttuja ovh 37 oli nyt vain 18 egee eli Fanny laitahan Kerttua tulemaan tännepäin. Manikyyrin lisäksi kohtapuolin tarjolla myös juhlameikki. Jultsulle ostin sellaisen ison prinsessa potkuauton. Ajattelin vielä ensi viikolla mennä uudestaan shoppaileen : ) Noista leluista meillä suurin hitti on myös pallot ja kaikki mistä lähtee kova ääni.
Ai niin siitä manse meetingistä, meillä ainakin ensi viikolla olisi vielä " hyvin aikaa" treffata : ) Jos vain paikka löytyy ja tietty meillekin voi tulla uudestaan. Huomenna ollaan lähdössä mummulaan. Äitini tulee aamujunalla tänne ja iltapäivällä sitten lähdetään takaisin mummun ja tytsyjen kanssa. Mies sitten tulee hakemaan meidät viikonloppuna pois. Eli mä kehittelen kaikennäkösitä välttääkseni joulusiivouksen : )
Nyt täytynee lähetä nukkumaan : ) Hyvää viikonloppua kaikille!
Marcel
Olin iltavuorossa.
Joo ei tarvii kenenkään laittaakaan mulle mitään työnhakuvinkkejä. Aikovat kuulema vakinaistaa jonkun oppisopimuslaisen. :-/ No täytyy nyt nauttia tästä kotona olosta (ja niistä vähistä rahoista) täysin siemauksin. Ilmeisesti näin on tarkoitettu, että minä olen vielä kotona. En mä olis kyllä halunnut mennäkään vielä " oikeesti" töihin mutta jos sen vakipaikan olis saanut niin se olis ollut huippuhyvä juttu! Mutta ehkä ensi kerralla... :-/
Me ei olla ostettu vielä mitään joululahjoja. Eikä ole hajuakaan mitä kenellekin ostetaan. Lapsille nyt keksii jotain mutta anoppi&appi on hankalia. Ja mun vanhemmat. Ja parille ystävättärelleni pitää myös jotain keksiä. On niiin hankalaa, kun eihän täältä korvesta mitään saa niin pitäis sit päästä lähtemään johonkin kauemmas ostoksille.
Minä saan mieheltä sukset. :) Satais vaan tosiaan sitä lunta!
Joulusiivousta sitä pitäis tosiaan alkaa suunnittelemaan. Mä odotan inspiraatiota siihen hommaan. Leipomuksia en kovinkaan ihmeellisiä varmaan tee. Mun isä oli leiponut meille n. 50 kpl joulutorttuja ja anoppi jonkun kuivakakun. Löysin kyllä netistä yhden " hyydytetyn glögijuustokakun" ohjeen joten ehkä sitä kokeilen.
Jaahas Onni taas ähisee siihen malliin, että kohta herää...
Niin ja ONNEA PLUSSANNEILLE!!! =)
kumppari
Ennen kirjoittelin melkein joka päivä, mutta nyt en ole enää kunnolla ehtinyt koneelle edes lukemaan pinoja. Tai monesti on mennyt niin, että illalla joskus klo 23-24 on ekan kerran sellainen pieni tauko, jolloin ehdin syödä iltapalaa ja samalla surffailla netissä. Melkein joka päivä on ollut jotain menoa (lasten joulujuhlia & pikkujouluja) ja kotona on ollut kamalasti kaikkea jouluhommaa.
Me tehtiin kerhotädeille ja vauvakahvilan vetäjille esikoisen kanssa joululahjat ja niiden tekemiseen meni pari iltaa. Nyt sitten ollaan väännetty lähisukulaisille (= lasten isovanhemmat, isoisovanhemmat, tädit, setä ja kummit) lapsista sellaista videota tai siitä tulee kyllä osille DVD. Ollaan siis molempia lapsia kuvattu videolle pitkin heidän elämää ja tehdään siitä nyt kooste. Tänään pitäis saada se valmiiksi, kun mun isä tulee sen hakemaan ja kopio sitten siitä ne DVD:t. Tänään illalla pitäis sitten liimata joulukorttipohjiin (jotka on onneksi valmiit, ennen olen aina leikellyt ne 30 korttia kartongeista) lapsista otettu joulukorttikuva ja kirjoittaa tekstit ja kuoriin niemt + osoitteet. Haluan ne huomenna postiin sillä halvalla hinnalla.
Helmi heräsi (kesken unien). Täytyy mennä...
T:Fassiloora ja Helmi (kohta 10 kk)
Eli ehtiihän sitä jonain vuonna näin mattimyöhänenkin. Nyt saa sitten tulla lunta ja pakkasta. Jotenkin syksyllä en vaan saanut aikaseksi.
Tamperelaisten tapaamisesta olisin kanssa kiinnostunut ja Marcel muista meitä sillä ihanalla kinkkusinihomejuustopiirakka-ohjeella.
Hei te jotka mietitte, että ette uskalla antaa maitoa, kun neuvolassa sanottiin, että vasta vuoden iässä. Ootteko tulleet ikinä ajatelleeksi ettei sinne neuvolaan ole pakko kaikkea kertoa. Enkä tällä usuta ketään antamaan maitoa lapsilleen, mutta harkintakykyä pitää olla vanhemmillakin suuntaan jos toiseen. Eli jos on allergiataipumusta turha kiirehtiä, muuten ei mitään väliä.
Taaperokärrystä: Meillä kärry kyllä pysyy ihan hyvin pystyssä ja on plaston muovinen. Olisin kyllä ostanut puisen, mutta briolla oli jotain toimitusvaikeuksia, eikä mistään löytynyt ja plaston muovisetkin oli kiven alla. Tossa on ainakin ihan hyvä jarru, joka hidastaa vauhdin, ettei heti mene nurin, kuljen kyllä itse mukana yleensä, kun meillä on kynnykset joka huoneen välissä, eikä Miro niistä pääse itse yli vaan juuri niissä voi vaikka mennäkin nurin. Oothan sä kasannut sen oikein eli se työntöaisa silleen " nurinpäin" siis ei niin kuin vaunuissa eli siis loppuu kärryjen sisäpuolelle, silloin lapsen painon pitäisi pitää ne pystyssä.
Leluista meillä on ehkä tämän hetken suosikki pinottava kuppisarja, josta saa myös tornin. Äiti rakentaa, poika hajottaa, ja nykyisin Miro laittelee niitä kuppeja pitkiäkin aikoja sisäkkäin ja tunkee niihin muutakin mahtuvaa. Ja tietenkin kissankuppien järjestely on in, niitä on kiva laitella sisäkkäin ja päällekkäin, heh.
Pallotkin on kyllä kivoja ja FP:n akvaario, josta tulee musiikkia, ja kaikki muut joista tulee musiikkia, jonka tahdissa voi hytkyä, sillä sitäkin meillä on jonkun aikaa tehty. Autot on myös in, niitä vedellään edestakaisin ja päristellään. Viimepäivinä Miro on myös kiinnostunut kirjoista enemmän, nyt voi selata niitäkin itsekseen välillä. Ja sisäkeinu katossa on tosi kiva.
Mirjamille myös onnea, meillä mennään ihan samoilla viikoilla, jospa siitä jo uskaltais mainita.
Meillä kuten Kumpparillakin, ei täältä susirajan takaa löydy mitään lahjoja, vaan joutuu lähtemään kauemmaksi, joten kaikki on vielä ostamatta, mutta viikonloppuna olis tarkoitus lähteä shoppailemaan.
-niisku ja miro tasan 10 kk
On nyt herännyt jo 3 kertaa kesken päiväunien, joille nukahti vajaa 1,5 h sitten.
(naapuri kävi tässä välissä lainaamassa kännykkää, kun omansa oli hajonnut...)
Niin, noista päiväunista. Mä en tajua, miksei meidän lapset osaa nukkua niitä heräämättä aina kesken unien! Esikoinen oli aikoinaan ihan samanlainen. Silloin " unikoulutin" poikaa niin, että nukkui eteisessä rattaissa päiväunet ja jos heräsi ennen aikojaan, niin vatkasin rattaita vaikka tunnin, että nukahti uudestaan. Esikoisen kanssa homma alkoi sitten toimia aika pian ja sen jälkeen nukkui pitkän aikaa päiväunia putkeen jotain 2 h. Myöhemmin alkoi kyllä sitten taas heräillä kesken kaiken. Helmille kokeilin syksyllä samaa, kun nukkui parvekkeella ja heräsi jo 30 min unien jälkeen, mutta tyttö nukahti vissiin kerran uudestaan ja muina päivinä ei sitten millään. Nyt mietin, jos otettais matkarattaat kellarista eteiseen ja alettais nukuttaa Helmiä päiväunilla niissä samalla periaatteella kuin esikoisen kanssa silloin. Ja tohon vielä kaupan päälle se, että hissiremontti jatkuu ja aina välillä rapussa tai hissikuilussa porataan niin vimmatusti, että silloin ei olekaan ihme, että Helmi herää.
Yöunille nukahtaminen on edelleen tosi hankalaa. Jos minä tai mies on siinä sängyn vieressä, Helmi vaan vaeltaa pitkin sänkyä ja nauraa. Heti kun häivytään sängyn vierestä, alkaa huuto, joka ei lopu. Välillä kokeillaan sitä, että käydään jonkun 5 min välein laskemassa Helmi alas, josta nousee heti ylös ja huutaa taas, mutta tossa menee sitten tunninkin verran, mikä on tosi rasittavaa. Melkein sama aika menee, jos istuu/makaa Helmin sängyn vieressä katsomassa sitä " leikkimistä" . Ja sitten kun Helmi vihdoin nukahtaa, on viime aikoina herännyt tunnin-parin päästä huutamaan ja sama on toistunut monta kertaa illassa. Käytettiin Helmiä lääkärissäkin, kun nuha oli jatkunut niin kauan, mutta mitään vikaa ei löytynyt. 4. ja 5. hammas kyllä puhkesi, joten ehkä ne alkuyön (n. klo 23-24) huudot johtui niistä. Esikoinen harrasti samaa varmaan ekat 1,5 vuotta, joten siinä mielessä on tuttua, mutta sen takia myös erityisen ärsyttävää!
Mitäköhän muuta meille kuuluu. Hmm... Helmi nukkuu välillä yhdet päiväunet, jolloin on aamupäivällä puistossa hereillä ja maassa möyrimässä. Ei kyllä kamalasti viihdy siellä, mikä johtuu suurimmaksi osaksi varmaan vaatteista, kun niillä on aika vaikea liikkua. Tänään olin tosi fiksu, kun en jaksanut laittaa Helmille kurahousuja ja niinpä Helmin ihana vaaleanpunainen Reimatec oli aika ruskea. Huuhtelin sen ja hankasin vähän sappisaippualla ja toivon, että on kuivuttuaan suht puhdas. En viitsi tota talvihaalaria kovin usein pestä, ettei mene ihan littanaksi.
Helmi ei ole oppinut mitään uusia taitoja pitkiin aikoihin. Ai niin, taputtaa on nyt oppinut, mutta aika harvoin sitä tekee, eikä koskaan pyydettäessä. Pikku hiljaa Helmi on alkanut osoitella esim. lamppua, mutta ei yleensä edes katso lamppuun, isiin tms. päinkään, kun kysyy, missä ne on. Mies on sitä mieltä, että Helmi ois muutaman kerran sanonut noissa lamppu-keskusteluissa " pu" eli ois tarkoittanut lamppua, mutta mä en ole sellaista vielä ollut todistamassa. Esikoinen osasi sanoa tässä iässä " äiti" , " anna" , " ei" , " kakka" ja " paippa" = vaippa, mutta oli tosiaan kontannut vasta kuukauden (vrt. Helmi on kontannut 3,5 kk).
Helmihän ei ole enää viikkoihin suostunut istumaan potalla, mutta koska tekee yleensä yövaipan poiston ja aamupesun jälkeen pissan (yleensä lattialle, joskus matolle tai meidän sängylle...), olen nyt taas koettanut houkutella Helmiä silloin potalle ja kahtena aamuna peräkkäin tekikin sinne sitten pissat. Esikoinen taas oli tässä vaiheessa jo parin kuukauden ajan tehnyt melkein kaikki kakat pottaan... Helmistä mä en edes tiedä, koska kakkaa (enkä myöskään haista). Niin vain ovat erilaisia nämä lapset!
Taidanpa laittaa uuteen viestiin kootut kommentit, koska muuten tästä tulee aivan liian pitkä viesti.
T:Fassiloora ja Helmi (kohta 10 kk)
kun ei näytä kenelläkään sitä olevan;))) tossa ihan omana kyssärinä laitoin...
eli mulla meni käämit nukkumisen kanssa, auttaako se unipussi levotonta nukkujaa?? mikä niistä on hyvä, mä olen ihan uuno siellä pussiviidakossa, suositelkaa nyt jotain. Dunsku on kuuma kalle, ettei mitään kovin paksua.KIITOS.
Meillä on kohta neuvola ja aion kysyä et millon saa antaa oikeeta maitoo, Dunsku syö juustoa,vähän jugurttia ja lauantaina sai lohdutukseksi jäätelön hetkeksi aikaa. Lähti taas lennokkaasti kävelemään koiran perään ja tuoli tuli eteen, ylähuuli aukesi ja veret lensi kaaressa. En saanut muuten mitään kylmää siihen painettua niin annoin hetkeksi jäätelön imettäväksi, ei turvonnut ihan mahdottoman suureksi. Nyt siinä näkyy enää pieni viilto. Mut eipä kyllä saa jäätelöä enää.
Meillä kans syödään oikeeta ruokaa, ei kyllä makkaroita mut lihaa ja kalaa, kanaa,punajuuria!!!(enkä tiedä saako niitä antaa) Jos ollaan jossain menossa tai on karmee nälkä niin sit saa hätävarapurkkiruokaa. Mut kohtapa tiedän tosta maitohommelista.
Nyt laskuja maksamaan ettei vaan jää yhtään rahaa tilille.
Kuumetta ja poppoo ja rv 14