Laittaisitko lapsikortin perheestäsi lapsettomuudesta kärsivälle tuttavalle
tai sukulaiselle? Pahoittaako hän siitä mielensä? Entä onko Tiimarin kortti parempi, jos tämä henkilö saattaa saada tietoonsa, että kaikki muut ovat saaneet lapsikortin?
Kommentit (36)
Samalla logiikalla ei voisi ikinä mainita alhkoholista alkoholisteille saatikka antaa korttia, jossa on jotain nestettä lasissa.
Pahempi on, että huomaa ystäväperheen seinällä teidän lapsenne joulukortissa.
t. tahattomasti lapseton
Ihan ajattelevaista ap:lta miettiä asiaa.
t. 4
kyllähän kortin saaja tietää että ap:lla on lapsia, tekeekö kuvan näkeminen siitä jotenkin traagista?
3
Jättäisin tosin ehkä tekstistä pois turhat söpöstelyt tyyliin " t. Sari, Jari ja ihana pikkuprinsessamme Mari" , joita joillekin muille kortin saajille voisin laittaa.
Vierailija:
kyllähän kortin saaja tietää että ap:lla on lapsia, tekeekö kuvan näkeminen siitä jotenkin traagista?3
Joulu voi lapsettomalle olla muutenkin vaikeaa aikaa, kun tulossa on varsinainen perhejuhla. Jos vielä on vaikka takana epäonnistunut hoito, voi tuskaa lisätä iloisesti hymyilevät lapset tonttulakit päässä. Korostaa sitä, mistä itse jää paitsi.
Olen silti sitä mieltä, että voi lähettää.
t.4
jos (ja kun) se tulee leikkelen sen tuhannen palasiksi.
Lapsikortit ok
t. lapsettomuudesta kärsivä
joulupukin kuvalla varustettua korttia sinkkunaiselle.
Koita ystävä hyvä asettua joskus toistenkin ihmisten asemaan. Mikäli suinkin pystyt.
läheisensä menettäneille, orvoille, juopoille, köyhille jne. Ei lapsettomus ole mikään kuningasongelma, jonka äärellä muun elämän pitäisi pysähtyä.
Ehkä sinä olet se, jonka on vaikea asettua muiden asemaan?
jossa pukki kekkuloi hautuumaalla...
Vierailija:
läheisensä menettäneille, orvoille, juopoille, köyhille jne. Ei lapsettomus ole mikään kuningasongelma, jonka äärellä muun elämän pitäisi pysähtyä.
Mutta ap on ihanasti ajatellut myös ystävänsä (vai sukulaisen) tunteita. Minä miettisin kyllä kaksi kertaa myös millaisen kortin lähettäisin juuri läheisensä menettäneelle, orvolle, juopolle, käyhälle jne.
Mutta en tosiaan olisi tuona jöuluna lähettänyt sinulle korttia, jonka olisin ajatellut aiheuttavan mielipahaa. Tai muinakaan jouluina.
Oikeasti jos joku loukkaantuu ystävänsä lapsen kuvasta joulutervehdyksenä, on ongelma hänen eikä ystävän. Kyllä minä sen ymmärrän, että jotkut asiat voivat olla kipeitä itselle, mutta suhteellisuudentaju on hyvä säilyttää ja myös huomioida itse ne muut.
kun ei sinua hetkauta. Tai sitten oikein tunnelmapalan PERHEEN joulusta, jossa kaikki nauttii juhlasta yhdessä.
Ateistille en lähetä kuvaa kirkosta tai enkelistä, uskovaiselle (joka viettää joulua Jeesuksen syntymäjuhlana) en taas joulupukkiaiheista, enkä juuri lapsensa menettäneelle iloisia tonttuja tanssimassa polkkaa.
Laittelen lasten kuvia muuten niistä pitäville vuoden mittaan. Joulukortteihin laitan osalle ne tarhan/koulun kuvista tulevat pienet tarrakuvat kuittausten alle. Laittaisin myös lapsettomalle, joka muuten on erikseen tekemisissä meidän lasten kanssa. Muuten en laita.
Miksi olisin ostanut heille jonkun massakortin, joista en itse tykkää? Haluan lapsikortilla viestittää kaikille, että tällaisiksi meidän lapset ovat vuodessa kasvaneet ja muuttuneet. Meillä ei oteta mitään tonttulakkikuvia, vaan ihan tavallisia kuvia lapsista, ei mitään teennäistä jouluun liittyvää.
Enhän voisi olla edes tekemisissä lasteni kanssa lapsettomien ihmisten parissa, jos minun tehtäväni olisi eliminoida lapset pois heidän elämästään.
Silloin kun itse kärsin lapsettomuudesta vuosia, minua ärsytti suunnattomasti, jos joku yritti suojella minua lapsilta jotenkin. En tuntenut koskaan mitään katkeruutta tai kateutta niitä ihmisiä kohtaan, joilla oli lapsia. Minulle lapsettomuus ei ollut mikään häpeä, vaan yksi elämän suru, josta puhuin avoimesti kaikille. Silti pidin muiden lapsista ja olin heidän kanssaan mielelläni tekemisissä.
Lapsikortti siis vaan heille ja sillä siisti!