Raskaus ja ylipaino
Kannattaisiko merkittävän ylipainon vuoksi siirtää vauvahaaveita ja yrittää laihduttaa? Mitkä on perusteet? Omia kokemuksia raskauksista ylipinoisena?
Lapsia on jo kaksi ja olen aina ollut jonkinverran lihava mutta nyt paino on jo niin merkittävä että mietityttää...
Kommentit (7)
Ekaa odottaessa lähtöpaino oli reilut 80, siihen tuli kiloja noin 25.. Ei selkä- tai liitoskipuja, eikä muutakaan vaivaa. Sokerit koko ajan ok, valkuaista ei virtsassa kertaakaan. Verenpaine ja hemoglobiini koko ajan hyvät.
Nyt kaksosia odottaessa lähtöpainoa olikin sitten 100kg.. Nyt menossa rv33, ja painoa tullut noin 5kg. Ainoa harmi on ollut matala hemoglobiini, joka tekee olon ajoittain väsyneeksi. Muut arvot taas kaiken aikaa olleet ok. Selkä, lonkat tms eivät ole olleet kipeitä.
Meillä molemmat raskaudet on saaneet alkunsa hoidoilla. Syy lapsettomuuteen on rakenteellinen, ei johdu ylipainosta. Kuitenkin molemmilla hoitokerroilla on tärpännyt ensimmäisellä yrittämällä, eli tosi hyvä onnistumisprosentti, vaikka lääkärissä varoittelivatkin, että ylipaino voi hankaloittaa alkion kiinnittymistä.
Kyllähän ylipainoisena raskaus on varmasti hankalampaa kuin jos olisi normaalipainoinen, mutta kun vertailukohtaa ei ole, mä en osaa valittaa. Olen niitä onnellisia, jotka ovat elämänsä kunnossa raskaana ollessaan.. :)
Onnea sinulle mahdolliseen raskauteen, jos sille tielle päätät lähteä. Mä en halua antaa tällä kirjoituksella sellaista kuvaa, että lihavuus ja raskaus olisi aina ihanteellinen yhdistelmä, mä vain olen ollut niin onnekas, että kaikki o nsujunut hyvin.
mitat 168/116
molemmilla kerroilla on raskaus lähtenyt ensimmäisellä yrityskierrolla.
Ensimmäisessä raskaudessa tuli 5 kg (kaikki pois synnärillä, tosin imetys aika kasvatti painoa takaisin alkulukemiin) ja tässä toisessa raskaudessa ei ole tullut vielä mitään, (rv 25). Samat alkupainot molemmissa.
Ei ole vaikea liikkua. Kävelen joka päivä ulkona lenkin. Välillä käyn uimassa 1000 metriä (noin kerran kuukaudessa).
Sokeri ongelmia tai muutakaan onegelmia ei ole ollut.
Tietysti jos haluaa niin ainahan se on parempi mitä hoikempi. Sitä en kiellä.
Tottakai normaalipaino olisi ihanne (tääskin asiassa). Mutta jotain voi päätellä esim. 3 sinun kirjoituksesi perusteella; jos tuonkaltainen ylipaino olisi vakava riski äidille tai lapselle tuskin hoitoja olisi aloitettu...näin voisi ajatella... No minä olen sen 168 pitkä ja paino jonkin verran alle sata tällä hetkellä. Jospa tässä yrittäisi pitää oikein terveellisiä elämäntapoja yllä ettei ainakaan lisää tulisi ja luopuisi pikkuhiljaa ehkäisystä. Ei tietenkään tiukkaa diettiä, mutta terveellinen ja lisää liikuntaa. Kai sitä uskaltaa jos mitään oikein painavaa perustetta raskauden vältämiselle ei ole. Ap
Eli mulle tosiaan istutettiin _kaksi_ alkiota tuosta painosta huolimatta. Pituutta mullakin tuo sama 168. Uskon itsekin siihen, että jos se olisi koettu minun tai lasten terveydelle vaaralliseksi, siirtoa ei olisi tehty.
Ylipainoisena ei juuri liho jos lainkaan raskausaikana. Oli myös raskausdiabetes jota hoidettiin hyvin ja sokereita seurasin raskauden loppuajan. Silti syntyi 4440 g painava vauva.
Minulla oli huomattava ylipaino odotusaikana. Mutta mitään ongelmia ei ollut, sokerit kokoajan ok, synnytyksessä ei mitään ja paino laski. Vauva oli 3500g. Neuvolassa ja klinikalla suhtauduttiin kannustavasti.
Tässä on aina se raskausajan diabeteksen riski. Samoin itse raskautuminen voi olla vaikeampaa ylipainon takia. Ja jos normaalipainoisetkin kärsivät nivel- ja selkävaivoista raskauden aikana, voit miettiä, miltä itsestä tuntuisi.