Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-asioista: yhteiset vai erilliset tilit ja lainat jos vanhemmilla eri verran varallisuutta???

07.12.2007 |

Mielenkiinnosta kyselen lapsiperheiden raha-asioista?

Onko teillä yhteinen tili, jonne menee kaikki perheeseen tulevat rahat vai kummallakin omansa? Miten hoidatte asuntolainat, kun äiti hoitovapaalla? Onko teillä yhteinen asuntolaina? Vai molemmilla omansa, jolloin omistusosuudetkin voi olla eri suuruiset esim 30% ja 70%.

Miten toimitte jos perhettä perustaessa puolisoilla huomattavasti eri suuruinen omaisuus esim. toisella paljon sijotuksia ja toisella taas pienet säästöt vain tilillä. Ja miten niissä talanteissa olette toimineet kun ostatte asuntoa ja toisella vanhemmista on jo entuudestaan omistusasunto ja toisella ei ole koskaan ollut omaa asuntoa. Miten käytännössä olette tehneet, molemmat laittaneet niin paljon rahaa ( eri verran) asunnonostoon kuin pystyy vai molemmat saman verran. Entä kenen nimissä auto on?

Mainitkaa myös oletteko avio- vai avoliitossa???

Nämä asiat ovat alkaneet viime aikona mietityttämään minua kun olen hoitovapaalla eikä minulla ole asuntolainaa. Minä en siis pysty " kasvattamaan" omaisuuttani ollenkaan vanhempain- ja hoitovapaalla ollessani ( n. 6 vuotta). Miehellä jää kyllä rahaa maksaa siotuksiaan senkin jälkeen kun elättää perheemme.

Kiitos vastauksista!

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on omat tilit molemmilla ja yhteinen tili, jonne siirretään tilipäivänä sovittu summa rahaa. Yhteiseltä tililtä menee yhteisiä menoja kuten asuntolaina. Sovittu summa on tietty summa, mutta jos ei jossain kuussa ole laittaa sitä, niin sitten yrittää laittaa sen mitä pystyy ja toisessa kuussa enemmän jos pystyy. Vähitellen ollaan kerätty sinne vararahastoa myös, jotta oikeasti voisi olla parikin kuukautta laittamatta kumpikaan mitään ja silti menot hoituisi. Meillä on yhteinen asunto ja yhteinen asuntolaina eli ihan 50/50.

Kun olin hoitovapaalla, mies hoiti lainajutut ja muut isot menot, osittain mulla oli jonkin verran säästössä etukäteen ja tosiaan vasta hoitovapaalla tultiin siihen tilanteeseen, ettei mulla ollut laittaa yhteiselle tilille rahaa. Mutta avioliitossa ollaan, joten yhteisiä ne rahat on loppujen lopuksi. Meillä mies tienaa enemmän ja osaa olla säästäväisempi ja sijoittavampi kuin minä.

Meillä oli jo perhettä perustettaessa niin, että miehellä oli enemmän " omaisuutta" , ei tosin asuntoa. Meillä tavallaan asunnon ostoon siis molemmat laittoi saman verran, mutta mies laittoi oikeasti enemmän ja meillä on " velkakirja" . Emme olleet silloin naimisissa ja oikeasti yhdelle tuttavalle kävi niin, että verottaja alkoi kysellä, että miten muka on ollut varaa maksaa käsiraha asunnosta puoliksi jne. Neuvoivat tekemään velkakirjan vaikkei sitä koskaan maksettaisi poiskaan. Nyt olemme naimisissa eikä ole avioehtoa, joten rahat ovat sinällään yhteisiä.

Auto meillä on miehen nimissä ja mies hoitaa kaikki auton kulut ja on sen maksanutkin, joskus saatan maksaa tankkauksen. Mies meillä ajaakin, vaikkakin kuskaa mua ja lasta useinkin =)

Itse säästän rahastoon pienen summan joka kuukausi, rahastoihin pääsee jo 30-40 euron sijoituksella mukaan ja kyllä siitä kertyy vähitellen isoakin summaa. Itseltäni menee tosin tällä hetkellä jo 170 euroa sijoituksiin kuussa (osa lapsen nimiin), silti mies sijoittaa enemmän kuussa.

Vierailija
22/22 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu naimisissa 10 vuotta, yksi lapsi. Aluksi ei kummallakaan ollut omaisuutta, myöhemmin ollaan rakennettu talo, joka omistetaan puoliksi. Kummallakin oma auto, joka maksettu itse ja jonka kuluista huolehtii itse. Talouskulut pistetään puoliksi, minä hoidan tyttären vaatteet ja liki kaikki perheen ruoat. Minä en tiedä miehen tilien saldoja eikä hän minun, emmekä haluakaan tietää. Avioehtoa ei ole, mutta vanhempani ovat tehneet testamentin, jossa mieheni avio-oikeus suljetaan pois perinnön osalta (olen ainoa lapsi).

Kun mentiin naimisiin, minä opiskelin yliopistossa ja miehellä oli vakityö, eli silloin hän hoiti valtaosan raha-asioista. Tällä hetkellä bruttopalkkani on opiskelujeni perua liki kaksinkertainen miehen palkkaan nähden, joten luonnollisesti maksan suuremman osan kuluista. Olen myös lopultakin saamassa seitsemän vuoden pätkätöiden jälkeen vakinaisen paikan, joka tosin on osa-aikainen, mutta sen lisäksi todennäköisesti työllistän itseni osa-aikaisena yrittäjänä ja jatkan yliopistolla tutkimustöitä.

Eli aika lailla keskiverrosta poikkeava taitaa tämä meidän perhe olla.

Ai niin, onhan meillä yksi TAI-tili... Semmoinen, johon kumpikin laittaa palkkatileiltään osuutensa asuntolainasta ja josta ne kuukausierät sitten häviävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla