Moraalinen dilemma. Antakaa neuvoja?
Minulla on kaksi hyvää ystävää sanotaan heitä vaikka Sariksi ja Piiaksi, asuvat smassa kaupungissa mutta eivät tiedä toisiaan, heillä on ihan eri kaveri ja tuttavapiiri. Piia on minun lapsuudenystäväni, Sari taas hyvä ystävä hänkin, mutta aikuisiän tuttavuus.
Sain kummallisten sattumien kautta tietää, että Piialla on salainen suhde juuri Sarin aviomieheen. Sarilla on omien sanojensa mukaan onnellinen aviliitto, enkä usko, että Sari on millään tavalla tietoinen aviomiehensä toimista selän takana. Olen todella surullinen tästä Sarin puolesta! Heillä on myös lapsia.
Piia taas... Piia pitää miehistä. Hän on ihana ihminen mutta ei tule välttämättä ajatelleeksi mitäänasioita toisten kannalta.
Kysymys kuuluu: pitäisikö minun kertoa hyvänä ystävänä Sarille, että hänen aviomiehensä pettää tätä? Vai pitäisikö olla, kuin ei tietäisi asiasta mitään? Tiedän, että se rikkoo Sarin koko elämän. Toisaalta jos hän saa selville asian myöhemmin... hän ajattelee, että kaikki ovat tienneet, hänelle ei vain ole kerrottu. Olisin todella vihainen jos joku ystäväni pimittäisi minulta tällaisia tietoja.
En olisi todellakaan halunnut tietää tästä asiasta mitään! En ole mikään juoruämmä joka nauttii toisten draamoista. Kummatkin ystäväni ovat minulle eri tavalla tärkeitä. Toisaalta inhottaa miettiä, koska Sarin korttitalo romahtaa...
Mitä te tekisitte ja perustelut?
Kommentit (6)
jos et voi jäädä tuosta " tietämisestäsi" kiinni niin miksi kertoisit?
Voithan joskus kysellä miten menee jne.. mutta sanantuoja ammutaan.. :(
Älä kerro, tue ystävääsi. Älä kerro myöskään kenellekään tutulle eteenpäin asiaa..
tosiaan sanansaattaja ammutaan, mutta jos olisi kyseessä juuri todella hyvä ystävä en voisi olla kertomatta.
Toisaalta joutuisin myös miettimään olenko tuhonnut perheen, olisko asia saattanut jotenkin pysyä salassa ainiaan ilman minun kertomista.
Mutta entä sitten jos ystäväsi saa tietää ja saa myös tietää että sinä olet tiennyt asiasta.
Kaikissa näissä asioissa saattaa olla sama tulos, menetät ystävän ehkä jopa kaksi
Mutta itse toivoisin että jos olisin tuo ystäväsi jota mieheni pettäisi, että joku minulle asian kertoisi ja en edes ampuisi sanansaattajaa :O)
Tottakai se on sen miehenkin vastuu, ja plää plää, mutta varattuihin miehiin ei vaan pidä sekaantua.
Se, mitä joku toinen sanoi on totta - viestinviejä/tuoja ammutaan....
Tai ota yhteyttä siihen mieheen, ja kerro että piian ja miehen suhde on loputtava. avioliiton ei tarvitse päättyä yhteen pettämiseen, ja minusta avioliittoa pitää suojella. Anna sille miehelle mahdollisuus ottaa itseään niskasta kiinni.
Joo, mä olen se toinen nainen, ja kun mies oli eroamassa en halunnut ruveta uusperheeseen, koska en halunnut kaikkea sitä sontaa ja katkeruutta mitä siihen liittyisi. pistin poikki. Ja nyt, kohta 10v myöhemmin, kun mulla on omia lapsia, mä olen aivan kauhuissani siitä, että olisin ollut mukana hetken huumassa rikkomassa toista perhettä. enkä voi ymmärtää sitä varattua miestä, jonka kanssa mulla oli suhde - että se olisi jättänyt perheensä mun takiani?
Avioliittoa ja perhettä pitää suojella, eikä se ole tuomittu loppumaan yhdestä hairahduksesta jos pettävä osapuoli tulee järkiinsä. lopettaa pettämisen ja jättää kertomatta.
Tai jos asia vaivaisi minua oikein kovasti, niin ehkä voisin laittaa nimettömän kirjeen tälle Sarille, että hänen miehensä pettää.
Vai miksi teit ihan saman aloituksen?