Miksi joku EI laita juhlavaatteita lapselle, jos niitä pyydetään?
Jos tarhassa vietetään juhlia, joista on infottu pari viikkoa aiemmin ja infossa lukee: Itsenäisyyspäivän Juhla - Juhlapukeutuminen ja tarha on semmoinen, että juhlapukeutuminen tarkoittaa todella _juhlapukeutumista_, miksi Nico-Petteri laitetaan juhliin tavallisissa vaatteissa?
Itse epäilen yksinkertaisesti unohtamista.
Meidän lasten tarhassa kävi niin eilisissä juhlissa. Kaikki muut olivat tosi hienona ja yksi poika tavallisissa arkivaatteissa ja lapset olivat paukuttaneet suoraan hänelle, että miksi hänellä ei ole juhlavaatteita ja läksyttäneet aikalailla. Pojalle oli tullut tietysti paha mieli. Kuulin tuosta omalta pojaltani ja läksytin häntä, ettei noin saa tehdä ja jos he olivat vain unohtaneet... Mutta lapset on armottomia...
Kommentit (37)
RisaMaya:
Juhlavaateasiaa ollaan kauhisteltu täälläkin viime päivinä, varsinkin poikien osalta. Onko totta, etteivät kouluikäiset (1-9lk) pojat yksinkertaisesti omista mustia suoria housuja ja juhlavaa kauluspaitaa? Tuntuu että tytöille kyllä ostellaan juhlamekkoja ja hameita ihan yllin kyllin, mutta miksi ihmeessä ne pojat ovat aina juhlissa farkuissa ja arkipaidoissa?
Vierailija:
RisaMaya:
Juhlavaateasiaa ollaan kauhisteltu täälläkin viime päivinä, varsinkin poikien osalta. Onko totta, etteivät kouluikäiset (1-9lk) pojat yksinkertaisesti omista mustia suoria housuja ja juhlavaa kauluspaitaa? Tuntuu että tytöille kyllä ostellaan juhlamekkoja ja hameita ihan yllin kyllin, mutta miksi ihmeessä ne pojat ovat aina juhlissa farkuissa ja arkipaidoissa?
Perhejuhliin ostaisin lapselle toki kunnon juhlavaatteet, mutta tarhan itsenäisyyspäivä- ja joulujuhlissa hän saa kyllä olla tavallisissa siisteissä sammareissa. Valkoisen kauluspaidan sentään ostin. Minusta on ihan turhaa sijoittaa paljon rahaa vaatteeseen, jota pidetään pari kertaa ja jää sitten pieneksi ja josta lapsi ei edes itse pidä.
Pojille on tarjolla tosi heikosti hyvännäköisiä vaatteita (arkeen tai juhlaan) tyttöjen tarjontaan verrattuna.
[/quote]
yläkoulussa pojilla todella harvoin näkee suoria housuja. Useilla kuitenkin siisti pukeutuminen, mikä täysin OK. Ei miesopettajatkaan puvuissa / suorissa housuissa ole (rehtoria lukuunottamatta).
Juhlamekko oli tarkoitus laittaa, mutta se likaantui viisi minuuttia ennen lähtöä, eikä siihen hätään ehditty muuta kuin silittää liivihame ja alle t-paita.
silloin harvoin kun juhlia on. En kuitenkaan suosi mitään röyhelöisiä prinsessamekkoja ( varsinkaan niitä ällöjä Disney Princess... ) onneksi 3,5 v tyttöni on samoilla linjoilla.
Meille ei kukaan ollut maininnut mistään juhlista, kuulemma lappu oli jossain seinällä mutta minulta se on jäänyt huomaamatta. Olisin laittanut pojalle kauluspaidan ja siistit housut jos olisin tiennyt.
Ehkä sinun pitää muuttaa venäjälle, koska me olisimme osa venäjää jos ei esi-isät olisivat taistelleet suomen puolesta,
muuta pois, suomi ei tarvitse kaltaistasi luuseria.
Kaiken ikäisille pojille on todella heikosti juhlavaatetarjontaa, varsinkin hintaluokassa edullinen. Mulle kävi kevällä niin, kun kevät- ja kesäjuhlavaatteita kuumeisesti etsiskelin pojilleni, että Stockan lastenvaateosaston myyjä silmät pyöreenä ihmetteli kun kyselin 80 cm pojan juhlavaatetta tai edes siistiä vaatetta tyyliin kauluspaita ja suorat housut. Suomessa saa kummasteluja osakseen jos pukee poikalapsen ns. tilanteen mukaan, olipa kyseessä sitten juhla- tai arkipukeutuminen. En ole mikään merkkivaatemamma, mutta silti tuntuu että sukulaisten ja tuttavien mielestä poikiin on panostettu liikaa aikaa ja rahaa kun he ovat tilanteen mukaisesti puettuja ja esim. parturissa leikattu hiukset jne.
Siis sillä tavalla että jää pysyvät tahrat. Ne vaatteet pistän päälle silloin kun olen itse paikalla ja voin katsoa mitä tapahtuu. Tarhaan saa hienommat juhlavaatteet kunhan osaa itse varoa vähän enemmän, nyt on yleensä vaan tavallista siistimmät.
Et ole siis koskaan kuullut edes sappisaippuasta millä lähtee niin mustikat, porkkanat kuin huulipunatkin?
päiväkodin juhlassa oli yleensä arkisempi juhlavaate, paitsi joulujuhlassa. Nyt kun lapsi ekalla ei suostunut laittamaan juhlavaa mekkoa, vaan laittoi juhlavan puseron ja uudet strassifarkut ja juhlakengät ja minusta se kyllin sopivaa koulun juhliin itsenäisyyspäivänä. Jos laitan 7-v:lle pitkän juhlamekon se ei mahdu ulkohousujen alle ja mekossa ja takissa rapakelillä mahdoton ulkoilla. Että kyllä käytännön seikat vaikuttaa myös.
Ei lähtenyt edes spriillä jäljet kokonaan pois, saati sitten sappisaippualla. Aika erikoinen tapaus, myönnän, eikä päiväkodissa tällaista todennäköisesti sattuisi, mutta muistutanpahan vaan, ettei sappisaippuakaan ole kaikkivoipa. :)
siisti neule ja housut. eipä sen puoleen tällä hetkellä olis ollutkaan juhla juhla vaatteita laittaa kun ei niin hienoja juhlia ole ollut kohta pariin vuoteen joissa poika olisi mukana ollut.
Omasta mielestäni, ei ole mitään järkeä hankkia juhlavaatteita, joita käytetään vain kerran. Ostan lapsille ns. juhlavaatteita, joita käytetään ensin joulun ajan juhlissa, ja myöhemmin ne voi otta mahdollisesti tarhavaatteiksi. Tässä on kyse rahasta ja käytännöllisyydestä. Toinen juttu on myös se, että en myöskään ymmärrä, että itsenäisyyspäivän juhliin jotkut olivat laittaneet tytöille naamiaisasut. Tässä asiassa olen hieman tosikko, tunnustan.
niin vähän turhalta kyllä tuntuu...