Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teidän 1,5-vuotiaat puhuu? Oikeita sanoja ja omia sanoja? Pieniä lauseita?

Vierailija
05.12.2007 |

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo joitakin kaksisanaisia lauseita, esim. " Puu kaatuu." Sanoo myös muutamia taivutusmuotoja, kuten " äitille" .

Vierailija
2/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan perusjuttuja. R menee vielä väärin joissain sanoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ikää 2v4kk ja sanoja noin 100, niistä suunnilleen puolet semmoisia jotka vain minä ymmärrän, ja puolet ihan selkeitä. Yhdistelee paljon sanoja ja koko aika höpöttää. " Lauseen" sanajärjestys vielä vähän hakusessa, saattaa sanoa sanat ihan väärässä järjestyksessä.



Naapurin nyt 1½-vuotias sanoo noin 10 sanaa, jotka minä ymmärrän :)

Vierailija
4/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli just tohon ja sano, äiti, luketaan tää kiija... eli ihan lauseita puhuu. Sanavarasto on iso, en todella pysty laskemaan paljonko niitä on. Puhuu ihan pitkiäkin lauseita, 6-7 sanankin. Tosin sanat vielä joskus erikoisia, eikä osaa sanoa L kirjainta. Isän kieltä ei puhu vielä kuin noin 10 sanaa, mut ymmärtää hyvin.

Vierailija
5/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavasti taas oli juuri oppunut vasta kävelemään.

Vierailija
6/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu muutamia sanoja ja äitinsä on kovasti huolissaan. Hyvä ettei halua lastaan jo puheterapeutille... Tuntuu hassulta sillä toisen kaverin 2- vuotias ei puhu sitäkään vähää ja hänelle kuitenkin sanottiin neuvolassa että ei ole vielä mitään hätää, kaikki aikanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
8/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat sisarukset samassa iässä puhuivat sujuvasti jo kunnon lauseita. Niin ovat lapset erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpäs ole ikinä laskenut noin tarkkaan, että voisin sanoa osaavan 90 sanaa:)

Vierailija
10/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eläinten ääniä tyyliin kvaak ja miuu



Missähän kaikki av-mammat piilottelee noita pitkiä lauseita puhuvia 1,5 vuotiaitaaan, kun en ole eläissäni törmännyt? En siis ikinä perhekerhoissa, muskareissa, kaveripiirissä - en missään. Ja aktiivisestikin olen " lapsikuvioissa" pyörinyt yli 5 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se on isi ajaa voovoo (=volvoa) tai ukki ajaa autoo. Tykkää leikkiä autoilla :)



Sanoja tulee todella paljon, mutta toisissa sanoissa ensimmäinen kirjain menee väärin. Eikä R-kirjainta tule. esim Koija haukkuu. Tai vettä on tettä. Tai paippa pois (jos on menossa potalle tai suihkuun)



Isoveli ei puhunut samassa iässä lähellekään noin paljoa. Pikkuveljen kanssa pystyy jo hyvin kommunikoimaan.

Vierailija
12/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


Lue enemmän: mll. fi



Meillä neiti 1v5kk sanoo just ehkä ton 30 sanaa, joista verbejä noin 10 (esim avaa, ottaa, antaa)



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu jo niin monta sanaa, että en ole edes laskenut enää. Puhuu 2-3 sanan lauseita. On kaksikielinen. Suomi tällä hetkellä vahvempi, mutta tulee jäämään 1.kielen jalkoihin, kuten veljelläänkin. Esikoinen puhui myös erittäin pienenä.

Paljon kuitenkin puhuu vauvakieltä jo oikeiden sanojen seassa.

Ei kukaan muu tämän ikänen meidän kerhoissa puhu. Korkeintaan mama ja papa. Useat vajaa kaksvuotiaatakaan ei puhu niin paljon, kuin meidän " sana seppo" .

Kuitenkaan en milläänlailla huolestuisi, vaikka ei sanoisi vielä mitään. Jokainen lapsi kehittyy omalla ajallaan ja kun kouluun menevät, niin jokainen osaa varmasti puhua ihan hienosti=)

Vierailija
14/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvempi lapsi varmaan puhuu niin paljon 1,5 vuotiaana. Meidän tyttöä aina kummasteltiin, kun puhui silloin 7 sanan lauseita. Vastaavasti myös oltiin aiemmin ihmetelty, että eikö se VIELÄKÄÄN kävele. TYttö oppi kävelemään 1v5kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittää kyllä puhua ja toistaa sanoja kovasti. Ymmärtää hyvin puhetta. Lapset kehittyvät eritahtiin. Itse puhuin puolitoistavuotiaana jo selkeäitä lauseita. (Meillä on näitä nauhalla.) En ole kuitenkaan mitenkään erityisen lahjakas. Ihan keskiverto, ja hyvä niin.

Vierailija
16/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tapaamat 1.5vuotiaat kyllä juttelee. Kirjaimia voi tosin mennä väärin, mutta ymmärrettävästi puhuu kuitenkin..Mun 1.5v poika kysyy monesti mennäänkö mummolaan..onko siellä ukki..ukki leikkii mun kanssa. Ja naapurin saman ikäinen ei puhu yhtään huonommin.

Vierailija
17/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo esikoisen takia käydään lasten jumpissa, kerhoissa, muskareissa, puistoissa jne

Vierailija
18/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksi käveli sujuvasti 11 kk vanhana ja alkoi sit 12 kk vanhana harjoittelemaan puhumista niin puhui jo paljon 1,5 v. Yksi lapsista alkoi sanomaan sanoja 9 kk alk. mutta oppi kävelemään vasta 1v3kk ja hän 1,5 v puhui sujuvasti. Yksi lapsista alkoi sanomaan sanoja 11 kk ja alkoi harjoitella kävelyä 12 kk ja siinä yhteydessä unohtui kaikki sanat mitä oli jo oppinut, opetteli sitten kävelemään ja juoksemaan ja nyt 1,5 v on vasta muutama hassu sana.

Vierailija
19/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdesta lapsesta sanottiin neuvolassa että puhuvat paljon ikäisekseen, eli keskimääräistä enemmän. Ja tämä jolla on muutama sana on ihan normaali. Eräs tuttava lapsi ei puhunut missään vaiheessa yksittäisiä sanoja vaan alkoi suoraan sitten puhumaan vähän alle 2 v. ihan täysiä ja oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän