Maistraatissa vihityt, kysymyksiä..
Kauanko toimitus kestää? Pitääkö hommata morsiuskimppu vai onko ihan tyhmää olla ilman? Millaisissa vaatteissa olette olleet jos kyseessä ihan pieni juttu eli vain ne kaksi todistajaa?
Paniikkia pukkaa kohta, ilmeisesti parin viikon päästä mennään naimisiin ja todella vaatimattomasti koska kumpikaan ei halua mitään hössötyskirkkohäitä.
Kommentit (15)
Menimme aamulla maistraattiin, sieltä sitten kampaajalle ja hääpuvut päälle. Illansuussa oli liiton siunaaminen ja juhlat.
Mitään krumeluureja ei mukana ollut.
Kaveripariskunta vihittiin maistraatissa tavallisissa siisteissä vetimissä, ei juhlia päälle. Laittoivat juhlavat puvut päälle sitten hääkuvaan.
Ei mulla mitään kimppua ollut. Mulla jakkupuku (takki+housut) ja miehellä puku. Omat todistajat oli mukana, toimitus kesti max 2 min.
Ennen vihkimistä kävimme valokuvassa ja vihkimisen jälkeen kahveilla vanhemmillani, mukana myös miehen vanhemmat. Kavereille pidettiin bileet viikkoa myöhemmin. Kyllä oli helppoa ja mukavaa, en ole koskaan haaveillut mistään kirkkohäistä tai muutenkaan isoista häistä.
Voitte olla ihan miten haluatte. Jotkut on verkkareissa ja soipa jollain kännykkäkin kesken toimituksen, joka lyhimmillään on ehkä 3 minuuttia. Toiset taas ovat laahuksellisessa hääpuvussa ja monta sukulaista tai ystävää mukana. Kaikkea tältä väliltä on nähty. Selvinpäin pitäisi kuitenkin olla :) Seremoniassa voi olla vaikka runon lukua tai laulu tms pientä. On kuitenkin kohteliasta huomioida vihkijän työaika, eli pidemmät puheet voidaan säästää juhlaan. Joissakin maistraateissa on vihkihuone, jonne mahtuu useita ihmisiä, mutta joissakin vihitään työhuoneessa, jonne ei mahdu montaa. Kesällä voidaan vihkiä vaikka maistraatin pihassa (jos sellaista on). Vihkijäähän voi lisämaksusta pyytää myös juhlapaikalle. Vihkiminen virka-aikana virkapaikalla ei maksa mitään. Pihalla vihkimistä voi kai pitää vielä virkapaikkana.
Onnea!
oli 1 ruusu ja siistit vaatteet, meillä kävi käpä ja miehen vaatteet oli vielä mun veljellä joten oli farkuissa ja t-paidassa. Meni n 5 min, todistajat maistraatilta ja käytiin kahdestaan syömässä jälkeenpäin
Mutta eihän siitä nyt haittaakaan ole, että vihkiaikaa sopiessa vielä mainitsee, että todistajat tarvitaan henkilökunnasta. Pukeutumisasiaan sanoisin, että yleisin vaatetus on ehkä miehellä puku tai suorat housut ja kauluspaita tai nuoremmilla vaikka siistit farkut ja kauluspaita, ja naisilla esim jakkupuku, suorat housut, kauluspaita, kesällä joku leninki tms. Pukukoodi taitaa olla nimeltään vierailuasu tms. Noi verkkari ja prinsessapuvut ovat harvinaisempia, mutta mistään me ei hätkähdetä :-)
Vierailija:
Kauanko toimitus kestää? Pitääkö hommata morsiuskimppu vai onko ihan tyhmää olla ilman? Millaisissa vaatteissa olette olleet jos kyseessä ihan pieni juttu eli vain ne kaksi todistajaa?Paniikkia pukkaa kohta, ilmeisesti parin viikon päästä mennään naimisiin ja todella vaatimattomasti koska kumpikaan ei halua mitään hössötyskirkkohäitä.
Toimitus kesti 5 minsaa, eikä mulla ollut kukkia. Ihan arkivaatteissa oltiin, kun olin raskaana eikä mitkään juhlavaatteet mahtuneet päälle. Tee siten miten sulle parhaiten sopii.
Ja pukuna oli yksinkertainen valkoinen hääpuku ilman röyhelöitä tai laahuksia. Mutta juuri sellainen puku jonka olisin valinnut kirkkohäissäkin. Kimppukin oli. Ja maistraatin jälkeen meillä oli juhlat. noin 50hlöä. Toimitus kesti ehkä vartin.
Joko hienosti hääpukuun tai sitten arkisemmin. Ihan kiva tunnelma maistraatissa vihkimisessäkin on -tai riippuuko sitten vihkijästä. Vihkijä (oliko henkikirjoittaja?) oli itse pukeutunut siistin juhlavasti ja kynttiläkin paloi tunnelmallisesti. Todistajia ei tarvittu, ne tuli talon puolesta. Mutta nämä vihkimiset tapahtuikin muualla kuin Helsigissä.
t. kahdesti maistraatissa vihitty
Täällä kun tuppaa saamaan kysymykseen kuin kysymykseen niitä asiattomiakin.
Näillä vinkeillä pääsen taas eteenpäin =)
*ap*
Meillä oli noin 15 vierasta ja todistajat olivat omasta takaa. Vieraat olivat pukeutuneet niinkuin kesähäihin pukeudutaan. Mulla oli itselläni pitkä, hihaton vaaleansininen silkkipuku, miehellä oli tumma puku. Meillä oli kukat ja kaikki rekvisiitta, koska kyseessä siis oli todella meidän vihkiminen. Samoin valokuvia otettiin myös.
Meillä oli lyhyt samppanjavastaanotto kotona vihkimisen jälkeen. Seuraavana päivänä meillä oli sitten vielä so hääjuhla.
Luulisi että esim Helsingissä on monta paria, mutta kai siellä on sitten useampi henkikirjoittajakin. Pienimmissä maistraateissa ei välttämättä ole vielä yhtään vihkimistä tuolle päivälle, ja jos sinulle sopii muukin aika kun klo 16, niin luulisin että onnistuu. Luulisin myös että voit asioida myös muun paikkakunnan maistraatissa.
Me olimme ihan arkivaatteissa ja mukana oli kummankin paras ystävä todistajana, arkivaatteissa hekin. Ei kukkia, ei sormuksia eikä edes kameroita.
Maistraatin puolesta henkikirjoittaja oli pukeutunut siistin juhlavasti ja samoin täti joka oli paikalla myös ohjeistamassa ja allekirjoituttamassa todistajanpaperit jne.
todistajat oli omat (2) ja sitten pikaisesti Ekberille kahville. ihanan salaista ja simppeliä.
Vierailija: