Onko teidän mielestänne ok, että kouluissa ei voi viettää esim. joulujuhlaa tai tehdä jouluaskarteluja mamujen takia?
Kommentit (23)
jos meillä on esim. kirkkoon meno. Kotona toimin muuten ihan normaalisti.
Itse asumme katolisessa maassa, ja tietenkin täällä vietetään heidän uskontonsa mukaisia juhlia. Meidän lasten ei olisi luonnollisestikaan pakko osallistua, eikä ole kenenkään muunkaan, joka ei ko. uskontoa tunnusta.
Mutta johan nyt olis järjetöntä, jos heidän pitäisi lopettaa juhlansa meidän takia :0
Siellä on joulujuhla, mutta sen aikana on vaihtoehtoohjelmaa muunuskoisille ja kirkkoon kuulumattomille. Eri kansallisuuksien eri juhlia vietetään pitkin vuotta. Mikä estää toimimasta näin muuallakin? Lapsille tavaton rikkaus!
Sen sijaan lasten elämää rikastuttaa, jos näiden perinnejuhlien ohella voidaan vaikka pienimuotoisesti muistaa myös toisten kulttuurin perinteitä, kertoa niistä toisille jne.
Ruotsin jalkapallojoukkueen paitaa! Sairasta!
Tämä on puhdas provo. Meidän lapsilla oli ihan normaali itsenäisyyspäivä eilen.
ja ettekä te saa ihan tarpeeksi siitä jouluhölmöilystä muutenkin jo?
Minä en kuulu kirkkoon enkä ole mamu ym. mutta inhoon sitä sairasta touhua mitä joulun tuputukseen kuuluu.
Kirkko ja valtio eroon toisistaan ja HETI!!!!!!!
Oikeutta uskonnottomille!!!
Vaikea edes uskoa, että noin olisi. Olisko siellä sitten ok pitää vaikka Saksan maajoukkueenpaitaa?
Täällä ainakin lapsilla on kyllä ihan Ruotsin futisjoukkueen paitoja päällä. Ja turkkilaisilla on heidän paitojaan jne.
Kyllä on paljon muitakin kun maahanmuuttajat, jotka ei vietä joulua. Ihan esimerkkinä suomalaiset ateistit, muslimit, juutalaiset.
Mutta hehän eivät vaan osallistu joulujuhlaan:) En ole kuullut, että jossain koulussa ei olisi joulujuhlaa. Itse olen suomalainen muslimi, eikä minua haittaa tippaakaan koulujen joulujuhlat, emme vaan osallistu niihin.
Vaikea edes uskoa, että noin olisi. Olisko siellä sitten ok pitää vaikka Saksan maajoukkueenpaitaa?
Täällä ainakin lapsilla on kyllä ihan Ruotsin futisjoukkueen paitoja päällä. Ja turkkilaisilla on heidän paitojaan jne.
Jouluahan juhlitaan Suomessa myös keskitalven tonttujuhlana, ja minusta on ihan hyvä, jos koulun juhlinnoissa uskonto jääkin vähemmälle. Siis jos esim. seimikuvaelmaa ei ole ohjelmassa. Ihan kantasuomalaisissakin oppilaissa on paljon kristilliseen kirkkoon kuulumattomia.
kun ei tuollaista ole. Jos olisi, voisit kertoa nimen.
jotta voimme tarkistaa, puhutko totta.
pidetä kuusijuhlaa vaan itsenäisyysjuhla! Voi olla ettei vain resurssit riitä kaksiin...?
Kotiin on tullut ilmoitus, että tiistai-illan itsenäisyyspäivänjuhla korvasi perinteisen joulujuhlan!
Meidän koulussa ei tänä vuonna järjestetä joulujuhlaa vanhemmille ollenkaan, sillä juuri heidät kutsuttiin itsenäisyysjuhlaan. Rahkeet ei yksinkertaisesti riitä kahden ison juhlan järjestämiseen kahden viikon välein.
Joulukirkkoon kyllä mennään.
Täällä yritetään kehittää oikein kunnon vääntöä, kun juhlan puuttumiseen on ihan oikea syykin.
Meidän lasten helsingiläisessä koulussa vedetään kyllä ihan perinteiden mukaan joulu- ja kevätjuhlat. Lisäksi on syys-, joulu-, pääsiäis- ja kevätkirkkokin päälle. Muslimit ei vaan osallistu ja sillä sipuli.