Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4-5kk ikäisen " ruokalista"

04.12.2007 |

Minkälaista rytmiä teillä muilla on tullut ruokailuun, kun soseet aloitettu? Meillä vauva saanut nyt parin viikon ajan soseita rintamaidon lisäksi. Tällä hetkellä saa iltapäivällä n. ½ prk kasvissosetta ja illalla ½-1prk hedelmäsosetta. Mietin, että jokos uskaltaisi lisätä lihaa kasvissoseeseen ja aloitella jotain puuroa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

soseiden syöttö hieman ennen 4kk ikää. Marjasoseita meni alussa arviolta puoli purkkia per päivä. Muutama viikko myöhemmin pukillinen päivässä ja velliä päälle. 5kk iästä lähtien olen syöttänyt myös lihasoseita ja puuroa ilman mitään ongelmia.

Päivän " ruoka-aikataulu" olisi, että aamusta puuro+maito, n. klo 11 lihasosetta+maitoa, klo 14 maissa hedelmäsose+maito/velli, klo 17 lihasosetta+maitoa ja illalla siinä 19-19.30 maissa puuro+maito.

Soseita menee se purkki per ateria, mutta joinain päivinä ruoka ei tietty maistu.

Neuvolasta ei ole tullut mitään erikoisohjeita siitä milloin mitäkin täytyisi/kannattaisi alkaa syöttämään. Th totesi 5kk tarkastuksessa, että kannattaa alkaa totuttelemaan uusiin makuihin ja suurentaa annoksia päivittäin. Ei sanonut mitään puuron ja lihasoseiden aloittamisesta samaan aikaan (6kk iässä). Kasvu on tytöllä tasaista, joten minua kehotettiin jatkamaan samalla ruokavaliolla.

Vierailija
2/5 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4,5kk poika, synty keskosena.. aloiteltiin soseen maistelu 3kk iässä..poika syö desin verran aamupäivällä kasvissosetta/maissia/tai sitten hedelmäsosetta ja muuten mennään imetyksellä ja illalla alle 200ml velliä :)

Kohta alan kokeilee viljoja ja iltapuuroa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko sinulla / teidän vauvalla jokin erityinen syy miksi haluaisit lisätä muun ruoan kuin maidon määrää jo noinkin suureksi. Neuvolasta kannataa kyllä kysyä kun tietävät teidän vaavin kasvu- jne olosuhteet.

Äitiyspakkauksessa oli myös vihko vauvan ruokailuun, sieltä löytyy kanssa tämän hetken suositukset.

Tuossa myös yksi nettilinkki

http://www.vantaa.fi/binary.asp?path=1;220;4720;33404;47391;47393;50049…-

Minä aloitin meidän pojalle soseet 4kk iässä ja annoin erilaisia kasvis- ja marjamössöjä pari lusikallista. 5 kk kohdalla saimme neuvolasta " luvan" aloittaa puuro. Nyt annan aamupäivällä kasvismössön, iltapäivällä vähän marjaa tai hedelmää ja sitten illalla puuron. Lihat otetaan vasta lähempänä 7 kk. Yleensä suositellaan että joko liha TAI viljat eli ei saisi aloittaa molempia yhtäaikaa. Alle 6 kk ikäiselle maito on kuitenkin se nro1 ja soseet ovat vaan makuannoksia. Tissi on meillä edelleen pop ja soseet vain makustelua

t. Fiikus

Vierailija
4/5 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitettiin kasvissoseella 4kk iässä ja nopsaan sitä menikin desin verran.. Sitten pari vkoa myöhemmin aloitin hedelmäsoseella,jota aluksi vain maisteltiin ja n. viikon päästä sitä annoinn sellaisen 3/4dl verran (varmasti enemmänkin olis syönyyt!). Ennen 5kk neuvolaa kasvissosetta meni jo pari desiä. Ko. neuvolan jälkeen aloitettiin puuro, se oli ohjeena neuvolassa. Th sanoi, että kasvissosetta kerralla kannattaa antaa se max pari desiä, hedelmäsosetta reilu 5kk ikäiselle purkillinen (siis 125g), puuron määrästä ei sanonut, mutta meillä on nyt viikko maisteltu puuroa ja nyt vasta se alkaa upota niin, että voisi ajatella antaa yli desin illalla. Ja kuulemma voi ottaa sitten tarvittaessa ip toisen kasvissoseaterian, jos tuntuu, ettei nuo kolme ateriaa riitä. Lihaa tuo th suositteli aloitettavaksi vasta puolen vuoden jälkeen kuten olin ajatellutkin.

Korviketta meillä menee 6-9dl päivästä riippuen ja öisin imetän. Jos vauva olis pelkällä imetyksellä ollut tuohon 4kk ikään, niin ei noin nopeasti oltais varmasti alettu soseilemaan, mutta neuvolastakin oli sitä mieltä, että kannattaa antaa soseita eikä kallista korviketta (jota sitäkin toki tarttee päivässä antaa riittävästi). Ja kun meillä on tuo poika kyllä niin hyvä syömään, että olis tullut vihaiseksi jostain parista lusikallisesta =)

Uskoisin, että tapauskohtaisia on kuitenkin nuo ruokajutut - ja myöskin terveydenhoitajakohtaisia, meillä ainakin aina sanoo, että MINÄ olen sitä mieltä, eli jos jollain toisella käytäis, niin saattais olla eri ohjeet.. Esim. tuon Fiikuksen kanssa ollaan samassa kaupungissa, mutta eri th:lla niin on eri ohjeet...

Se puuro lienee parempi ensiksi, koska sehän on oma ateriansa, lihahan on kasvissoseen lisänä vaan.. Mutta jos vaan maitoa tulee niin taatusti kannattaa imettää (jos se vaan itestä ja vauvasta on kivaa!).

Mä oon kyllä aika pihalla ollut näissä ravitsemusasioissa, kun esikoinen kyseessä, mutta kun poika kasvaa, niin eiköhän oikealla polulla olla =)

Vierailija
5/5 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä alottanut soseet lapsilleni 4kk iässä tai pikkasen aikasemmin ja 5kk siirrytty lihaa sekä puuroihin eli olen antanut kumpaakin 5kk lähtien ja niin meinaan myös toimia tämän kolmannenkin kanssa,ei siinä ole ainakaan mitään ongelmia tullut hyvin ainakin meillä on sujunut.

Tällä hetkellä poju 4kk syö puol purkki kasvis-sosetta 12.00 aikoihin ja alku illasta hedelmä sosetta+maidot ja aamu ilta vellit päälle.

5kk iästä lähtien vellejä aletaan korvaamaan sitten puurolla.