Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni teistä uskaltaisi ihan oikeasti ajaa autolla esim. Pariisissa?

Vierailija
04.12.2007 |

Ei välttämättä ihan umpikeskustassa, mutta vähän matkan päässä pienillä kaduilla, joiden kummallekin puolelle on pysäköity autoja miten sattuu.

Entä uskaltaisitko ajaa vaikka sadan kilometrin päästä Pariisin liki keskustaan pitkin Pariisin motareita ja kehäteitä ja pujotella sujuvasti muun liikenteen mukana?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa ei ole vastaan tullut paikkaa, jossa en ajaisi ja monessa olen ajanutkin. Mä en ole koskaan navigaattoria käyttänyt, joten en tiedä kuinka suuri riemu se olisi. Kaupungissa ajettaessa yleensä hankalaa on se, että ei tiedä miten pääsee parhaiten sinne minne on menossa.

Olen myös ajanut USAssa ja Etelä-Amerikassa.

Jotkut Aasian suurkaupungit olisivat ehkä sellaisia, että en kovin mielelläni ajaisi. Esimerkiksi KL tuntuisi hiukan hankalalta. Singis on taas niin organisoitunut, että siellä varmaan ajaisi ihan ok.

Suomessa yleensä hankalinta ajamisessa on se, että kuskit ovat niin itsekkäitä. Toiselle ei anneta tilaa ja jotkut ajavat jopa mieluummin kolarin kuin antavat tilaa. Helsingissä (niinkuin missä tahansa kaupungissa) on oleellista tietää pääreitit, joilla pääsee kätevästi idästä länteen, etelästä koilliseen ja luoteeseen jne. Niillä pärjää jo aika pitkälle.

Vierailija
2/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös useissa muissa keski-eurooppalaisissa suurkaupungeissa, samoin esim. Miamissa ja New Yorkissa. Sekaan vaan!

Vauhdista pidän myös, eli Saksan autobahnit on ylivetoja:-)

Ainoa mikä ehkä vähän arveluttaisi ainakin aluksi, olisi vasemmanpuoleinen liikenne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luulisin että olen ajanutkin mutta en enää muista ihan vannoa

Vierailija
4/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en uskalla ajaa edes helsingissä

Vierailija
5/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin en lähtisi. Aika hurjaahan se liikenne Pariisissa on, vielä hurjempaa Italian isoissa kaupungeissa, mutta Bankogissa en suostuisi ajamaan edes miehen opastamana!

Vierailija
6/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ajan kyllä,mutta isommat paikat saa jo hermostumaan. Oltiin tukholmassa keväällä autolla ja mies yritti saada mut kuskiksi muttei onnistunut...Sai ajaa sitten Oslossakin:)

Vierailija
7/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en IKINÄ. Hesassa on jo ihan riittävästi tiukkoja tilanteita ja risteyksiä joista jokainen 4-6:sta kaistasta lähtee eri ilman suuntaan, sekä hulluja taksikuskeja joita ei pahemmin liikennesäännöt kiinnosta.

Vierailija
8/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustassa, motareilla, kapeilla kaduilla... myös Italian isoissa kaupungeissa oon ajanut.

Kaikkeen tottuu!

Vierailija
9/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustassa nopeudet ovat alhaisia, ja senkuin matelee ruuhkassa muiden perässä. Tosin monikaistaiset (esim. 4-kaistaiset) liikenneympyrät olivat aluksi hieman hankalia, mutta kyllä niissäkin selviää.

Lontoossa ajelen nyt päivittäin. Täällä oman haasteensa toi aluksi " vääränpuolinen" liikenne, mutta siihenkin tottuu muutamassa minuutissa. Samat säännöt täälläkin toimivat, ja liikenne takkuaa myös niin paljon, ettei nopeudet ole koskaan kovin korkeat... Toisaalta täällä brittikuskit ovat ihanan kohteliaita, ja aina saa tilaa. Pahimpia ovat kaksisuuntaiset kadut, joissa oikeasti mahtuu menemään vain yksi auto kerrallaan. Mutta niistäkin selvitään täällä, kun huomioidaan muut. Ei muuten toimisi Suomessa. Siellä olisi ruuhka, kun kaksi autoa olisi liikenteessä.

Italian liikenne on mukavan joustavaa. Siellä kaikki noudattavat liikennesääntöjä tarpeidensa mukaan. Ja jos tulee ongelmia, niin torvi vain pohjaan. Kun meteliä jatkuu hetken, niin yleensä ongelmat ratkeavat. Italiassa ajamiseen tottui myös melko nopeasti, ei kuitenkaan yhtä helposti kuin Lontoossa tai Pariisissa.

Itse uskallan ajaa lähes missä vain. Navigaattori on iso apu, ainakin alkuvaiheessa. Siten ei tarvitse hermoilla samaan aikaan karttojen ja muiden kanssa. Eniten arveluttaa se, että joutuu vahingossa väärälle alueelle ja siten tosi turvattomille seuduille. Siksi inhoan Jenkkilässä ajamista, kun erot hyvien ja huonojen alueiden välillä ovat niin suuret ja toistaalta ei tarvitse kuin erehtyä yhdestä liittymästä ja onkin tosi hurjalla alueella.

Vierailija
10/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan ajaa siis lähes kaikissa sivistysvaltioissa. Kehitysmaissa (tai arabimaissa) en ajaisi, mutta siihen ei ole syynä holtiton liikenne, vaan lähinnä muut turvallisuusseikat.

Vierailija
11/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuen siitä että siellä ollaan totuttu antaan tilaa, mutta suomi-juntti ei tietä anna pr---le. Tuli muuten taas todettua yhden tapahtuman jälkeen Suomalaisessa pikkukaupungissa. Jono seisoi kun niin monen miehen mielestä vetoketjuperiaate soti hänen perustuslaillisia oikeuksiaan vastaan :)

12/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

13:

Kehitysmaissa (tai arabimaissa) en ajaisi...

Vierailija
13/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Helsingissä en uskalla ajaa autoa :D

Vierailija
14/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Uskallan ajaa siis lähes kaikissa sivistysvaltioissa. Kehitysmaissa (tai arabimaissa) en ajaisi, mutta siihen ei ole syynä holtiton liikenne, vaan lähinnä muut turvallisuusseikat.

Vierailija
15/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meksikossa ja Venäjällä jätin ajamatta, kun siellä poliisit usein yllättävät turistiautoilijat epävirallisilla ratsioillaan. Niissä yleensä vaaditaan rahaa " sääntörikkomuksista" , mutta pahempiakin tarinoita olen kuullut.

Vierailija
16/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Kaliforniassa sekä Australiassa. Pahin on kuitenkin Lontoo. Paljon autoja ja liikenne väärinpäin. Pohjois-Lontoossakin on semmosia liikenneympyröitä, joissa autoja on enemmän kuin monessa suomalaisessa kaupungissa. Antavat tietä hyvin, mutta vasta kun uskallat painua sekaan.

Vierailija
17/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut autoa aika monessa isossa kaupungissa, mm. USAssa New Yorkissa Manhattanilla :), Houstonissa, Bostonissa, ja Euroopassa ainakin Lontoossa, Manchesterissa ja Birminghamissa sekä Köpiksessä ja Tukholmassa.

Me vaihdellaan miehen kanssa kuskivuoroja sujuvasti ja osataan onneksi molemmat lukea myös karttaa.

Silti pakko todeta, että kotikaupunkini Helsingin liikennejärjestelyt aiheuttavat usein harmitusta... Lähinnä siksi, että vaikka asumme ja teen töitä keskustan alueella, käytän yleensä aina liikkuessani julkista liikennettä. Joten kun sitten joskus on pakko mennä autolla jonnekin keskustan halki, on jollain kadulla aina tietyömaa ja muuttuneet järjestelyt, unohdan mitkä poikkikadut on yksisuuntaisia jne ja niin sitten tulee törttöiltyä täällä ja oltua tukkona.

Mutta silti väitän, että uskaltaisin ajaa missä vain :)

Vierailija
18/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut Pariisissa ja parissa kymmenessä muussakin maassa. Pariisi oli helppo nakki verrattuna Roomaan tai Italiaan yleensäkin.

Vierailija
19/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurissa kaupungeissa liikenne pelaa, vaikka ruuhkille ei tietysti mitään voi. Ja pakkohan sen on pelata, ei siellä voi harrastaa samaa sarvikuonomeininkiä kuin suomalaisissa pikkukaupungeissa. Peltikolareiden todennäköisyys on kyllä suurempi, siksi vakuutukset kuntoon oli auto oma tai vuokrattu.

Itse olen ajellut vuokra-autolla jenkeissä (itärannikko) ja omalla Britanniassa.

Vierailija
20/36 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pari kertaa eläissäni ajanut Helsingissä. Enkä missään ole tavannut niin joustamattomia junttimaisia kuskeja. Tukholma on loistava ajettava, samoin Bonn, Madrid ja Pariisi, siellä osataan sentään joustaa. Italialaiset ovat kyllä sitten asia erikseen, siellä saa ajokortin lottoamallakin. Ja saksalaiset ovat kyllä samalla tavalla nipottajia kuin suomalaiset...

Onneksi nykyään lähdetään ulkomaille aina Turusta, asuntoautollakin olen ajanut Tampereelta Milanoon, vielä perjantai-iltapäivällä keskieuroopan läpi, eikä mitään ongelmia.