saako allerginen lapsesi hyvää ruokaa päiväkodissa?
miten siis lapsi, jolla on allergioita, otetaan huomioon tarhan ruokailuissa?
onko ruoka hyvää, vai ihan " juosten kustua" :)
miettii tarhaa aloitteleva..
Kommentit (15)
Ainut kiusallinen ongelma tullut kuljetusmokien takia ( meilläpäin keskuskeittiösysteemi ) jolloin ruuat kaatuneet / valuneet toistensa päälle ja lapseni ei ole voinut omaansa syödä . Siis olisi voinut saada allergisen reaktion ruokien sekaantumisesta . Sitten on ollut pakaste / puuropv... Vihastuttaa kyllä , mutta onneksi ei ole käynyt usein .
Lapsellani on maitoallergia ja oksenteluoireet palasivat heti toisen tarhapäivän jälkeen. Eivät ilmeisesti erota laktoosi-intoleranssia maitoallergiasta. No, nyt ovat tarkkana, koska annoin palautetta.
suosittelen kovin allergisia lapsia allergia-päiväkotiin. siellä on asiaan perehtyneet keittäjät/kokit. Ruokiin panostetaan ja kaikki muutenkin pyörii allergioiden ympärillä. riippuu tosiaan päiväkodista, mutta joissakin päiväkodeissa nuo erityisruuat on olleet oikeasti aika kauhean näköisiä. Joskus olen mennyt keittiöön jopa sanomaan, että eikö ne keksi muuta ruokaa noille allergisille lapsille. Varmasti löytyy asiansa osaaviakin päiväkodin keittäjiä ja vielä sellaisia jotka eivät säästä ruuan laadussa.
Esim sitä ainaista Yosa jugurttia, kun toisille on rahkaa, jugurttia yms. Se on ilmeisesti niin helppoa...
T: töissä tarhassa
Ja jos toiset saivat jälkiruoaksi vanukkaan, niin mitäs sitten tämä allerginen. Sitä Yosaa! Ja vielä aina samaa makua...
Että vaihtelua juu kaipais suuntaan ja toiseen .
kaupunki EI halua maksaa allergisille mitään erikoisia ruoka-aineita, siis kalliita.
ja jos on kyseessä ostopalvelu, eli kaupunki ostaa ravitsemispalvelut joltain ruokafirmalta, niin ei se ruoantoimittaja kuule itse niitä halua lahjoittaa hyvää hyvyyttään ilmaiseksi, koska kaupunki ei niitä kustanna. näin on näppäimet.
lisäksi, nuo allergisten jogurtit, normaalihinnoissa, ovat aika rajalliset.
on eri asia sitten mennä gourmet-ravintolaan, jossa rahalla saa ja hevosella pääsee.
t: keittiöllä töissä
meillä esim. ohjeistus kuuluu, että on tarkoitus mahdollisuuksien puitteissa pyrkiä samantapaiseen ruokaan.
eli jos toisilla on jogurttia, ei maidottomalle tarjoilla hedelmiä.
käsittääkseni se on myös sen lapsen ja muidenkin kannalta toivottavaa, että on eväät suhtsamaa.
t. edelleen keitiön täti:)
ainakin säästää noissa ruuissa, eli ei aina välttämättä sen keittäjän syy.
Esim jos on välipalana jugurttia, toisena päivänä rahkaa, kolmantena päivänä jälkkäriksi vanukasta.
Tällä ajan takaa sitä, että vaihtelu varmaan virkistäisi. =)
olin muutama vuosi sitten töissä päiväkodissa, jossa allerginen 3v. lapsi sai lounaaksi esim. keitettyjä porkkanoita ja valkosipulinkynsiä. Muut söi makaronilaatikkoa. Toinen päivä sai sitten kukkakaalia ja valkosipulinkynsiä. Että mulla melkein pääsi itku, kun lapsi niin hämillään katseli omalle ja sitten toisten lautasille, ja alkoi syömään sitten omaansa =( Mieti pelkkiä porkkanoita ja valkosipulinkynsiä! Ja ikää 3v.!
Oma äitini on kokki, työskennellyt myös päiväkodissä keittiössä, ei pitänyt edes vaikeana tehdä tuolle lapselle hyviä ruokia (kerroin siis mille lapsi oli allerginen). Kuulemma makaronilaatikkokin olisi onnistunut helposti...
Näin. Tosiasiassa olen sitä mieltä, että ap:n kannattaisi hankkia elämä.
Vierailija:
Esim jos on välipalana jugurttia, toisena päivänä rahkaa, kolmantena päivänä jälkkäriksi vanukasta.Tällä ajan takaa sitä, että vaihtelu varmaan virkistäisi. =)
Vaikka edellispäivänä olis ollut makkarapäivä... tai ehkä juuri siksi.
Ottaa pannuun kun muksu inhoaa makkaraa, eikä sitä muutenkaan oo hyvä syödä paljoa korkean nitriittipitoisuuden vuoksi.