Onko kala lihaa?
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:46"]
Itse asiassa olen monta kertaa tällaisten puhdasoppisten vegaanijulistajien vuoksi melkein alkanut syödä mahdollisimman tehotuotettua lihaa ihan vain ilkeästi kapinamielessä, mutta ei sittenkään... Loppujen lopuksi ei ole väliä sillä miten asioita kutsuu vaan mitä itse omaan suuhunsa laittaa. Eli edelleenkin kysyttäessä sanon olevani pääasiassa kasvissyöjä, mutta syön silti vielä toistaiseksi kalaa.
[/quote]
Ei kukaan ketjussa ole vegaaniutta julistanut. Puhuimme kasvissyönnistä ja puhtaasti ihmetellen kysyin, onko kalakin kasvis, kun niin moni sitä syö, kasvisruokavaliostaan huolimatta. Minulle on ihan sama miten sinä omaatuntoasi kuormitat. Syö vaikka hevosenp*askaa.
Ap on kasvissyöjä, ei vegaani (koska se olisi niin vaikeaa arjen kannalta). En vaan ymmärrä sitä, miten kala niputetaan kasviksesi, vaikka onkin monasti eettisempää kuin liha. Onko kana hedelmä? Ankka juures? Punainen liha marja? Minusta kasvikunnan tuotteet ja liha ovat eri asioita.
Kaka-ruokavalio sinulla on, oma pieni kalanpuputtajani. Elähän hermostu. Asioista on hyvä jutella.
ap
[/quote]
Kumpikohan meistä on hermostunut? En minä ainakaan. Hermostumisestasi kielii jo minulle antamasi nimitys kalanpuputtaja, jota en kyllä ota pahalla.
Aion edelleenkin kysyttäessä kertoa olevani kasvissyöjä, koska sitä pääasiassa olen. Minusta on myös mukavaa hämmentää ja ihmetyttää ihmisiä, koska kun ihminen ihmettelee, voi hänen mielensä avartua.
[/quote]
Voitko kuvitella, olen lähinnä huvittunut, pieni kalanpuputtajani. Ehkä voimme mennä joskus sushille yhdessä. Sinä saat kalasi ja minä otan vegesetin :-)
[/quote]
En pidä sushista. t:kalanpuputtaja
Minulle on ihan sama kuinka syömistään kutsuu. Jos kuitenkin haluaa saada meillä ruokaa, niin kannattaa sanoa selvästi. Kaikki erikoisruokavalioiset ja ronkelitkin on tervetulleita meille syömään. Mitä vaikeampi ruokavalio sen kivempi haaste. Ei pelota.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:01"]
En kirjoittanut tuota kommenttia maitotuotteiden syönnistäsi, sinä puhdasoppinen, aito ja kunnioitettava kasvissyöjä.
t:kalanpuputtaja
[/quote]
Ei se mitään. En ole väittänyt yhtään ruokavaliota toista paremmaksi, syönhän itsekin eettisesti huonoa juustoa. En yritä nostaa itseäni jalustalle tokikaan. Minusta jokainen saa syödä sitä, mitä itse parhaakseen tahtoo ja omalletunnolleen haluaa ottaa. Moni ystäväni syö lihaa, tehotuotettuakin, mutta ei se minun yöuntani vie, enkä heidän valintojaan tuomitse. Julistaminen on minusta väärä tapa levittää kasvissyönnin ilosanomaa. Ihmettelen vain asiaa. Jos ihminen on kaka tai sekasyöjä, miksi yrittää esittää jotain muuta - kasvissyöjää. Vai onko se vain niin, että ennen tätä mahtavaa keskustelua meillä ei ole ollut riittävän selkeää termiä erottelemaan kakasyöjiä kasvissyöjistä.
Nyt ap alkaa käydä ylikierroksilla. Kala ei ole kasvis, mutta ei kyllä munakaan, pikku munanpuputtaja :)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:09"]
Nyt ap alkaa käydä ylikierroksilla. Kala ei ole kasvis, mutta ei kyllä munakaan, pikku munanpuputtaja :)
[/quote]
Aika harvalla on munaruokavalio (sisältää vain munaa). Uskon, että mieheni kovasti arvostaisi sellaista "dieettiä". Taidat sinäkin olla sydämessäsi aito kakasyöjä.
[/quote]
Niin, miksi niin monet kasvissyöjät syövät munaa? Hmm. Sitäpä sopii pohtia pikkuiset pullanmussuttajaystäväni. Pullahan tuntuu olevan kovasti suosittu kasvis.
Vai olisiko niin, että on ihmisiä, joille kasvissyönti ei ole mikään ilosanoma, vaan oma valinta. Eikö kukin saa määritellä omat ruokavalionsa millaisiksi tahansa ja sanoa olevansa kasvissyöjä jos niin haluaa sanoa, tilanteissa joissa asiasta ei sen kummemmin ole haittaa. Termeillä ei niin ole väliä, aina voi selventää mitä syö ja ei syö, jos joku vaikka haluaa tarjota ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:14"]
Vai olisiko niin, että on ihmisiä, joille kasvissyönti ei ole mikään ilosanoma, vaan oma valinta. Eikö kukin saa määritellä omat ruokavalionsa millaisiksi tahansa ja sanoa olevansa kasvissyöjä jos niin haluaa sanoa, tilanteissa joissa asiasta ei sen kummemmin ole haittaa. Termeillä ei niin ole väliä, aina voi selventää mitä syö ja ei syö, jos joku vaikka haluaa tarjota ruokaa.
[/quote]
Aivan totta. Näin juuri. Olet harvinaisen fiksu ihminen.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:11"]
[/quote]
Aika harvalla on munaruokavalio (sisältää vain munaa). Uskon, että mieheni kovasti arvostaisi sellaista "dieettiä". Taidat sinäkin olla sydämessäsi aito kakasyöjä.
[/quote]
No heh. Lähdin mukaan tähän ketjuun, koska adrenaliniani hieman nosti se, miten luulet olevasi nerokin keksiessäsi noita omia sanoja, pikku mukasyöjä :)
kommentti 44 oli siis kalanpuputtajalta
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:17"]
[/quote]
Tiesi, että sinä, oma pikku kalanpuputtajani olet fiksu ihminen.
Tässä esimerkki kaikille. Hieno ihminen!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:11"]
[/quote]
[/quote]
No heh. Lähdin mukaan tähän ketjuun, koska adrenaliniani hieman nosti se, miten luulet olevasi nerokin keksiessäsi noita omia sanoja, pikku mukasyöjä :)
[/quote]
En luule olevani nero. Taidan olla varsin tyhmäkin, kun en ymmärrä kalan olevan kasvis. Hienoa, kun toit oman näkemyksesi rohkeasti esiin.
ap
Kalanpuputtajat ja munanpuputtajat :D Kiitos hauskasta ketjusta, nyt tää lähtee kans laittamaan jotakin puputettavaa, on kauhia nälkä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:21"]
[/quote]
[/quote]
Aloin kirjoittaa tuota korjaavaa kommenttia heti oman viestini perään ennen kuin olin lukenut kompin. En saadakseni kunniaa(?) itselleni, vaikka niin ehkä luulit, haluatko tahallasi luulla mahdollisimman paljon pahaa muista ihmisistä? t:kalanpuputtaja
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:36"]
Ruokaopillisesti ei, eläintieteellisesti kyllä.
[/quote]
Ihmettelen vaan, kun niin moni julistaa olevansa "kasvissyöjä", mutta syö kalaa, munaa ja maitotuotteita = pescovegetaristi. Toki helpompi sanoa yksinkertaisesti "kasvisruokavalio", kuin alkaa luettelemaan yksilöllisesti miitä ainesta syö. Samoin "lihaton ruokavalio" sallii yleensä kalan. Miksi kalan syönti on ok mutta lihan ei?
ap
[/quote]
En julista olevani kasvissyöjä. Syön kalaa. En syö lihaa. Syön munaa ja maitotuotteita. Haittaako tämä jotenkin sinua?
[/quote]
No voi toista, en tarkoittanut sinua pieni ystäväiseni. Moni ihminen kertoo olevansa kasvissyöjä, mutta minusta kasvissyönti ei sisällä mitään lihaa ja ihmettelen, kun kalaa syövät. Ihmettelen vain. Elähän hermostu, pikkuinen kalanpuputtaja.
ap
[/quote]
On helpompi sanoa olevansa kasvissyöjä, kuin alkaa luetella, ettei syö punaista lihaa, lintuja, maitotuotteia tai kananmunaa. Teknisesti ajateltuna kalaa syövä ei ole kasvissyöjä.
Kala ja muna eivät kumpikaan ole kasviksia. Maaninen ap tässä ketjussa.
Kyllä on lihaa, koska kala on eläin eikä se oli kasvi. Kalan, käärmeen,sisiliskon ynnä muiden eläinkunnan tuotteet ovat lihaa. Kasvikunnan tuotteet eivät ole lihaa. so simple.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 20:18"]
Tää menee nyt tosi vaikeaksi. Eli koska muna ja maito eivät ole kasviksia, ne ovat lihaa?
Hitto, olen jo vuosia virheellisesti luullut olevani kasvissyöjä. Onneksi luin tämän ketjun!
[/quote]
lakto-ovo-pesco jne, kait ne tiedät kuitenkin. ja oletko vain lihaa välttävä kasvissyöjä, vai vegaani - eikös ne vältä kaikkea eläinalkuperäistä, niin ruuassa, kosmetiikassa kuin vaatteissakin
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:21"]
[/quote]
[/quote]
Aloin kirjoittaa tuota korjaavaa kommenttia heti oman viestini perään ennen kuin olin lukenut kompin. En saadakseni kunniaa(?) itselleni, vaikka niin ehkä luulit, haluatko tahallasi luulla mahdollisimman paljon pahaa muista ihmisistä? t:kalanpuputtaja
[/quote]
Hei taas pikku kalanpuputtajani. En ole sanonut mielestäni sinusta mitään pahaa. Minusta tuntuu ettet osaa ottaa asiaa kovin kevyesti, huumorilla. En toki tahtonut pahoittaa mieltäsi tahi kaivella arkoja paikkoja. Ihmettelen vain. Miksi se sinua loukkaa? Tulen surulliseksi, että kuvittele minun haluavan puhuvan mahdollisimman paljon pahaa muista. Ihmettelen vain, miksi kasvissyöjä syö kalaa. Onko siitä puhuminen pahaa? Voi anteeksi pikku ystäväiseni.
Olet herkkä :´-)
En kirjoittanut tuota kommenttia maitotuotteiden syönnistäsi, sinä puhdasoppinen, aito ja kunnioitettava kasvissyöjä.
t:kalanpuputtaja