Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko lihava koska syöt liikaa vai jostain muusta syystä?

Vierailija
03.12.2007 |

Mistä syystä sinä olet lihava:

- " No kun ei pysty liikkumaan kun on polvet / lonkat / nilkat / sääret kipeät" - No oikeastihan ne on kipeät siksi että henkilö on lihava eivätkä jalat kestä sitä painoa, sitäpaitsi tavallisella ihmisellä (en siis puhu huippu-urheilijoista) liikunnalla on oikeasti vain hyvin marginaalinen merkitys painon kannalta ja paljon tärkeämpää on se mitä ja milloin syö ja erityisesti mitä EI syö.

- " Mutta en minä syö mitään, minulta vain ei paino putoa vaikken söisi yhtään mitään" - Oikeasti tällainen ihminen yleenä napostelee huomaamattaan koko päivän ja on niin tottunut valtaviin ruokamääriinsä ja epäterveellisiin sapuskoihin ettei edes osaa pitää niitä epänormaalina. Välipaloja ja juomia " ei lasketa" ja muuta ruokaa menee mukamas " normaalisti" .

- " Minulla on tällaiset geenit" - Okei, suvussa voi toki olla paljon lihavia ihmisiä, mutta usein myös lihavien ihmisten koirat ja kissat ovat lihavia, vika ei siis ole geeneissä vaan perheessä opituissa elämäntavoissa.

- " Minulla on isot luut ja olen tällainen isokokoinen - enhän minä millään voisi painaa tuon normaalipainon verran, eihän minusta olisi mitään jäljellä" , usein vielä todetaan " Katso nyt vaikka tätä rintakehääni, pelkkää luuta ja ympärysmitta on tällainen" - Oikeasti lihavilla ihmisillä ei keskimäärin ole yhtään sen isommat tai pienemmän luut kuin muillakaan ihmisillä. Pitkillä ihmisillä on keskimäärin isommat luut kuin lyhyillä ja samanpituisilla vaihtelut luiden koossa ovat varsin pieniä - ja näitä vähän isompia ja vähän pienempiä löytyy yhtä lailla normaalipainoisilta kuin lihaviltakin ihmisiltä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tämä nyt ole jo vanha juttu? Mitä haluat kuulla? Olen lihava, koska olen vain niin saamarin laiska, inhottava, itsekuriton ja turha ihminen, minusta voisi vaikka samantien ampua ilmat pihalle, jotta en savustaisi hoikkien ihmisten sarveiskalvoja.

Kelpaako? Vai pitääkö vielä rukoilla armahdusta sinulta ja polvistua eteesi?

Vierailija
22/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mikä on 15-vuotiaalle liian vähän, on 25-vuotiaalle sopivasti ja 45-vuotialle ihan liikaa. Ruokahaluni on pysynyt ennallaan, mutta elintoimintani hidastuneet. Vaikka liikun enemmän, kiloja kertyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oikein hoikka, mutta en mitenkään omaa ansiota. Herkuttelen kyllä mutta kilot vaan ei kartu. Enkä paheksu lihavia millään tavalla - onhan sisälläni piilossa pieni läskikasa!

Vierailija
24/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

167cm ja 61kg. Olen tämän painoinen, koska syön liikaa. rakastan syömistä, ei voi muuta sanoa :)

Vierailija
25/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aloituksen teksti on pääosin minun käsialaani - kirjoitettu toiseen ketjuun - mutta en ole sitä itse uudeksi aloitukseksi kopioinut vaan joku muu on sen tehnyt.

Mutta YLLÄTTÄVÄN tervejärkistä porukkaa av:lla, täällähän valtaosa peräti tunnustaa että ylipainon syy on omissa ruokailutottumuksissa. Lihavuushan johtuu AINA siitä että syö enemmän kuin kuluttaa.

Itse olen lapsuudessani ja nuoruudessani ollut aina lievästi ylipainoinen - johtuen liiasta syömisestä ja lapsena opituista aivan vääränlaisista ruokailutottumuksista. Nykyisin saan painoni pidettyä nippanappa normaalin rajoissa olemalla " jatkuvalla laihdutuskuurilla" mutta edelleenkin syön liian epäterveellisesti.

Tuon viestin kirjoitin alunperin tuonne lapsen ylipainoa käsitelleeseen juttuun jossa äiti epäili että syy lapsen ylipainoon on " painavissa luissa" . Tapaan itse päivittäin työssäni ylipainoisia, yleensä tosiaankin merkittävästi tai sairalloisesti ylipainoisia, ihmisiä ja listasin tuohon ne ihmisten " lempiselitykset" ylipainolleen. Äärimmäisen harva nimittäin myöntää ylipainon johtuvan liiasta syömisestä kulutukseen nähden vaan nuo ovat niitä selityksiä joita kuuntelen useita kertoja päivässä ja myönnän että se ÄRSYTTÄÄ, käytännössä työni tuntuu epätoivoiselta näiden selitysten takia.

Avain ihmisen muuttumiseenhan on aina siinä että tunnustaa muutoksen tarpeen ja myöntää ongelmansa - oli kyse sitten lihavuudesta, alkoholismista tai mistä tahansa. Muiden ihmisten työllä ja vaivannäöllä ei ole mitään merkitystä jos ihminen ei itse halua laihtua ja tunnusta ongelmaa.

Vierailija
26/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin noin se juuri on! Ja toivoisi että tuon listan näyttäminen laittaisi ylipainoiset itsnsäkin vähän miettimään selityksiään ja ehkä kohtaamaan sen (epämiellyttävän) totuuden.

t. entinen ylipainoinen, nykyinen normaalipainoinen, jonka kohdalla aika moni noista selityksistä piti paikkansa ja vasta karvaan totuuden myöntäminen auttoi laihtumisen alkuun.

P.s. lääkkeetkään eivät muuten yleensä lihota vaikka jotkut lääkkeet vaikeuttavatkin normaalipainossa pysymistä eli turvottavat / lisäävät ruokahalua / hidastavat aineenvaihduntaa,...

Vierailija
27/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla ei myöskään ole minkäänlaista kultaista keskitietä olen aina joko liian lihava tai sitten liian laiha. Eli kun laihdutan niin laihdutankin sitten niin et paino on jossakin aivan - lukemissa mulle, kun syön en liiku kun laihdutan niin liikun joka päivä ja vähintään puoltoista tuntia päivässä.

Nyt lihava ja lopettanut taas syömisen ja aloittanut laihduttamisen :o) ja kohta laiha

Vierailija
28/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden aikana minun oli pakko syödä hirvittäviä määriä pysyäkseni tolpillani. Pyörrytti koko ajan ja verenpaine laski mahdottoman alas enkä meinannut selvitä töissä. Ainut millä pysyin pystyssä oli se että söin koko ajan.

Jokaisesta raskaudesta (3) on jäänyt toistakymmentä kiloa. Kahden ekan jälkeen sain kauhealla työllä laihdutettua entisiin mittoihin - ja sitten tulin uudelleen raskaaksi. Nyt kolmannen jälkeen en vain ole saanut itseäni enää otettua niskasta kiinni. Ennen lapsia en ollut lihava enkä ole enää raskauden jälkeen lihonut lisää mutten laihtunutkaan.

Sinänsä olet kyllä ihan oikeassa - lihava ihminen syö enemmän kuin kuluttaa ja ainoa keino laihtua on kuluttaa enemmän kuin syö.

Vierailija
29/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat numerot ja harrastukset... Mutta kun ruoka on niin hemmetin hyvää! Se on mun elämäni suunnilleen ainoa pahe, joten sitä vaan on saatava.

Terveellistä kotiruokaa syön, mutta myönnän syöväni kamalasti esim. juustoa. Ja karkkia valitettavan paljon myös. Mutta pulla ja sellainen leivonnainen saa jäädä. Liikaa ruokaa yksinkertaisesti. Ei voi mitään.

Vierailija:

Painan 76 kg, pituutta 168 cm. Liikun paljon, juoksen, sauvakävelen, käyn jumpassa, eli edellytykset hoikkuudellekin olisi, jos vain saisin annoskokoja pienemmiksi. Syön siis ihan suht terveellistä ruokaa, mutta kauheita määriä....

Vierailija
30/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen puolen vuoden aikana olen laihtunut 10kg, mutta sitä ennen painoni oli sama, 85kg, 10 vuotta, eli koko aikuisikäni.

Vierailija
31/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen raskaana ja tekee mieli syödä herkkuja jatkuvasti.

Onneksi tiedän, että saan tiputettua ylimääräiset pois, kun lopetan imettämisen.

Kumma muuten, että joku oikeasti suuttuu ap:n tekstistä. Sehän on ihan totta. Laihtumisessa 80 % on kiinni oikeasta ruokavaliosta, loput liikunnasta. Eli turha sanoa, että kun on ollut kipeänä himassa eikä päässyt lenkille, niin on lihonut.

Vierailija
32/34 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se, mikä on 15-vuotiaalle liian vähän, on 25-vuotiaalle sopivasti ja 45-vuotialle ihan liikaa. Ruokahaluni on pysynyt ennallaan, mutta elintoimintani hidastuneet. Vaikka liikun enemmän, kiloja kertyy.

Täytettyäni 40 olen saanut todella pienentää ruoka-annoksia ja lisätä kulutusta, mieli pysyä entisissä mitoissa!

Nyt kun 50+ saa tosiaan katsoa mitä suuhunsa laittaa!

Vierailija
33/34 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

naurettavaa väittää etteikö olisi lihottavia lääkkeitä

Vierailija
34/34 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihas painaa enemmän kuin läski, se on totta. Mutta huvittaa, kun jotkut oikeasti ylipainoiset (omasta mielestään siis kovinkin lihaksikkaat ja urheilulliset) ihmiset sanovat laihduttavansa saadakseen " massaa" pois. Tarkoittaen omasta mielestään lihasmassaa.

Hyvä vitsi :-)))