Onko kala lihaa?
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:14"]
Näin tarjoilijana ihmetyttää tämä ihmisryhmä, joka ravintolassa kysyy, mitä kasvisruokia on tarjolla. Tarjoilijan luetellessa kysytyt kasvisruuat selataan menua ja huudetaan "onhan täällä vaikka mitä kala- ja kanaruokia, mikset sanonut niistä mitään".
Onko kala siis kasvis jos se ei ole liha?
[/quote]
Ravintola-asiakkaana taas usein ihmetyttää, kun tarjoilijat ehdottaa lähestulkoon aina kala- tai kana-annoksia, kun kysyy kasvisvaihtoehdoista...
Minua kasvissyöjänä kyllä harmittaa, että kanan- ja kalansyöjät kutsuvat itseään kasvissyöjiksi. Sen seurauksena saan eteeni kananpaloja sisältävän tomaattikeiton tai tonnikalasalaatin, ja suuren hämmästyksen, että "Etkö syö kalaakaan, kyllä se serkun kumminkaima, joka myös on kasvissyöjä, söi kalaa ja kanaa."
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:36"]
Ruokaopillisesti ei, eläintieteellisesti kyllä.
[/quote]
Ihmettelen vaan, kun niin moni julistaa olevansa "kasvissyöjä", mutta syö kalaa, munaa ja maitotuotteita = pescovegetaristi. Toki helpompi sanoa yksinkertaisesti "kasvisruokavalio", kuin alkaa luettelemaan yksilöllisesti miitä ainesta syö. Samoin "lihaton ruokavalio" sallii yleensä kalan. Miksi kalan syönti on ok mutta lihan ei?
ap
[/quote]
En julista olevani kasvissyöjä. Syön kalaa. En syö lihaa. Syön munaa ja maitotuotteita. Haittaako tämä jotenkin sinua?
[/quote]
No voi toista, en tarkoittanut sinua pieni ystäväiseni. Moni ihminen kertoo olevansa kasvissyöjä, mutta minusta kasvissyönti ei sisällä mitään lihaa ja ihmettelen, kun kalaa syövät. Ihmettelen vain. Elähän hermostu, pikkuinen kalanpuputtaja.
ap
[/quote]
En hermostu. Mutta sain tästä kommentistasi idean että alan pontevasti julistaa kasvissyöntiäni kovaan ääneen, ja sitten suurieleisesti popsin kalaa niin että napa napsaa. On hyväksi ihmisen sydämelle ihmetyttää kaltaisiasi.
[/quote]
Hei taas pieni kalanpuputtajani. Olen itse kasvissyöjä. Siis syön KASVIKSIA, en kalaa tai äyriäisiä. Maitotaloustuotteita käytän kyllä.
Voitaisiinko asioista käyttää niiden oikeaa nimeä? Minä kasvissyöjä, sinä kalanpuputtaja. Eri asia. Ei sama asia. Voimme keksiä sinulle ihan oman sanankin oma pieni kalanpuputtajani, niin ei tarvitse minun sanaani varastaa. Sinun ruokavaliosi voi olla "kaka" niinkuin kala-kasvis. Jos julistaisit sitä kovaan ääneen tästä lähtien!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:33"]
Niin tai sen pitää olla oikeaoppisesti noiduttua (halal).
Ihme änkkiä tollaset.
Ihan samanlainen eläin se kalakin on. Ja tonnikalan lihan tosiaan vetää vertojaan punaiselle lihalle.
Aika fariseusmeininkiä.
[/quote]
Ei se minusta ole fariseusmeininkiä, jos yrittää edes KOHTI kasvissyöntiä. Vegaaniruokavalio vaatii aika paljon omistautumista asialle, ja sitten haukutaan fanaatikoksi. Ei tarvitse yrittää olla heti täydellinen.
Minä sanonkin yleensä, jos minulta asiaa kysytään, että syön kasvisruokaa ja myös munaa ja maitotuototteita, sekä tällä hetkellä myös kalaa terveydellisistä syistä. Jos en aina jaksa näin kattavasti asiaa selventää, sorrun joskus helppoon ja sanon että olen kasvissyöjä, kun minulle tarjotaan ruokaa joka sisältää punaista lihaa, kalaa, äyriäisiä tai muuta mitä en syö. Joten näin annan viattomille kanssaihmisilleni aivan väärän kuvan itsestäni. Enkä koe siitä omantunnon tuskia...
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:36"]
Ruokaopillisesti ei, eläintieteellisesti kyllä.
[/quote]
Ihmettelen vaan, kun niin moni julistaa olevansa "kasvissyöjä", mutta syö kalaa, munaa ja maitotuotteita = pescovegetaristi. Toki helpompi sanoa yksinkertaisesti "kasvisruokavalio", kuin alkaa luettelemaan yksilöllisesti miitä ainesta syö. Samoin "lihaton ruokavalio" sallii yleensä kalan. Miksi kalan syönti on ok mutta lihan ei?
ap
[/quote]
En julista olevani kasvissyöjä. Syön kalaa. En syö lihaa. Syön munaa ja maitotuotteita. Haittaako tämä jotenkin sinua?
[/quote]
No voi toista, en tarkoittanut sinua pieni ystäväiseni. Moni ihminen kertoo olevansa kasvissyöjä, mutta minusta kasvissyönti ei sisällä mitään lihaa ja ihmettelen, kun kalaa syövät. Ihmettelen vain. Elähän hermostu, pikkuinen kalanpuputtaja.
ap
[/quote]
En hermostu. Mutta sain tästä kommentistasi idean että alan pontevasti julistaa kasvissyöntiäni kovaan ääneen, ja sitten suurieleisesti popsin kalaa niin että napa napsaa. On hyväksi ihmisen sydämelle ihmetyttää kaltaisiasi.
[/quote]
Hei taas pieni kalanpuputtajani. Olen itse kasvissyöjä. Siis syön KASVIKSIA, en kalaa tai äyriäisiä. Maitotaloustuotteita käytän kyllä.
Voitaisiinko asioista käyttää niiden oikeaa nimeä? Minä kasvissyöjä, sinä kalanpuputtaja. Eri asia. Ei sama asia. Voimme keksiä sinulle ihan oman sanankin oma pieni kalanpuputtajani, niin ei tarvitse minun sanaani varastaa. Sinun ruokavaliosi voi olla "kaka" niinkuin kala-kasvis. Jos julistaisit sitä kovaan ääneen tästä lähtien!
[/quote]
Reps. Jos syö sekä kalaa, kanaa että kasviksia niin se ruokavalio voisi sitten varmaankin olla kakaka.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:38"]
Minä sanonkin yleensä, jos minulta asiaa kysytään, että syön kasvisruokaa ja myös munaa ja maitotuototteita, sekä tällä hetkellä myös kalaa terveydellisistä syistä. Jos en aina jaksa näin kattavasti asiaa selventää, sorrun joskus helppoon ja sanon että olen kasvissyöjä, kun minulle tarjotaan ruokaa joka sisältää punaista lihaa, kalaa, äyriäisiä tai muuta mitä en syö. Joten näin annan viattomille kanssaihmisilleni aivan väärän kuvan itsestäni. Enkä koe siitä omantunnon tuskia...
[/quote]
Siis kanaa, ei kalaa. Kalaa siis syön.
21, eiväthän maitotaloustuotteet ole kasviksia :D Älä tuomaroi muita noilla edellytyksillä.
Ihme änkkiä tollaset.
Ihan samanlainen eläin se kalakin on. Ja tonnikalan lihan tosiaan vetää vertojaan punaiselle lihalle.
Aika fariseusmeininkiä.
[/quote]
Ei se minusta ole fariseusmeininkiä, jos yrittää edes KOHTI kasvissyöntiä. Vegaaniruokavalio vaatii aika paljon omistautumista asialle, ja sitten haukutaan fanaatikoksi. Ei tarvitse yrittää olla heti täydellinen.
[/quote]
No miksei sitten voi kylässäsyödessä syödä mitä muutkin normaalit ihmiset?
Sitä pihviä? Jos ei niin täydellinen tarvii olla.
Ainiin, se fariseus.
Itse asiassa olen monta kertaa tällaisten puhdasoppisten vegaanijulistajien vuoksi melkein alkanut syödä mahdollisimman tehotuotettua lihaa ihan vain ilkeästi kapinamielessä, mutta ei sittenkään... Loppujen lopuksi ei ole väliä sillä miten asioita kutsuu vaan mitä itse omaan suuhunsa laittaa. Eli edelleenkin kysyttäessä sanon olevani pääasiassa kasvissyöjä, mutta syön silti vielä toistaiseksi kalaa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:39"]
[/quote]
Siis kanaa, ei kalaa. Kalaa siis syön.
[/quote]
Selvä "kaka" siis. Muista sanoa tarjoilijalle ensi kerralla!
En muista että olisin koskaan sanonut tarjoilijalle olevani kasvissyöjä, saatan kyllä useinkin kysyä olisiko ruokaa jossa ei olisi kanaa tai punaista lihaa. Tai saisiko jonkun annoksen esim. kasvispihvillä tai ilman katkarapuja.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:43"]
Ihme änkkiä tollaset.
Aika fariseusmeininkiä.
[/quote]
[/quote]
No miksei sitten voi kylässäsyödessä syödä mitä muutkin normaalit ihmiset?
Sitä pihviä? Jos ei niin täydellinen tarvii olla.
Ainiin, se fariseus.
[/quote]
No ei kai sitä pihviä ole pakko ottaa? Tekeekö pihvin ottamattomuus fariseukseksi? Esim. minä jätän vain sen pihvin ottamatta, so what?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:46"]
Itse asiassa olen monta kertaa tällaisten puhdasoppisten vegaanijulistajien vuoksi melkein alkanut syödä mahdollisimman tehotuotettua lihaa ihan vain ilkeästi kapinamielessä, mutta ei sittenkään... Loppujen lopuksi ei ole väliä sillä miten asioita kutsuu vaan mitä itse omaan suuhunsa laittaa. Eli edelleenkin kysyttäessä sanon olevani pääasiassa kasvissyöjä, mutta syön silti vielä toistaiseksi kalaa.
[/quote]
Ei kukaan ketjussa ole vegaaniutta julistanut. Puhuimme kasvissyönnistä ja puhtaasti ihmetellen kysyin, onko kalakin kasvis, kun niin moni sitä syö, kasvisruokavaliostaan huolimatta. Minulle on ihan sama miten sinä omaatuntoasi kuormitat. Syö vaikka hevosenp*askaa.
Ap on kasvissyöjä, ei vegaani (koska se olisi niin vaikeaa arjen kannalta). En vaan ymmärrä sitä, miten kala niputetaan kasviksesi, vaikka onkin monasti eettisempää kuin liha. Onko kana hedelmä? Ankka juures? Punainen liha marja? Minusta kasvikunnan tuotteet ja liha ovat eri asioita.
Kaka-ruokavalio sinulla on, oma pieni kalanpuputtajani. Elähän hermostu. Asioista on hyvä jutella.
ap
Ei, kala on kalaa. Mutta kala ei ole myöskään kasvis, joten kalaa syövät lihastakieltäytyjät eivät ole kasvissyöjiä.
Eli ap on se kasvissyöjä joka käyttää maitotuotteita. Maito ei ole kasvis.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:51"]
[/quote]
Ei kukaan ketjussa ole vegaaniutta julistanut. Puhuimme kasvissyönnistä ja puhtaasti ihmetellen kysyin, onko kalakin kasvis, kun niin moni sitä syö, kasvisruokavaliostaan huolimatta. Minulle on ihan sama miten sinä omaatuntoasi kuormitat. Syö vaikka hevosenp*askaa.
Ap on kasvissyöjä, ei vegaani (koska se olisi niin vaikeaa arjen kannalta). En vaan ymmärrä sitä, miten kala niputetaan kasviksesi, vaikka onkin monasti eettisempää kuin liha. Onko kana hedelmä? Ankka juures? Punainen liha marja? Minusta kasvikunnan tuotteet ja liha ovat eri asioita.
Kaka-ruokavalio sinulla on, oma pieni kalanpuputtajani. Elähän hermostu. Asioista on hyvä jutella.
ap
[/quote]
Kumpikohan meistä on hermostunut? En minä ainakaan. Hermostumisestasi kielii jo minulle antamasi nimitys kalanpuputtaja, jota en kyllä ota pahalla.
Aion edelleenkin kysyttäessä kertoa olevani kasvissyöjä, koska sitä pääasiassa olen. Minusta on myös mukavaa hämmentää ja ihmetyttää ihmisiä, koska kun ihminen ihmettelee, voi hänen mielensä avartua.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:54"]
Eli ap on se kasvissyöjä joka käyttää maitotuotteita. Maito ei ole kasvis.
[/quote]
Maitotuotteita on lähes aina kasvisruuissa ravintoloissa. Hyvin harvoin saa vegaanista. Ap ei ole väittänyt maidon olevan kasvis. Suomessa vaan on vaikea saada ruokaa ilman maitotuotteita mm. juustoa. Fetaa tai vuohenjuustoa tunnetaan joka ruokaan. Itse asiassa Suomessa kasvissyöjä käyttää maitotaloustuotteita ja munaa lähes aina. Vegaani erotellaan juuri sen vuoksi, etteivät käytä mitään eläinperäistä. Etkö sitä tiennyt, pieni ystäväiseni?
Tässä ketjussa oli kyse kalasta. Onko se sinusta lihaa? Onko se sinusta kasvista?
Ei ole tarkoitus etsiä syyllisiä mihinkään, pieni kalanpuputtajani. Ihmettelen, kummastelen vain.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:51"]
[/quote]
ap
[/quote]
Kumpikohan meistä on hermostunut? En minä ainakaan. Hermostumisestasi kielii jo minulle antamasi nimitys kalanpuputtaja, jota en kyllä ota pahalla.
Aion edelleenkin kysyttäessä kertoa olevani kasvissyöjä, koska sitä pääasiassa olen. Minusta on myös mukavaa hämmentää ja ihmetyttää ihmisiä, koska kun ihminen ihmettelee, voi hänen mielensä avartua.
[/quote]
Voitko kuvitella, olen lähinnä huvittunut, pieni kalanpuputtajani. Ehkä voimme mennä joskus sushille yhdessä. Sinä saat kalasi ja minä otan vegesetin :-)
Ihme änkkiä tollaset.
Aika fariseusmeininkiä.