Ahdistaako ketään muuta äitiysloman alkaminen?
En tiedä, olenko jotenkin outo, mutta työnteko on kuulunut niin monta vuotta olennaisena osana elämääni, että nyt kun äitiysloma tällä viikolla alkoi, olen ihan ahdistunut tästä tekemättömyydestä. Olen viihtynyt työssä ja saanut siellä hyvin vastuuta, nyt sitten vaan maleksin kotona toimettomana:( Odotan siis esikoistani. Jos lapsia olis enemmän, niin varmasti saisin päivät kulumaan ihan toisella tavalla.
Mitä te muut olette puuhanneet äitiyslomallanne? Siis silloin kun vauva ei ole vielä syntynyt. Itse olen vielä hyväkuntoinenkin, joten olisin ihan hyvin jaksanut olla töissäkin. Tunnen olevani joku yhteiskunnan loinen täällä kotona maleksiessani. Ei ole siivottavaakaan enää, kun olen jo kaikki paikat siivonnut. Töissä sentään tunnen olevani tärkeä ja arvokas, mutta tää kotona olo on jotenkin tosi masentavaa kun tunnen itteni ihan hyödyttömäksi.
Kommentit (5)
Mielestäni on korkea aika miettiä mistä saat elämänilosi ja itseluottamuksesi. Kuulostaa siltä, että olet hankkinut elämänilosi työelämästä. Nyt kun sitä ei ole, niin olet ihan toimeton ja tyytymätön. Ei se elo ja olo ole lapsenkaan kanssa kovin helppoa, jos saat tyydytystä vain fyysisestä työtehtävien suorittamisesta.
Anteeksi aika kovia sanoja, mutta tunnistin tuossa nuoren itseni. Olen ihan tietoisesti opetellut saamaan muistakin asioista tyydytystä. Ystävistä, jouten olosta, harrastuksista, lukemisesta, joulun tulosta jne. Nyt kun on aikaa, niin kannattaa pohtia tätä.
Ja olen samaa asiaa itsekin miettinyt, sillä jo ennen kuin äitiysloma alkoi niin ahdisti jo valmiiksi tämä tuleva toimettomuus. Totta on, että olen saanut elämäniloa paljon työelämästä. En sitä kyllä mitenkään huonona asiana pidä sitäkään.
Kyllä mä nautin ihan pikkuasioistakin, kuten juuri joulun tulosta yms. mutta jotenkin tämä toimettomuus tuntuu ainakin näin aluksi ihan kamalalta. Ehkäpä tähän tottuu. Oikeassa olet kyllä siinä, että näitä asioista voisi ihan oikeasti pohtia, nyt kun on aikaa.
ap
Kohta voit vain muistella miltä tuo tunne tuntui... Joten ota kaikki irti tuosta ajasta hyvällä omallatunnolla; lue, käy leffassa, tapaa kavereita, kahvittele yms. - ja nuku!
että jos teillä on pakastin, niin tee niin paljon ruokaa varastoon, kuin sinne suinkin mahtuu. Niistä on vauvan synnyttyä enemmän iloa kuin aavistatkaan. Vaikka vauva olisi helppokin, niin ne ensimmäiset viikot menevät kuitenkin vähän niin kuin sumussa ja tapoja ja rytmejä hakiessa.
Mutta sitähän sanotaan, että äidin pitäisikin vain lepäillä. Joten eipä muuta kuin haet kasan kirjoja kirjastosta tai leffoja vuokraamosta ja nautit olostasi. Ulkoilet ja sen sellaista.
Itselläni alkoi äitiysloma lauantaina, mutta nyt minulla on tuo esikoinen tuossa seurana.