Kuinka suuripäisiä vauvoja olette alakautta synnyttäneet? Kuinka kävi?
Mulla oli ekan päänympärys 32,5cm, toisen 35cm ja kolmannen 38cm. Ekasta tuli pahiten repeämiä, viimeisestä vähiten. Kauhistuttaa ajatus siitä, että tuo 38 olisi ollut eka...
Kommentit (22)
Huh,... mut ei tullu edes repeämiä. Ei tikin tikkiä.
Mun lapsista 3. on ollu isoin pää 37, en muista et olis ollu sen kummempi ponnistusvaihe kuin muidenkaan syntyessä.
Perätila on varmaan ollut pahin...
Pieni episiotomia oli tehtävä, mutta ei välttämättä pään koon takia, vaan sydänkäyrien romahduksen vuoksi. Itse sen lapsen kuitenkin ponnistin, imukuppia ei tarvittu.
Mutta isoin oli varmaan tuo kolmas koska tuli avotarjonnassa jolloin ympärys on isompi... Ekasta tuli eppari ja joitakin tikkejä, seuraavista muistaakseni 1-2 tikkiä.
Pää siis tuli ulos ihan suosiolla, mutta hartioiden kohdalla repesi. Ekalla kerralla paljon pahemmin kuin toisella.
Eka synnytys oli pahempi kuin toinen.
päät 36-37,5 cm, ekasta eppari, toisesta pari tikkiä repeämiin ja loput 2 ilman repeämiä tai tikkejä. Tän seuraavan on kai sit 38cm, kun aina on 0,5 cm isompi ollut kuin edellisellä...
mutta viikon päästä jo 38,5 cm eli taisi olla aika pahasti kokoonpuristunut :S
Ainakin vauvan pää näyttää kuvissa ihan puikulaiselta, oli raukka niin kauan jumissa keskilantiossa.
Imukuppi ja sen takia episiotomia, ei pahoja repeämiä. Keisarileikkaus oli kuitenkin hilkulla, sillä vauva oli jumissa niin korkealla, ettei imukuppia päästy käyttämään.
Muut vauvat päänympärykseltään 35 ja 36cm, viimeinen varsin sutjakka syntymään.
Mulla esikoinen 38 cm ja tuli vielä käsi poskella. Lopputulos oli se, että epparin lisäksi repeämä ja 6 viikkoon en pystynyt istumaan. Ristiäisissä istuin ekaa kertaa. Fillarilla en ajanut koko kesänä.
Onkohan ysi mun puoliso, kun on niin tutun kuuloinen selvitys.
Ekasta ihan vähän nirhaumaa, repeämiä tms ei kummastakaan.
eka oli vaikea, eppari ja repeämä lisäksi. syntyikin käsi poskella. hartiat tiukahkot, mutta tuli kuitenkin ilman imukuppia. kauan kesti parantua, kuukausia.
toinen tuli aika helposti. repeämä myös, mutta ei niin paha kuin ensimmäisen kanssa.
molemmat olleet n. 5 kiloisia eli muutenki suuria vauvoja.
Sairaalassa ko katseli muiden lappuja, niin yleisimmin oli vaan 34-35 cm pipoja.
py oli 38 cm, oli kyllä lujassa, imukupilla autettiin, toisen asteen eppari.Pojalla murtui solisluukin synnytyksessä.
tokan py 37cm ja syntyi käsi poskella, aikas lujassa sekin, kolmosella oli py 36 ja huomattavasti helpompi kun edelliset!
Iso päähän on vaan hyvästä, tekee tietä auki hartioille=)
Imukuppi, eppari, liitoskivut jatkuivat monta kuukautta synnytyksen jälkeen. Seuraava oli 37cm py ja tuli ihan pops vaan.
Hauskaa että tänne vastaa vaan "isopäisten" äidit,
36.6cm oli päänympärys. Ihan helposti tuli.
Ekan synnytyksen jälkeen laitettiin pari tikkiä. Esikoinen pipo 34cm
miksi sitä sanottiin), oli pari kuukautta ja laski sitten. Ihan normaali lapsi on nyt ja pääkin mitä kaunein.
Esikoinen 34,5cm
Toinen 39 cm
Kolmas 37,5cm (tuli otsa edellä maailmaan ja todella nopeasti...minulle jäi pieni rimakauhu)
Neljäs 36,5cm
ensimmäisen lapsen py oli 34 cm ja tehtiin eppari ja toisen lapsen py oli 40 cm josta tuli sitten 4 tikkiä mutta muuten kaikki sujui hyvin.
Eppari, repeämät ja imukuppi.