Voiko koira tunnistaa pahan ihmisen?
Meillä koira reagoi vihamielisesti joihinkin uusiin ihmisiin, siis todellakin vain muutamaan. Mietin voiko eläin vaistota jotain mitä ihminen ei? Yhdestä tälläisestä meillä piipahtaneesta tutuntutusta sain myöhemmin kuulla että on rikostaustaa ja häneen juuri koira reagoi kielteisesti. Itse en huomannut henkilössä mitään sellaista käytöstä että olisi herättänyt jotain epäilyjä.
Onko muille käynyt näin? Ja siis itse en tiennyt etukäteen henkilöstä mitään joten en voinut omalla käytöksellänikään edesauttaa koiran reaktiota.
Kommentit (35)
Ihan kohtuutonta huuhaata taas tämäkin. Eipä muuta kuin ihmisiä leimaamaan tuolla perusteella, kun rakki inahtaa. Älyköt hei; siihen voi olla noin sata eri syytä miksi se tekee niin. Ehkä koiraa ahdistaa olla kohtuuttoman tyhmän naisen koira?
Minun koirani reagoi aina "epäilyttäviin" ihmisiin. Toisin sanoen jos joku seisoo kadunkulmassa ja puhuu puhelimeen kovalla äänellä, pitkiin mustiin kaapuihin pukeutuneille tai hitaasti kävelevään vanhukseen. Todella noloa, kun koira haukahtaa näille ihmisille, vaikka miten yritän mennä äkkiä ohi.
Mun koira ei pelkää eikä vierasta ketään. Eriyisen ystävällisesti suhtautuu vanhuksiin ja lapseni ikäisiin lapsiin, koska on tottunut saamaan näiltä paijauksia.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:02"]
Minun koirani reagoi aina "epäilyttäviin" ihmisiin. Toisin sanoen jos joku seisoo kadunkulmassa ja puhuu puhelimeen kovalla äänellä, pitkiin mustiin kaapuihin pukeutuneille tai hitaasti kävelevään vanhukseen. Todella noloa, kun koira haukahtaa näille ihmisille, vaikka miten yritän mennä äkkiä ohi.
[/quote]
Koira voi myös reagoida omistajan jännitykseen. Jos ajattelet vaikka " Voi hitsi, älä vaan hauku." niin varmasti tulee reaktio, koska itse jännität ihmisen ohittamista.
Koira voi myös reagoida koiria pelkäävään tai ei-koiraystävälliseen ihmiseen. Esimerkiksi minun enoni vihasi koiria, ei ollut mitenkään inhottava tai väkivaltainen koiria kohtaan kuitenkaan. Meidän silloinen kiltti kultainennoutaja katseli tätä kyseistä enoa aina kovin epäileväisesti.
Voiko ihminen tunnistaa pahan koiran? Siis sellaisen mielenvikaisen, joka käy ihmisten kimppuun. Sellaisen josta tälläkin viikolla on saanut lukea useamman kerran.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:10"]
Voi.Tunnistaahan huumekoiratkin.
[/quote]
Voi elämä. Tällä todistamme jälleen kuinka kerrassaan älykästä sakkia täällä käykään! :) Mitä sun horoskooppi määräsi että tänään sulle tapahtuu?
Ei, miten tämän nyt aloittaisi edes... no, siis se huumekoira ehdollistetaan tunnistamaan ne huumeet, eli kerta toisensa jälkeen se tietoisesti koulutetaan siihen, siis vainuamaan hajuaistillaan tietty tuote. Voisi se olla opetettu nuuhkimaan kai vaikkapa kardemumman hajuakin, muttei se todellakaan pennusta alkaen osaisi niitä omatoimisesti tunnistaa himoleipureita, joten mitenhän helvetissä se tunnistaisi tarkoittamanne epämääräisen "pahan ihmisen" tuolta noin vain? Hei mutta nyt mä keksinkin; ehkä ehdollistaminen pahuuteen tapahtuu siinä vaiheessa, kun koiraparka joutuu elämään omistajansa av-mamman kanssa. Kas kun av-mammojen koirat ei ole jopa ennustajiakin, tai laadi horoskooppeja lenkkiensä ja luiden kaluamisen välissä, koska ne on oikeastaan kotoisin ennustajakoirien planeetalta ulkoavaruudesta, ja ne maagillisesti ja kauhistuttavasti tietää ihan kaikesta kaiken. Huhuu. Hiton hörhöt.
Koira taitaa kyllä luokitella ihmiset eri tavalla kuin me ihmiset. Sanotaan: Kyllä koira koiran tuntee eli koira tunnistaa sellaiset ihmiset, jotka pitävät koirista. Pelon koira kyllä "haistaa" välittömästi.
minun koirani ilmoitti minulle mieheni epilepsiakohtauksesta, paljon ennen kohtauksen alkua. Tämä oli hänen ensimmäinen kohtauksensa. koira ulisi ja itki ja ihmettelin mikä sitä vaivaa
Kyllä voi, jos paha ihminen kuuluu perheeseen.
Jaoin mainoksia lukiolaisena saadakseni rahaa elämiseen, koska asuin yksin toisella paikkakunnalla. Yhdessä alueeni taloista asui nainen, jolla oli pieni koira... joku terrieri tms. Koira tuli aina ovelle räksyttämään kun laitoin mainokset postilaatikkoon ja kerran nainen tuli ulos ja sanoi, että olen paha ihminen tms. kun koira haukkuu minua.
Normaalisti eläimet kuten kissat ja kanit pitävät minusta enkä millään tasolla pelkää koiria. En ole rikollinen tai millään mittarilla syrjäytynyt. Mielestäni sillä tyypillä ei ollut ihan kaikki kotona.
Voi. Kuitenkin, koira voi reagoida poikkeavasti ihmiseen niin monesta eri syystä, että koiran logiikan varaan ei oikein auta laskea.
Ihan esimerkkinä, koira reagoi poikkeavasti koiria pelkääviin ihmisiin, erikoisesti käyttäytyviin ihmisiin, erikoisen hajuisiin ja näköisiin (= mihin koira ei ole tottunut) ihmisiin, sellaisiin joiden kehonkieltä ne eivät osaa lukea, jne.
Koirat haistaa epilepsiakohtaukset, diabeetikon putoavan verensokerin, raskaudet ja syövät.
No koira ei varmaankaan osaa määritellä "pahuutta" kovin tarkasti... kuten ylläoleva kirjoittaja sanoo, koira voi reagoida epätavallisesti monesta syystä, jotka eivät liity mitenkään "pahuuteen". Mutta yksi syy voi olla tosiaan se, että koira aistii uhan.
Ihminenkin aistii ja huomaa enemmän kuin yleensä ymmärtää. Jos joku ihminen tai tilanne jostain käsittämättömästä syystä pelottaa, sitä pelkoa kannattaisi pysähtyä kuuntelemaan. Mutta me olemme yleensä tottuneet tukahduttamaan tällaiset reaktiot typeränä hölynpölynä.
Käytän Hitler-kortin ja totean että tuolla Itävaltalaisella postikorttimaalarilla oli hauveleita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä koira reagoi vihamielisesti joihinkin uusiin ihmisiin, siis todellakin vain muutamaan. Mietin voiko eläin vaistota jotain mitä ihminen ei? Yhdestä tälläisestä meillä piipahtaneesta tutuntutusta sain myöhemmin kuulla että on rikostaustaa ja häneen juuri koira reagoi kielteisesti. Itse en huomannut henkilössä mitään sellaista käytöstä että olisi herättänyt jotain epäilyjä.
Onko muille käynyt näin? Ja siis itse en tiennyt etukäteen henkilöstä mitään joten en voinut omalla käytöksellänikään edesauttaa koiran reaktiota.
Rikos tausta ei tee ihmisestä pahaa.
Ihmisestä huokuu energiaa jota ei aina välttämättä toinen ihminen, kun taas kissa ja koira tuntevat... luulisin.
Jos sinusta lähtee epäilyttävää, ahdistavaa energiaa joka sinun mielestäsi lähtee sen ne tuntevat eikä siksi lähesty rennoin mielin.
Koirat kuulemma pitivät Hitleristä ja Hitlerillä itselläänkin oli koiria. Tästä voidaan päätellä, että koirat joko eivät tunnista pahoja ihmisiä tai jopa viihtyvät erityisesti pahojen seurassa!
Toisaalta vastaväittäjä voi kumota argumentin kiistauttamalla premissin Hitlerin pahuudesta, mutta en lähtisi sille tielle...
Kyllä voi. Meillä koira oli leppymättömän vihainen tädin miesystävälle, joka paljastui myöhemmin väkivaltaiseksi.
Epäuskoiset voivat miettiä, mistä kumpuaa heidän varmuutensa. Tietävät varmaan kaikki muutkin mysteerit.
Voi. Tästä niin monia esimerkkejä elämässäni etten epäile yhtään.
Mikähän siinä on, että meidän koira alkaa oudosti ulisemaan joillekin vanhoille ihmisille ja vammaisille kadulla?
En tiedä, mutta uskon niin. Edesmennyt koirani ei ihmisille yleensä murissut, mutta kerran lenkkipolulla hämärässä tuli joku mies vastaan, ja koira jähmettyi tuijottamaan ja murisi. Ikinä ei sitä muuten tehnyt, ei ennen, eikä sen jälkeen. Hitsi, että minua pelotti silloin.