Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei uni jatku????

02.12.2007 |

Olen jo pidempään ihmetellyt tätä meidän neitoa (4kk), kun uni ei aamulla jatku yhtä soittoa sinne asti kun kunnolla herää???

Meillä siis tänäänkin noustiin kymmenen yli kuus, nälkä ei ollut, mutta väsytti selvästi vielä.

Nukkuu aamuyöt vieressä, kun ei rauhoitu neljän jälkeen enää pinnikseen.

Mistä ihmeestä sekin johtuu????

Kuudelta ei siis auttanut tissit, tutit, silittelyt, kuivat vaipat tms vaan ylös ja valot päälle. Puol seisemän alkoi väsymys kitinä! Mentiin takas sänkyyn jossa sitten nukkui koiranunta (isosiskosta johtuen) kahdeksaan. Sitten noustiin syömään ja puoli kymmenen meni ekoille päivätorkuille pinnasänkyyn jossa nukkuu max tunnin. Pitkät ulko päikkärit puolen päivän aikaan, ruuan jälkeen, jotka nekin nykyään TODELLA huono laatuiset! Jatkuvasti saa olla heijaamassa tai tuttia laittamassa! Nukkuu kuitenkin yleensä noin kaksi-kolme tuntia, kun puolen tunnin välein käy heijamassa. Illalla sitten vielä noin tunnin tirsat sängyssä tai autossa. Klo 20-20.30 yöunille!!

Miksi siis herää aamulla " kesken" unien???

Miksei nuku yhtä kyytiä kaikkea väsymystä pois, ettei tarvis koko aamupäivää torkkua???

Välillä saattaa kyllä posottaa kahdeksaan, mutta aikas harvoin ja silloin koko päivä on parempi!

Jos jollain on kokemusta tällasesta tai muuten vinkkejä, otan kiitollisena vastaan!!!

T:Mona ja väsynyt vauva...

PS:Yöllä syödään kaksi kertaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kohtalotoveri. Meillä myös kertomasi tyylistä tuo nukkuminen ollut varmaan aika lailla tuosta 4kk iästä saakka. Päiväunilla joutui aina nukuttamaan uudelleen kun heräsi ihan tokkuraisena kesken kaiken. Ja aamulla viiden kuuden aikaan ylös ja kohta taas jatkamaan unia.

Joskus harvoin aamu-uni jatkuu tarpeeksi pitään jolloin menee sitten normaalisti aamupäiväunille. Nyt tosin ehkä alkaisi olla sellaiset merkit ilmassa että tämä olisi ehkä jopa useammin toistuva juttu, saa nyt nähdä. Ja täällä ikää on 9kk. ;) Päiväunet sujuu nyt vähän paremmin, tottakai, enkä enää ole nukutellut uudestaan kun kerran heräilee. Illalla olen antanut nukkua kuuden jälkeen vain alle puolen tunnin torkut jos ei päivällä ole unta riittänyt, muuten ei uni tule ajoissa yöksi.

Enpä osaa neuvoja siis antaa, muuta kuin vertaistukea!

Vierailija
2/11 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotoveri täälläkin, tosin meillä taidetaan nukkua vielä vähemmän. Meidän nelikuinen herra on koko pienen ikänsä nukkunut tosi vähän. Hän nukahtaa iltaisin n. klo 19-20 ja herää aamuyöstä tosi aikaisin. Tänäkin aamuna uni loppui n. klo 3, minkä jälkeen hän ei ole vielä nukahtanut takaisin ja kello on nyt 5! Nämä herätykset ovat siis aivan arkipäivää, joskin todella väsyttävää sellaista. Useina aamuina vauva nukahtaa takaisin ehkä noin tunniksi oltuaan hereillä 1,5 tuntia. Joinakin aamuina olen onnistunut venyttämään aamu-unta jopa 5.30 asti laittamalla tuttia koko ajan suuhun, mutta vaikka vauva on silmät kiinni, vaikuttaa, että uni on ihan koiranunta toisen yösyötön jälkeen.

Niin ikään päiväunet ovat nykyään monena päivänä minimaaliset, vaikka ekat 3 kk vauva nukkui tosi hyvin ulkona. Tästä kaikesta nukkumattomuudesta huolimatta vauva on hyvin kasvanut, ihana, iloinen, paljon jutteleva ja naurava poika. Kuitenkin minusta vauva, joka nukkuu näin vähän tässä iässä, on melkoinen luonnonoikku! Esikoisemme oli aivan toisenlainen.

Esikoisemme (kohta 3 v.) nukahtaa n. klo 21, jolloin itsenikin on jäätävä sänkyyn. Muuten elämästä ei tulisi mitään. Mitään kotihommia en siis saa iltaisin tehtyä, saati että olisin ylipäätään joskus hereillä lasten nukkuessa... Olen kyllä ollut todella väsynyt, kun tätä heräämistä on jatkunut kohta 4 kk! Siihen päälle sitten vauva on sairastellut ja on jo toisella antibioottikuurilla korvatulehduksen takia. Huoh. Esikoisemme on kotihoidossa, mutta kyllä näitä pöpöjä silti tarttuu ja näköjään vauvaan herkimmin. Aika rankka alkuelämä on poikaparalla (ja meillä vanhemmilla) ollut.

Onneksi mieheni osallistuu näihin yöllisiin kinkereihimme, mutta koska hän käy töissä, minä yleensä hoidan nämä aamuyön valvomiset. Ja Luojalle kiitos minulla on äiti, jonka ansiosta saan nukuttua päiväunia myös arkipäivisin. Muuten en tiedä, kuinka tässä olisi käynyt.

Olen ajatellut varata ajan jollekin unispesialistille, tosin tuskin kellään on tähän mitään poppakonstia. Ainakaan kirjoista tai muilta lastenlääkäreiltä ei ole löytynyt apua tähän. Josko kiinteän ruoan aloitus muuttaisi mitään?? Toivossa on hyvä elää!

Tsemppiä teille!

Hannele9 kera valvovan pikku miehen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkin joskus tuola elokuisissa tätä pohdittu ja ajattelin josko täältä löytyis musitakin samaa " vaivaa" potevia, mutta ei ilmeisesti ainakaan kovin montaa?!

Meillä siis ongelma on vielä se, että ollaan selkeesti väsyneitä vielä kun herätään! Tänään sain puoli kuudesta seitsemään pakko nukutettua tissillä ja tutilla, mutta silti heräsi " kesken unien" , koska jo kahdeksalta alkoi itkeä väsymystä ja meni sänkyyn aamu torkuille!

Meillä on nyt kiukuttu kaksi päivää oikein toden teolla ja eilen illalla sitten koko päivän huutoa kuunneltuani annoin supon. Nukkuikin yön ihan suht rauhallisesti. Mietin olisko hampaita tulossa?!

Likka on syönyt kiinteitä nyt parisen viikkoa, jotka aloitin juuri siitä syystä, että yöt oli niin kamalia. Heräs ennen AINA puol viis-viis. Kai niistä vähän on apua ollut, mutta hyvin vähän. Ainakaan vielä...

Olis kans ihanaa jos sais päivätorkut otettua, mutta harvonpa onnistuu, kun meillä myös tämä esikoinen (viikon päästä kolme) ei enää nuku päikkäreitä ja kun tämä vauveli nukkuu niin levottomasti, että aina kun saa silmät kiinni se vinkasee!! KIVAA!!!

Vinkkejä otan edelleen kiitollisena vastaan ja TSEMPPIÄ kaikille samassa tilanteessa eläville!!! Tiedän todella miltä se tuntuu!!

T:Mona ja taas väsynyt Saana

Vierailija
4/11 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua täälläkin

meitä on siunattu illan torkku-aamun virkku lapsella, joka aika usein herää viideltä, viimeistään kuudelta. Ja silloin on todellakin ihan hereillä ja myös minun on noustava ylös. Kaksi tuntia max. keikkuu hereillä ja sitten käy ekoille päikkäreille. Ikää 5½ kk, kiinteät aloittettiin 4kk iässä, puuro 5kk - ei vaikutusta yöuniin. Tissiä syödään hyvänä yönä 2-3 kertaa, huonona yönä tunnin/kahden välein

eli ei apua täältä, mutta jospa jollakin olisi parempia vinkkejä

t. Fiikus

Vierailija
5/11 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ollut hyvin nukkuva vauva, nyt jo vuoden. Meillä aikaisin herääminen kausi oli lyhyt ja herätys oli klo 6-7, mutta kyllä vauva silti ihan selvästi oli väsynyt. Joka tapauksessa aina on tarvinnut unta heti herättyään, eli n. tunnin päästä. Vielä varmaan 9kk iässä tyttö meni joka aamu n. tunnin heräämisen jälkeen takaisin nukkumaan, herätys oli 8-9. Sitten jossain vaiheessa jaksoi pysyä aamulla pidempään hereillä, nyt vuoden ikäisenä valvoo jo nelisen tuntia ennen päikkäreitä.

Eli jospa se vaan on joku vauvojen vaihe... ja toisilla herätys tulee vähän aiemmin ja toisilla myöhemmin. Se on tietysti kurjaa, jos on toisia lapsia, eikä äiti voi mennä nukkumaan silloin kun vauvakin, mutta jos kyseessä on ainut lapsi, niin sit vaan nukkumaan uudelleen kun vauva nukahtaa.

Kovasti voimia aikaisiin aamuihin!

Vierailija
6/11 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hereillä taas, tosin tänään " vasta" 4.30, mistä olen onnellinen! Meillä heräämisaika riippuu toisen yösyötön ajankohdasta. Syötyään toisen kerran vauva ei nimittäin nuku kuin max. tunnin.

Vaiheitahan on jatkuvasti meneillään näköjään ja kunpa tämä heräilykin olisi vain vaihe! Tätä on kuitenkin kestänyt meillä koko syksyn ja luin myös jostakusta 5-vuotiaasta, joka vielä siinä iässä heräsi klo 5... Jos ei aamuille ole mitään tehtävissä, niin ainakin yösyötöt loppuvat aikanaan, mikä tietysti helpottaa. Sitä odotellessa...

Meidänkin poikamme kuolaa tosi paljon, on kuolannut jo kauan ja änkenyt nyrkkejä suuhun, mutta ei hampaita ole näkynyt.

Hannele9

Vierailija
7/11 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 10kk neitimme yritti heräillä myös klo kolmen pintaan (oli silloin ehkä n.3kk) Meillä auttoi kehto, eli syötin ja laitoin kehtoon jossa oli tiukassa paketissa. Keinuttelin sitten itse maaten ja torkkuen sängyssä. Joskus valvoi parikin tuntia, mutta jossain vaiheessa tajusi, että yöllä nukutaan.

Meillä ei silloin ollut tuttia käytössä joten ei tarvinnut sitä olla kokoajan laittamassa suuhun, muistan kyllä esikoisesta, että siihen tutin laittoon jossain vaiheessa hermostuin... (Niin ihana tulppa kun se onkin!)

Jos ei ole kehtoa käytössä vois varmaan kokeilla vaunuja, joku on sanonu että se pitkittäis liike on itseasiassa rauhoittavampi.

Tsemppiä teille, ja batterya kehiin :)

Nyt on nukuttu täysiä öitä aamu 7 puoli vuotiaasta lähtien!

T: rp ja tyttö 10kk

Vierailija
8/11 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Fiikuksen viesti oli juuri niinkuin mun kädestä... Eli meillä kans aamuvirkku pikkumies ja meilläkin yleensä herää silloin tosi pirteänä. Kiljuu innoissaan sängyssä hetken kunnes tajuaa, että kukaan ei ole seuraamassa näitä päivän ensihetkiä. Joten pakko itse nousta. Jos siihen väliin tunget tuttia / tissiä suuhun tms, niin sitten alkaa huuto. Pikku-ukko menee kuitenkin nukkuun vasta noin klo 21, eli ei siinä hirveästi tule yöunille tule mittaa, jos viideltä herää, ei vauvalle, eikä äidille. Öisin syödään yleensä kaksi kertaa, jotain muuta mölinää on samat pari kertaa. Eli hohhoijaa täältäkin... Kiinteät eivät tuoneet muutosta toiveistani ja rukouksistani huolimatta.

Ja tuo 2-vuotias pitää meilläkin huolen siitä, etteivät päiväunet ole taatut. Vauva meillä nukkuu päiväunia 3-4 tuntia / vrk, yleensä kolmessa pätkässä ja herää silloin(kin) virkeänä.

Anna ja pikku-ukko 5,5kk

Vierailija
9/11 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiaterkkuja täältäkin toivottelee Vitanova, kolmen kuvaamasikaltaisen iperryksen äiti! Tämä kolmas sentään nukkuu edellisiä paremmin vaunuissa, mutta tuntuu päihittävän edeltäjänsä, uskomatonta kyllä, kun olin varma, ettei tytärtämme pahempaa yöimijää ole, yöhihhuloinneissaan. Ja jo ekan syötön (eli siinä kymmenen-yhdentoista pintaan) jälkeen pakko ottaa kainaloon, kun kamppaa, kääntyilee ja hamuaa turvaa pinniksessään. JA siinä sitten läpi yön vähintään tunnin välein pakko saada tissiä, ja siinä välissä on kaameaa potkintaa, huitomista, hamuamista, tutin sylkemistä (ja joku on valveilla, ottaa potkut vastaan, laittaa sitä tuttia yms), ihme vauhkoilua. Päivällä rauhallinen eikä yön levottomuudesta merkkiäkään. Niin, aj meillähän siis poju herää joskus jo neljän maissa ekan kerran muka uuteen päivään, joksus viideltä ja LUOJAN KIITOS, joskus niinkin myöhään kuin kuudelta.

Eli tätä luonnonoikkua on ollut ilmassa ennenkin kuin nyt elokuussa... Ü

Vierailija
10/11 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitanova, oletteko jo aloittaneet kiinteät ruoat? Minulle kun yksi lastensairaanhoitaja sanoi, että jos vauva syö noin tiheään, hän ei tule kylläiseksi saamastaan ruoasta/maidosta ja vähän tuhdimpaa ravintoa voisi kokeilla? Tosin tämähän ei välttämättä ole ratkaisu öihinne, varsinkin, kun teillä on kokemusta jo useammastakin yökukkujasta. Meillä on nyt aloitettu mustikkasose, mutta luonnollisesti niin pienissä määrissä, ettei se vielä missään tunnu - paisi, että poikamme tuntuu rakastavan tätä " oikeaa" ruokaa!

Kuinka itse jaksat päivät? Vaikka meillä syödään vain kaksi kertaa yössä ja siis nukutaan n. 20-04, olen aivan naatti ilman päiväunia. Plus että oma takaisin nukahtaminen yöllä saattaa kestää... Onneksi nyt parina aamuna olen saanut aamulla nukkua mieheni herättyä ja mentyä vähän myöhemmin töihin.

Meillä vauva suostuu näin aamuyöstä olemaan pelkästään sylissäni. Yöt nukkuu kapalossa, tällä hetkellä omassa pinnasängyssään vieressäni, esikoinen meidän vanhempien välissä. Syksyn ajan otin vauvan viereeni ekan yösyötön jälkeen juuri noista syistä, että ähisi ja

liikkui siinä vähemmän. Tällä hetkellä siis tällainen kokeilu, mutta tilanteet muuttuvat... Vasen käteni on aika tohjona jatkuvasta vauvan kannattelusta. Kantoliina ei ollut " mun juttu" , plus että vauva haluaa ihan koko ajan " istua" .

Voimia kohtalotovereille! Sinänsä kiva tietää, että jossain muuallakin valvotaan!

Hannele9 ja poika 3,5kk

Vierailija
11/11 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo yli puoli tuntia nukuttu ekoja " päikkäreitä" !

Meillähän ei auta kehdot tai vaunut tai muutkaan hässäkät, nimittäin meillä ätmä neitokainen haluaa valot päälle!! Heti just ja saman tien , kun on päättänyt että tämä päivä alkoi tästä!

Siinä ei auta hyssytykset eikä mikään muu paitsi ylös nousu ja valojen päälle laitto! Ei edes suostu makaamaan telkkarin valossa sängyssä vaan pitää päästä ylös.

En kyllä voi muuta kun ihmetellä Vitanovan voimia! Itse kuolisin väsymykseen tolla heräily määrällä! Toivottavasti teillä ruvettais pian nukkumaan edes pidempiä pätkiä, jos saisit itsekin enemmän unta!

Nyt täytyy ruveta herättelemään päikkäriläistä ja lähteä reippain mielin lääkärineuvolaan. Niistä kuulumisista sitten tonne elokuisiin iltapäivällä...

T:Mona