Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko annetaan mennä LA:n yli?

07.11.2008 |

Hei,

nyt olen saanut niin paljon erilaista tietoa vähän mistä ja keneltäkin, että täytyy kysyä teiltä, jotka olisitte vähän tuoreempia synnyttäjiä kuin "kaiken tietävät" 10-30 vuotta sitten synnyttäneet ystäväni/sukulaiseni.

Eli: paljonko nykyään annetaan lapsen mennä yliaikaiseksi? Lääkäri minulle arveli, että lapsi tulee vasta reilun parin viikon päästä vaikka nyt laskettu aika olisi jo (arveli näin, koska painoa nyt vain 3,1 kiloa). Jos se ei sittenkään itsestään lähde tulemaan, niin koska viimeistään aletaan käynnistää? Yhdeltä kuulin, että 43+x on vielä "ihan normaalia" ja toiselta, että ei missään nimessä anneta mennä kuin 42+0 ... Mistä asioista tämä on riippuvainen? Neuvolatätini ei ole kauhean yhteistyöhaluinen juuri missään asiassa, niinpä hänkään ei sanonut juuta tai jaata vaikka kysyin oikein kahdestikin. Kertokaas te siis minulle ennen kuin poksahdan täällä (tosin voisi ollakin tervetullutta poksahtaa jos sen ipanan sillä tavalla saisi ulos... ;) )

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli veljenvaimon tilanne n. 3v sitten.

kaikkihan tietävät, että naisen oman kuukautiskierron pituus vaikuttaa myös raskauden keston laskemiseen? eli jos kiertosi on pidempi kuin Keskiverto 28 päivää niin myös laskettu aika pitäisi laskea sen verran pidemmälle.

veljenvaimolla oli siis normaalia reippaasti pidempi kierto, mutta neuvolassa laskivat kuitenkin sen 28 päivän kierron mukaan la:n (1.7.05). äiti itse ei tähän lukuun suostunut vaan "väärensi" itse neuvolakorttiinsa 11.7.05 :) tämän tosin varmensi ultra todenmukaisemmaksi ajaksi.

lopulta tuli siis heinäkuu ja lasketun ajan jälkeen alkoi polilla ramppaus. lapsi todettiin kaikinpuolin sopivan kokoiseksi ja hyvinvoivaksi kerta toisensa jälkeen eikä äidillä itsellään ei ollut hätää. mitään syytä käynnistykseen ei siis ollut, mutta sitä silti ehdoteltiin ja hiukan painostettiinkin vain sen takia, että la oli ohitettu. äiti itse vaan luotti siihen, että lapsi tulee kun on valmis ja uskoi omiin laskuihinsa (että raskaus ei ollut vielä täysi).

tyttö syntyi sitten lopulta 21.7.05 hiukan yli puolenyön ja oli kaikinpuolin keskiverto ja normaali (3,5 kg / 49cm) eikä istukassa tai missään ollut mitään yliaikaisuuden merkkejä! mainittakoon myös, että esikoispoikansa syntyi viikon yli la:n ja oli selkeästi ennenaikaisen oloinen eli pienipainoinen ym. molempia on sanottu yliaikaisiksi vaikka vain toinen sitä mitenkään oli.

eli aina ei voi luottaa vain neuvolan laskuihin :)

vasta 42+ viikoilla on yliaikainen ja sittenkin ehkä vain laskennallisesti. tietysti jos lapsi tutkimuksissa arvioidaan suureksi tai on muuta syytä niin yleensä silloin käynnistystä ehdotetaankin. en sinuna vielä hätäilisi. paitsi tietysti tiedän, että ihan viimepäivät voi olla tuskaisia fyysisesti ja into nähdä uusi naama on kova :) mutta siis jollei syytä huoleen ole niin vauva tulee kyllä kun on valmis. sinullakin vielä niin pieni painoarvio, ettei siksikään hätää.

Tiina :)

2/13 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliaikontrolli sairaalaan oli samalle päivälle annettu, kun rimakauhu iski 41 viikolla käydessäni ylimääräisen äitipolikeikan, vauvan kun oli arvioitu olevan la:han mennessä 4kg ja th meni pelottelemaan isolla vauvalla. Mutta vauva syntyikin ihan luonnostaan samalla päivämäärällä. Tässä päti äitini sanoma, että käynnistysaika on paras käynnistyskeino :) Vauva oli 4,1kg ja kätilö totesi, ettei yhtään yliaikaisuuden merkkejä, istukassa oli pientä kalkkeutumista mitä pidettiin normaalina. Minulle sanottiin, että vauva ei enää "ylipäivillä" kasvaisi niin kiivaasti kuin viimeisinä aikoina sitä ennen.

Eräs sukulainen synnytti kuukausi sitten, hänet otettiin sairaalaan 42+0 ja alettiin käynnistelemään parin päivän päästä, lapsi syntyi muistaakseni 42+3 ja oli noin 3,5kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa paikoissa ei tehdä mitään ennen rv.42:ta, ellei mitään syytä ole, esim. istukan kalkkeutuminen, vauvan iso koko, lapsiveden vähyys... Meillä nykyisin on automaattisesti yliaikaiskontrolli rv.41+5 äitipolilla tai jos sattuu viikonlopuksi, niin synnytysvastaanotolla. Jos vauvalla silloin kaikki on ok ja paikat on täysin kypsymättömät, voidaan laittaa vielä pariksi päiväksi kotiin kypsymään tai sitten otetaan osastolle (taitaa olla yleisempää) ja aloitaan kohdunkaulan pehmittelyt. Mun kaverilla aloitettiin käynnistely-yritykset ja pehmitykset rv.42+0, ja lapsi syntyi vasta rv.43+3...

Vierailija
4/13 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla 42+3 syntyi itsestään, tosin l.a. oli epäselvä ja vauvan koko koko raskausajan pienillä käyrillä. Olin kiitollinen kun asiassa ei hötkyilty! Varmasti riippuu myös ammattilaisten tyylistä. Olen kuullut, että 42 kyllä usein jo käynnistetään. Vauva tosiaan syntyi 17 päivää yli lasketun ajan, 3,3kg painoisena.

Vierailija
5/13 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöopistossa Helsingissä eka kontrolli äitiyspolilla 41+5 siinä kontrolli. Tämä päivä on aina näin, eli aiemmin ei juuri edes saa...

Minulle samalla kerralla määritttiin käynnistys 42+1. Lapsi kuitenkin syntyi itsestään 42

Vierailija
6/13 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koko olisi voinut olla pienempikin eli 4450g ja 55 cm. nyt toivon että tää kolonen käynnistettäisiin noin laskettunaaikana.

Vierailija
7/13 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytin esikoisen Oys:sissa ja siellä olisi annettu mennä viikolle 43 asti, toki äitiä ja vauvaa olisi seurattu tarkasti ja vain jos vointi olis ollu hyvä.

Nyt toinen on syntymässä kainuussa ja neuvolassa sanottiin asiaa tiedustellessani että tasan vko 42 on kontrolli, joskus saattavat muutamaksi päiväksi laittaa vielä kotiin jos kaikki ok mut yleensä siis se 42 on ehdoton takaraja.

Että otappa tästä nyt sitten selkoa...

Vierailija
8/13 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovittiin käynnistyspäiväksi 42+1, mutta silloinkin VAIN, jos osastolla tilaa - eli jos olisi ollut joku ruuhkapiikki sinä päivänä, olisi siirretty eteenpäin. Eli eivät vissiin kauheasti hätäile asian kanssa. Ja raskaushan on tosiaan yliaikainen vasta rv 42+, kuten joku pinossa jo aiemmin totesikin.

Meillä poika lähti kuitenkin itse syntymään 42+0 :)

Vierailija
9/13 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti ei kuitenkaan sinne 42+ odotella. nyt menossa 40+2 ja eilen kävin neuvolan lähetteellä äippäpolilla. vauvalla kaikki hyvin ja koko arvio noin 3.3kg. jänskättää silti että entäs jos se kasvaakin vielä liian suureksi synnyttää. tietääkö joku kasvaako vielä lasketun ajan jälkeen vauva miten paljon?

tuskallista odotella..vielä ei paikat edes auki ja kaulaakin 2cm jäljellä.

Vierailija
10/13 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynnistetään 42+2, näin ainakin mun esikoisen aikaan (2007) joka syntyi käynnistettynä (seuraavana päivänä eli 42+3). Asiaan vaikuttaa myös se, jos kyseinen päivä sattuu viikonlopulle, koska silloin eivät anna käynnistysaikoja. esim. jos 42+2 on sulla sunnuntai, todennäköisesti saat käynnistysajan perjantaille 42+0 päivälle. Kannattaa omasta sairaalasta kuitenkin kysyä, koska nämä ovat sairaalakohtaisia asioita, ja tietenkin vauvakohtaisia myös. Jos kaikki on hyvin, spontaania synnytyksen käynnistystä odotetaan pidempään kuin jos on syytä epäillä, ettei kaikki menisikään ihan putkeen.

Vierailija
11/13 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toisaalta oikein hyvin malttamattomuutesi ja hätäsi, mutta...

...muistuttaisin, että käynnistetty synnytys on tavallaan keinotekoinen ja SAATTAA sen vuoksi olla tavallista rajumpikin. Aika monta tarinaa on siitä, että kohdunsuulle on laitettu kypsyttävää lääkettä, ja kun tilanne ei edisty, niin lisää lääkettä ja taas lisää, ja sitten synnytys on käynnistyny hirveällä rytinällä. Hädin tuskin ehditään saliin, eikä kivunlievitystä keretä antaa. Korostan, ettei aina tietenkään näin mene, mutta tämä puoli käynnistelyistä jää jostain syystä usein kertomatta.

Itselläni on tilanne, että raskausviikkoja on vasta 34+6, mutta vauva on jo tässä vaiheessa noin 3,3kg. Tähän asti (kokoa on seurattu/kontrolloitu synnytyssairaalassa muutaman viikon välein) vauveli on kasvanut 300g:n viikkovauhdilla, eli jos "annetaan mennä laskettuun aikaan", vauva voi hyvinkin olla syntyessään viisikiloinen. Puhumattakaan, jos synnytys käynnistyy vasta lasketun ajan jälkeen, niin kuin molemmat aikaisemmista synnytyksistäni. Edellinen, 4,4-kiloinen poikani, mahtui ihan hyvin tulemaan normaalisti alateitse, mutta pelkään/arvelen, että viisikiloisella pää on jo sen verran isompi, ettei se ehkä enää mahtuisi.

Ihanne minun kohdallani olisi se, että synnytys käynnistyisi itsekseen noin paria viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta jos ei, toivon, että sairaalassa ovat sen verran "fiksuja", että aloittelevat käynnistelyt silloin. Näin vältyttäisiin yhdeltä turhalta (ennakoitavalta) sektiolta...

Jokaisen synnyttäjän ja synnytyksen eteneminen on kuitenkin yksilöllistä, joten kuuntele vain itseäsi ja kehoasi ja kerro toiveistasi ja peloistasi neuvolassa/kätilölle. Minulle opastettiin, että nätisti kysymällä pääsee pitemmälle kuin nyrkkiä pöytään lyöden ja vaatimalla. Yritän pitää sen mielessä.

Tsemppiä!

PS. Ja niin, alkuperäiseen kysymykseesi... Sekä Kajaanissa, että Kuopiossa (joissa aiemmat synnytin 2005 ja 2007) oli käytäntö, että rv:lla 41+5 on yliaikaiskontrolli, jossa katsotaan tarvitaanko käynnistystä vai seurataanko vielä tilannetta. Kuopiossa jäin sisään osastolle tuolloin 41+5 ja käynnistelyä ehdittiin jo lupailla, mutta pikkukakkonen syntyikin (onneksi!) spontaanisti rv:lla 42+0.

Vierailija
12/13 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä varmaan synnyttänyt jo aika monta kuukautta sitten ;)

Mutta tarpeellinen ketju edelleen, samojen kysymysten parissahan moni odottaja painii :)

Vierailija
13/13 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon menossa kakkosta synnyttämään Jorviin ja toivon että ottavat syyniin jos näyttää menevän paljon yli LA:n.

Mulla esikoinen syntyi rv 41+5, itsekseen käynnistyen, mutta oli iso 4.2kg ja synnytys pysähtyi vuorokauden jälkeen ja päätyi sektioon.

Esikoinen ei ikinä laskeutunut kunnolla ja oli luultavasti väärässä tarjonnassa, mutta varmasti koollakin oli asiaa.

nyt odotan toista puolessa välissä raskautta ja ensimmäisen ultran mukaan LA ois 5 päivää aiemmin kun on määritelty. Eivät siirtäneen päivää kun

oli ero alle viikon. Nyt sitten jännittää että jos menee kunnolla yli ja tuijottavat tuota 42 rv:n rajapyykkiä niin oikeat viikothan voi silloin olla jo 42+5 ja

lapsi varmaan 5 kiloinen. No sektion "ansiosta" pääsen kai tällä kertaa kunnon synnytystapa-arvioon, joten toivottavasti siellä asia vähän selkenee.