Mikä on persoonallisuushäiriö?
Kommentit (9)
http: //www. geocities. com/tommi_myrskykari/persoonallisuushairio. html
Mikä on persoonallisuushäiriö ?
Persoonallisuus, ei sen häiriö, on kokoelma pysyviä ennustettavissa olevia, tunteiden ja käyttäytymisen piirteitä.
Häiriö ilmenee silloin kun nämä piirteet ovat syvään juurtuneita, joustamattomia kaavoja jotka toisiin ihmisiin verrattuina poikkeavat kulttuurin normeista.
Persoonallisuushäiriöt alkavat jo lapsuudessa tai nuoruudessa ja ovat pysyviä.
Poikkeava käyttäytyminen haittaa toimintakykyä, sosiaalisia suhteita ja selviytymistä ammatillisissa tehtävissä.
Persoonallisuushäiriöinen ihminen ei aina itse kärsi häiriöstään eikä aina ole siitä edes tietoinen, vaan voi kokea persoonallisuuteensa liittyvät poikkeavuudet hyväksyttävinä (ego-syntonisina) luonteensa piirteinä.
DSM-IV Axis II diagnoosi
Esiintyminen: 10 - 20% väestöstä.
Välillä muutun ihan kuin toiseksi ihmiseksi.
Osaan olla tosi herttainen ja rakastettava, mutta toisessa hetkessä saatan muuttua tosi ärsyttävän mustasukkaiseksi ja VAADIN kovaäänisesti itselleni hellyyttä jos koen jotenkin jääneeni paitsi.
Tämä on sellainen asia, johon haluaisin itse vaikuttaa, mutta se on niin syvään juurtunut, etten mahda kohtauksilleni mitään.
Esimerkiksi narsistit eivät yleensä havaitse itsessään mitään puutteita.
Älä siis tuudittaudu siihen, ettet voisi tehdä mitään, siten vain sallit itsellesi sen, ettet yritä muuttaa tilannettasi. Helppoa se ei tule olemaan, mutta vähän kerrallaan siihen pystyt, jonkun avustamana.
Pystytkö yksin käsittelemään tunteitasi, menneistyyttäsi (lapsuuden ihmissuhteita ja niiden vuorovaikutusta) jne?
Tänään oli Hesarissa tunteiden käsittelystä puolen sivun juttu muuten.
Kirjallisuuttakin löytyy vaikka kuinka paljon aiheesta.
sanoa että hämmästyttävän tarkasti tutkijat on onnistuneet mallintamaan mun pään sisällön...
Siten pääsee paremmin kriiseistäkin läpi ja ahdistus- ja masennushäiriöt helpottavat. SIinä kerrottiin myös kirjoittamismenetelmästä, joka avaa ongelmia ja hankalien tunteiden painolastia ja lisää koettua hyvinvointia.
Mulla on useammankin psykiatrin voimin diagnoosina tuo epävakaa persoonallisuushäiriö (en uskonut ekaa...), ja mitä olen muiden saman diagnoosin omaavien kanssa aiheesta kirjotellut, melkein kaikille on diagnoosi tullut kyllä ihan yllätyksenä. Sitä on tiennyt, että jotain vikaa on, mutta vaikka olisi ko. vaivasta lukenutkin, persoonallisuushäiriötä ei tullut itselleen epäilleeksi. Ja muutenkin kannattaa mennä tohtoroitavaksi...
kannattaa. Olen tuo estynyt persoonallisuus ja jos olisin niellyt sen pikadiagnoosin jonka sain purematta, myös minulla olisi nyt diagnoosina epävakaa. Jos diagnoosi on tehty huolella, ei siinä mitään, mutta onko se aina?
Pointti olikin oikeastaan, että kannattaa todellakin ottaa itse selvää asioista hyvin eikä luottaa siihen että lekuri pystyy diagnosoimaan ihmisen oikein alle tunnissa.
eräälle ryhmälle henkisen puolen ongelmia.
Kun googletat sanalla persoonallisuushäiriö niin johan alkaa tietoa löytymään. En jaksa selittää.