Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsemme ei taida olla ihan normaali :(

Vierailija
09.12.2007 |

Kyseessä on tyttölapsi, ikää pian 5 v. Ollut ikänsä kotihoidossa joten vieraiden hoitajien mielipidettä tytön " normaaliudesta" ei ole. Tyttö on ollut n. 3-vuotiaaksi asti arka, saanut hysteerisiä huutokohtauksia milloin mistäkin, myös öisin. Pukeminen ollut aina hirveää huutoa ja taistelua, jouduttu väkisin kiskomaan vaatteet päälle. Mitään omaa halua pukemiseen ei ollut vasta kuin noin kolmevuotiaasta eteenpäin. On valittanut vaatteistaan niin kauan kuin on osannut puhua, ehkä jonkinlainen aistiyliherkkyys kyseessä kun joka vaate on tiukka/löysä/kiristää/puristaa jne. Ei ole koskaan osannut leikkiä itsekseen eikä ole ollut oikein mistään leluista kiinnostunut. Pienenä olisi halunnut koko ajan vain olla sylissä. Sai pikkusisaren vajaa 3-vuotiaana mutta on ollut erittäin mustasukkainen ja ilkeä sisarelleen. On pahoinpidellyt sisartaan aina, lisäksi haukkuu tyhmäksi, lällättää, tönii, läpsii, kuristaa ym. Myös muita kavereitaan on töninyt pahasti, tuo vaihe on onneksi mennyt nyt jo ohi. Pahin " ongelma" tällä hetkellä on tytön jatkuva ylikierroksilla olo. Ei jaksa keskittyä mihinkään/aloittaa monta puuhaa jotka kaikki jäävät kesken. Olen yrittänyt rauhoittaa joka päivä lepohetken jolloin luen kirjaa hänelle, mutta hän ei yleensä pysty keskittymään siihenkään. Heiluttaa jatkuvasti jalkaansa, käsiään tms, ei pysy siis hetkeäkään paikallaan. Ei kuuntele mitä hänelle luetaan vaan saattaa kesken lukemisen alkaa höpöttämään jotain omia juttujaan (jotka eivät siis mitenkään liity kirjaan). On koko ajan lähdössä muuta touhuamaan. Tykkää hyppimisestä ja jaksaisi loputtomiin esim. hyppiä sohvalta lattialle. On kauhea " hökelö" , puhuu koko ajan kovalla todella äänellä ja toisten päälle. Sisartaan määräilee ja hyyssää/ärsyttää jatkuvasti. On kamalan negatiivinen joka suhteessa, kaikesta valittaa, mikään ei ole hyvin. Lähtemiset ovat vaikeita, vaatteiden pukemiseen menee KAUAN. Vaikka ulkovaatteet olisi valmiiksi levitetty lattialle, hänellä saattaa mennä esim. villasukkien pukemiseen 10 min. Lähtee kesken pukemisen vaikka piirtämään tai jotain muuta yhtä älytöntä. Jonkun pitää vieressä sanoa vaate kerrallaan, mitä päälle pitää laittaa. Nyt 5-vuotiaana on ensimmäistä kertaa saanut vauvanukelle puettua vaatteet päälle, sitä ennen ei ollenkaan. On joissain asioissa valtavan kömpelö, esim. omien kenkien riisumisessa ei hoksaa käyttää molempia käsiään touhuun. Saattaa kiskoa saapasta jalastaan yhdellä kädellä ja huutaa ja kiukutella vaikka haalarin renksu on vielä kengän alla. Myös nukkejen riisumisessa/pukemisessa käsien yhteistyö tökkii. Ei tykkää hälyisistä paikoista. On valtavan väsynyt jatkuvasti, lyhyen matkan käveleminenkin saa aikaan hirveän ruikutuksen kun " väääääsyttääää" . Valittaa väsymystä ainakin 20 kertaa päivässä. Matkii toisia lapsia niin että nämä hermostuvat eikä edes itse ymmärrä tekevänsä hölmösti. Monet lapset ovat suuttuneet tytöllemme kun tämä saattaa seurata kaveria kuin varjo ja tehdä perässä kaikki mitä toinenkin tekee ja sanoa samat asiat mitä toinen. Tyttöä kiinnostaa kovasti piirtely ja sitä hän tekisikin jatkuvasti ja on siinä taitava. Tyttö käy kerhossa pari kertaa viikossa, sieltä ei ole tullut mitään erikoista palautetta. Mutta hänen käytöksensä onkin kotona ihan eri luokkaa kuin muualla. Tässäpä tärkeimmät jutut mitä tuli mieleeni. Mikä ihme tyttöämme oikein vaivaa vai voiko tämä olla ihan normaalia? Voimat alkavat välillä olla lopussa tämän tapauksen kanssa. Otan mielelläni kommentteja vastaan!

Äityli

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin lukenut vaan kävi raskaaksi..

Vierailija
2/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että normaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös oma poikani vaikuttaisi adhd:lta.

Äityli, siihen on ooneksi lääkkeet joita voi alkaa syömään kouluun mennessä.

Vierailija
4/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullostaa siltä, että tytölläsi on keskittymishäiriö, käytöshäiriö ja ongelmia motoriikassa.

Pyydä neuvolasta lähete tutkimuksiin. Ainakin viimeistään esikoulussa tyttäresi käytökseen puututaan.

Vierailija
5/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se väsymyshän tässä adhd:ssa on kaikkein vittumaisinta, joten ei ihme että valittaa. Terve ihminen ei sitä tajua kuinka uupuneeksi yhtäkkiä itsensä tuntee, sillä ei ole ns. normaalit aivot tai siis välittäjäaineet ei toimi kunnolla. Oman väsymykseni on saanut metyylifenidaattilääkitys kuriin.

Vierailija
6/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallista vauhdikkaampi pakkaus. Mutta ota toki asiaksi esim. neuvolassa. 5-vuotisneuvola on aika tarkka syyni, joko on käynyt siinä? Oma erityislapseni jäi " kiinni" juuri 5-vuotisneuvolassa. Onneksi sitten saatiin apua ja nykyään pärjää jo ihan hyvin normaalilla luokalla :) Mutta jos asia yhtään mietityttää niin älä vatvo asiaa yksinäsi vaan pyydä apua!

Vierailija
7/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriöön viittaisi tuo käsien yhteispelin puute. Googlaa vaikka nämä:

- autismikirjo

- ADHD

- hahmotushäiriö

- sensorisen integraation häiriö

Kuulosti tyttö monelta osin meidän juur 4 täyttäneeltä esikoiseltamme, jolla varmaan on joku noista yllämainituista ellei useampi.

Vierailija
8/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kasvatusasiat mietityttää, tämä ei välttämättä ole paras paikka kysyä. Yhtä asiallista neuvoa kohtaan tulee viisi v--tuilua ja kuusi provokaatiota. Itse ongelmaasi minulla ei ole oikein ideaa. Paitsi että mistä se väsymys voisi tulla? Mä ainakin olen kärttyinen jos olen väsynyt.

Vierailija
9/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaatko sanoa mistä/millaisista tilanteista tuo väsymys johtuu? Minusta tuntuu että tyttö väsyy liiallisista virikkeistä.

Äityli

Vierailija
10/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vitonen, mutta addi kuitenkin. MInulla väsymys on aina läsnä, mutta mitä enemmän on joutunut skarppaamaan (uusia tilanteita, paljon ärsykkeitä, paljon mietittävää), sitä väsyneempi on. Kun kävin koulussa, yo:ssa ja töissä, jouduin ottamaan 1-2 torkut päivällä, tai paremminkin nukahdin väkisin ainakin hetkeksi klo 12 ja klo 17 (oli se sitten luennolla, bussissa kotimatkalla, lounastauolla tms.). Kun jäin kotiin lapsen kanssa, helpotti hetkeksi, sillä skarpatessa aina helpottaa, mutta siitä maksaa myöhemmin: univaje oli valtaisa! Nykyään olen lääkityksellä, Dexedrine rulettaa.

Vierailija
11/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on myös hyvin aggressiivinen ja impulsiivinen. Jotain poikkeavaa hänen käytöksessään ihan oikeasti on, sillä toinen mummo (joka on ollut päiväkodeissa työssä) ei muista koskaan nähneensä näin ylivilkasta tapausta :(

Äityli

Vierailija
12/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikesta. Liikunta, koulu, yleisillä paikoilal käyminen. me vain " väsähdämme" eikä se ole laiskuutta. Myös ruokavalioon kiinnittäisin huomiota, moni adhd on saanu apua mm. kalaölyvalmisteista ja sokerin välttämisestä. Joskin moni adhd on todella addiktoitunut sokeriin juuri sen hetkellisen piristysvaikutuksen takia.

Vierailija
13/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellasi kaikki adhd piirteet. adhd kuuluu paljon myös aisti ja tunneongelmia.

heille tärkein kuntoutusmuoto on päiväkoti. rutiinit tasottaa lasta ja pitää monet piirteet poissa. mieluiten pienryhmä.

vaatteet järjestykseen, siisti huone, ei paljoa ärsykkeitä, yksi käsky kerralla. palkitsemiset, seuraavan päiväjärjestyksen kertaaminen edellisisenä päivänä.

etsi tietoa netistä tarkkaavaisuuden ylläpito.

adhd lapset puhuvat paljon ja kovalla äänellä. meijän pojalla tarkkaavaisuushäiriö epäily ja poika puhuu kailottaen. eivät voi mitään sille.

lapsi on päiväkodissa ja olen huomannut, että rutiinit pitää lapsen tasaisena.

muista että näiden lasten on vaikea olla isossa ryhmässä. he tarvitsevat pienryhmän.

Vierailija
14/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on pakko sanoa sinulle tämä: älä jätä asiaa tälleen vaan yritä saada lapselle apua ja diagnoosi, AJOISSA. Minä olen saanut sen vasta aikuisiällä, jonka vuoksi kouluni ovat menneet päin helvettiä, olen ollut narkomaani ja alkoholisti. Olen yrittänyt lääkitä itseäni (amfetaminiinilla, jota käytetään adhd:n hoidossa) ja tuntenut epätoivoa, kun en " kuulu" tähän yhteiskuntaan koska en pärjää siellä. Aikaisen diagnoosin ja lääkehoidon varhaisempi aloitus olisi pelastanut minutkin useilta kolhuilta ja karikoilta.

Nyt olen pärjään paremmin, olen päihteetön ja perheellinen jne. kun lääkitys on kunnossa.

Pelkkiä piruja en halua seinille maalata, sillä ADHD:ni kääntöpuolena on luovuus, joka on mahdollistanut esim. ammattini kirjailijana.

Vierailija
15/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen elämä helpottuu huomattavasti kun saa lääkityksen.. koulussakin jaksaa sitten keskittyä

Vierailija
16/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös sitä mieltä, että jatkotutkimukset neuropsykiatrisella puolella ovat aiheelliset.

adhd lapset tulevat kärsimään psykiatrisista oireista, jos heitä ei hoideta tai kuntouteta ajoissa.

tyttösi käytökseen pystytään vaikuttamaan paljonkin.

adhd lapsen pitäisi antaa pitää sellaisia vaatteita mitkä tuntuvat hyvältä. vaatteet ei saa olla kireitä.

adhd on ylivilkkautta, tarkkaamattomuutta ja impulssiivisuutta.

netistä löytyy myös adhd lapsen vuorovaikutus ohjeet.

Vierailija
17/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asperger jumii yhteen asiaan, saa siitä pakkomielteen: omituisia kiinnostuksen kohteita, pikkuvanha, jopa robottimainen puhetapa, ilmeettömät kasvot...

seläv adhd:han tuo on

Vierailija
18/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulkevat vähän käsikädessä. monella adhd lapsella voi olla asperger tai piirteitä siitä.

Vierailija
19/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme oikeastaan huomanneet tytön epänormaaliuden vasta nyt kun olemme saaneet seurata/hoitaa " normaalia" pikkusisarusta. Voi miten helpolta lapselta hän on tuntunutkaan. Olemme olleet ihmeissämme miten esikoinen on vienyt kaikki voimamme, huomiomme, hermomme... Esikoisella on pian 5-vuotisneuvola mutta epäilenpä että hän suoriutuu siitä mahtavasti eikä mitään epäilyjä epänormaaliudesta herää :(

Äityli

Vierailija
20/23 |
09.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyseessä on tyttölapsi, ikää pian 5 v. Ollut ikänsä kotihoidossa joten vieraiden hoitajien mielipidettä tytön " normaaliudesta" ei ole.

Tyttö on ollut n. 3-vuotiaaksi asti arka, saanut hysteerisiä huutokohtauksia milloin mistäkin, myös öisin. Pukeminen ollut aina hirveää huutoa ja taistelua, jouduttu väkisin kiskomaan vaatteet päälle. Mitään omaa halua pukemiseen ei ollut vasta kuin noin kolmevuotiaasta eteenpäin. On valittanut vaatteistaan niin kauan kuin on osannut puhua, ehkä jonkinlainen aistiyliherkkyys kyseessä kun joka vaate on tiukka/löysä/kiristää/puristaa jne.

Ei ole koskaan osannut leikkiä itsekseen eikä ole ollut oikein mistään leluista kiinnostunut. Pienenä olisi halunnut koko ajan vain olla sylissä.

Sai pikkusisaren vajaa 3-vuotiaana mutta on ollut erittäin mustasukkainen ja ilkeä sisarelleen. On pahoinpidellyt sisartaan aina, lisäksi haukkuu tyhmäksi, lällättää, tönii, läpsii, kuristaa ym. Myös muita kavereitaan on töninyt pahasti, tuo vaihe on onneksi mennyt nyt jo ohi.

Pahin " ongelma" tällä hetkellä on tytön jatkuva ylikierroksilla olo. Ei jaksa keskittyä mihinkään/aloittaa monta puuhaa jotka kaikki jäävät kesken. Olen yrittänyt rauhoittaa joka päivä lepohetken jolloin luen kirjaa hänelle, mutta hän ei yleensä pysty keskittymään siihenkään. Heiluttaa jatkuvasti jalkaansa, käsiään tms, ei pysy siis hetkeäkään paikallaan. Ei kuuntele mitä hänelle luetaan vaan saattaa kesken lukemisen alkaa höpöttämään jotain omia juttujaan (jotka eivät siis mitenkään liity kirjaan). On koko ajan lähdössä muuta touhuamaan.

Tykkää hyppimisestä ja jaksaisi loputtomiin esim. hyppiä sohvalta lattialle. On kauhea " hökelö" , puhuu koko ajan kovalla todella äänellä ja toisten päälle. Sisartaan määräilee ja hyyssää/ärsyttää jatkuvasti.

On kamalan negatiivinen joka suhteessa, kaikesta valittaa, mikään ei ole hyvin. Lähtemiset ovat vaikeita, vaatteiden pukemiseen menee KAUAN. Vaikka ulkovaatteet olisi valmiiksi levitetty lattialle, hänellä saattaa mennä esim. villasukkien pukemiseen 10 min. Lähtee kesken pukemisen vaikka piirtämään tai jotain muuta yhtä älytöntä. Jonkun pitää vieressä sanoa vaate kerrallaan, mitä päälle pitää laittaa. Nyt 5-vuotiaana on ensimmäistä kertaa saanut vauvanukelle puettua vaatteet päälle, sitä ennen ei ollenkaan.

On joissain asioissa valtavan kömpelö, esim. omien kenkien riisumisessa ei hoksaa käyttää molempia käsiään touhuun. Saattaa kiskoa saapasta jalastaan yhdellä kädellä ja huutaa ja kiukutella vaikka haalarin renksu on vielä kengän alla. Myös nukkejen riisumisessa/pukemisessa käsien yhteistyö tökkii.

Ei tykkää hälyisistä paikoista. On valtavan väsynyt jatkuvasti, lyhyen matkan käveleminenkin saa aikaan hirveän ruikutuksen kun " väääääsyttääää" . Valittaa väsymystä ainakin 20 kertaa päivässä. Matkii toisia lapsia niin että nämä hermostuvat eikä edes itse ymmärrä tekevänsä hölmösti. Monet lapset ovat suuttuneet tytöllemme kun tämä saattaa seurata kaveria kuin varjo ja tehdä perässä kaikki mitä toinenkin tekee ja sanoa samat asiat mitä toinen.

Tyttöä kiinnostaa kovasti piirtely ja sitä hän tekisikin jatkuvasti ja on siinä taitava. Tyttö käy kerhossa pari kertaa viikossa, sieltä ei ole tullut mitään erikoista palautetta. Mutta hänen käytöksensä onkin kotona ihan eri luokkaa kuin muualla.

Tässäpä tärkeimmät jutut mitä tuli mieleeni. Mikä ihme tyttöämme oikein vaivaa vai voiko tämä olla ihan normaalia? Voimat alkavat välillä olla lopussa tämän tapauksen kanssa. Otan mielelläni kommentteja vastaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän