Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en jaksa enää!! Lapset taas riehuneet melkein koko päivän....

Vierailija
02.12.2007 |

Tuntuu, että hermot kiristyy joka ikinen päivä aivan äärimmilleen noiden muksujen kanssa... Poika 7v ja tyttö 3v meiltä löytyy ja kolmas tulossa kohta puolin.

Meille on varmaan siunaantunu aivan oudot lapset, jotka eivät juurikaan osaa leikkiä normaaleja leikkejä vaan riehuvat ja hyppivät paikasta toiseen ja levittävät tavaroita ympäriinsä eivätkä raivaa mitään pois! Tai nuorempi vielä raivaa jotenkuten, kun on hoidossa tottunut siihen myös aika hyvin, mutta isomman kanssa on jatkuvaa vääntöä tuosta siivoiamisesta... yhtään ei kiinnosta raivata, eikä auta enää uhkailutkaan (" viedään ne sitten roskiin" ), kun ei ole mitää intoa leikkiäkään leluilla vaan parasta mitä tietää on se riehuminen ympäri taloa!

En kohta enää tiedä mitä tekisin/keksisin... Nytkin on lapsille hankittuna Legon rakennussarjoja ynnä muuta joululahjoiksi, mutta mietin että onko siinä yhtään mitään järkeä kun ei kiinnosta leikkiä niillä nytkään juuri ollenkaan... Yritämme sitkeästi kuitenkin innostaa johonkin muuhun kun peleihin ja dvd:hin.

Toki ymmärrän normaaleissa mittapuissa olevan lasten riehumisen ja hyppimisen, mutta jos sitä joutuu katselemaan joka ilta niin ei ymmärrys enää riitä... Meidän tytöltä on jäänyt kaikki tyttöjen jutut väliin, kun seuraa vaan kokoajan isoveljen ampumista ja miekkailua! Poika saa pelata pleikkaria kerran viikossa (nyt ei sitäkään kun ohjain meni rikki) ja hieman useammin katsovat jotain videota tai dvd:tä... Kysyin juuri pojalta, että kiinnostaako sinua yleensä yhtään mikään niin vastaus oli, että " pelit, videot ja se että saa kaupasta jotain ostaa" . Miten ihmeessä tässä on näin käynyt, että voi olla nuo ihanteet noin vääristyneet???? =O

Olen syyllistynyt kaikkeen mahdolliseen jo tässä vaiheessa! Uhkailen, huudan, määräilen yms yms. Jäin juuri äitiyslomalle ja pelkään, että tilanne vain pahenee kun vauva syntyy! Mies tekee joskus pitkiäkin päiviä, mutta on aika paljon kyllä lasten kanssa ja pitää komentoa yllä myös kotona.. en siis väitä että olisin yksin tässä tilanteessa, onneksi!

En tiedä kehtaanko edes myöntää, mutta olen jopa lapsille sanonut että äiti ei kohta enää jaksa heidän kanssaan olla jos tämä tilanne ei rauhoitu!!

Piti vain saada avautua johonkin... en yksinkertaisesti tiedä mitä tehdä kohta! =(

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteuttamattomat uhkaukset on yhtä tyhjän kanssa.

Lelut lukolliseen kaappiin ja yksi laatikko kerrallaan käyttöön.

Tyttösi tarvitsee tyttöseuraa, jossa oppii myös ns. tyttöjen juttuja.

Ovatko lapset tarpeeksi ulkona? Kuulostaa siltä, että energiaa ei saa tarpeeksi purettua? Pari-kolme tuntia riehumista ulkona vie ihan eri tavalla mehut kuin sisällä.

Vierailija
2/33 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tollasta se taitaa lapsiperheen elämä olla. Onneks mulla ei ole omia lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä mahdollisimman paljon ulkona purkamassa energiaansa. Mitä jos veisit pojan johonkin kehitysarvioon?

Vierailija
4/33 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd...

Vierailija
5/33 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin viikolla 31 mennään ja lapset käyvät ajoittain TODELLA voimille!

Pisti vain miettimään yksi juttu tuossa sun tekstissä. Sanoit, että uhkaat viedä lelut roskiin - oletko koskaan toteuttanut uhkaustasi? Meillä uhkailtiin kanssa, mutta totesin, että turhaa uhkailla jos ei ole valmis toteuttamaan uhkaustaan.. Eli, tästä syystä johtuen meillä on ollut legot " jäähyllä" muutamia viikkoja, yksi palapeli meni roskiin, lisäksi uhkaillut jutut olen toteuttanut, jos meno ei ole rauhoittunut.. Mutta en kyllä ikinä uhkaa mitään älytöntä, eli sellaista realistista vaan.

Mikä lasten muu virike tilanne on? Meillä on eri ikäiset lapset (2v. ja 4v) mutta olen huomannut että jos on ns. liikaa leluja niin ei pystytä keskittymään mihinkään kunnolla. Siksi olen yksinkertaisesti luonut vuorokuukausia tietyille leluille.. Eli osa leluista " jäähyllä" hetken ja sitten kun ne otetaan esiin niin osa leluista taas " Jäähylle" .. Ja aina on uusia leluja!!! :)

Vierailija
6/33 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempi siivoaa vielä siis ihan itse.

Ja kannattaa tosiaan ulkoilla mahdollisimman paljon, nyt kun on lunta, niin lapset ulos ja katselet itse ikkunasta (jos siis on oma piha).

Vierailija
7/33 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täälläkin hermo kireellä kun 8 riehuu ja sotkee joka paikan.

En tosiaankaan jaksa olla siivoojana koko ajan. Tää lapsi perheen arki on yhtä kaaosta, jos joku ei sitä vielä satu tietämään. Lisä maustetta antaa siihen se, että isä ei mitenkään puutu mihinkään asiaan milläänlailla. On yksi aikuinen lapsi lisänä. Pitkää pinnaa tarviis, mutta alkaa jo pikkuhiljaa katkeamaan. Mitähän sit, jos meikä heittäisi hanskat tiskiin....

Vierailija
8/33 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pienempi siivoaa vielä siis ihan itse.

Ja kannattaa tosiaan ulkoilla mahdollisimman paljon, nyt kun on lunta, niin lapset ulos ja katselet itse ikkunasta (jos siis on oma piha).

Vierailija
9/33 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutamia vinkkejä, joita voisit vaikka kokeilla:

- Siivoa lasten huone perusteellisesti ja vähennä tavaramäärää noin puoleen (lasten ollessa poissa jaloista).

- Poista kaikki vilkkuvat, piipittävät ja itsestään rullaavat lelut, kuten myös miekat, pyssyt ym. taistelulelut vaikka vintille tai kellariin.

- Järjestä loput tavarat maksimissaan viiteen värikkääseen laatikkoon. Esim. legot yhteen, autot toiseen ja nuken tavarat kolmanteen jne.

Teet tämän lasten poissaollessa ja voit etsiä jonkun " kadonneenkin tavaran" , jos lapsi sitä kovasti kaipaa ja erikseen kysyy.

Ensimmäisellä kerralla voit auttaa lelujen keräämisessä, mutta sen jälkeen et enää auta. Tuon ikäisten pitäisi jo hallita lelujen kerääminen viiteen eri laatikkoon leikkien jälkeen. Enempää et voi vielä vaatia (ainakaan nuoremmalta).

Muista kehua, kehua, kehua hyvän suorituksen jälkeen.

Jos sinusta alkaa tuntua, että lapset ovat jo " täysin kyllästyneet" niiden viiden laatikon sisältöön ja kaikki lelut on puhkileikitty, niin voit VAIHTAA (ei lisätä) " uusia" .

Tekstisi perusteella lapset vaikuttavat turhautuneilta ja hiukan kyllästyneiltä, joka EI johdu virikkeiden puutteesta vaan niiden liikatulvasta.

Vierailija
10/33 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan niiden valvomiseen ja vähentämiseen.

Ja miksi ne lapset tällaisena päivänä siellä sisällä riehuu. Meillä ainakin olivat neljä tuntia yhteensä pihalla ja sitten liikenteessä jouluvaloja bongailemassa.

Vierailija
11/33 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille joku harrastus, jossa saavat ihan luvan kanssa riehua vähäsen!

Vierailija
12/33 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin se menee tuollaiseksi. Kyllä se siitä parin kuukauden päästä taas alkaa sujumaan, kun olet saanut voimat takaisin raskauden ja synnytyksen jälkeen, ja jaksat taas olla jämäkkänä.

Vierailija
13/33 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva että on tullut kommentteja! =)

ulkoilusta... juuri eilen miehelle sanoin, että pitäisi kyllä enemmän ulkoilla muksujen kanssa päivisin nyt kun on hyvät ilmat, mutta tosiaan olen itse tässä vaiheessa raskautta niin " vaivainen" , etten juurikaan jaksa ulkona mitään tehdä ja palelen jatkuvasti vaikka mitä laitan päälleni! siksi se ulkoilu jää hieman vähemmälle, sen myönnän kyllä. ulkoilu menee meillä siis niin, että ollaan omassa pihassa (omakotitalo maalla) ja lapset touhuaa jotain ja minä seisoskelen paikallani tai hieman kolaan lunta tms. viikonloppuna käydää hieman pitemmältä matkalta hakemassa posti, ehkä noin 500m. sekin kävely käy mulla jo mahaan. meidän sivutiellä on molempiin suuntiin ylämäkiä paljon, joten kävelystä ei juurikaan tule mitään nyt! tuntuu, että olen aivan umpikujassa tässä...

esikoinen toki on koulussa päivällä ja saa onneksi siellä liikuntaa hyvin ja meinasinkin että sillä välin voitais tytön kanssa ajella vaikka kaupungilla aina joskus ja muuallakin.. meiltä kun pitää lähteä autolla aina jos johonkin meinaa mennä.

leluista yms. virikkeistä... meillä leluja ei kauheasti ole, pojalla varsinkin tuntuu ettei ole kun yksi laatikollinen legoja ja yksi laatikollinen sitten autoja ja ukkoja yms. on nyt innostunut lukemisesta, mutta silti aina siihen riehumiseen menee aika paljon sitä aikaa. lähinnä olen kyllästynyt tuohon ainaiseen vastaan väittämiseen: varsinkin oman huoneen siistinä pitäminen ei tunnu koskaan olevan ajankohtaista pojalle! ja hermostun sitten, kun poika lupaa ensin raivata jonkun ajan päästä ja sitten ei olekaan mitään aikomusta siihen... =(

ollaan miehen kanssa tehty nyt niinkin usein, että jos riehuminen ja mahdoton hyppiminen ei lopu niin molemmat vaan komennetaan omiin huoneisiinsa ja sillä hyvä!

lisää kommentteja saa laittaa, ehdottomasti! hyviä vinkkejä onkin jo tullut! =)

katsotaan miten tilanne kehittyy...

ap

Vierailija
14/33 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä saa lapsia ulos viikonloppuisin?

Vierailija
15/33 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tollasta se taitaa lapsiperheen elämä olla. Onneks mulla ei ole omia lapsia.

Vierailija
16/33 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuon ikäiset leiki ulkona jo ihan itsekin ilman äidin valvontaa. Eli jos et jaksa itse olla ulkona, niin laita siellä leikit alulle, ja tulet sitten tupaan ja tarkkailet vain ikkunasta missä lapset viilettävät. Kyllä tuon ikäisten luulisi keksivän ulkona vaikka mitä puuhaa, kun maalla on tilaa mennä ja tehdä.

Vierailija
17/33 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että teillä on noin paljon ongelmia 7-vuotiaan kanssa ja silti pitää hankkia lisää lapsia. Eikö kannattaisi tehdä kunnolla se mitä on aloittanut, eikä antaa homman levitä täydellisesti?

Vierailija
18/33 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu kavereita kylään, niin saat 7-vuotiaan joskus vuorostaan kavereille. 3-vuotiaallekin voi jo kysellä leikkiseuraa, onko hän missään kerhossa tms.?

7-vuotiaalle vilkkaalle pojalle rutiinit voi olla yksi keino järjestää pään sisäistä kaaosta. Eli nukkumaan ennen kuin ollaan yliväsyneitä, rajoitetusti telkkaria ja pelejä, ulkoilua kaksi kertaa päivässä, säännölliset ruoka-ajat. Mitä lapset syö ja juo? Tästä ollaan eri mieltäkin, mutta jotkut vakuuttavat, että lisäaineet vaikuttavat negatiivisesti. Sokeriset välipalat taas nostaa verensokerin hetkeksi huippuunsa, sitten verensokeri laskee nopeasti ja taas on aihetta riehumiseen.

Onko 7-vuotiaan elämä vain kieltoja ja komentamista, jaksatko antaa positiivista palautetta? Yritä, sillä jos lapsi oppii, että vanhemmat ajattelevat hänen olevan mahdoton, hän sitä todella on.

Vierailija
19/33 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä vaan on tylsää, sillä on ylimääräistä energiaa ja se hakee huomiota.

Vierailija
20/33 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esim. alatte rakennella legoilla yhdessä? Lapsi ei välttämättä osaa aloittaa leikkiä itse, vaan tarvitsee siihen aikuisen tukea. Myös lukeminen lapsille on meillä tehokas keino rauhoittaa tilanne.

Nuo lasten videot ovat kyllä usein kaiken pahan alku ja juuri. Ne ovat kauhean sekavia ja väkivaltaisia, esim. turtlesit jne. Lapset myös ottavat niistä mallia leikkeihinsä. Eli videot pariksi viikoksi pois, varmasti jonkinlainen vaikutus on niilläkin. Kokeile!

Sitten vielä se, että jotkut lapset ovat luonnostaan energisiä, ja helposti käyvät ylikierroksilla. Tuo raskauden loppukin voi tehdä sen, että lasten meteli tuntuu sinusta kolminkertaiselta normaaliin verrattuna...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi